andersbq
Forumsvar skapade
-
Jag tänker beställa blommor till Per, om du vill vara med kan du maila mig. anders(a)bjorkqvist.org
Det lär även vara på gång en fond i Pers namn till förmån till unga surfare, mer info om detta kommer nog efter helgen. Kan vara ett bra alternativ till blommor.
-
Tack, Skarpa fina bilder! vad är det för kamera?
-
Ozkar?
Fick du ingen bild på mig med mitt fina Naish-segel? 😉För er som inte var ute kan jag förresten säga att det var sista gången med vinterdräkt och Cold Water mitts för säsongen, äckligt varmt!
-
Per var ett ständigt solsken varje gång jag träffade honom. Trots sin (korta) längd så var han dessutom alltid snabbare än mig. Nu var han snabbast av alla mina vindsurfingvänner till det sista målet… Jag måste citera Point Break.
Per, Vaya con Dios. -
Jag har lite ”goda” kontakter med väderproffs. Det är värt guld!
Du bör dock åka lite söderut, det kommer vara tunnare i GBG särskillt framåt 12.00. Packa grejorna och var beredd tidigt!
Som du ser på Onsala observatoriet så faller lufttrycket rakt ner och vinden ligger på syd, ska vara ca 8 meter från 20.00-23.00 sedan ökar det till över 10 meter och vrider mot väst under natten. -
@manno 375100 wrote:
Vad är det för soul att en säljare kommer ihåg ditt namn??? Det är mer trevligt och ytligt, betyder bara att man handlar för mycket där! Och hur roligt är det att gå på stadium och trängas med en massa fånar? Visst låter det vettigt att stora butiker skulle kunna pressa priserna men så är det ju inte när det gäller surfprylar av nån konstig anledning.
Vad är din poäng? Du vill inte bli igenkänd, men du vill heller inte vara en i mängden på en sportsupermarket? Min poäng är att jag gillar personliga butiker där man känner ägaren och personalen, och att jag uppskattar att det finns en sådan butik som Surfers i närområdet, som har brett sortiment. Men det har även Fahlén. Jag tycker att båda butikerna har soul. Och man behöver visst inte handla massor för att vara igenkänd. Det kan man bli av andra skäl!
-
Vind blir det på annandagen, dock allra mest på fm runt 10-12 m/s från NV. Dessutom kommer det klarna upp under dagen!
-
Tobbe! Nu ska vi väl inte vara griniga, på måndag kommer det vara V-NNV, stadiga 10 m/s. Lite småregnigt men lite varmare, typ 8 grader.
Nog funkar TT för er som gillar plattvatten! (Själv åker jag nog 5 mil söderut) -
Skulle vilja se träffa den som kan förklara var ALLA stenarna ligger så att mottagaren kommer ihåg det!
Dom stora stenarna är utmärkta med pinnar. Jag var förresten där i eftermiddags. Vi var 2 ute, byig NV 4-8 m/s. Men soligt iallafall. -
Nu får vi börja sortera detta problemet lite. Jag byggt en del brädor i frigolit, men oxå seglat Cobra 1987, vilket är detsamma som stora erfarenheter från vattensjuka brädor… Att köra utan luftskruv ett par timmar, kanske i sämsta fall innebär uppåt 0,5 dl vatten (50 gram). Hade hålet varit vid fenan hade det kunnat bli lite mera, men där sitter ju sällan lufthålen. Frigolit är visserligen en styrencellplast med öppna celler som inte ”tål” vatten, men det är ingen svamp heller. Och vattnet, om det rör sig om så lite, sprider sig inte iväg mer än någon dm. Om det puttrar lite så är det dom där matskedarna som finns nära skruvhålet. Fukten drar sig från varm till kallt. (Jmf med ett hus, där varm fuktig luft vill gå ut genom väggarna, (därför har man fuktspärr). Jag brukade torka Cobrorna i ett varmt rum, 25 grader och med en avfuktare på. Största skadan var ca ett kilo vatten, seglade i en månad med en sprucken fenbox. Det tog en vecka att få ner vikt och fuktigheten med boxen ur. Om jag hade varit du, hade jag fortsatt segla som vanilgt, men tagit för vana att ta ur pluggen mellan passen och förvara brädan varm och torrt. Dont worry!
-
Kul med debatt! Jag tycker nog att Surfers har soul. Jag kanske gör ett eller två besök per år, men man blir ändå glatt hälsad vid förnamn, av folk som man knappt känner igen. Och ska man ha något smått som t ex en fenkonverter så finns den hemma. Om man skulle bli sugen på en bräda, så kan man få den direkt istället för att vänta 3 månader på båtfrakt från Thailand. Reklamtion, så får man en ny, eller en annan direkt. Visst är det bra? Klart att det kostar lite, men det är ju service. Om man kan tänka sig att vänta, vilket jag kan tänka mig ibland, så handlar man oss andra, t ex Fahlen. Sedan tycker jag absolut att alla shoppar borde få sälja vad dom vill, dvs om jag absolut skulle vilja ha en Fanatic av Fahlen så borde det vara möjligt. På det sättet är det lite sjukt monopol. Så var det inte på 80-talet, då sålde jag alla märken jag ville från garageinfarten.
-
Mycket tråkigt att höra, det var alldels för tidigt. Jag minns när hela familjen turnerade runt i Q8-cupen. Det var en solig tid.
Sköt nu om dig och dina barn & barnbarn, det får ta tid att ladda om. -
Det gnälls ofta mycket mellan raderna om SP och Markus. Att han håller upp priserna etc. Jag tycker mackan har gjort en strålande insats för surfsverige. Det är fantastiskt att ha så nära till en sådan butik, med ett enormt utbud. Grymt att att han har så mycket brädor & segel i lager. Och det finns alltid alla tillbehör, direkt. Det kostar att ha ett sådant lager och det finns risk i det oxå, även om han nu kört i många år. Jag tror inte varken Markus eller Tomas täljer guld med SP eller Simmer. Konkurrens tror jag dock på, och det är klart att man välkomnar alla nya initiativ typ Henrik Fahlen och Anders på Udeens. Och för all del även XXL!
SP har ju ett begränsat utbud av märken och vill man ha North, HOT eller Naish ska man ju inte behöva åka till Tyskland eller Maui. Men som sagt Markus är också en hjälte, jag hoppas han kör på i 30 år till! -
RDM står för reduced diameter mast, själva teorin är att ett smalare rör kan böja sig mera än en bredare. Spaggetti jmf med penne typ. Men för att ta samma kraft måste man göra godset tjockare, och då ökar vikten lite…
(Lite dejavu-känsla, känns som jag läst detta här på konfen förut?) -
Nu tycker jag vi börjat tappa den här mycket intressanta tråden!
Jag håller med Masse om att det är ett mervärde att det är Tomas & Markus som står bakom Simmer Sails. Jag tycker verkligen att de gör det bra. Och det känns inte som dom kopierar.
Sedan tycker jag att det är intressant att en sådan kanonkille som Svein Rasmussen (från Arendal, Norge) är grundare och bossar för Starboard. Och att skånska Per Andersson verkar vara någon slags test/utvecklingsansvarig i WA just för Starboard.
Någon som kan fylla på lite fakta här? Äger Svein hela klabbet? Även deras brädor byggs väl hos Cobra?