andersbq
Forumsvar skapade
-
Här kommer ett litet utdrag från min privata mailkorrenspondes:
Hej Ingemar!
Jag funderat lite på den planerade Skagen-seglatsen.
Jag tycker att det hade varit en kul grej, men jag skulle aldrig ställa upp om jag inte tror att jag har en realistisk chans att vinna…
Och jag tror det finns ganska ”många med mig” som tänker likadant. Dvs jag har tävlat hela 80- och halva 90-talet. Vunnit en massa tävlingar, även långdistans såsom Björkö Runt och varit högt rankad i raceboard, uttagen till några VM etc. Men sedan snart 10 år så har det mest blivit hopp i Apelviken.För att ha en realistisk chans att vinna måste man idag ha nya formula-eller speedgrejer, då pratar vi 8000: per segel, 4000:- per bom, 4000:- per mast osv. Man landar runt 45-50.000:-
Visserligen klarar ett 10 kvm segel vind upp till 15 m/s men ändå…!Förslag:
Skaffa sponsorer som ger, låt oss säga 1000:- per man som går i mål, till Världsnaturfonden och kalla seglingen för ”Sail for the Sea” by Radio City, och alltså inte ha det som en tävling.
Annars blir det bara frågan om dyrast material vinner. På detta sätt kan man köra nästan vad som helst, det gäller bara ta sig över så har man ”vunnit”.
Man skulle oxå kunna tänka sig att man har waypoints, med stillaliggande båtar där man kan få support och vila så länge man vill, eller vänta in en kompis.
Det skulle bli mycket mera ”laid back”. Detta koncept kanske kan bredda med många sköna surfare som aldrig synts på Svenska cupen.Hur låter detta?
mvh
Anders
PS När jag seglade Stockholm Maraton 1987 (kom 3:a för jag var tvungen att segla en trög Cobra 380 istället för rundbottnat pga sponsorn) så tog det 6 timmar 0-3 m/s över 4 mil, kan säga att vi var ganska dehydrerade när vi kom i mål. Detta skulle vi slippa med ett ”laid back” upplägg med waypoints.
-
Om man ska ta upp DEN tråden igen, ”varför är det bra med fler utövare?” (vilket var en väldigt underhållande tråd i sig).
– Det kan ju vara en poäng att ha en stor surfklubb. Vs kommuner etc.
– Det ÄR roligare att tävla, oavsett displin om det är flera med.
– Även om man inte tävlar men sysslar med vågsurfing, så tycker jag att det är lite oroande att det är samma gubbs i toppen på Waveclassic som för 20 år sedan. Lite tillväxt skadar inte.
– Risken att vindsurfing skulle bli en cool innesport, är ändå låg, med tanke på alla 40-åringar som utövar den.Hoppsan nu börjar mötet , måste sluta knappa!
-
Stämmer nog ganska bra, i början på 90-talet skrev jag en artikel i en nöjestidning och när jag gjorde källforskningen ringde jag runt till de flesta importörerna som var aktiva under slutet av 80-talet. Totalt under hela 80-talet uppskattade jag då att det rörde sig om cirkus 280.000 brädor.
En ganksa läcker siffra! Det är lika många som det idag säljs nya bilar i Sverige, varje år förvisso. Många av dessa brädor var dock typ Beachboard och Alto Comet; komplett bräda inkl rigg 2795:- Kunde man (ni) idag erbjuda ett bra WARP-surf-paket för dryga 7000 pengar så kankse det kan bli en ordentlig hit! Säga vad man vill om Stadium, men deras egna brands som 4D är ju både billiga och bra. Det är ju bara åka till Cobrafabriken och förhandla.:wink:
-
Varför skriver ni sånt här? Man blir bara deprimerad. Livet känns bara så meningslöst. Bra dagar i Sverige?, jovisst blåste det mycket förra helgen, men är fortfarande iskallt och här finns inga ”spottande läppar”… Nyss var jag nöjd över att ha seglat nästan var 14:e dag hela vintern, och så läser man om era episka dagar. Och på toppen av det, bjuda in till beachparty med bildvisning när ni kommer hem… nä nu måste jag ta ett par Stesolid så jag kan somna.
-
Ärligt talat så vore det jättekul om det kunde bli fler som började vindsurfa, 80-talet var underbart. Med starter på över 250-brädor på SS-CUP 1986 som exempel. Och om Stadium eller någon annan avsikter att hjälpa till att marknadföra vår underbara sport så är ingen gladare än jag. Jag hoppas det går kanon för er! Men själv jag har alltid gillat att handla direkt av Markus, eller som nu Falle. Eller Hans, för den delen när han hade butik. Good luck! Förresten var det mer än 35000 brädor under 80-talet, eller menar du peak-året?
-
OK, ojdå. Hans Wallén är en gudabenådad säljare, och jag är inte förvånad att han snackat in sig hos bröderna Eklöf! Men Stadium liksom Intersport har nog en ganska cynisk inställning till surf. Om det inte bär sig ekonomiskt i år ett så blir det brakrea i höst och så ser vi inte röken av surfprylarna nästa år.
Jagg tror nog många ändå kommer supportera sina ”local dealers” vi är trots allt ganska få som håller på. Wallen har ju dessutom Åf i GBG. Dom lär inte bli gladare och vilja statsa ännu mera.
Jag tycker inte stora kedjor ska kränga såna här livstilsprylar alls. Jag tror inte det gynnar sporten. Dessutom känns det jättfel att handla Quiksilver på Intersport…
Nån som håller med eller mot?
-
Grattis till jobbet! Det är hyggliga tider för att slippa köer, det som gäller är E6 till Åby motet, sedan söderleden förbi frölunda och över älvsborgsbron, och sedan mot Skandiahamnen och Shellraff…
Inga andra alternativ är att rekommendera. Säröleden 158 tjocknar nästan alltid, och Tingstadtunnel ska alltid undvikas.Och om du nu kollat västtrafik har du insett att det tar över 2,5 timmar att åka kollektivt!
-
@mes 370826 wrote:
Som boende mitt på Onsalahalvön tycker jag att det är ganska perfekt (vi har prioriterat huset och tomten). Jag kan inte bo långt från Andersbq som tyckte gott om K-bay ovan men inser att min bil inte går lika fort som hans. Det tar ca 40 minuter till Apelviken om man kör så fort man får för pappa polisen… 6.2 mil till Apelvikens parkering….det beror lite på var man bor på Onsalahalvön. Dock har jag 5 minuter till Smarholmen för nödsurf.
3,1 mil till Liseberg och det tar 30-50 minuter att åka till centrum i rusning.
Villapriser strandtomt på 2,5 mkr…måste vara ett utedass…eller så blev vi blåsta…;). Vår granne ska sälja sitt på ca 120 m2 välskött med finfint garage…startar väl på drygt 2 miljoner.
Vacker natur och ganska lugnt är det iaf.
Lycka till!!Tja vi bor nära kyrkan, och strandtomt har vi inte, bara ett litet hus på 280kvm inkl biytorna, som vi köpte 1999 för 1,4 Mkr. Och därmed har jag råd med snabb bil och fartböter!!! Men aj aj, det har kostat 3 ggr på väg söderut när röken ligger snett och lågt från Värö in mot E6 och tunnlarna… Så på under 30 minuter är jag på allt plats, men jag brukar räkna med knappt en timme innan man är guppar mitt i apleviken!
-
Varför? Har Stadium också börjat kränga Quiksilver (som Intersport)? Annars har dom väl bara prylar för mes-sporter. Visst har dom lite skate och wake, men det brukar vara deras egna märken Warp. Skateboardens motsvarighet till Beachpartner!:grin:
-
Det dräller väl av surfteoretiker och ingenjörer på detta forumet, men jag har för mig att trycket (draget) ökar med kvadraten av vindtrycket. Vilket borde innebära att man kan ha glest mellan stora segel typ men tätt bland små.
Tycker själv att 4,3 4,0 3,7 dvs 0,3 kvm skillnad kan vara lagom när det blåsigt. Särsklillt bra om man är länge på blåsigt ställe typ Geraldton.
Ju större segel desto glesare, har själv ingen erfarenhet av formula men när jag själv körde courserace så var 0,7 bra steg på stora segel.
Runt 6 kvm så brukar 0,5 mellan kännas bra. Moderna segel tål dock mycket vind, så det har hänt att jag hoppat över en storlek när jag riggar om. Glesa steg är dock inget att rekommendera, 5.0 och 5.9 är stort glapp om det är från samma linje. Men blandar du freestyle och wavesegel så kan det bli annorlunda. Någonstans mellan 6.0 och 5.0 kan man byta ”sort”.
Vågorna runt Varberg börjar ju komma just i storleken strax över 6. -
Skandiahamnen är i princip den yttersta hamnen i GBG, lite synd att jobba där då du måste trängas med alla Volvo-workers på väg till & från jobbet.
Tyvärr går det ingen spårvagn ända ut, Länsmansgården är väl det närmaste.
Så det är buss som gäller. http://www.vasttrafik.se är det som gäller i GBg och norra halland. -
Kul att se Robby med hår igen.
Robby rules forever! -
Jag kör med Prolimits stängda handskar, när kraften sedan sinar efter nån timme, byter jag till PL:s öppna tumvantar och kör nån timme till.
Lika viktigt för händerna är att ha en tunn karbonbom när det är kallt. -
Jag resonerade så här: Var vill jag vindsurfa mest? (Apelviken). OK är Varberg ett alternativ, i vårt fall långt till jobb i GBG och man måste ju jobba var dag men tyvärr ej surfa varje dag.
Finns det några riktigt bra surfstället runt i GBG? nej bara en massa vatten med skvalpiga vågor. Alltså köptre vi hus söderut och då är principen att det blir billigare ju längre från GBG man kommer (tills man kommer fram stadsgränsen i Varberg.) sen är det vara att välja, vi kollade in ca 30 hus mellan Särö och Varberg, fastnade i Onsala ca 900 från havet. Här tar det 10 min till Torkelstorp (har dock aldrig surfat där), 15 min till Åsa, 27 min till Apelviken. En standardvilla här kostar ca 2,5 Mkr. och det är fler som resorerat som mig , det bor några till här ute på halvön.
-
Efter ett tag när du lärt dig gippa och bränna fram & tillbaka, kanske du vill prova på något mera? T ex åka snabbt med GPS eller lära dig andra trix, kanske hoppa och snurra lite? Varför inte satsa på en stor freestylebräda typ Naish Playmate 116 liter eller nåt liknade?
(att bara åka fram & tillbaka kan ju bli lite enahanda:wink: