Forumsvar skapade

Sida 191 av 197
  • andersbq

Medlem
    25 april, 2007 vid 12:17 som svar på: Gammelräser för ickeplanande väder

Bilden:

• andersbq

Medlem
    25 april, 2007 vid 12:13 som svar på: Gammelräser för ickeplanande väder

Om du vill fördjupa dig i alla årsmodeller är detta en bra sida:
    http://www.surfspullen.nl/p/archief/archief.php
    Kryssa i Courseracing.

Finns bara data från 1995 och framåt, men första Equipe kom 1986. Equipe II kom 1989 och fanns i en lätt och tung variant. Den tunga varianten blev senare One design. 1990 kom det breda stora svarta kolfiber centerbordet.

Här är en bild på mig från anno 1989:

• andersbq

Medlem
    25 april, 2007 vid 07:19 som svar på: Gammelräser för ickeplanande väder

Några brädor som var (är) bra: Mistral Equipe II (samma modell som One Design men lättare, och bättre & större centerbord) och Fanatic Cat (modell 2 eller 3). Leta efter modeller från 1989 eller senare. Jag har själv en Equipe II liggande, men ej till salu! Jag tror brädorna är märkta med tillverkningsdatum, det är i allafall centerborden.

Som du ser i denna länken nedan, är det många som fortfarande använde dessa brädor på EM förra vecka:

http://www.internationalwindsurfing.com/files/usercontent/pages/RB_Euros_07_Equipment_List.htm

• andersbq

Medlem
    24 april, 2007 vid 20:22 som svar på: JP eller goya

Ärligt talat, vem har gått en kurs?

• andersbq

Medlem
    24 april, 2007 vid 19:37 som svar på: JP eller goya

@KurtKomet 378793 wrote:

Kan kanske vara idé att satsa på begagnat om du inte vill gå kurs/prova på vid surfklubb? Andrahandsvärdet på utrustning sjunker ungefär som på bilar.

Öh hallå, dra nu inte in bilar i sunkigt 2:a handsvärde. Om det hade varit samma prisfall, hade du kunnat köpa en Volvo V70 -05 för under 50.000:- använd 10 ggr…

• andersbq

Medlem
    24 april, 2007 vid 19:07 som svar på: Välja fena

Jaså, så denna tråd var bara lite terapi i köpbeslutsprocessen för en ny bräda?

• andersbq

Medlem
    24 april, 2007 vid 13:59 som svar på: Vilka segel vid vilka vindar?

När man hållt på i en sådan evighet som jag, och nästa alltid seglar på samma ställe, då vet man redan i nedförsbacken mot Apelviken vad man kommer segla med om 10 minuter. Sen kan man ibland verifiera med att kolla nåt segel på stranden och uppskatta ägarens vikt i förhållande till min egen, om segelägare saknas eller ej är känd, lägga på 0.5 kvm och rigga!

Jag har sett vissa ”Stockholmare” springa runt med mätare, det kan säkert vara ett hjälpmedel om man är på ett ställe där man inte brukar segla. Annars är det fingertoppskänlsa som gäller, dvs titta på havet och känna vinden i ansiktet.

På den tiden jag tävlade, så hände det att det var frånlandsvind. Dvs starten 3 km från land. Sällan hade vi rätt segel, alltid för stort.

• andersbq

Medlem
    24 april, 2007 vid 09:22 som svar på: Lite histora från stableroad

Underbar film!

• andersbq

Medlem
    24 april, 2007 vid 09:10 som svar på: Frakta utrustningen

Beror förstås på om du är rädd om lacken på taket.
    När man har hyrbil på typ maui är det bara att slänga på och surra ett par remmar genom dörrarna.

• andersbq

Medlem
    24 april, 2007 vid 09:06 som svar på: sittsele vid vågsurfing

Jag har tyvärr gjort mitt livs misstag för snart 20 år sedan…
    Hade skitont i ryggen en vinter i Australien, började köra sittsele i alla lägen. Och på den vägen har det varit. Kom på för en månad sedan att man kanske ändå skulle pröva midjesele igen. Herregud vilken skillnad! Helt annan rörlighet i vågor och freestyle. Även om jag haft höga sittselar så går rörligehen inte att jämföra. En modern midjesele sitter dessutom bra runt midjan. Misstaget var alltså att jag inte började tidigare med midjeselen!

• andersbq

Medlem
    23 april, 2007 vid 19:06 som svar på: Välja fena

Snabbt svar. Så stor bräda som du har, som funkar bäst med segel mellan 5-6 kvm, skulle jag satsa på en ca 23-25 cm vågfena av traditionell modell.
    Helst både en 23 och en 25.

• andersbq

Medlem
    23 april, 2007 vid 18:05 som svar på: iNAISH

Ja gud så tråkigt att dom lägger ut såna där filmer, har dom inget vettigare att göra.

• andersbq

Medlem
    23 april, 2007 vid 17:32 som svar på: Välja fena

Vilka egenskaper är det du förväntar dig? Svänga? Ta höjd? Fart? Slippa tång?
    Vilket segel ska du använda? Typ? Storlek?

• andersbq

Medlem
    23 april, 2007 vid 14:27 som svar på: Bygga bräda!

Glömde säga en sak, det ÄR kul att bygga brädor. Man lär sig en hel del om material, som man har nytta av resten av livet. Och det där med design, Uffe på CLS mallar av allt han kommer över. Det gör alla lokala shapers som inte är ledande i brädutveckling. Kör på bara!

• andersbq

Medlem
    23 april, 2007 vid 14:23 som svar på: Bygga bräda!

Jaså, i så fall är det bara att köra på. Köp styrofoam, istället för frigolit. Båda är styrencellplast, Styrofoamen är mycket tyngre, men å andra sidan drar den inte åt så mycket vatten när den går sönder. Sen måste du ha både glasfiber OCH epoxi! Lägg lite tid på att förstärka runt fenbox & mastfot samt under stropparna. Om du vill få ner vikten lite, kan du köpa byggplast (som man har till fuktspärr på hus) och lägga på när du laminerar, och dra ut överflödig epoxi med en spackel. Sedan tar du bort plast-folien när epoxin härdat klart. Ytan blir helt blank & fin. Lite ”fattigmans-vakum”.

Sida 191 av 197
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA