cortex
Forumsvar skapade
-
Mitt i Sverige borde ju bli runt Sundsvall då. Finns en del fina spots där. :smirk:
Fast jag antar att risken för att folk från Skåne och Varberg skulle orka släpa sig till Sundsvall är minimal. Det är ju en rätt bra bit att åka. Danmark har ju som sagt en rätt stora fördelar i att:
1. Var rätt litet till ytan
2. Hela landet är ju i princip en klockren kitespot.
3. Jäkligt många kitare per kapita. Dvs kommer bara 10% av alla kitare blir det ett jätteevent.
Annars är väl det som varit närmast en sådan kite-get-togther i Sverige exempelvis Kick-off’arna nere i Habo, Kalmarsundsracet samt några riktigt roliga tävlingshelger här och var.
Hade varit kul med mer sådant…
/Kaj
-
Milkman;562423 wrote:…så funkar din vattenkite till och med bättre än foils. Kör hårt!
Du glömde ett ord i meningen ovan; ”bättre än Ozones foils” ska det vara i så fall.
/Kaj
-
skotten;563881 wrote:ok so do you think that a strut in the middle of the kite would be less stretchy than one without a strut in the middle of the kite?
Det var det jag menade med mitt inlägg; det beror ju helt på hur konstruktionen är gjord i övrigt. Det finns nog ingen (hoppas jag) kitekonstruktör som bara tar bort mitten-strutten utan att se till att kraften tas upp/fördelas på något annat vettigt sätt.
/Kaj
-
En av mina bästa polare hade en sådan som han älskade över allt förnuft.
Han kallade den för ”Maggie”… efter Tatcher. ”Hon är hård, obekväm, inte speciellt vacker, kompromisslös, gammaldags, terräng-gående och alltigenom brittisk och det är bilen också” som han brukade säga när folk frågade om namnet. 😀Jag har både kört den och åkt med i eländet ett antal gånger. Kan ju säga att jag inte var såvärst imponerad av plåthögen.
Om du ska ut och köra i terrängen så är det en helt okej bil (även om jag ägnat 6 h att gräva loss Maggie från ett skoterspår, mitt i natten ute i igenstans, i -26 grader, där hon grävt ner sig som en mullvad efter att min polare drabbats av hybris) men för att köra med på landsväg/motorväg så suger den. Hårt.
Så för en skogsmulle är den nog perfekt. Men var beredd på att kyssa allt vad väghållning heter goodbye./Kaj
-
Ren och skär jävligt njutbar poesi!
/Kaj
-
Hmm, blir leashen också roterande när man uppgraderar till Pro-kit’et? Jag kollade lite snabbt på filmen men måste ha missat biten med leashen…
/Kaj
-
Bara om de har samma belastning, är i samma material och har exakt likadana/lika många förstärkningar. 😉
/Kaj
-
Ett tips om det är många små hål: Liquisole.
Finns att köpa på de flesta stormarknader etc. Funkar kanon på småhål (typ från en taggbuske)./Kaj
-
Jag gillar iofs Infinity-bommen… men visst är det lite jobbigt när man vill hålla med en hand mitt på bommen. På FS kan man å andra sidan sätta bomtrycket så pass lågt att man utan problem kan hålla handen brevid linorna i de flesta fall.
Annars har nog Spleene kommit med den smartaste lösningen på att ha flera linor genom bommen. De har vridit genomföringen 90 grader så att man utan problem kan hålla handen över mitten på bommen och låta linorna gå mellan två fingrar.
/Kaj
-
Knata in på Surfspot i Stockholm (Valhallavägen 145) så styr de upp demo av Cautions prylar.
Du hittar mer info om butiken här:
http://www.surfspot.se/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=48
Bra initiativ att testa lite olika märken; prova 3-4 olika innan du bestämmer dig.
Alla stora tillverkare gör fina grejer nuförtiden, men de är en smula olika. Så det är bra att hitta det man gillar./Kaj
-
Du kan nog glömma att göra den där launchen om du inte kör FS. 😀
Jag har gjort den ett par gånger och den funkar helt klart… men det kräver att man har koll på grejerna.
Jag driftlaunchar en hel del från båt och det är klart lättast om man har någon med sig, men oftast har jag fått ankra upp båten och launcha själv. Ett tips är att när man förbereder kiten på land lindar in linorna på bommen med safetyn dragen. Då kommer inte kiten att starta av sig själv även om du får trassel vid ”utdriften”.Lägg ut en flytande tamp 10 meter bakom båten. Så har du ett lätt sätt att landa kiten när du är klar. Bara att köra precis akter om båten och stanna vid tampen. Sätt fast kitens safety i tampen och lös ut QR’en. Efter det kan du i lugn och ro ta dig upp i båten , lossa draggen och hala in kiten.
/Kaj
-
Fett Mike!!! Stort grattis.
BTW, den fina brädan som mjersen länkade till måste vara extremt omtyckt hos fotfolket. :smirk:
/Kaj
-
Ska bli kul att testa; kiten verkar vara väldigt lik Zombien. Både i teknisk design och i koncept.
Får bli på nästa tur ner till Varberg./Kaj
-
SkånePaul;556679 wrote:ge fan i vad alla andra säger angående C vs. SLE.
…möjligen om han bor och kör i Skånes jämna och fina vindar. I byiga vindar (och, nej, en som bara kör i Skåne vet inte ens vad byig vind är för något) har en kite med stor depower-range en *klar* fördel vid inlärning.
Just my 5c.
/Kaj
