Forumsvar skapade

Sida 3499 av 3702
  • anonym-anvandare

Medlem
    22 juli, 2000 vid 09:37 som svar på: Vindprognossidor Bäst-Sämst?

Km/h givetvis!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juli, 2000 vid 21:28 som svar på: Restips, billigt och sjukt med vind (Marocko)

Det blaser aret runt, men det blaser bast pa sommaren men vagorna ar storst pa vinterhalvaret.

De basta manaderna ar maj-september med OK forhallanden april – oktober. Ju narmare borjan och slutet av sasongen man kommer desta mer vindosakert blir det, men vagorna ar storst da!

I maj i ar blaste det bra, storleken var oftast 4.5 dvs samma som vi har nu. En skillnad ar att de vindstilla perioderna blir lite langre, men jag tror att det sallan blir vindstilla langre an 4-5 dagar. Pa sommaren ar det sallan vindstilla langre an 2 dagar. Vi har i ar haft vindstilla 4 dagar under 4 veckor.
    I maj och oktober ligger vinddagarna pa ungefar 60% ( i ar var dock maj battre ), pa sommaren ligger vinddagarna pa ca 85%.

Vagorna kommer fran stormar pa norra atlanten ( uppe vid New Foundland ) och de fardas under ca 4 dagar innan de nar Marocko. Det stormar mest ( som du med all sakerhet vet) mest under vintern pa norra halvklotet.
    Bast vag och vindkombination ar alltsa maj och september med tonvikt pa hostens stormar.
    Forra aret (och detta ocksa) sa har vi i Juli haft ca 1,5 – 2 meters vagor med nagra dagar som har varit storre och nagra dagar med krossbana, dvs endast vindvagor.
    I augusti forra aret, precis efter da vi akt hem sa var det 1,5 mast hojd. Det var tydligen grymt!!! Uppgifterna kommer direkt fran mannen pa plats, forre danska mastaren i wave (Mats Tomming). Eftersom vi vet hur han seglar sa vet vi att han inte pratar i nattmossan.

Marocko rockar!!!

Undvik dock europerernas semester fran i mitten av Juli till i mitten av Augusti! Da blir det trangt pa vattnet, det ar det enda negativa jag kan saga om detta stalle.

I slutet av augusti och frammat ar det fritt fram.

Om du ar vagad gor du som en osterrikare har. Han tog flyget till Marakech och sedan taxi till stranden. Dar bor han i talt under tva manader. Taxi tillbaka till flygplatsen.
    Billigt blir det!
    Annars ar det bra med bil och att bo i Essaouira. Det ar lite mer stad an Moulay som ar en liten fiskeby utan elektricitet.

Surfa pa!!!

Staffan och de andra grabbarna pa traningslagret!

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juli, 2000 vid 21:11 som svar på: Jag är kanske kass, men…

den där gaffatejpen lät ju bra, var får man tag på den?

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juli, 2000 vid 21:11 som svar på: Tyst surfbuss

Du är en elak person som har haft en besvärlig barndom hör jag! Här försöker man få lite vettig info från sina fellow surfare men vad får jag från dig annat än sarkasmer och spe?! Jag slår vad om att du är en sån som lånar dina kompisars våtdräkter och flinande pinkar i den utan att tala om det för dem. Nu går jag och lägger mig bara för det! Buhuuuuu! Snyft!

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juli, 2000 vid 18:07 som svar på: Tyst surfbuss

EAR hörselproppar.

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juli, 2000 vid 13:31 som svar på: Vindprognossidor Bäst-Sämst?

Tjena! Håller med om att Halo rockar stenhårt, är dock ngt osäker på vindpresentationen bara.. färgskalan är Beufort och siffrorna under Knop – eller..?

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juli, 2000 vid 10:09 som svar på: Jag är kanske kass, men…

Min erfarenhet gällande veck under bommhöjd är att många lite äldre segel alltid
    är lite veckiga hur man än riggar. Oftast slätas dessa veck ut när seglet fylls
    med vind men inte alltid. Ibland har jag också märkt att ett segel kan påverkas
    av att de varit rullade, dvs underliket blir asymetriskt. Detta gäller dock bara för mina äldre segel och jag vet inte om det är applicerbart på alla ngt äldre segel och säkert finns det nyare segel som också dras med detta problem.

Ang. de veck som bildas då man riggar tror jag dessa är relativt ofarliga så
    länge inte det syns att seglet varit veckat även när det är plant, dvs det blir små vita kvarvarande linjer i monofilmen. Samma typ av skador kan uppstå ifall man spänner fast seglet fel på takräcke. Man ska passa sig så noga man kan för detta då seglet blir skört på dessa ställen och brott lättare kan uppstå. Tusan så surt när det blir hål i seglet och man är långt från land och förhållande är
    tuffa. Duktigt med gaffatejp rekomenderas, även i förebyggande syfte ifall
    man ser att ett brott är på väg att uppstå.

En liten fördel i sammanhanget är att det ser ganska coolt ut med ett segel
    som endast hänger ihop tack vare en hel rulle achtung/gaffatejp.

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juli, 2000 vid 08:34 som svar på: var surfar ni i stockholm?

Jag bor i Solna. Jo jag känner till den kartan, rätt bra faktiskt, förutom att en massa länkar inte funkar. Stockholm surfställen är ju så utspridda, både bra och dåligt tycker jag. Det blir ju ingen sån där riktig surfplats där alla samlas utan det blir att alla sprider ut sig på olika ställen.

• anonym-anvandare

Medlem
    20 juli, 2000 vid 20:36 som svar på: silversurfare

Dom flesta har väl lekt av sig vinterns abstinens så här års. Nu softar vi runt
    och laddar för höststormarna =)

• anonym-anvandare

Medlem
    20 juli, 2000 vid 15:06 som svar på: Vindprognossidor Bäst-Sämst?

Tack ska du ha, nu funkar det:-)
    /J.O.S

• anonym-anvandare

Medlem
    20 juli, 2000 vid 10:19 som svar på: Vindprognossidor Bäst-Sämst?

Hej någon som vet vad som hänt med denna suveräna väder sida?,den går ej att nå längre.Har den flyttat eller är den borttagen?.
    Tacksam för hjälp!.
    /J.O.S

• anonym-anvandare

Medlem
    20 juli, 2000 vid 09:32 som svar på: Halmstad?

Kolla på öwc´s sida, där står lite grann om tävlingen och lite resultat.
    http://www.owc.nu

• anonym-anvandare

Medlem
    20 juli, 2000 vid 09:10 som svar på: silversurfare

OCH vad är det för fel på silversurfare då??

• anonym-anvandare

Medlem
    20 juli, 2000 vid 06:52 som svar på: silversurfare

Yeaahhh, man – That´s the spirit

• anonym-anvandare

Medlem
    20 juli, 2000 vid 06:43 som svar på: Jag är kanske kass, men…

1:e frågeställaren tilbaka igen.

Frågan gällde de diagonala veck under bommen på mina ”nybegagnade” freeride segel. Masten överensstämmer med segeltillverkarens rekommendationer.

Då jag drar hårdare i nedhal el. uthal ändras ju vecken och riktas mot det håll det ökade draget kommer från, mao man borde ju kunna få bort vecken om man fann en balans.
    Detta har jag ej lyckats med varför jag ber er rutinerade riders om hjälp….

…och fråga två, kan monofilmen ta skada av att alla veck som bildas då man drar segel ned över mast?? Genom att följa med nedöver masten med bommen och uthalet aktiverat tar man ju bort spänningar och dessa våldsamma veck som bildas vid maststrumpan. Är detta nödvändigt-jag fördubblar ju min uppriggningstid på dette sätt…

Samme wannabee

Sida 3499 av 3702
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA