cortex
Forumsvar skapade
-
De yttre öglorna (metall) är till för sådana som har väldigt korta spreaderbars. Det hjälper då en hel del att dra remmarna genom öglorna. På normal-långa spreader-bars så behöver man inte bry sig om metallöglorna utan man sätter bara fast den i kardborre-looparna.
/Kaj(Tech)
-
Amen va tusan… http://www.kajtech.nu fanns ju inte med i länklistan?!?

(Sidan fick lite problem under Safari BTW)/Kaj(Tech)
-
Jepp, jag hänger med ner till Öland över Kristiflygare… where the tent of enlightment goes, I go. 🙂
Ni kommer att kunna hitta mig i det stora fina vita tältet på campingen (tillsammans med 20 andra från Sthm Kiteboard
).Givetvis plockar jag med ett gäng kites så att intresserade kan testa!
Som det ser ut nu så tar jag med Psycho 2 13, Voodoo 10, Voodoo 7 och Titan 15,5. Om plats finns i bilen kanske jag plockar med en Psycho 2 10 också. Dessutom kommer det att finnas ett gäng andra Psycho 2/Voodoo/Titan/Psycho1-åkare på plats. Det kommer troligtvis dit två pers med Psycho 2 17, så frågar man snällt så kan man nog få känna på en sådan också./Kaj(Tech)
-
Hörru Hugge, du ska få testa en Psycho 2’a i sommar när jag har vägarna förbi Skaaaauuunne. Det har hänt *massor* sedan Mastair, Warrior och andra gamla FS-kites.
Skulle säga att skillnaden är ungefär som mellan en gammal tvålinors Wipika Freeair och en ny SS Fuel (eller EH om du nu hellre vill det).Både Voodoo/Spirit och Psycho 2 är *väldigt* stabila, lätt- och snabbstyrda, funkar klockrent på vatten och ger massor av pop och hangtime.
När det gäller att få vatten inut i kiten så är det inget problem så länge som det blåser mer än 2-3 m/s (och dör vinden mer än det så får man ju simma in i alla fall)… då dräneras vattnet ur kiten automatiskt med hjälp av lufttrycket. Med alla FS-kites från Titan och framåt så kan man simma ut med kiten ihoprullad i ryggsäcken och starta den direkt i vattnet. Så mao fungerar dräneringen fin-fint.
Med det nya Multiwac-systemet (Voodoo/Spirit och Psycho 2) så trasslar inte bridle-linorna in sig såvida man inte gör något uberdumt. Dessutom väldigt lätt att trassla ut dem om det skulle krävas (efter en slarvig nedpackning exemplevis).Mitt råd är som vanligt: testa både foil och LEI innan du bestämmer dig. Men se för f*n till att testa en modern foil och inte något gammalt ök.
Angående att det är så ovanligt att se FS-kites på spotsen så:
1. Gäller det absolut inte i Stockholmsområdet, FS är en av de största märkena här uppe.
2. Kommer det nog att ändra sig i övriga sverige också… i synnerhet med tanke på hur många Voodoo och Psycho 2 som sålts hittils i år, trots att säsongen knappt börjat./Kaj(Tech)
-
He he, jo tjejen vid disken i Hong Kong frågade lite undrande om ”snowboard in Thailand?”.
”Indoor event”, tyckte jag.
/Kaj(Tech)
-
Mitt heta tips är att hiva ner sina kites i en alldeles vanlig reseväska eller en vanlig sportbag. Brädan tar man i ett vanligt snowboardfodral. Jag hade med mig en komplett kiteutrustning Sthm->Hong Kong->Bangkok utan att betala ett dyft extra på flyget. Allt som allt blev det en vanlig resväska + snowboardfodral + liten ryggsäck (handbagage).
Klart hanterligt!
(Iofs hjälpte det ju lite att jag körde på FS-kites, de går ju att packa ihop hur mycket som helst… dessutom slipper man ju släpa på en stor pump)/Kaj(Tech)
-
Kan någon vara bussig och spela in det samt konvertera det till ex. vis DivX så man kan kolla på det senare??? Hade varit schysst.
/Kaj(Tech)
-
Kolla in den här filmen på de vanligaste launch, relaunch och landnings-sätten så får du ett bra grepp på hur systemet används. Som du kommer att se så bygger RECON mycket på samma principer.
http://213.133.110.173/flysurfer/Gallery/view_photo/album01/fs_startlandung/0/Rotor-leash-systemet gör att du kan köra unhooked med en leash till ex.vis ryggen om du vill göra handlepasses och liknande. Du behöver inte koppla på något extra utan det fungerar direkt med standard-systemet.
Så här ser WAC-bar’en ut med rotor-leash (den nya till Psycho 2 och Voodoo ser lite spaceigare ut men principen är densamma):
http://213.133.110.173/flysurfer/images/content/wacbaro.gifKolla på senaste Psycho 2 filmen för att se hur systemet fungerar vid HP’s och liknande (det kommer en ”riktigt” film senare med ännu fetare hopp och annat godis, detta är bara en teaser filmad i lättvind).
http://www.flysurfer.se/media/psycho2a.avi/Kaj(Tech)
-
Ta’t lugnt. Jag skojade lite på dig bara.

Recon verkar fungera alldeles utmärkt… och det gör även Flysurfers system. Det var mest det jag ville påpeka. Hade ju dessutom t.o.m dubbla smiley’s i min post.

/Kaj(Tech)
-
FFFFFLLLLLYYYYYSSSUUUURRRFFFFEEEEEERRRR.

(om vi nu ska hålla på så här)/Kaj(Tech)
-
Aha, anade att bilderna var därifrån. Fanken jag var ju där förra fredagen och lördagen (alltså 19 och 20 mars) och körde. Trodde jag skulle stöta på dig där då. Träffade iofs en massa andra svenskar/danskar/norrmän.
Hade hyffsat tryck i min stora Flysurfer, de andra satt mest och surade på stranden. 🙂
På lördagen så kom det mera vind och folk var ute på 14 och 16 kvm LEI. Då hade jag riktigt trevligt med ös i Titanen (15.5:a).
Om du åker till Hua Hin så ta med skor, brallor och rash-guard (eller en tunn våtdräkt). Det är iofs 28 c i vattnet men där finns brännmaneter från helvetet!!! En av instruktörerna från surf-centret fick åka till sjukhus efter att ha body-drag’at in i en hög med röda-lila maneter. Jag brände mig också lite grann, såren håller fortfarande på och läker.
Å jag som tyckte att våra svenska brännmaneter brändes ordentligt, det är ju bara leksaker mot de där röd-lila fanstygen./Kaj(Tech)
-
He he, ser ut som om alla försöker kopiera Flysurfers system för relaunch…
Recon är ju nästan en rak plankning av FS-systemets funktion.Kul, kul.

(Fast det är ju givetvis bra att även LEI blir lättare att relauncha, det ökar ju säkerheten för oss alla)
/Kaj(Tech)
-
Fast han är faktiskt i färg i verkligheten.

/Kaj(Tech)
-
Uppsala Univeristet rekommendera jag *varmt*. Fetare studentstad får man leta efter… fanken vilka partyn.

På vintern finns det bra spots för snowkite. På sommaren suger det däremot eftersom det inte finns några riktigt bra spots i närheten. Gävle är den närmaste ”riktiga” spotten. Lite surt./Kaj(Tech)
-
Har du en impeller hängande mellan tårna då eller är det en GPS-klocka?

/Kaj(Tech)