anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
Skrev ett inlägg om detta på http://www.gaastra.com för några dagar sedan (”Ask Barry Spanier”-”Limitations in Formula Windsurfing”).
Där finns några intressanta inlägg ni kan läsa.
Tycker dock att det fortfarande verkar konstigt.
mvh
Dissapointed
-
Jag håller med dig Jon bic suger verkligen baffe!!!
Mistral rular stenhårt!!!!
av: Nicklas C -
ta och redan i detta läget fundera ut vad du har tänkt att ha för andra segel i framtiden då kanske nya köp blir aktuella. gapet mellan 6,5 och 5,5 är litet med dagens segel. 5,5 kan med fördel kompletteras med 7,0-7,5. i samband med detta bör du också tänka lite på vad du har tänkt dig för bräda/brädor i framtiden. det finns en bra guide på nätet för segelstoleks val, lefebvres sida, finns med på vilken petters länkar.
-
vad du än gör så beställ ingenting från Robbans sport och surf i Malmö.
dvs inte om du vill ha den i tid och till ett rimligt pris….. -
ska formula ha en chans att kliva in som os-klass tror jag att man måste införa vissa begränsingar vad gäller mått. Samma sak inom alla sporter. Genom att införa begränsningar kan alla tillverkare koncentrera sig på att göra så bra utrusting som möjligt utifrån de förutsättningar som råder. På så sätt kommer man att kunna erbjuda likvärdiga produkter oavsätt tillverkare om något år. Gör även att utrustningen kommer vara konkurenskraftig mer än 1-2 år. Visst det är en begränsning som kanske hämmar utvecklingen men känns trots allt som om det ibland kan behövas vissa begränsingar för att klassen ska finna lite stabilitet….
-
anonym-anvandare
Medlem10 januari, 2001 vid 16:40 som svar på: BEE 124/8,5 kg vs MTX/125/6.9 kg (FreeRace)Lite inlägg är väl ett rätt grovt understatment eller hur DrMasse? (och tom
Surf är sarkastiska över NP-tipp numera)I mitt fall som vanligt en eloge till Johan på BS som ger mängder med info och
som har en ursund attityd till den här sporten. Jag är klart nyfiken på Simmers
nya Race~8.5 och tror att det + en MTX är en riktig utmaning i alla fall för en
plask-nisse som jag. Förhandsinfo tyder på att den är riktigt snabb men också
något förlåtande det senare i jämförelse med tex RTX Slalom. Fast att som
mistral.com jämföra RTX100 med en Porsche……hmmmmm hoppas inte deras nya
shaper ligger på den nivån oxå.Som sagt det är bara att göra ett MTX-inlägg här på konf. för dom som vill testa MTX + SimmersRace2001~8,5 tidigt i 08:a.
Mvh/Bosse -
anonym-anvandare
Medlem10 januari, 2001 vid 14:52 som svar på: BEE 124/8,5 kg vs MTX/125/6.9 kg (FreeRace)Satsa hellre på RTX slalom 100 och ett riktigt race segel så du
får lite fart.
Varför ska ni segla dom där feta kossorna? dom kan ju knapp svänga och går
långsamt. Ni nöjesseglare kan ju ändo inte ta höjd och kom inte och säg att
ni skall köra freeride eller freestyle, lär er först och gippa innan ni snackar om manövrar.
Satsa på fart istället för ni seglar ändo halvvind och slör till 99%.
Bara nybörjare seglar under 7 m/s vind.
Brädor över 58 cm:s bredd borde förbjudas.
God old days. -
anonym-anvandare
Medlem10 januari, 2001 vid 14:25 som svar på: vad skall jag välja för segelstorlek?Var seglar du i för förhållanden?
byiga insjövindar med plattvatten eller i havet med jämna pålandsvindar.
Vad vill du prioritera fart eller manöver?
Med din vikt är 6.8 ett hårdvindsegel som du kommer att hålla upp till 14-15 m/s
vid plattvatten om det är ett race segel, när du blir lite duktigare.
Med den brädan du har skulle jag hellre satsa på ett större segel.
Ett race segel mellan 8-8.5 m2. Då får du mer seglingsdagar.
Satsa på en mindre bräda och segel om du skall segla i vågor.
geggak -
anonym-anvandare
Medlem10 januari, 2001 vid 14:17 som svar på: BEE 124/8,5 kg vs MTX/125/6.9 kg (FreeRace)Min MTX:n (125) kommer i Mars + ett 8,5 SimmerRace2001.
En klart spännande kombination.Vill du göra en tidig test i 08 området så skriv ett MTX inlägg på konf. så är det
bara att testa tex i Björkvik.
Mvh / Bosse -
Tjena!
Ring Tommy vet´ja han tycker bara det är trevligt med fler kitare. Han har koll på detta. Tel 08/6486181.
Själv så håller jag till på västra sidan av Sverige så jag vet tyvärr inte…Kör hårt//Jonas
-
jag blir såå avundsjuk när man läser sånt här, men kanske kan jag stilla det lite med att hjälpa Er lite grand iaf.
Var där förra sommaren, vi bilade ner från Svea till Essaouira där vi hyrde en lägenhet, kriminaliteten kändes bitvis påtaglig därför valde vi att bo i lgh. Det är eg. ingen fara längre ner som i Essaouira, Moulay som är mainspoten ligger strax söderom staden o där bodde massa surfare, ett bra o billigt alternativ!
Vi seglade ganska mkt inne i staden där vågorna är lite mindre, ca 1,5m men mkt fina set o bra o börja i om man inte är jätte van vid vågorna. Annars är verkligen Moulay att föredra. Där har jag sett o hört att vågorna kan bli upp till mast, vi hade runt logo, alldeles tillräckligt.
Ja, ja maila mig om det är nåt ni undrar
marcusljung@hotmail.comMvh. Marcus Ljung
-
Carve Clinic 1 Grundläggande gippteknik (flarve, carve). 34min.
Carve Clinic 2 Mer gippteknik (strap2strap, step, laydown, etc). 48min.
Filmerna kostar ungerfär £16 styck och kan beställas från England på tel. 009 44 1993 811181 med mastercard visa eller switchcard.
Saxat från Tyresö windsurfing clubs’ hemsida
m v h
Joce -
jo men nu är det torr period ( eller skall var iaf, iår är allt skummt) men runt oktober brukar det nog blåsa …
-
Tja, PWA-touren hade ju en tävling där för inte så länge sedan. Det blåste spik tydligen så…
-
Gjorde en tour längs atlantkusten sommaren -99 och stannade på Römö både på väg ner och på hemvägen. Det blåste bägge gångerna. Fick intrycket att det var ett blåshål. Men som de andra säger, Klittmöller är SÅ mycket bättre. Där finns allt: vågor, plattvatten, sideshore och dagar då det inte blåser surfbara vågor.
Du kan läsa om vår trip på http://surf.to/surfbussen (frankrikeresan)/Fredde