Forumsvar skapade

Sida 23 av 78
  • carl-r

    Medlem
    11 november, 2009 vid 00:51 som svar på: Kraaaamp!

    Greppet inne i handsken påverkar också, men är bommen tillräckligt smal så får man vecken i handen på rätt sida om vad-det-nu-heter-typ-toppen och då behövs inte så mycket friktion. Däremot om man håller emot i ”uppförsbacke” kring en för stor bom så har man sjukt mycket nytta av friktionen.
    Så tror jag. 🙂

  • carl-r

    Medlem
    9 november, 2009 vid 21:54 som svar på: Kraaaamp!

    Håller helt och hållet med om det här med bomtjockleken. DakineCWM är grymma om man inte har en tjock bom. Då är det helkört med stängda vantar.

  • carl-r

    Medlem
    8 november, 2009 vid 08:13 som svar på: Den Stora Klagotråden
    stefanlindmark;587332 wrote:
    Skräp skräp skräp.
    Nu är det bara Zimbabwe som har högre inflation än vindprognoserna för Stockholm.

    Som min fru sade när jag åkte iväg till inbillad vind idag:
    ”Det blåser inget och du kommer knappt hinna åka något. Men det är väl tillräckligt för att du ska hinna köra sönder något…”
    Inte ens det lyckades. Det blåste för lite för att någonting ens skulle kunna gå sönder….

    Köp en skateboard, borra hål för mastfoten precis bakom framtrucken. Sen behöver du inte ens byta om för att ha möjlighet att förstöra riggen. 🙂

    Två klubbkompisar var med igår och seglade 6,4 kvm i kanske 4 m/s. Det gick 30 km/h som fortast och det var tillräckligt fort för oss då iaf.
    Till nästa gång kommer nog bägge kompisarna ha köpt bräda.

  • carl-r

    Medlem
    8 november, 2009 vid 07:52 som svar på: EM Dungarvan 2009
    benke.;587329 wrote:
    hur blev resultatlistan.
    ser inga pdf mm

    Här är den.
    http://www.speedworldcup.com/images/stories/documents/results/speed%20europeans%202009%20windsurf.pdf

  • carl-r

    Medlem
    7 november, 2009 vid 23:03 som svar på: EM Dungarvan 2009
  • carl-r

    Medlem
    7 november, 2009 vid 21:40 som svar på: EM Dungarvan 2009

    Ojojoj… Det är spännande nu. 🙂

  • carl-r

    Medlem
    6 november, 2009 vid 18:55 som svar på: EM Dungarvan 2009

    Windguru säger lite mer vind i morgon, västligt. Håller tummarna att det blir åka av. Lider med er som lägger så mycket tid och inte får nåt åka för det…

  • carl-r

    Medlem
    6 november, 2009 vid 17:18 som svar på: Windskateställen i Nyköping?

    Startbanan vid brandholmen?
    Coop extra-parkeringen vid oxelösundsvägen?

  • carl-r

    Medlem
    6 november, 2009 vid 13:05 som svar på: WEED FIN discussion with C3

    Jag tycker inte att det är så uttömmande, utan snarare att det bara fokuserar på en enda aspekt utan att se till helhetsbilden. Det kan vara så att det är rätt, men jag tror inte att det är så enkelt att man kan totalsåga iden utan att tex jämföra påverkan av en betydligt minskad frontarea jämfört med en större vattenlängd, eller spinoutkarakteristiken och ett ev minskat behov av yta.
    Men jag kan ha fel.

    Jag vet att vi försöker korta den våta ytan, så även på windsurfingbrädan. Men samtidigt är ju en droppform mer aerodynamisk än en boll, även om den är längre.

    Sen eftersom överljud kommer in igen måste jag ställa ett par motfrågor:
    * Finns motsvarande fenomen i vatten?
    * Hur påverkar massatätheten hos vatten jämfört med luft det fenomenet?

  • carl-r

    Medlem
    6 november, 2009 vid 12:11 som svar på: WEED FIN discussion with C3

    Jag har en Art Blade och tycker inte den är extrem på nåt sätt.

    Varför bromsar lång fenbas? (Jag tror inte att det är så)

    Jag kan personligen gissa att man väljer att köra så lång fena som möjligt i förhållande till längd för att fenan ska ha kontakt om man lättar lite med brädan, men att arean på fenan *grovt räknat* är det intressanta för om den håller i sidled eller ej. (Då ej hänsyn taget till olika vingformars karakteristik.
    Om man istället siktar på att åka plattvatten så tror jag ändå att det kan vara ide att testa en fena som sticker grunt, som är deltaformad (eller åt det hållet) med en lång bas. Jag tror man kan göra den väldigt tunn men ändå hållbar, den kommer troligtvis att stalla förhållandevis sent, alltså att den är lättstartad för sin storlek och om man pressar den kommer den att hålla rätt länge. Däremot kommer den braka loss när den gör det, men det gör ju allt i högre hastigheter.
    Den kommer också att vara farlig i choppigt vatten eftersom så mycket av arean försvinner när den lyfter ur vattnet. Den är säkert också kass att svänga med.
    Men detta är ju förståss bara mina gissningar.

  • carl-r

    Medlem
    5 november, 2009 vid 19:54 som svar på: WEED FIN discussion with C3
    Badjanne;586759 wrote:
    Vi talade mycket om latteralcentrum (fenans projecerade ytas tyngdpunkt)

    Du har sett True Ames weedfenor eller?
    De är ju förvisso för lättvind enligt dem själva, men tryckcentrum är ju definitivt kompenserat.

    http://images.google.se/images?q=True%20Ames%20weed

  • carl-r

    Medlem
    5 november, 2009 vid 15:22 som svar på: WEED FIN discussion with C3

    Project Eleven Slalom Duo Cut är ju lite åt det hållet jag tänker, men med en fetare yta vid basen borde den kunna göras ännu kortare, tunnare och med mer vinkel. (Om det fungerar alltså.)

  • carl-r

    Medlem
    5 november, 2009 vid 14:34 som svar på: WEED FIN discussion with C3
    tbsurf;586960 wrote:
    Borde inte vara några problem att tillverka en fena som funkar bra i luften nu då eller.. ?

    -Hjälp till att lösa mysteriet med sjögräsfenan nu istället.. http://c3sports.websitetoolbox.com/post?id=3725261

    Pretty please with sugar on top…
    En deltaformad fena är ju just en gräsfena fast den är fylld i bakkanten.
    Jag undrar ju om nån med erfarenhet av strömningslära eller praktisk erfarenhet kan tala om ifall det *inte funkar* och isåfall varför, på ett bättre sätt än nåt dravel om ljudvallen.

  • carl-r

    Medlem
    5 november, 2009 vid 14:03 som svar på: WEED FIN discussion with C3

    På wikipedia antyddes att deltaformen hade även andra fördelar, såsom högre stalltålighet, men på ltu-sidan verkar de anse att stallarna blir mer svårhanterade på bakåtsvepta eller deltaformade vingar.

    ”Another advantage is that as the angle of attack increases the leading edge of the wing generates a vortex which remains attached to the upper surface of the wing, giving the delta a very high stall angle. A normal wing built for high speed use is typically dangerous at low speeds, but in this regime the delta changes over to a mode of lift based on the vortex it generates. ”

    ”Additional advantages of the delta wing are simplicity of manufacture, strength, and substantial interior volume for fuel or other equipment. Because the delta wing is simple, it can be made very robust (even if it is quite thin), and it is easy and relatively inexpensive to build”

  • carl-r

    Medlem
    5 november, 2009 vid 10:28 som svar på: WEED FIN discussion with C3

    Saknar motivering på det svaret.

Sida 23 av 78
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA