carl-r
Forumsvar skapade
-
NLC: Jag har sett tokigt mycket film och bildserier, men det är ändå inte alltid man lyckas översätta det till ens egna kroppsuppfattning. Ibland behöver man höra ungefär samma sak men på ett annat sätt eller från ett annat perspektiv för att det ska klicka. 🙂
-
Jag tror du har rätt PG. Det sitter nog för mycket segelbåtstänk kvar i skallen fortfarande när det kommer till gippar. Jag kanske är lite orolig att seglet ska komma okontrollerat..?
Finns det nån känsla eller tecken som visar att det är dags att flippa riggen?Jag tror en del av problemet är att jag tappar lite fart när jag går in i gippen och när jag får läns så blir kraften i riggen kanske för stor så att jag inbillar mig att det är dags att göra någonting.. Jag har inte kört nåt sen jag skrev här ovan, så det är bara lösa funderingar.
Just i den här serien ovan så beachstartade jag och när jag fick lite fart så började jag på gippen direkt utan att komma i full planing, men problemen är precis de samma när jag planar och det inte lirar.
-
Lorchen var inte tokig. Slalombrädor som de i den andra annonsen bör du undvika tills du har seglat några år. Det finns mycket brädor här på K&S också.
-
Har tänkt igenom tipsen ordentligt nu, och allting stämmer nog.
Jag ska försöka se så att jag placerar framhanden riktigt nära masten innan flippen, och prova att gå under med nya framhanden.
Jag ska se till att fortsätta svängen och inte titta för mycket på prylarna istället.
Jag ska också kolla ifall jag kan komma fram lite mer på brädan initialt i svängen. Just vid det här tillfället så var jag nog aldrig uppe i riktig planing utan jag bara beachstartade och svängde direkt, men jag tror ändå att det är värt en extra tanke.
Verkar som ett bra recept. Stort tack alla! -
Jag har lagt ihop lite bilder ifrån en film för några veckor sen. Då var det med ett litet segel. I söndags hade jag samma problem med 7,5’an fast lyckades då inte hala in den utan hamnade konsekvent i spat.
http://picasaweb.google.com/carl.rbg/Gippforsok20090527?authkey=Gv1sRgCNfpxP-rgOrOzAE&feat=directlinkDet syns ganska tydligt hur jag nästan missar seglet i bildserien.
Det syns ganska tydligt hur stort behov av en svart hängsele jag har också. Det senare kommer att åtgärdas den här veckan. Jag ber om ursäkt ifall det illgröna babianarshlet väcker anstöt. 😉
-
Jag trodde att en flextop mast (typ np) släppte ut mer vid en by än en constant curve.
En klubbkompis som är fan så mycket snabbare än jag menade att så inte är fallet. Han sa att en toppmjuk mast släpper ut mindre i mitten och därför gör seglet svårare i byar om seglet vill ha en jämnmjuk. På samma sätt skulle då en jämnmjuk mast i ett np-segel som vill ha en toppmjuk göra seglet ännu mer förlåtande i byar.
Jag har inte haft möjlighet att testa en massa master så jag har ingen egen erfarenhet i frågan. -
Jag tycker du har tänkt helt rätt.
Har du möjlighet att ha 2 segel, typ 6,5 och 7,5 så tror jag det vore nästintill optimalt.
Om du inte tycker att det är hela världen om du inte planar jämt så klarar du dig längre på ett mindre, men om du blir frustrerad av att inte ploppa upp i planing så är det värt att skaffa ett större segel, särskilt om du hittar ett beg till bra pris.
Å andra sidan är du väldigt lätt så i praktiken klarar du dig nog med 6,5 när jag vill ha minst 1 kvm större.
Har du egen erfarenhet av någon segel storlek och du trivs med känslan så skulle jag låta det väga tyngst i beslutet. 🙂 -
Sorry, men det var en sjukt oduglig video. Faktiskt så dålig att jag tror att den jagar bort presumptiva köpare.
-
Nu känner jag mig lite dum för jag är lite osäker på din frågeställning. Men är det möjligtvis så att den ena masten är SDM och den andra RDM? (Dvs att de skiljer i omkrets.)
-
Jag har alltid undrat om en passagerare på fördäcket funkar bra som stötdämpare om man tappar seglet under en gipp. Fick nyligen en spricka på långbrädan när jag skulle gippa. Kanske en hund skulle göra sig bra på fördäck?
-
Det var nerdraget tillräckligt å lite till. Jag hade framhandsdrag å cwm-vantar som sitter perfekt. Det var tokigt kallt utan. Sista åken hade jag justerat fram hängselen så att jag inte behövde använda armarna så mycket å det var därför jag kunde ”köra ett åk till” och försätta mig i situationen.
Jag tror definitivt på att gå upp i vind. Inträffar det igen så har jag en plan. Stort tack alla! 🙂
