dr-masse
Forumsvar skapade
-
Näe, det är väl inte hotad av kommunen, utan snarare av att Fituna såldes till en privatperson som kanske inte är mest känd för att ge allmänheten fortsatt tillgång till friluftsområden på hans mark…
Nu har dock köpet ändrats, och de som arrenderar Fituna har fått möjlighet att söka finansiering för att själva ta över själva ägandet. Men – det är inte självklart att dagens arrendator lyckas med detta, ”finansiering” är ju inte det enklaste i dessa dagar.
Dock vill vi i allt det som händer just nu kring Fituna se till att göra kommunen medveten om att detta inte ”bara” handlar om Fituna gård, utan även om många invånares tillgång till mycket uppskattade fritidsområden (vindsurfing, klättring, fiske, etc…). Vi vill göra vad vi kan för att försäkra oss om fortsatt tillgång till Fituna för vindsurfing, och andra friluftsintressen.
-
Shit, har det varit så bra där? Surfa på! säger jag bara…
-
Knatte;555202 wrote:Det var ett stycke gammal historia 😉 Klepper S306 är väl 80-tal minst…
Det färglada stycket var nog ett Klepper/NPU segel som var hovleverantören till Klepper..:laugh:
Värdet borde ligga på 3.50 kr snarare:blush::blush::blush: Fenan som är en fotfin, man får ju tårar i ögona av nostalgi…Nu tycker jag du var lite hård. Det är ju trotsallt en Fish. De är heta igen. 😀
-
dr-masse
Medlem25 juni, 2009 vid 07:06 som svar på: Min tur att segelflumma… (största segel till freewave86)Hmmm, det i stort sett enda skälet för att hänga på något runt sextvå på den brädan är väl lite mer plattvattensorienterad segling.
Det kommer i och för sig att fungera utmärkt bra, men då måste du skaffa en 430 mast. Planingströskeln kommer det inte att vara något jätteskillnad på, men du kommer att behålla farten bättre genom vindhål. Faktum är att den största skillnaden är nog att skaffa en 430 mast snarare än 0.5 kvm mer segelyta…
Själv skulle jag nog nöja mig med något runt 5.8, större än så vill i alla fall jag ogärna ha i vågor, samtidigt som det med stor sannolikhet är en perfekt storlek för FW86. Men – har du råd, kan tänka dig att handla en 430 mast och vill öka farten och få mer kul segling på just plattvatten så är nog 6.2 ingen dum idé. Tror mer på X-type än Spark.
-
Jag tror det kommer vara GRYMT många badare där…
-
Åh, ser ju sååå bra ut, vilken grymt fin midsommardagsstart!
Jag gillar oxå när det är lite vatten på linsen, stör inte alls utan snarare ytterligare mer av känslan i vågorna.
-
Tack för alla svar! 104 personer har dessutom röstat!
Jag vindsurfar på Fituna mer än 20 gånger per år 12 11.54%
Jag vindsurfar på Fituna 10-20 gånger per år 21 20.19%
Jag vindsurfar på Fituna 5-10 gånger på per år 33 31.73%
Jag vindsurfar upp till 5 gånger per år på Fituna 38 36.54%En lite snabb tolkning är att över 100 personer seglar regelbundet på Fituna (jag tror det är fler… fortsätt svara!) och tillsammans besöker stället över 700 gånger per år!
Vill du av någon anledning inte ha ditt namn öppet här på surfzone, skicka ett personligt meddelande till mig eller getwet så lägger vi till namnen i listan som vi i slutändan skickar till kommunen.
Detta är väldigt bra info att kunna förse Nynäs kommun med, åter – tack!
-
@Goose 555036 wrote:
Fasen Masse, har du äntligen kommit till insikt att prylarna inte blir bättre bara för att man byter ut till nya….härligt!
QUOTE]Öh, näe… en del prylar blir definivt bättre av att man byter till nya, men jag har väl lovat mig själv att vara lite mer selektiv framöver och verkligen fundera ut vad jag vill ha grejorna till. Bytet av min fina WaveCult 90 till en WaveTwin 90 kändes ett tag inte så lite prylgalet, men oj, oj, oj! vad jag är nöjd att jag 1. insåg att WC 90 inte var den brädan jag sökte för lätt och medelvind i vågor och 2. i min WaveTwin 90 har fått en vågbräda för lätt- och medelvind som faktsikt nästan helt har förändrat min syn på vågsegling och gjort mig mer inspirerad än någonsin att vindsurfa i vågorna.
Och så är ju en tanke till att lägga mer pengar på resor, mindre på prylar, ähum… :blush:
Ja, man behöver något runt sexnoll här uppe. Kompletterar kanske till nästa år med någon billig sextvåa/sexfyra för lite plattvattensåkning på vårarna och somrarna. Det är härlig segling det med!
Annars håller jag med dig – gillar mina Icon 2008 väldigt mycket. Men Iron 2009 var oväntad mjukt, ganska annorlunda mot Crossover, faktiskt…. som ett härligt möte mellan Icon och CO 2008, med snyggare design och bättre detaljer… mmm….
-
Näe, det blir nog en beggad 3.8a tills vidare.
Segelstöket skjuts på framtid…
Men – jag har kommit på vilken linje jag vill ha! Wohoo!
5.6 – 5.0 – 4.4 – 3.8
Och då har ju Simmer såklart slutat med de storlekarna. Överväger att köra Icon 2008 framöver, men byta storlekar…
-
Rev? Vågor eller kanske lite ramper i alla fall? Lockande!
-
Ha, ha, så skönt att du postar det just idag! Det är tyst…
Men – det är ju ett av Sveriges klart mest kända ställen. Har tyvärr inte seglat där själv, men när det bygger lite mer vågor så kör man utanför viken = ingen sten.
-
Gammalt klipp och fejk, men rätt kul att se igen!
-
skulle ju vara kul att segla Nyköping, men kommer NO in där?
-
Tim.Eriksson;554749 wrote:Äh, 4.0 5.0 6.0 kommer ju bli kalas 🙂 ! Go for it. Slipper man vela om man ska rigga 4.7an, 5.0an eller 5.4an juh… Dagens i-landsproblem
Jag är benägen att hålla med… köp femnoll, ut å segla! 😀