cortex
Forumsvar skapade
-
Nu blev jag klart nyfiken på att testa en bräda… Droppa mig ett mail när du är hemma i sverige. :smirk:
/Kaj(Tech)
-
Tjena Jonas!
Det var ett tag sedan man hörde från dig. Allt väl?
Har du skippat tidningsplanerna helt och gett dig in på brädmarknaden istället? Ser ju rätt fräsigt ut (pun intended :smirk:) med den där brädroboten. När kan man få testa brädorna då?/Kaj(Tech)
-
Högsta luftfärden = djävligt högt. Många snowkitare har hoppat eller flugit hang utför grymt höga stup. Dessuom har folk både hoppat ut från luftballong och Paraglider med kite.
Högsta hoppet = från vattenyta (antar jag att du menar). Om man rampar på en fet våg och har väldigt mycket tryck så kan man komma rätt högt. Sourra var nog tämligen rätt ute där.
Sedan har vi ju folk som sugits upp av termiksläpp i vikar o liknande och kommit betydligt högre… många av dessa folk har tyvärr slutat på sjukhus eller 6 feet under efter återkomsten till terra firma./Kaj(Tech)
-
Snowkiting är mycket bra sätt att börja kite’a… man utvecklas mycket snabbare från nybörjarstadiet på snö än på vatten.
Däremot ska du börja med att ta en kurs om du inte har polare som är duktiga på att kitea och lära ut. Att ge sig ut på egen hand och lära sig kan sluta väldigt illa.Tips på bra samling av kiteskolor som har KSA-certade instruktörer:
(Det finns givetvis andra skolor än dessa också)
/Kaj(Tech)
-
Sorry, det skulle vara ett ”men” istället för ett ”och” i den sista meningen. :smirk:
/Kaj(Tech)
-
@Unhooked 432077 wrote:
Kaj 😛
klart svårt att köra med kiten lågt när det är lättvind men då kan man istället köra slider eller vågor med riktig vågis. 🙂
å sen att man vunnit massa tävlingar talar bara om att man faktiskt har kiten högt å dinglar å gör många handelpasser av olika slag.
någont jag glömde säga i förra inlägget va att filmen va fan bra. totalt annorlunda från tidigare rullar!
kommer tyvärr vara i cap verde under sveriges bästa tävling.
Vågdelen får som sagt Erik styra upp i nästa rulle, varken Seb eller Lennart hade kört så mycket vågor när de filmade på Mauritius.
Fanns inte så mycket sliders där heller; däremot är Seb rätt duktig på att köra både sliders och kickers. Han är en riktigt cablepark-råtta dessutom.Synd att du missar Nordics Masters. Fast Cap Verde är ju inte så illa det heller. 🙂
Hengo, jag irriterade mig också på vinjetteringen.
/Kaj(Tech)
-
@Biorno 431992 wrote:
Så du menar att att du har dålig marginal på flysurfer om man jämför med LEI ÅF? förstår inte riktigt formulan… Om flysurfer drakarna kostat lika mycket som en ex. China kite så hade jag kunnat förstå.
Nä, jag har dålig marginal som importör på FS-kitesen i förhållande till vad man/jag har på LEI-kites. Jag försöker dock ge mina ÅF’ar lika bra eller bättre marginal på FS-kitesen. Så med andra ord tar jag ”hitten” för detta i sverige. Det är nog delvis därför som FS säljer bra här. Däremot är det nog inte helt lätt att få andra importörer att satsa på ett märke som de tjänar mindre på om de är ute efter pengar.
En modern FS-kites kostar i runda slängar 4 ggr så mycket att producera jämfört med en LEI. Och då är inte R&D inräknat.Niklas, tycker du tar i en smula med ”alla moves”. En del är filmat i lättvind och då är det rätt omöjligt att hålla kiten lågt.
Både Seb och Lennart är väldigt duktiga åkare och framförallt Seb har gjort mycket bra ifrån sig på många tävlingar.Seb kommer upp till Nordic Masters den 13-16 mars, bara att komma dit och visa honom hur det ska göras.
/Kaj(Tech)
-
Nu var det väl iofs inte den gamla hederliga slagdängan ”foil vs tub” som skulle dras igång i den här tråden. Så vi kan väl skippa det?
Jag fattar inte varför man måste välja antingen eller? Många mixar ju glatt sin quiver med olika LEI-märken… däremot har vissa en inneboende skräck mot att mixa foil och LEI i sin quiver… speciellt i de södra delarna av landet. I Mälardalen och norrut är det inte helt ovanligt att mixa quivern däremot.
Det som är den största fördelen med LEI’s, hands down, är att de är billigare att tillverka och dessutom har marknadsdominansen redan. Detta gör att ÅF’ar och importörer får större marginaler att röra sig med = fler väljer att sälja LEI’s = fler marknadsför LEI’s = fler kunder köper LEI’s och testar aldrig något annat = de rekommenderar LEI’s till sina vänner = fler köper LEI’s… osv… osv.
FS har labbat med LEI’s också men övergett det av ett antal olika orsaker.
Fördelarna med foils mot LEI’s är några stycken. Men jag tror inte att tillför så mycket om jag börjar lista dem eftersom det enda som kommer att övertyga dig är en testkörning av Pulse2’an. Dvs innan du själv har kört kiten och känt hur lik en hybrid-LEI (mot C-kitehållet) den är så kan jag skriva en hel roman här utan att du kommer att ta någon större notis om det. Eller hur? :smirk:
Jag kör alla nya kites jag kan komma över varje år; det jag kommit fram till är att en kite kan kännas väligt lik eller olik en annan kite, oavsett vilken ”baskonstruktion” den använder. Så bara för att det är en ”tub” eller ”foil” har ingenting att göra med om jag gillar kiten eller inte.
Finns massor av LEI’kites som jag tycker är sköna… och foils jag inte tycker är sköna alls. Och givetvis det omvända.BTW, jag vet inte om något annat (någorlunda känt märke) som gör både closed-cell foils (dvs för vattenanvändning) *och* LEI’s. Det finns däremot ett par märken som gör open-cell foils (för strikt land/snö-bruk) och LEI’s.
Vad gillade du filmen då?
/Kaj(Tech)
-
Jorå, jag är rätt sugen jag med. Ryktet säger att första laddningen skickas från Tyskland i mitten av veckan som kommer. 😀
/Kaj(Tech)
-
Iofs suger BA… men Toby på Kiteforum postade just detta från dem:
http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2343960&sid=38ab76106ca94a5e503e85f81591d594
Thank you for coming back to us about our new rules regarding the carriage of certain items of sporting equipment.
As we discussed on the phone this morning, I have spoken to two members of British Airways staff from our passenger handling department at London Heathrow Airport. They have confirmed that they are still accepting kite surfboards for travel as part of the sporting equipment allowance. Kite surfboards are not on the list of sporting equipment that we no longer carry as they are smaller in size.
I hope this helps and that you will continue to fly with British Airways.
Best regards
British Airways Customer Relations
Your case reference is:6082976/Kaj(Tech)
-
cortex
Medlem28 november, 2007 vid 11:51 som svar på: Kite till ett lågt pris som funkar på vatten och snö?Ta en kurs först. Du kommer att spara både dig själv och din utrustning mycket slitage. Dessutom är det ju rätt onödigt att bränna en massa tid på att slå sig halvt fördärvad när man istället kan komma igång ordentligt efter några timmars kurs.
Du hittar skolor med KSA-utbildade instruktörer här:
/Kaj(Tech)
-
@Blackadder 430808 wrote:
Jag som är fysiker kommer istället att tänka på Allmän Relativitetsteori. Denna briljanta teori som Albert Einstein utformade under 20-talet handlar ju som bekant om Universums geometriska struktur, precis som AR-talet beskriver kitens geometri.
Fast det är ju relativt. Som allt annat.
Sedan en annan grej; varför ska alltid nötter få idén att fylla kites med just helium? Visst, det är lättare än luft…. men om man vill ha extra lyftkraft så är det i första hand vätgas man ska fylla med eftersom det är ännu lättare. Med vätgas kan det dessutom bli riktigt spektakulära smällar vid en wipeout. Yeah!
Tack för ordet.
/Kaj(Tech)
-
4 (Trainers). Och så ett par kepsar och några klistermärken också.
/Kaj(Tech)
