dr-masse
Forumsvar skapade
-
Måste säga att det är lite coolt att två av de mest väletablerade vindsurfmärken i världen nu körs av svenskar – Simmer och Mistral.
-
Oj, det där var kul att läsa! Verkar som om det blir i Vietnam som brädorn byggs, dessutom… Intressant!
-
Det skall bli grymt kul att följa det där – svensk custom, känns som om det var ett tag sedan!
Och det finns ett skön arv att förvalta, ah – Guy, Holmberg, Blidberg, Göransson, Uffe ”superfinish” Larsson, Forslin, Delfs och den personliga favoriten ”Wave Action”!… för att nämna några…
-
Går det inte ens att se vilken tillverkare det är? Ser du något serienummer eller nåt?
-
Ere så lite så spelar det ingen större roll om det är kol i masten eller inte. Hur gamla är de?
-
Jag ljuger inte. Jag lever i förnekelse. Det är underskattat.
Har jag sagt att jag är en jävel på dubbla framåtar?
99-or kallas vi för att här i Stockholm är ingenting riktigt 100. Eller?
-
Ja, där hade du otur. Svenne är mannen när det gäller lagningar i Stockholm (hur han hinner med allt är och förblir en gåta för mig).
Om, hemska men oerhört osannolika tanke, min RRD skulle råka ut för en direktträff av en missil är jag tämligen säker på att brädan i sin helhet skulle gå upp i rök men att Svennes lagning skulle vara intakt. Och det är dessutom en snygg lagning!
-
Dala Lama;546721 wrote:Stockholmare är dom populära ens i Stockholm???
Näe. Det är därför vi åker till Gotland, Skåne och Varberg.
Där ÄLSKAR de oss! 😀
-
Kul med film!
Va f-n, är det något ”knävirus” som går där på Bästkusten, eller? Hoppas du får ett bra besked och snart är på vattnet igen!
Henkes manöver vid 1:39 känner jag att jag hade kunnat göra. Skönt, en grej på film som man klarar! Hmm, kanske hade jag även smekt in den vid 1:51 oxå, förresten… 😀
-
Har varit där, öppet och fint. Finns ett par ställen där man kan kliva i.
-
Ja, det där är ju alltid klurigt. Vissa storlekar i en linje är ofta mer lyckade än andra.
Exempelvis misstänker jag själv nästan alltid att just 5.7, 5.3, 4.7 och 4.2 har en förmåga att bli just det eftersom det är så ”klassiska” storlekar. Medans 5.0, 4.5 och 4.0, som i min fullständigt självcentrerade värld är klart ovanligare, kanske mer är en följd av att man skalar ner storleken ovanför.
Dessutom undrar man ibland vad som är prio i varje segelstorlek. Skulle ju vara kul att veta, exempelvis kan det ju skilja klart mer i praktisk användning än vad skillnaden i storlek antyder. Om den där 5.0an är gjord för att gå igång hyggligt tidigt och kunna lättvindstrimmas lite i alla fall, så kan ju skillnade mot den där mer kontrollorienterade 4.7an faktiskt vara ”större” än vad de 0.3 kvadraten antyder.
Jag hade i ett par-tre säsonger crossover 5.0, och skulle exempelvis säga att mitt Icon 5.3 ligger närmare mina gamla crossover 5.7 än crossover 5.0 i uppträdande och prestanda.
Och man vill ju synnerligen ogärna bli stående på stranden de däringa fin-fina 3.7 dagarna, som sagt!
Ibland skulle jag verkligen önska att segeltillverkarna lade ned mer energi på att förklara hur de byggt upp en segellinje och vilka tankar de har kring storlekarna och hur köparen bör tänka om det inhandlas lite fler storlekar.
Exempel:
[html]
Storlek Kommentar Linjerekommendation Nästa storlek – Optimalt Nästa storlek – Alternativt 6.1 Lättvindseglet i linjen, mer fokus på tidig planing och Största seglet för dig som är lite tyngre eller verkligen kan pyssla med riktig lättvindssegling i lite större svall 5.6 5.3 row 2, cell 1 row 2, cell 2 [/html]
-
Don’t talk about fightclub… blir nog ingen resa ner på nuvarande progge…
-
Lars_K;546483 wrote:Jo det funkar nog om man mest bränner fram och tillbaka. Genom att trimma seglet kan man ju twista ut och döda överskottet. Rider man vågor är varje liten onödig kvadratdecimeter till nackdel och inte lika lätt att trimma bort. Då vill man ha precis så mkt segel så man tar sej ut genom vågorna och plockar OK med höjd. Att gå från 5.3 till 4.5 är ju inga konstigheter men sedan ända ner till 3.7 så offrar man ju 4.0:ans sweetspot runt 15 m/s. Sen är det ju skillnad om man har mer plana/mjuka ”sideshoresegel” eller hårdare och bukigare ”onshoresegel” som är mer trimbara.
Ha, ha, det är där den här tråden kommer att sluta. Att jag köper 5.3, 4.7, 4.5, 4.2, 4.0 och 3.7… 😀
-
Det där med procentsatser mellan segel – näe. Men det får bli imörrn!
Och det är vågor det handlar om. Men är det verkligen så viktigt att ha exakt rätt size, eller tror vi det?
-
(men kanske den största risken är att allt snack om fightclub skrämmer bort vågorna och vinden… aningens oroande uppdatering på proggarna just nu… viskar han fram försiktigt…)