Forumsvar skapade

Sida 52 av 78
  • carl-r

    Medlem
    3 september, 2008 vid 22:00 som svar på: Sverige har några riktigt dktiga kitare

    Polish them rockets now and swallow those pills
    and sing Surf Lord mother fucker

  • carl-r

    Medlem
    1 september, 2008 vid 08:28 som svar på: Abbe 12år windsurfar (film)

    Grymt! Och jävligt hårt åkt på snowboarden!

  • carl-r

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 19:48 som svar på: Ny här

    Tänk också på att 130 liter slalombräda från 90-talet är svårt att dra rigg på, den sjunker motsvarande en 110-liter freeride från 2000-talet. De flesta billiga gamla brädor man ser på köp och sälj är slalomspett. Problemet är att de är smala och har volymen på höjden. Det blir rangligt helt enkelt.

  • carl-r

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 21:38 som svar på: Snabba gamla segel? (5 nya tejpningar i seglet)

    @Knatte 495417 wrote:

    Alla racesegel från NP var bra, utan möjligtvis Z1,RX1 och RX2 som inte fick så bra kritik. De hade även sheartip topp och inte så smarta i all lägen…
    Efter RX2 så bytte NP designer och de blev RS efter Robert Stoj som var den nya designern..
    Race/slalom inom PWA höll väl på fram till 2000/2001, då formulan kom. Efter detta så blev seglerna kanske inte lika snabba..
    Så alla toppmodeller från Simmer/NP/Arrows enligt mitt förra inlägg var bra grejer.
    Problemet är nog att hitta några segel som finns kvar och i bra skick väl??

    Jag hade nog försökt satsa på några tidiga RS-segel som borde finnas kvar och skapligt bra skick kanske??:smile:

    Har du kollat på denna sidan?? http://www.neilpryde.com/archive/archive/boardsails-archive.html

    Mille gracie! Den sidan hade jag glömt, f*n vad schysst!! 🙂

  • carl-r

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 19:39 som svar på: Snabba gamla segel? (5 nya tejpningar i seglet)

    @Jester 495322 wrote:

    Det finns det säkert, men varför? Begagnade rejs-prylar har ju en tendens att sjunka ganska rejält i pris. Speciellt som det nog är ganska svårt att få tag i master som passar dom riktigt gamla seglen osv..

    Tja, några anledningar kan vara att det är billigt som fn. Att man inte behöver vara särskilt rädd att man sabbar nåt dyrt när man kör. Att det känns skönt att inte behöva ha det nyaste hela tiden. Lite som en ratbike för banracing, det duger liksom för ändamålet.

  • carl-r

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 19:15 som svar på: Snabba gamla segel? (5 nya tejpningar i seglet)

    @Knatte 495352 wrote:

    Klart det finns !
    Du har ju NP VX, VX-LTD, RX, RX2 alla i rakt nedstigande led från MKIV. VX var årsmodell -95 och de andra är efterföljande årsmodeller.
    Sedan startade ju RS-serien som fortfarande finns som RS6

    Du hade ju några riktigt snabba Arrows segel some race, Thomahawk, Hawk mm.

    Simmer hade ju sina SC* -segel upp till 5, Sedan hette de väl race eller prorace eller Pro-am??
    Har ägt flera av de seglerna och speciellt Arrows Thomahawk gillade jag skarpt.. Omöjligt att rigga, men gick snabbt….

    Ja, men vilka var riktigt bra menar jag? De där med extramasten vid toppen (VX?) tycker jag mig ha läst lite kritik om. Eller var alla NP slalom riktigt bra?
    Efter 94 så försvann väl mer eller mindre speed tills 10 år senare? Då kanske seglen var mer anpassade efter att vara startsnabba slalomsegel än toppfart?
    Jag kan egentligen inte ett smack om det där. Jag bara gissar. 🙂
    Hursomhelst, funderingen var mest om det fanns några riktiga guldkorn ibland slalomlinjerna. Alla segeltillverkare säger ju själva att seglen är/var skitbra, men de som har haft dem kan ju tycka annorlunda. Arrowsseglen är noterade!

    SC5 har jag ju ett, fast jättestort. Det gillar jag, men jag tycker camberna känns lite fattiga jämfört med np’s trivsamma rullcambers. Man kanske kan flytta med dem till nästa när den dagen blir eller?

    Stort tack för tipsen! 🙂

  • carl-r

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 08:37 som svar på: Snabba gamla segel? (5 nya tejpningar i seglet)

    Om du gillar att köra grejerna så är det ju bara att behålla dem och skaffa en gps istället. 😉

    Nåväl, tillbaka till ursprungliga frågan; nog måste det finnas fler riktigt snabba segel än NP World Cup Slalom-serien fram tills 2000?

  • carl-r

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 07:09 som svar på: Snabba gamla segel? (5 nya tejpningar i seglet)

    @Knatte 494925 wrote:

    Ser väl ut som ett MKIV segel väl??

    Alla NP’s slalomsegel hade de där solfjäderslinjerna redan från -90.
    MKIV hade dock ett annorlunda akterlik som gick inåt. MKII hade ett rakt akterlik. III vet jag inte.

  • carl-r

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 22:53 som svar på: Snabba gamla segel? (5 nya tejpningar i seglet)

    Det där är nog ett tidigare segel då det inte är utskuret baktill så mycket ovan bommen. MKII kanske?
    Klart det vore kul med brädan. Hmm. 🙂

  • carl-r

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 22:17 som svar på: Snabba gamla segel? (5 nya tejpningar i seglet)

    MK och siffran står på seglet. 4 var den sista. (MKII, MKIII, MKIV) Siffran är årsmodell typ.
    Finns dom i Linköping?

  • carl-r

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 21:03 som svar på: Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)

    Haga park har jag alltid tyckt att varit väldigt choppigt. Eller menar du borta till höger där ornitologerna häckar?

    Eftersom nyköping är väldigt nära så ligger det närmare att prova kanotstadion på en nordlig. Annars har vi ett ställe där kitare kör där det är långgrunt och platt. Längst in i bråviken, finns på spotguiden. Nångång ska det provas.

    Jag tror att det är rätt bra vatten ändå där jag är för Mattias i klubben körde 29 knop med 5,5 idag. Det är nog mer jag som behöver utvecklas mer.

  • carl-r

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 20:32 som svar på: Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)

    Stort tack alla!
    Nu är jag äntligen över 25 knop. 😀
    Körde MKIV 6.8 idag på 11-12 m/s och det funkade ruggigt bra. Precis som jag hoppades gick det att kliva i stropparna och man planade redan då. Fantastiskt att inte känna sig underriggad hela tiden. Samtidigt var det rätt annorlunda att ha såpass tryck i grejerna. Roligt med en sport där man kan ta i köra tills man kraschar utan att det är några problem alls med det. Skulle ju aldrig funka att köra så fort man nånsin kan med störtloppslagg i slalombacken t ex. Fick till ett väldigt udda fall där brädan stack rakt upp i luften utan förvarning och jag landade i en våg med baken först. Trodde nästan att det gick hål i baken på dräkten innan jag kände att det fanns en sittsele utanför.
    När vinden droppade till 8-9 m/s gick jag ner till 7,5 (Gaastra flow 3x) och jag tyckte den var mycket bångstyrigare än MKIV’n. Sämre höjdtagning också. Men det kan ju varit jag som trimmade det dåligt.
    Malloy, jag gjorde som du sa och klev i framfoten och sedan bakfoten och sist selen. I början var det väldigt vingligt, men efter några försök kändes det väldigt bra. Pumpande blev det inte så mycket, det behövdes inte förrän på slutet och då var det lönlöst ändå om det inte var en by och då startades det av sig självt.

    Förra PB var 24,3.

    max:
    time m km/h knots
    16:10:34 13.5 48.384 26.125
    16:00:12 13.2 47.448 25.620
    15:20:15 13.1 47.304 25.542
    15:23:54 13.0 46.728 25.231
    15:05:34 12.5 45.108 24.356

    Jag är väldigt tacksam för hjälpen att välja rätt segel. När 5-6 pers kör max 5,5, en 6,0 (överriggat) och en stor stark riggar 6,5 så hade jag kört mindre segel tidigare. Jätteskönt att veta att det är rätt storlek! Det blir nog en rolig höst i år. 🙂

  • carl-r

    Medlem
    27 augusti, 2008 vid 12:40 som svar på: Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)

    Eftersom jag fortfarande känner mig som en nybörjare så är jag nästan för lyhörd för sådana tips på stranden. Men nu har jag ju fått mer än ordentligt på fötterna den här gången så nu ska det väl gå lättare att rigga rejält. Ska bli riktigt roligt att köra större grejer med rätt nedhal.

  • carl-r

    Medlem
    27 augusti, 2008 vid 12:28 som svar på: Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)

    Ok, tack!

    Kändes dock bra med nån lista att ”hålla i handen” när man blir osäker i sin sak när man kommer att få höra ännu mer att seglet är aldeles för stort.

    Tack för tipset med fenan! Hoppas på segling i morgon. 🙂

  • carl-r

    Medlem
    27 augusti, 2008 vid 11:49 som svar på: Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)

    @Malloy 494338 wrote:

    2 ting jeg tænkte på.

    1: Hvilke brædder bruger du helt specifikt?

    2: Hvis du planer senere end alle andre, hvordan er din pumpeteknik ?

    1: Mistral Explosion 288 -93 (och en Equipe II XR som inte är aktuell i denna tråden)
    Jag har även en Tiga 270 som troligtvis kommer att ligga still tills jag börjar tycka att det är roligt med 5.0.

    2: Dålig, eller obefintlig. Jag gör alla fel man kan göra; håller inte brädan plan, pumpar så att vikten hamnar på brädan som stallar, pumpar när det är fel tillfälle, tappar alltid farten när jag slutat pumpa etc.
    Å andra sidan så vill jag ha så mycket tryck i grejerna att jag planar så fort jag ställer mig på brädan. Jag vill inte behöva pumpa. Jag vill bara kroka i och ställa mig i stropparna och njuta av livet. 🙂

Sida 52 av 78
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA