Forumsvar skapade

Sida 148 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    31 mars, 2010 vid 06:54 som svar på: FD Windsurfare med dotter som vill surfa DEL2

Låt henne gå en nybörjarkurs med riktiga nybörjargrejor först. Helst med andra tjejer och nybörjare. På ett bra ställe. Så att hon kommer igång fort, lär sig grunderna och vill testa mer.

Hon kommer att ruttna annars.

När hon gjort det, skulle en stor freestyle (110 liter, typ) kunna vara en bra kompromiss. Se till att köpa en lätt och fin rigg till henne, med en bom med tunna rör som hon lätt kan hålla i.

Har du frågat henne om hon vill köra kite eller vindsurf… ? 😉

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    31 mars, 2010 vid 06:50 som svar på: Vårens tråd om handskar

Jag fattar inte att det inte tagits fram en handske för vindsurfing som är:

1. Tunn. Även på ovansidan. Det är mest skydd mot vinden som behövs. 5 mm är ju helt bisarrt i en handske för vindsurfing, för vågsurfare en helt annan sak.
    2. Som en tumvante på ovansidan (vindskydd igen), femfingers på greppsidan.
    3. Tät
    4. Inte sitter åt runt handleden = kramp
    5. Om den nu behöver vara lite varmare, skulle ju lite ludd som värmer även när det är blött (typ ulllfleece) inuti ovansidan kunna funka.

Det är tydligen jättesvårt…

Efter att ha provat många (inklusive DCWM) olika genom åren är jag tillbaka på tumvantar med öppen handflata igen… kör man inte i vågor/freestyle (och badar regelbundet eller blir spolad) borde man kunna köra med öppna tumvantar hur bra som helst.

Bästa handskar är inga alls.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    31 mars, 2010 vid 06:41 som svar på: 21 minuter vågridning till kaffet
    dude;603965 wrote:
    Just ja, jag har ju också en JP Freestyle 91 med alldeles för fet häck och tjocka kanter för att det ska gå att gräva ner railen med en liten fena på utan att fenan släpper och railen poppar upp och slajdar ut. Undrar hur denna skulle funka med twins eller quads på…

Och före jag sålde Goya One 85:an tänkte jag att just det som skulle kunna rädda toppsvängen på den (som för mig är hopplöst styv eftersom den har mindre tail-rocker än en vågbräda) var att sätta på två fenor i häcken (och det var ju just det som Goya själv pratade om – att en vågbräda kunde göras med betydligt mindre rocker i häcken och fortfarande vara loose).

JP:n tror jag har helt fel kanter (för feta och raka) för att funka som en riktig vågis, oavsett hur många fenor du petar ner i den… fel outline oxå.

En goya one skulle man nog kunna roa sig med att fenbestycka på ett annat sätt, vissa twin fins har ju väldigt raka bottenkurvor (inklusive min RRD Twin 90), samtidigt så är det en shape som är välkänd för sina fina allround-egenskaper, vilket nog blir svårt att behålla med andra fenor. Lite synd att riskera ”sabba” en bra bräda är det ju.

Men såklart, har men en 85-liters fsw som kanske har tappat det mesta av sitt andrahandsvärde, tid, bra epoxi, glasfiber, ett par boxar och fenor, ja, varför inte… det är kul med folk som vågar experimentera! 🙂

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    30 mars, 2010 vid 12:01 som svar på: När årspremiär i Fituna?

Det töar på rätt bra nu, men är ju för kallt på nätterna…

14 april är det som gäller.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    30 mars, 2010 vid 08:27 som svar på: 21 minuter vågridning till kaffet
    Svenne;603768 wrote:
    Eller så skiter han i vad andra tycker och kör sina lay-downs som kittlar skönt i fötterna, kanske?

Ja, precis så menade jag men lyckades inte uttrycka det sådär fint som du just gjorde.

På nynorsk hade det varit klockrent direkt, såklart. 😀

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    30 mars, 2010 vid 08:03 som svar på: FD Windsurfare med dotter som vill surfa

Vad du än väljer så kommer det att bli det dottern vill göra.

Vill hon köra kite, så kör på det. Så länge hon lär sig tycka om vattensporter, så finns alltid chansen att hon blir sugen på vindsurfing, surfing och SUP också. Låt henne prova på vindsurfing så bra det går.

Vill hon kajta, gör det ordentligt. Låt henne gå en kurs. Kräv att hon har hjälm. Se till att hon kajtar på rätt ställen, typ Gotland, Öland och Skåne (inte typ Torö Stendstrand utan rutin, det har jag på egen hand fått se dåliga exempel på). Få henne att fatta att det är en sjujävla kraft i en kite, men om man lär sig rätt, vet sina gränser och kan säkerheten så går det bra. Ungefär som att lära någon var och hur man skall köra off-pist, som ju inte heller är direkt ofarligt.

Kul att hon vill, dra nytta av hennes vilja att bli en vattensportare! Lycka till!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    30 mars, 2010 vid 07:56 som svar på: 21 minuter vågridning till kaffet
    Ola H.;603739 wrote:
    Helt OK, förutom att att Robby (som docent Blomberg medelst sitt empiriska skarpsinne också intygar) långt ifrån är den som gör dessa saker bäst. I större vågor kör han ju en lång och rätt kraftlös sväng som snarare går ut på att hålla fart än att lägga tryck och accellerera. Ser som sagt bra ut men rent ”utvecklingsmässigt” ser jag hans position som en återvändsgränd. Och just det du säger om att trycka riggen framåt är ju det som Robby inte gör, han pekar jo riggen mer rakt in och använder i rätt så låg grad riggen för att få tryck på brädan.

Och jag hålle rinte med om att det bara handlar om masscentrum, utan mist lika mycket om att riggen hos en vindsurfare liksom motsvarar framfoten hos en surfare (vi står ju med båda våra kroppsliga fötter extremt långt bak på brädan och måste därför ta hjälp av vår extrafot – mastfoten).

Men nog faen borde väl en seglare av Robbys kaliber kunna göra en ”Levi-sväng” på vågen bara han ville? Han är ju någonstans mellan fem och tiotusen gånger bättre än en våglök som jag, och till med undertecknad kan ju, tror det eller ej, göra lite olika typer av bottensvängar. Allt från dåliga till mindre dåliga, ha, ha! 😀

Är väl kanske snarare så att Robby vet att han har sin stil i vågorna, som han dessutom är känd för, å kör på det?

Jag tycker att Lars Ks 21-minuters klipp var riktigt kul att se på. Stort tack! Långa sekvenser, och visade bra mycket mer hur seglingen faktiskt ser ut än vad alla dessa korta klipp och värstingmanövrar på rad gör gällande. Jädrar vad gropigt det var i vågorna emellanåt, ni i ”Maui-ligan” borde nog ge typ Irland en chans, framstår som super-super cleant… :smirk:

Och så var det kul att se hur klassen på seglarna liksom bara dyker upp. Som när Keith Teboul – pang – smäller av en 360. Eller deras oerhörda tajming på vågen. Och även om det var kul att se Robby och hur han läser vågen så måste jag säga att Levi var den som imponerade mest på mig. Jädrar vilken fart han får ut av typ ingenting och vad smidigt och enkelt allt ser ut.

Åsså var det skoj att se svenskarna i slutet. Det är fasiken en bedrift att ni får det att funka såpass bra i den där typen av förhållanden, inget man lär sig på en kvart, precis.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    29 mars, 2010 vid 10:05 som svar på: Hjälp med ny bräda!!
    Borgen1;602646 wrote:
    Hejsan!

Snart sommaren här och suget att ge sig ut på vattnet blir bara större och större. Som plåster på såren efter denna kalla vinter tänkte jag köpa mig en ny bräda och skulle uppskatta all hjälp jag kan få!!!

Jag skulle vilja lära mig att hoppa och göra tricks och undrar vilka prylar och väderförhållanden som behövs för att göra detta.Jag bor i Stockholm och här blåser det sällan mycket, byiga vindar oftast mellan 4 till 7 sekundmeter, och det finns inga vågor. Är det värt att ens testa här eller ska jag flytta först? :laugh: Går det att hoppa utan vågor? Måste det blåsa mer?

Ja, det går att hoppa utan vågor. Ja, det måste blåsa mer. För mig, runt 8 sekundmeter för småhopp. För dig, med en del träning och med 95 kg, uppemot 10 sekundmter.

Borgen1;602646 wrote:
    Och vad ska jag har för prylar? Jag har en fanatic shark 160 och till denna bräda fick jag med ett segel på 8kvm. Det gick lite långsamt så jag köpte ett nytt segel på 10kvm och då blev det sjukt roligt eftersom jag då fick mer tid ute på vattnet och det gick fortare. Men om jag ska börja lära mig att hoppa och göra tricks så måste jag alltså köpa en ny bräda?

Behåll Fanaticen som sagt. Köp en stor freestyle eller fsw, minst 110 liter för dig. Kommer att kräva träning. Större segel än 7.0 är rätt bökigt att hoppa och tricka med, runt sex kvadrat är roligare och enklare. Men kräver mer vind och bra teknik.

Borgen1;602646 wrote:
    Det bör tilläggas att jag väger 95kg och är det för mycket om man ska hålla på att hoppa och göra tricks? Hur stor ska brädan och seglet vara när jag väger 95kg och det blåser mellan 5-10 sekundmeter? Hur stort kan ett freestyle segel vara utan att det blir jobbigt att göra tricks med?

Skulle vara mycket tacksam om jag fick hjälp med mina frågor, få höra era erfarenheter och om ni kunde ge tips på bra prylar som passar till mig!!

Tack på förhand

Som sagt, upp till en sexhalv kan nog vara ganska lagom. Men med din vikt kommer det att behövas uppemot 10 sekundmeter för att kunna hoppa. Dock – underskatta inte att lättvindsträna trick! Superbra för tekniken och allmän känsla för grejorna. Behövs bara en 5 sekundmeter så kan du köra järnet.

Det går att göra framåtloopar på nästan vilken bräda som helst med rätt förhållanden och, framförallt, rätt seglare.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    26 mars, 2010 vid 10:51 som svar på: 21 minuter vågridning till kaffet
    Ola H.;603041 wrote:
    Ja, jag har väl inga direkta illusioner om Keith-nivå på seglingen, men när tvivlet sätter in om både de egna brädorna och den egna seglingen är det ju intressant att se just han få kämpa lite…

Som du säger är det helt enkelt sjukt svårt att segla bra på Hookipa, speciellt så fort det blåser lite. Själv avslutade jag Maui-trippen med först en dag på västsidan där seglingen helt plötsligt funkade superbra. Men då är det plötsligt lättbedömda peelande vågor vi snackar om (dock lite grunt…drog brädan rejält i botten efter att ha fått lite väg gtt självförtroende i femte bottensvängen på samma våg…). Sedan två hyperlättvindspass på Kuau i gubbe-halv mast där allt plötsligt också föll på plats. Så många sköna läppträffar. Dels var det kanske någon slags ”åka hem-energi” som frigjordes, men det var nog också avsaknaden av vind och den hanterbara vågstorleken. Näst sista dagen kom för övrigt Kauli ned till Kuau. Vi var fyra stycken ute, så en rätt ”intim” känsla. Det är verkligen sjukt hur bra han seglar – i den jämförelsen ser verkligen många andra av toppripparna ut som nybörjare. Han avslutade med att bryta mastförlängaren och sedan simma in hela vägen från Noriegas till kanalen vilket bara det är en bedrift.

Han ser ju ”sådär” vältränad ut…

[IMG]http://1.bp.blogspot.com/_DDQJHcAYzgA/S6c3AoVTQsI/AAAAAAAABT4/RpAr7SHO1nM/s640/P1010015.JPG[/IMG]

Jag såg, och seglade bredvid, honom i Guincho för fyra-fem år sedan. Redan då stod han ut rejält från resten av PWA-gänget som var där. Helt enormt duktig friseglare, som dessutom snackade och umgicks med localsen hur självklart som helst.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    23 mars, 2010 vid 20:38 som svar på: The lord works in misterious ways!

Det är den finaste, och mest tänkvärda, avatar som finns på Internet just nu. Och den är min, bara min.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    23 mars, 2010 vid 10:21 som svar på: Kristoffer Living & Peter Forslin

Den var sjysst, bra nummer dessutom. Jag borde nog börjar prenumerera…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    23 mars, 2010 vid 08:11 som svar på: Ny 75l våg test -ARE MULTI-FIN WAVEBOARDS BETTER?
    tws;602514 wrote:
    Jeg drømte at RRD bestillte en custom quad og jeg tok oppdraget. Våknet med hangover og skred til verket. Her er resultatet som burde a vært med i Board sin ufullstendige test. Vi prøvern til uka og sender bilder til Boards men de får linke til den fullstendige 7-siders-detailed-konklusive-rapport hit. Skål. Hikk! Men hvor faen sender jeg fakturaen?

Skönt jobb! Brutalt att du fick riva tegelväggen i ditt fina rum för att kunna få en shapeverkstad i köket, men ibland måste man betala för att skapa… 😀

Har tankar om att göra samma sak med min Twin 90… (men, inte själv – jag är en klåpare)… faktum är att eftersom boxarna på RRD Twin 2009 sitter lite längre bak gör att de kanske rentav ägnar sig bättre för sådant här än 2010 modellen, mmmm?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    23 mars, 2010 vid 07:51 som svar på: Blocket Superstars

Personligen tycker jag att brädan är värd priset enbart för den oerhört innovativa fotstroppsplaceringen.

Tajt, rakt och galet oergonomiskt. Måste testas!

Använt fel stropphål? Nejdå.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    22 mars, 2010 vid 20:02 som svar på: The lord works in misterious ways!
    surfslusken;602754 wrote:
    Den helt logiska förklaringen ligger i råvarupriset, kolla alu priset senaste året:)
    Killen har ju snarare sänkt priset sen sist.

Slusken, jag är helt stum.

Det tveklöst mest oväntade inlägget och svaret från dig i konfens historia. Jag tror att jag skall skriva ut det, rama in och ställa på mitt skrivbord. Som en vardaglig påminnelse om att allt, allt, kan hända och att man aldrig, aldrig skall ha för mycket förutfattade meningar här i livet. 😀

”dr Masse, kontorsslav, trevligt att råkas!”
    ”Surfslusken, råvarustrateg. Nice!”

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    22 mars, 2010 vid 10:18 som svar på: Opening day Torö

Nog brukar man ha premiärsug, men i år är det fasiken värre än någonsin… snart ses vi där!

Sida 148 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA