carl-r
Forumsvar skapade
-
Okej! Ska testa det.
Vet du om man kan häva spinouten på nåt sätt om den nu kommer? -
Sedan sist har jag lärt mig att segla brädan med mastfoten i alla positioner. Det är inte längre nåt problem att ha den längst bak (eller längst fram heller för den delen). Det är den justerbara mistralkasetten så det är ganska mycket justering som är möjlig.
Jag fick till 28,18 knop display (28,166 log) idag så nu börjar det gå åt rätt håll.
Det kändes inte särskilt snabbt, jag låg och halvvindade och när det kom en rejäl by så föll jag av och höll mig kvar i slören länge. Faktiskt så det kändes enklare att slöra just då än att halvvinda.Ett par noteringar jag har var dels att brädan sög fast rätt mycket och att jag kanske ska börja gå ner i storlek nu. (Mistral Explosion 128 liter, är rätt sugen på en Screamer av samma ålder.)
Dels att jag efterföljande repor fick spinout ganska snart efter jag föll ner i slören. På halvvind kunde jag lita på fenan helt, men så fort jag föll av så släppte det. Det lustiga var att jag kunde inte häva det heller eftersom jag åkte precis i den riktningen som jag skulle ha vridit brädan för att häva en spinout om jag hade halvvindat. Alltså blev det att kanta upp brädan å göra en stoppsladd typ som var kvar att göra.
Jag körde 7,5 och en 38 cm fena. Jag tycker inte att fenan borde vara för liten, däremot är den lite skavd nertill, kan det vara felet? -
Som NLC säger. 🙂
Skulle kanske kunna lägga till att du skulle kunna vara ikrokad innan du sätter i bakfoten och se till att du har mycket vikt i selen.
Om det är sådär så att man precis planar så tycker jag att det är skönt att peta i framfoten och kroka i och sen ställa sig med bakfoten mellan fram och bakstroppen. Sen försöker jag sträcka ut benen och kroppen så att fötterna trycker på brädan i sidled och att selen håller kroppsvikten uppåt. Tänk på att trycka lite med tårna så att brädan hålls plan. Då får man mer tryck på fenan och då brukar det acca lite till. Där har man en bra kryssposition för att ta höjd tycker jag, om man skulle vilja det. Hursomhelst, att sakta röra bakfoten bakåt mot stroppen som i cribb-artiklarna ovan är inte alls tokigt. Försök att inte titta på brädan utan dit du ska. Det är inte bråttom att komma i. 🙂 -
Jodå, som surfare kommer man ner.
Det är bara att lyfta av bommen. 🙂
(Siste mannen hänger tillbaka den igen) -
Här kan du få ut gps-koordinater. (Det du ser är klubbstugan å riggytan.)
-
Windmiller;566320 wrote:Håller med här, jag tittade ner där när jag hämtade en mastförlängare av Mattias på Surfspot efter att han rekomenderade mig att göra det. Ser riktigt fint ut där, skulle själv vilja gå med trots att det blir några mil att åka för mig. Vet inte vad det kostar eller hur man gör, men hoppas på att höra någonting om det i din tråd här. 🙂
Det kan jag hjälpa till med. Tyvärr har vi ingen bra hemsida längre/ännu, men så här funkar det:
150:- sätts in på bankgiro 387-4005
Ange Namn, adress, telefon och i mån av plats även epost.
Vill man ha familjemedlemskap kostar det 200:-Alla är välkomna till stranden oavsett medlem eller ej! 🙂
Men som medlem har man bl a tillgång till klubbbrädor och omklädningsrum.Mattias här [ame=”http://www.surfzone.se/forum/member.php?u=7424″]www.Surfzone.se[/ame] är ordförande i klubben (och behöver övertalas att börja skicka upp gpsloggar på speedsurfingsajten förresten ;)).
-
-
Men allvarligt talat, löser en dämpning i mastfoten överhuvudtaget nåt problem?
-
Grattis!!! 😀
(Nu är du fast… ;)) -
stefanlindmark;566005 wrote:Här kommer klipp från vår tandemsurfing med Starboard Gemini. Vi körde från Österskär till Grinda men vinden var rätt marginell (och dessutom rakt akterlig) så det blev till att pumpa en del för att få igång den.
Såg riktigt ballt ut, men det väcker en del frågor. 🙂
Hur sjutton gör ni när ni gippar eller slår? Hur får man emellan bommen?
Vad händer när man får kastfall? Fastnar man i kompisens bom då? -
Tjaba! 🙂
Med mastfoten långt fram och bommen högre upp planar man oftast lite lättare.
Med mastfoten längre bak kan man få mindre våt yta (brädan går högre i nosen) och därför åka fortare då det är mindre i vattnet som bromsar när det går riktigt fort.
Upp till ca 22 knop borde det inte göra någon skillnad alls, kanske högre. 19-22 knop upplever jag som skaplig marschfart utan att behöva falla av för att det ska gå fortare. -
Kathalon;565196 wrote:Tack för svaren.
Frågan är om jag vill köpa de allra enklaste nybörjarbrädorna, eftersom vad jag förstår de gammla som jag nu kör på är mycke svårare. Tror inte jag vill ha en liten bräda men inte heller någon på 200L. kanske runt 150L, är de ändå enkla jämfört med den jag har? Budgeten är jag lite osäker på just nu för de blir till våren jag köper. Men runt 10k kan jag nog tänka mig.
Kanske blir en ny bräda och riggen beggad eller nått sånt.
Om jag nu skulle köpa en 200L bräda går de ändå snabbare och roligare att segla än med de gammla grejjerna?
Vet inte om brädan heter så, de står bara UFO på den vad jag kan se, men du har nog rätt.
Hur många knop kan man komma upp i med en nybörjarbräda vid ca 5 m/s jämfört med de gammla?
Har läst nybörjar trådarna ganska många gånger, vill bara inte köpa en 200L nybörjarbräda om den inte klarar av de jag är ute efter, dvs lite fart och spänning. Samtidigt får brädan inte heller vara för svår så jag inte utvecklas.
Föresten lite om mig.
192cm
90kgFör att det ska bli fart och spänning behöver du minst 7 m/s. Vid 5 m/s är din bräda roligare om du inte skaffar ny bräda med tokigt stort segel och redan har en mästares teknik att komma igång i planing.
-
Sele brådskar nog inte förrän du har fått till en första planing egentligen.
-
Jag tror att du kanske skulle kunna släppa lite baktill på seglet så att du får lite mer buk.
