carl-r
Forumsvar skapade
-
zucko;583188 wrote:Jo det är det fan men jag har kommit underfunn med att det inte är vattentemperaturen utan lufttemperaturen som är avgörande för hur kallt det känns. Så mycket vatten åker ändå inte in men vinden har en tendens att kunna blåsa igenom våtdräkten. 🙁 inte roligt, tänk vilken skillnad temperaturen gör på hur sugen man e på att surfa….
Det är det som är skillnaden mellan enkelneopren och dubbelneopren. Dubbelneopren kallas den varianten som har tyg på utsidan, och när tyget är fuktigt så torkar det i vinden. Av torkningsprocessen går det åt värme och dräkten kyls ner.
Enkelneopren blir det ju bara liksom vattenstänk på när man kommer upp. Den är ju torr på utsidan.Jag har både en enkelneopren och en dubbelneopren-dräkt, och för mig är det en stor skillnad i avkylning i vinden (på land eller brädan). I vattnet (badandes) är det ingen större skillnad.
-
Schysst läsning! 🙂
-
tbsurf;582784 wrote:Jupp, tex när du körde längst in i bråviken på frånlands skulle jag gärna vilja se på en sån googlebild. Har spanat på det stället flera år men det har aldrig passat mej att testa
PM’a mig en mailadress så skickar jag min SBN-fil vetja. 🙂
-
Men alltså, us-cup koppen sitter ju med en mutter. Den muttern *kan* ju skruva ur sig?
-
Vad du än gör Isis så köp inte ett RS6 till dina grejer…
-
Apropå US-Cup så undrar jag om NP bara har jävligt dålig passform på sin förlängare eller om alla US-Cup sitter så sladdrigt? Den mistralförlängare jag körde med förr satt ju iaf tajt.
-
kalle07;581701 wrote:Länk till tuben
YouTube – 091004 Steine Sandhamn ripping itNgn som kan förklara hur man bäddar in???
Som du märkte går det med automagi. 😉
Tack för Kalle Baah! Perfekt morgongung! -
Men frågan var ju iofs vad händer om man drar för mycket nedhal.
För det första märker du att seglet tappar mycket i drag och känns klent.
För det andra så fladdrar akterliket okontrollerat och prasslar när du kryssar.Kort och gott, märker du att övre delen av seglet inte längre fylls ut av vinden utan det fortsätter att hänga sladdrigt när du har fullt tryck i seglet, då har du dragit för mycket.
-
carl-r
Medlem6 oktober, 2009 vid 17:30 som svar på: Bilder/bildspel från wallen speed cup TorkelstorpSkitsnygga bilder! Trevligt med Lasse Vinterdäck också! 🙂
-
Hoppas du blir bättre i fingrarna Nacho!
-
Mården;581369 wrote:över till det andra blajet
tömde kameran idag o vad fanns där om inte ett långskott på benke + en kohagecarl, notera den höga bomen,det väl dragna nedhalet,mastfoten längstbak,den fina stansen ,seglet av senaste stuk och helt stenfritt
ja vet syns llllite dåligt här, till skillnad mot mina andra proffsbilder 🙂Jau du, det är nog lite dåligt mastfotstryck där va? 😉
Skämt åsido så kör jag skethög mast på de andra brädorna. Det är bara den lilla röda som skrämmer ännu.Det ser riktigt fint ut där. Det stället ska besökas mycket snart.
-
Du får smörja in den ena och sen använda örontermometer kanske? 🙂
Kul att du testar! -
benke.;581320 wrote:30+
HÖÖGRE BOM
Mer nedhal
nyare segel
Troligen flytta bak mastfotenJag visste att du skulle skriva mer nedhal. 😉
Men innan dess måste jag ha ett annat segel. Faktum är att jag har dragit för mycket nedhal för seglet som det är på bilden. Dels är det samma segel som visas på Rig it right när dunken visar att det blir skit med för mycket nedhal, och dels så var det faktiskt rätt dött efter jag drog det så mycket. 2 årsmodeller senare är en helt annan femma, men det här seglet är bara elakt och vill inte ha helsladdrig bakdel.Annars är jag helt med dig, fast jag jobbar på kontroll än så länge på just den här brädan. 🙂
-
Bjornen;581285 wrote:Jag ska ge lite tips som har gett mig lite mera fart (speedsetup):
*ganska mycket buk långt ner i seglet, ingen aning hur äldre segel ska se ut (för mig spänna 3 nedersta lattorna hårt)
*oftast negativt uthal typ så att seglet ligger an mot bommen till första fästet för hängseletamparna (kan säkert diffa men oftast mer buk än man tror)
*Är det plattvatten kan man gå riktigt djupt på slören men är stökigt kan det vara svårt att gå djupt (mindre vinkel på slören lite plattare segel=neutralt eller lite utal) Seglar du halvvind är det svårt att få någon bra fart.
*fena den tycker jag är lite knepig. jag har provat ganska små fenor men på senare tid upptäckt att det går snabbare för mig med lite större (kan vara att det är lite lättare med större fena=mer förlåtande med för mycket bakfotstryck)
*Inte streta så mycket med benen utan försöka verkligen hänga i selen/seglet och låta benen/fötterna vara lätta på brädan när man slörar.
*bättre med kontroll än ”snabb setup” typ inte bommen högst upp, mastfot längst bak, hängselelinor långt bak. Känns som detta är för dom som verkligen kan.
*segla, segla, segla För oss(mig) som inte är naturbegåvningar eller har seglat länge är det bara att nöta på och ta eventuella motgångar, snart släpper det 🙂Jag kan förmodligen vara helt ute och cyckla i många av tipsen så ta dom med en nypa salt :santa:
Lycka till
//Björn
Jag tror jag resonerar som dig i precis alla punkter här ovan.
Fast jag försöker hela tiden med små steg gå åt att få bak mastfoten, fötterna etc. Det är ju bra att ha som mål, eller hur? 🙂
