carl-r
Forumsvar skapade
-
Rasmus_W;586880 wrote:Gissning: För att vi inte vindsurfar i överljudsfart.
Vind != Vatten
-
Tack för hjälpen alla!
Blev ett par Ascan Extreme från Bicless. 🙂
Tur att man kan få en pryl-fix iaf när det tryter med surfet. -
Janne, om du har flygbakgrund kanske du kan svara på det här:
Många av dom flygplan som går riktigt fort har vingar som pekar bakåt och ofta är triangelformade. De flygplan som har vingar som pekar rakt ut åt sidorna går lite långsammare. Varför är det inte likadant med fenor? -
Om jag har problem med att akterliket fastnar så försöker jag i första hand lyfta masten försiktigare så att vinden hinner lyfta upp seglet ur vattnet utan att det vill välta bakåt. Känner jag att det drar upp för snabbt hänger jag vikten i masten och trycker snabbt ner den igen, och så nytt försök igen. Är det ändå struligt så ser jag till att få in bakändan på brädan under seglet. Nackdelen med det för mig är att ofta fastnar hängseletampen runt fenan då och svordomarna är så väldigt svåra att hålla tillbaka efter ett par ggr. 😉
(Min bom är så hög att bommen går fri från aktern mao)
-
JohanOeberg;586586 wrote:Jo, tänk dig att du ligger i vattnet och har bommen tätt vid ditt huvud när du lyfter upp bommen. Du har lyft seglet och nästan fått det nedre akterliket att lätta från vattnet när en våg sköljer in över dig och ”suger tag” i seglet, som då lägger sig i vattnet, och du står på ruta ett igen…
Testa att sticka upp till toppen på seglet och håll upp masttoppen tills det blir lite vattenfritt. När seglet har ”lättat” kan du flytta händerna neråt.
Om det är tungt vid toppen så gissar jag att vinden kommer in från fel håll (för mycket från mastfoten). -
Att på bild ser de bommar som är mer triangelformade ut att vara smalare än de bommar som är mer ovala i formen. Jag har fått för mig att de alu-bommar som är i ett stycke är de triangelformade.
(Triangelformade i brist på bättre benämning… Hoppas det går att förstå vad jag menar.)I slutändan så undrar jag om det kan bli så att seglet tar i bommen tidigare och ifall dom egentligen är till för freestyle eller vågsegel primärt.
Om de är breda nog verkar det ju som en bra lösning. -
Jag har kollat en del på Simmerbommarna men tycker att de verkar rätt smala de här med fronten i ett stycke. Hur funkar t ex den här whiteline-bommen som har varit uppe med slalomsegel jämfört med en traditionell bomform?
Sen undrar jag också om ni känner skillnad på greppigheten på bomgreppet? Den tekknobom jag har tycker jag fastnar mindre med händerna på än t ex hyrbommarna på haga. Eller är det sandstranden som gör det?
Ifall det är skillnad, vilka tycker ni utmärker sig med bra grepp? -
Jag som hade tänkt mig att jag hade hittat ett scoop, att Simmer var tokigt tidiga med fladder. 🙂
Eller kanske att alla cambersegel är fladdersegel, bara att ingen fattade det förrän nån designer testade för mycket nedhal, och sa att man kunde fladdra ett specifikt segel på 90-talet. 😉Kanske att allting blir bra med tublattor?
För visst flyttar buken fram på ett klart bättre sätt än tidigare vid den utbytta lattan över bommen? Äh, det syns ju förståss inte, men med en vanlig latta blir det ju mer en jämn böj, typ som under bommen på första bilden.
Man kanske skulle byta den och den övre camberlattan med.Jag ska iallafall ge seglet en andra chans. Kan ju va kul att se hur det känns när det iaf ser såpass skapligt ut.
-
SWE 496;584209 wrote:Tror nog att du ska ha lite mindre nedhal på det seglet. Utgalet är som du säger lite för mycket draget på den bilden. Nedersta lattan står nog inte som ett S om du har lite mindre nedhal.
Du har rätt i att slappa akterlik kom senare.Men den översta bilden är väl rätt ok?
-
Har ingen mätare, men det var väldigt kallt om händer och fötter…
