anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
Vad har du för mast till seglet ?
-
Du har rätt erra!
På dom bara!
Jag menar,vad kan North komma med?
Vidar,Robert,Perez,Ordonez och co. är ju inte bara dåliga seglare,
dom har säkert ingen erfarenhet av segel-utveckling heller.
(har du förresten sett Roberts trippel-loopar?). -
Prova med att ringa Putte på Surfersparadise.
MVH///J.S.
-
Är det inte Bohmans små lakejer som är ute och surfar?
Eller har man så lite att göra i shopen att man sitter och hittar på
elakheter om andra märken.
Allt med surfshopen är inte paradise heller! -
Nä,tacka vet jag simmers glad-packs monofilm.
-
Kinetic 268 Jimmy Lewis med powerbox -98 års modell.
Näe det brukar inte vara så mycket grässtrån i vattnet,
däremot en och annan plastpåse (vad är tvärnit) men dom visslar inte.Må bra///J.S.
-
Dra rigg i vad?
Jag har vid flera tillfällen försökt dra rigg i 1.80 – 2 meter vågor rätt nära strand (Medelhavet) när vind och vågor trixat till vattenstarter. Något svag vind + masttoppen tar i.
Min erfarenhet är att man måste balansera brädan på ett helt annat sätt med fötterna och underkropp och tydligt ”separera” underkropp från överkropp för att klara balansen. Och det är faktiskt rätt så tungt att bara låta överkroppen jobba upp riggen i detta läge. Speciellt om vinden är så pass svag att man inte kan ”luta sig emot den.” Men efter ett tags testande fungerar det märkligt nog riktigt bra även i delvis brytande vågor av ungefär den storleken och man gör vågen åt alla vinterns gym-pass -
Låter inte helt fel! Får min om typ 1 vecka.
Kryssa eellllleeerrrrr!!!!!!!!! -
Precis som KP säger är det mycket tyngre att dra rigg med ett camber segel, dels på grund av vikt men också pga att cambers gör så att seglet själft blir som en vinge och kan därför aldrig hamna helt i vindögat och kommer därför att slå fram och tillbaka hela tiden vilket kan leda till en del balans svårigheter.
Tips: Åk till haga park på öland och lär dig vattenstarta.Simma lugnt
-
Vet bara att ingen i PWA har Viper, sett S-21:s gamla Viper master gå som startskott…..dom går av i delningen.
-
Hej
Eftersom nu dr Masse förtjänstfullt indikerat ”…DIN-geprüft, Altegebayörsk ISO-Qualität….” hur man egentligen bör diskutera om ett segel är bra eller dåligt så kommer här några raka SIS-standardiserade frågor i enlighet med:ISO-5632: Part-23 ”Krav på ställda frågor avseende segel vars syfte är att användas i mindre till medelstora vågor.”
och
ISO-5632 Draft 27, oktober 1972: Part 2111 ”Krav på ställda frågor avseende segel vars syfte är att användas i stora vågor till verkligt stora vågor.”1) Var kan jag just nu köpa ett SPLIRRANS Nalu 5.0, rakt av och med verkligt snabb leverans?
2a) Är det någon som faktiskt har seglat Nalu i någon storlek under en längre tid?
2b) Är segel-serien bra eller är den dålig.
2c) I så fall vad är bra och vad är dåligt?
OBS fråga 2a) till 2c) bör ej besvaras av sådana personer som hänger upp hela sin prestige på just detta segelfabrikat.
3a) Vilken är ideal-riggen till Nalu 5.0?
3b-index-a) Var kan jag köpa en SPLIRRANS sån rigg, rakt av och med verkligt snabb leverans?
Mvh//B
-
Cammo-färger & kikarsikten är ute inte minst med tanke på dagens ubåts-debatt och faktiskt lite mesigt med tanke på att 5:åringar går omkring i Mod 90 brallor nuförtiden.
Nä skriv SOBR/Spetsnaz med stor text i segelet så lovar jag att du gör succe tex hos MUST och FRA och speciellt i ett land som inte haft krig sen 1809.
Förresten när jag tänker efter, kanske ingen riktig succe inom Marinen eller hur det nu var. -
Fler saker än vikt spelar in. Personens längd, brädans bredd, vikten på rigg ,plan eller v-formad botten, cambers?