Forumsvar skapade

Sida 104 av 427
  • dr-masse

Medlem
    24 maj, 2011 vid 12:22 som svar på: FILM Uppsala 2011-05-19

kurtarne är en hjälte i flammor!

Bodydrag – nostalgisk tår i ena öga, så vackert.

• dr-masse

Medlem
    24 maj, 2011 vid 12:17 som svar på: Torötörstig…

Nego? Jag åker ner för kvällpasset, pannlampa på!

(kollar man noga på de proggarna som brukar pricka bäst borde det vara som ”sämst” med vind mellan typ strax före 14 och fram till 17…)

• dr-masse

Medlem
    24 maj, 2011 vid 12:07 som svar på: Torötörstig…

Det kommer inte att funka för vindsurf på stenstranden i eftermiddag, för lite vind tror jag.

Kanske ikväll.

• dr-masse

Medlem
    23 maj, 2011 vid 11:02 som svar på: Väderlänkar å tips

Har ibland funderat på det här med våglängd, våghöjd och hur länge vågorna behöver bygga och kan ligga kvar.

Denna länk gav en hel del intressant info, bland annat att 10 sekundmeter i 16 timmar kan bygga 4.8 (!) meter höga vågor på en sträcka av minst 17 mil… förklarar varför det inte behöver vara så himla mycket syd för att det skall bli bra size på exempelvis Torö.

http://www.thomassondesign.com/paddla/meteorologi/vagor

SMHI har en app, förresten. Den heter obegripligt nog ”Lantbruksvädret” men har rätt bra vindinfo oxå. Såklart. SMHI i ett nötskal. Eller ett appskal.

• dr-masse

Medlem
    23 maj, 2011 vid 06:31 som svar på: Gaastra matrix eller savage Hjälp

Savage ser ju riktigt skojsigt ut, det går nog att åka bra fort med den där trasan.

Runt 7.0 tycker jag blir bra från 5.8.

Står dock kvar vid mitt tips om Neil Pryde Fusion 7.2 (eller 6.7), då kan du ha samma 430 mast till 5.8 och 7.2 (6.7). Inga problem alls att gå från V8 9.0 till 6.7 Fusion (snarare alldeles lagom hopp mellan de segelmodellerna).

• dr-masse

Medlem
    18 maj, 2011 vid 13:59 som svar på: Förslag till ensamstående m två barn i juli/aug?

Pozo.

Näe, men allvarligt talat tror jag på ett ställe som killarna kommer att tycka är kul bestämmer. Alltför mycket vind är nog, tyvärr, inte så funkis.

En tanke kan ju faktiskt vara Sverige. Ja, jag vet, det låter heeeeelt galet, men jag tänker på de surfskolor (för barn!) och det boende som Surfers erbjuder i Varberg.

Annars tror jag Golf de Roses i Spanien kan vara ett bra alternativ. Grymt fint, mycket att göra och riktigt bra mat. Club Mistral har (bland annat) uthyrning där:

http://www.club-mistral.com/en/destinations/home/15/genInfo

Visst, inte ett superhett ställe rent vågseglingsmässigt, men med lite tur kan du plocka några vågor.

Har själv aldrig seglat där, men varit i området (Pyréneerna mellan Frankrike och Spanien) och det är bland det bästa jag sett i Europa i alla fall.

Går att hitta billiga reguljärflyg till både Barca och franska sidan.

• dr-masse

Medlem
    18 maj, 2011 vid 13:33 som svar på: Torsdag Stockholm

Japp. Vet inte var det blir, dock. Tidigt kommer jag att åka.

• dr-masse

Medlem
    18 maj, 2011 vid 09:34 som svar på: Väderlänkar å tips

Nu förstår jag inte alls vad du menar. Vissa drömmer om att åka till Maui såpass mycket att de faktiskt åker dit, tex… 😀

Det handlar väl mer om att få drömmarna att bli verklighet, ah?

• dr-masse

Medlem
    18 maj, 2011 vid 07:18 som svar på: Väderlänkar å tips

Om man tycker 14-dagars proggar är kul för att drömma om framtida vind och vågor…

http://www.mittvaeder.se/se/home/vaeder/vaerlden/stadsvaeder/stad/90X4/alanya.html?tx_mgcityweatherstatic_pi4%5Bp%5D=1

Har laddat ner deras app som faktiskt är rätt bra – ”WeatherPro” heter den, finns ett bra diagram med medel och maxvind där bl a.

• dr-masse

Medlem
    15 maj, 2011 vid 07:03 som svar på: Utredning av surfingens påverkan på fågelliv Skåne
    jr555se;655313 wrote:
    ja det låter ju faktiskt bra.
    Visste inte att vissa fåglar häckar längs stränder etc. förstår funderingarna lite mer isåf.

Hoppas verkligen att det görs ordentlig studie både för fåglarna och vårt intresse och om det blir förbud vissa tider på året t.ex att det åtföljs.
    🙂

-johan

Ett tips – sök lite på ”ornitologer” och ”fågelliv” här på Surfzone så kommer du, och fler, som är intresserade, att se att detta är en stor fråga för alla vind- och kitesurfare.

Håller HELT med om vikten av att ha en positiv inställning, söka dialog, ha bra och sakliga argument samt, framförallt, sköta sig kring de regler som gäller.

Skall bli mycket intressant att följa detta, bra jobb där i Skåneland!

• dr-masse

Medlem
    13 maj, 2011 vid 13:00 som svar på: Segel hjälp

Det här var ju asenkelt.

Fusion 6.7. Perfekt komplement till 5.8 search, riggas på 430 (se där! sparade dig en mast) och inga som helst problem att kliva ner från ett V8 9.0 till Fusion 6.7.

Perfekt – hoppas du valde det!

• dr-masse

Medlem
    13 maj, 2011 vid 09:46 som svar på: Surfevent Skålåker söndag 22 maj!

Jag är i och för sig säker på att en utomhusförlossning på Skälåker kommer att bli en stor och minnesvärd stund för hela surfgänget på plats.

Det gäller ju att födas in i rätt sammanhang direkt!

En fin historia för dig och frun att förgylla framtida tillställningar med, och en given chans att få åka helikopter tillbaka till Stockholm, dessutom. Så – välkomna! 😀

• dr-masse

Medlem
    13 maj, 2011 vid 08:52 som svar på: Surfevent Skålåker söndag 22 maj!

Nu närmar det sig, hoppas många kan komma när det nu dras ihop ett event för vind- å kitesurfare för första gången på bra länge i 08-land!

• dr-masse

Medlem
    12 maj, 2011 vid 10:48 som svar på: Är sjöbrisen igång i Stockholm?

Sjöbrisförstärkning är lokal och ingår i princip aldrig i några prognoser. Man får göra egna tillägg i så fall.

• dr-masse

Medlem
    12 maj, 2011 vid 08:04 som svar på: Är sjöbrisen igång i Stockholm?

Ja, man glömmer mycket över vinteruppehållet. Som att man inte använde fyrtvåan varje helg hela hösten…

(för övrigt behövs de däringa molnen för att visa på de uppvindar som krävs för bra bris)

Sida 104 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA