Forumsvar skapade

Sida 216 av 3702
  • anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 10:43 som svar på: Clewfirst Vulcano

Tjena.
    Problemet med Clewfirst vulcano är att man får en ganska så obekväm segelställning när man seglar clewfirst. Detta gör att du inte kan lägga din vikt rakt över brädan innan upphoppet. Du har kanske märkt när du gör vanlig Vulcano att det är viktigt att stå upprätt precis i upphoppet. Några tips som kan hjälpa dig få vikten rätt innan du hoppar är:
    Håll inte mycket längre bak på bommen än vad du brukar när seglet är rättvänt.
    Slöra av ganska kraftigt precis innan uppphoppet för att släppa ut tryck ur seglet.
    Släpp runt seglet precis precis precis i upphoppet så att seglet inte drar runt dig när du befinner dig i luften, annars får man definitivt alldeles för mycket bakvikt i landningen. Håller du dessutom långt fram på bommen hjälper detta ytterligare.
    Hoppas tipsen hjälper
    Mvh
    Ola
    S-46

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 10:40 som svar på: trosa-trakten? (källvik)

Vågorna är ju svåra att komma åt utan båt, men sydöstra udden på Askö är ju superfett vid sydligt 11 ms/+, rätt mycket stenar men riktiga surfvåger å sideshore/Benke

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 09:53 som svar på: Deprimerad!!!!!!!!!!!!!!

smirk.gifNej dette er nog verste sesongen på Vestkysten/Oslofjorden på mange år,men så har det vært ok i Danmark,men dårlig vår der og. crazy.gif
    Men nå kommer høsten!! smile.gif

neon

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 09:10 som svar på: Gotlands resa

Nä. På Tjurudden och Kovik kör man när det blåser S-SW. Då blir det plattvatten och är långgrunt på ”norra” sidan om landtungan. Vid N-vind blir det byigt + frånlandsvind = obra. Vid NV vindar drar man sig upp mot Tofta och norr om Visby, fortfarande västkusten, och evt. till Fårö.

Tycker det verkar vara dags att organisera en Gotlandstripp…

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 07:55 som svar på: venezuela!

Ja jag vill också veta.. någon måste ju kunna svara!

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 07:53 som svar på: kite lagning i lei i göteborgs trakten, några tips

Håller med, jag tycker det är dålig hållbarhet fastän man är rädd om grejerna. Jag hade just mina 2 cabrinha inne för lagning då det var några sömmar som lossnat här och var. Hoppas man jobbar med utvecklingen inom detta område.

Det borde väl finnas segelmakare som heter duga i gbg??

/Magnus

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 07:47 som svar på: Varför tappar jag höjd vid planing?

Att få upp brädan i planing, kliva i stropparna och SEN haka i selen kommer att resultera i tre saker;
    1) En vobblande bräda
    2) 7 meter långa armar
    3) Ryggskott

Jag tror tipset är att vara ikrokad när man kliver i stropparna. Dock bör man ha lärt sig segla med sele, vilket jag tror är en förutsättning för att det ska vara någon poäng med att stå i stropparna.

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 06:15 som svar på: FET Gotlandsträff?

Jag kommer smile.gif
    //
    Guran

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 21:20 som svar på: segel riggnings problem

Skulle tro att ditt problem är pga av två saker. Dels har du inte dragit nedhalet tillräckligt. Man skall dra riktigt rejält mycket. Mer än man tror i början. Sedan är det nog så att när det blåser lite mer så du får drag i seglet så åker lattorna över. Mina kan vara så tighta att det är svårt att trycka över dem med handen på land men med tryck av vinden så åker de över direkt. Fråga någon på stranden som ser ut att kunna!

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 21:16 som svar på: Varför tappar jag höjd vid planing?

Anna, Det du gör nu är att du hälskär brädan och får den att gå mot vinden..

För att råda bot mot det så kan ni, när ni är i framstroppen och på väg att gå i den bakre:

1, sätta tåtryck på foten i framstroppen – på så vis lägger ni vikten mer centrerat och brädan skär inte in i vinden.

2, Ni kan även flytta över vikten, som ger kanttrycket,från framstroppen till det tredje benet (mastfoten) genom att ”lyfta” / ”hänga” lite i bommen.

Dessa 2 gör samma sak dvs. Tar bort kantvikten som medför felskäret..
    Testa !
    Ni är nog i bakstroppen nästa försöket. wink.gif

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 20:35 som svar på: segel riggnings problem

Ska försöka…
    Vi förutsätter att du i paketet fått en mast som är kompatibel med seglet.
    Ett vanligt misstag är att man inte drar tillräckligt i nedhalet. Följ rigginstruktionerna som står på seglet. (Luff, base etc.) Om det fortfarande ser lurt ut så tycker jag du ska gå tillbaka dit du köpte grejerna och höra vad dom säger.

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 20:21 som svar på: Tidig morgonsurf i skåne 1/8

Åkte med 5,8 i Klagshamn mellan 10 och 13. Hängde som en liten apa! smile.gif

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 19:41 som svar på: råd om begagnat

Tack för tipsen!!! smile.gif smile.gif
    då skall jag gå på jakt på begagnadmarknaden…

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 17:23 som svar på: Tidig morgonsurf i skåne 1/8

Ja, upp till bevis nu guys. Var körde ni och hur var det? Fyi gick Lomma av med råcleana 1½-meters brytande kring 4 på morgonen. Bästa surfet på länge laugh.gif

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 16:53 som svar på: Varför tappar jag höjd vid planing?

Anledning till att du förlorar höjd är att du inte kan segla. Kanske kan du lära dig att segla högre emellertid kräver det lite arbete. De tips som givts dig hittills är inte ens i närheten av att vara kompletta varför du bör läsa en artikel om ämnet i en windsurftidning. Seglare i alla tider har jobbat med att ta höjd ordentligt och det tar tid, ordentligt med tid

LeeD

Sida 216 av 3702
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA