carl-r
Forumsvar skapade
-
Första tipset måste vara fulldos ipren i så lång tid som man får enligt bruksanvisningen.
Oavsett grundläggande orsaken så förvärras problemen av att det gör ont och att du spänner dig.
Sjukgymnast och/eller massör skulle jag rekommendera i andra hand. -
Nej… 10 knop högsta. 😉 (oftast bara 3..)
Men skärgården gav mersmak. Jag undrar hur det är där när det blåser kuling. Om det funkar mellan öarna så hinner det ju iaf inte bygga så mycket vågor. -
Vacuum var heldött. Rätt kul att ha rekat stället iaf. Åkte till Femöre istället. Inte mycket mer vind där tyvärr. Väldigt kul med skärgård!
-
Nä, men veckan ser ännu sämre ut och 2 veckor utan surf i sträck går bara inte. Det kommer sluta med en formulabräda om det inte blir bättre. :S
-
Kinetic, det är inte jättemånga som ärligt kör över 22 knop utan att slöra.
-
En helt annan tanke är om du inte skulle prova att svänga lite tillbaka som s-kurvor, gärna urkrokad och givetvis i full planing, för att få känslan för skillnaden i stance och balans under slör, sidvind och kryss.
Om inte annat är det kul. 🙂 -
Kanotstadion eller vart åker man på nord-nordost?
-
nybörjarsurfaren;574645 wrote:fixade min första planning
Grattis!! 😀
-
Äh, va fan. Lösningen är ju skitenkel. Minst en kvadrat större, en sittsele och bak med hängseletamparna så är saken biff. Är man inte rädd när man seglar är någonting fel i setupen.
-
carl-r
Medlem8 september, 2009 vid 19:31 som svar på: Hösten till ära – vilka är era anti-förskylningstips?Tar en whisky innan man går och lägger sig. 🙂
-
Nybörjarsurfaren; för 4 år sen började jag på en hopplös bräda också. En tiga 270 som jag köpte komplett med 2 dacron-segel. Jag vinglade runt på den, precis över vattenytan, en sommar i mer stiltje än vind och ett rosa-lila np slalom 5.1. Helt hopplöst borde det kanske ha känts, men jag var där ute så fort det rörde sig i löven. Tror jag fick simma en timme ett par ggr när det dog helt.
Skitsamma, när hösten kom hade jag rätt skaplig balans å lyckades plana några ggr, tjackade hängsele och ett lite större segel 6,7.
På våren året efter gick det faktiskt riktigt bra, och sen dess har jag fastnat för känslan i smala slalombrädor. Även om dom är vingliga, ger dom en himla massa tillbaka. Jag tycker att det är kul att se att det finns andra som inte ger upp trots studentekonomi å vingliga grejer. -
Du är så ivrig Knatte.
Som det är nu så får vår vän en sjukt bra grundbalans under tiden och hinner öva upp en himla massa småmuskler. Nästa steg för vår vän när han planar å vänder är som jag ser det är givetvis en sputnik å en gps. 😉 -
Fan vad kul med egen design. Fortsätt att berätta hur det går vartefter. 🙂
-
nybörjarsurfaren;573980 wrote:Blev lite surfing ändå.
Svag vind,inga direkta vågor:smile:
Men jag kunde tränna på att slå, gick faktiskt bra.
Satte säkert över hälften av försöken.
Hade masfoten några cm längre bak nu.
Det gick att sätta lite mera tungd på främre foten, framför masten när man skulle byta sida.
Försökte gippa någon gång men det fans knappt någon vind då.
Gjorde något fel för när jag ska byta sida och vinkla om seglet rätt igen tog vinden det mot mig.
Jag kan inte ha fått runt brädan helt, var svårt med lite vind .
Mera träning!!Men det var en skön träningstur varmt soligt och så gick det bra med:grin:
Bra jobbat! 🙂
Om du får backvind på andra sidan efter slaget så får du antingen vänta lite till innan du byter sida, eller så får du när du har kommit över, skjuta ”fram” framhanden åt lä till och skota in med bakhanden så att du får vinden från rätt håll och kan vrida runt brädan. Det bästa är givetvis att tajma bättre (alt 1).
-
Måste fråga här medan vi har ämnet uppe. På 2 olika brädor som har exakt samma segel men skiljer 10 cm i bredd så rekommenderas ju 2 olika längder på fenan.
Man kan då anta att den bredare brädan behöver en större fena för att väga upp att man står längre ut på kanten och den hävstången det ger. Också att målet är att segla med brädan helt platt eller aningens lutad åt lä.
Men sen då… Hur skiljer sig känslan och prestandan i kryss, sidvind och slör på de här 2 ekipagen? Överriggat och underriggat?
Jag gissar att den med kortare fena kommer att vara snabbare på toppen och framförallt i slör, men att den bredare brädan med längre fena kommer kryssa bättre, plana tidigare och vara snabbare upp till en viss gräns.
Stämmer?
Hur är det med spinoutbenägenhet och andra egenskaper?
