andersbq
Forumsvar skapade
-
Ikväll (onsdag 9 maj) svek vi iallafall inte Varberg, sicken fin vinkel från NV det var! Riktigt många som fick njuta.
-
Jo det var 50% planing tills Per Rinqvist på Surfgymnasiet åkt iväg med sin gummibåt, men sen blåste det ”pung” som det numera heter. Märkligt nog syns det inte alls på vindmätargrafen på hemsidan. Hade jag riggat nytt vid 21 så skulle nog 4,7 varit ett lämpligt alternativ. Riktigt kul var det iallafall, det var ett tag sedan jag hoppade så högt!
-
Numera är det väl Robin på CAB Distribution (Clothes and Boards, generalagent för diverse kläder & snowboardprylar t ex Animal) som även äger lifestylebutikerna T12 samt surfklädbutiken på Freeport. Man säljer kläder, skor, snowboards, och skate tror jag.
-
Håller inte med om farten heller, jag tappar någon eller några knop mot hyggliga slalom-gubbar med fina Pryde-camber på JP, på min Nasih Playmate 116. Med bra teknik och rätt vikt/längd så går det att få fart på det mesta!
-
Ingen dum idé att fixa till Åsa, vi borde bilda en grupp och sedan skicka in Hans Wallen eller någon annan talesman med bra munläder till kommunhuset. Och så lägger via upp en lobbyistsajt typ ”save the middles”. Kungsbacka är ju en pendlingskommun som seglar avundsjukt på hur bra det gått för Varberg med turismen.
Kan inte ni som är experter på Åsa brytet, lägga fram i detalj hur det ska förändras! Kanske läge för en ny tråd! -
Jag jobbar med bilmarknadsföring. Vi mäter kontinueligt vilka varumärken som folk har som ”top of mind” vid nästa bilköp. Vi tror att bör ha 20% av kunderna bör ha Volvo på valbar plats för att behålla vår marknadsandel på 20% i Sverige. Samma sak kan man göra med vindsurfingprylar eller surfkläder. Själv kan jag tänka mig Naish, Starboard, Hot, Simmer, Quiksilver & Billabong, men har aldrig haft eller vill ha F2, NP eller Oneill. Jag tror ingen (eller få) väljer märken av bara rationella skäl, utan de mesta är magkänsla. Många varumärkens produkter tillverkas i samma fabriker; öl, bilar, golf, kläder, segel, brädor etc. Det är bara olika smak och olika färg på påsarna som skiljer ”godiset”. = Soul of the brand!
-
Jag är nästa helt säker på att jag runt 1988 har sett en kvastsborstramp, cirka 2 meter bred och med 1 meter hög ”våg” med rostiga oljefat på undersidan, den stod bakom klubbhuset vid Tvärskogsudde.
Tror att man hoppade med avkapade fenor. -
Har för mig ett det fanns en sån ramp i Linköping då det begav sig. Är det inte nån Linsurfare som kan dela med sig av sina erfarenheter?
-
Jag är sommar-uppvuxen i Bohuslän vid Havstensund, och började leta vågor redan 1981. Man kan väl säga att det är skäl att jag flyttade till Halland.
Klart att även jag fantiserat om att bygga en V-formad pir ute på Pers-grunden a la Hanstholm (Persgrunden är ett 2,5 meters grund norr om väderöarna med typ 100m djup på sidorna) och bredda det med några tusen ton sprängtsten, men det är lika bra att vara realist, HALLAND FOREVER (även om man saknar den röda graniten och alla fina små öar). -
Danskarna gör ju det hela tiden. Hyrde förra året ett hus i Thorsminde (strandtomt på Jyllandsvästkust 3000 DKK i juli 10 pers kan rekommenderas)
Och såg hur mudderbåtar dagarna i ända muddrade sand och åkte ut 1 km och släppte ner (eller tvärtom?) Iallafall så var syftet sedan typ 10 år att skydda strandlinjen från shorebreak. -
Det finns ett ”rev” söder om Bohus Malmön som jag rippat, för nsåat 20 år sedan. Jag åkte ut till Draget och halvvind ut cirka 800m. Brevid inseglingsrännan till Scanraff är ett grund ca 100×50 meter på typ 2,5 meters djup. När gammal stor dyning kom från väst och med ett bra vindvrid kunde man ett fint kraftigt vågface med sidvind. Oerhört snabb våg med mycket power, lite Mauikänsla! Man hann inte många svängar, men det var bara att höjda runt och ta nästa. Det är princip inget som bromsar vågornas uppbyggnad utom Skottland..
-
Du kan bygga själv. Jag köpte ett ”ämne” av balsaträ från Jonas Davidsson i Karlstad (DivII-byggare på 80-talet) Sedan laminerade jag på ett par lager glasfiber. Funkar, men blev snabb slitet på sidorna. EN som byggt många fina c-bord är Guy. Men om jag minns det rätt så tycker han illa om att bygga dem & fenorna, för det tog så lång tid. Men det går att bygga själv… Du kan få malla av mitt. Tryckknapparna på sidorna är nog inte nödvändiga, går nog bra med plastpluggar.
-
Inget snack, bara att köpa!
OM det verkligen är en -94 XR för bara 1500:-
Eftersom det är en av världens flest tillverakde brädor så finns det reservdelar. Ett Onedesign centerbord passar säkert oxå.
Här är en sajt med reservdelar till Mistral:
http://www.oceanairsports.com/cat/Mistral83.cfm?page=99
centerbord=daggerboard
Sedan tror jag att jag har ett malibucenterbord någonstans… Är dock ej 100. -
Jag måste säga att detta forum är fantastiskt, man har ju plötsligen oerhörd koll på allt och alla!
-
Om du ändå hade bott i halland! Idag var det 13:e surfdagen för i år!:cool2: