andersbq
Forumsvar skapade
-
Om du vill fördjupa dig i alla årsmodeller är detta en bra sida:
http://www.surfspullen.nl/p/archief/archief.php
Kryssa i Courseracing.Finns bara data från 1995 och framåt, men första Equipe kom 1986. Equipe II kom 1989 och fanns i en lätt och tung variant. Den tunga varianten blev senare One design. 1990 kom det breda stora svarta kolfiber centerbordet.
Här är en bild på mig från anno 1989:
-
Några brädor som var (är) bra: Mistral Equipe II (samma modell som One Design men lättare, och bättre & större centerbord) och Fanatic Cat (modell 2 eller 3). Leta efter modeller från 1989 eller senare. Jag har själv en Equipe II liggande, men ej till salu! Jag tror brädorna är märkta med tillverkningsdatum, det är i allafall centerborden.
Som du ser i denna länken nedan, är det många som fortfarande använde dessa brädor på EM förra vecka:
http://www.internationalwindsurfing.com/files/usercontent/pages/RB_Euros_07_Equipment_List.htm
-
Ärligt talat, vem har gått en kurs?
-
@KurtKomet 378793 wrote:
Kan kanske vara idé att satsa på begagnat om du inte vill gå kurs/prova på vid surfklubb? Andrahandsvärdet på utrustning sjunker ungefär som på bilar.
Öh hallå, dra nu inte in bilar i sunkigt 2:a handsvärde. Om det hade varit samma prisfall, hade du kunnat köpa en Volvo V70 -05 för under 50.000:- använd 10 ggr…
-
Jaså, så denna tråd var bara lite terapi i köpbeslutsprocessen för en ny bräda?
-
När man hållt på i en sådan evighet som jag, och nästa alltid seglar på samma ställe, då vet man redan i nedförsbacken mot Apelviken vad man kommer segla med om 10 minuter. Sen kan man ibland verifiera med att kolla nåt segel på stranden och uppskatta ägarens vikt i förhållande till min egen, om segelägare saknas eller ej är känd, lägga på 0.5 kvm och rigga!
Jag har sett vissa ”Stockholmare” springa runt med mätare, det kan säkert vara ett hjälpmedel om man är på ett ställe där man inte brukar segla. Annars är det fingertoppskänlsa som gäller, dvs titta på havet och känna vinden i ansiktet.
På den tiden jag tävlade, så hände det att det var frånlandsvind. Dvs starten 3 km från land. Sällan hade vi rätt segel, alltid för stort.
-
Beror förstås på om du är rädd om lacken på taket.
När man har hyrbil på typ maui är det bara att slänga på och surra ett par remmar genom dörrarna. -
Jag har tyvärr gjort mitt livs misstag för snart 20 år sedan…
Hade skitont i ryggen en vinter i Australien, började köra sittsele i alla lägen. Och på den vägen har det varit. Kom på för en månad sedan att man kanske ändå skulle pröva midjesele igen. Herregud vilken skillnad! Helt annan rörlighet i vågor och freestyle. Även om jag haft höga sittselar så går rörligehen inte att jämföra. En modern midjesele sitter dessutom bra runt midjan. Misstaget var alltså att jag inte började tidigare med midjeselen! -
Snabbt svar. Så stor bräda som du har, som funkar bäst med segel mellan 5-6 kvm, skulle jag satsa på en ca 23-25 cm vågfena av traditionell modell.
Helst både en 23 och en 25. -
Vilka egenskaper är det du förväntar dig? Svänga? Ta höjd? Fart? Slippa tång?
Vilket segel ska du använda? Typ? Storlek? -
Glömde säga en sak, det ÄR kul att bygga brädor. Man lär sig en hel del om material, som man har nytta av resten av livet. Och det där med design, Uffe på CLS mallar av allt han kommer över. Det gör alla lokala shapers som inte är ledande i brädutveckling. Kör på bara!
-
Jaså, i så fall är det bara att köra på. Köp styrofoam, istället för frigolit. Båda är styrencellplast, Styrofoamen är mycket tyngre, men å andra sidan drar den inte åt så mycket vatten när den går sönder. Sen måste du ha både glasfiber OCH epoxi! Lägg lite tid på att förstärka runt fenbox & mastfot samt under stropparna. Om du vill få ner vikten lite, kan du köpa byggplast (som man har till fuktspärr på hus) och lägga på när du laminerar, och dra ut överflödig epoxi med en spackel. Sedan tar du bort plast-folien när epoxin härdat klart. Ytan blir helt blank & fin. Lite ”fattigmans-vakum”.
