dr-masse
Forumsvar skapade
-
Du menar att nollåttorna klarar sig men inte göteborgarna? Måste vara ett historiskt ögonblick i skåneland! Värt att åka ner enbart för det.
(nu gäller det att nogsamt dölja mina starka kopplingar till götet…)
-
Ja, är det för hård rak N så blåser det helt enkelt sönder på revet. Då kan det iofs börja gå vågor mellan hällarna öster om revet…. och att kliva i på 15 sekundmeter eller mer rak N kan som sagt vara intressant.
Och för att vara en stökig våg måste jag säga att poppo vet hur den skall hanteras. Har sett några riktigt fina off-the-lips av honom däruppe! Själv försöker jag lyckas med min eviga kamp – att hamna på rätt ställe överhuvudtaget…
-
Det är rak onshore på N, men ofta blir det lite vinkel nära någon av småöarna/hällarna som ligger nära brytet. Jag tycker det är kul även på rak N, mest för att det faktiskt är hygglig knuff i vågen.
-
Ha, skall bli kul att se om du får några svar på den där frågan…
Men – vindsurfingbranschen är verkligen ingen högmarginalbusiness, och kan man inte erbjuda grejor som är någorlunda bra så lär man inte överleva, helt enkelt.
Den största utmaningen ligger ofta i att hitta grejer som passar ens egna förhållanden, nivå och smak. Själv har jag lagt ner orimligt mycket krut på den delen, och samtidigt lärt mig väldigt mycket om vad jag söker och vill ha i min segling.
Nästan alla ”standardbrädor” i världen tillverkas i samma fabrik, Cobra i Thailand, så även om det finns kvalitetsskillnader så är det inte jättestora. Det handlar nog mer om dåliga ex eller ev. konstruktionsmissar (vilket är sällsynt, så vitt jag vet). Även många segelmärken tillverkas på samma ställen (ett par loft i Kina, ett större på Sri Lanka) och köper sin duk från samma två-tre tillverkare, så även här är det inte fråga om några gigantiska kvalitetskillnader.
Vill man ha en annan standard måste man i stort sett köpa ”custom” eller välja något av de mindre märkena (Whitchcraft, CarbonArt, etc) som tillverkar mindre serier. AHD och Drops är två andra märken som inte tillverkas i Thailand, men de är rätt små. Då är det i gengäld svårare att veta mer om prestanda och så, eftersom de helt enkelt är ovanligare och inte testas/har lika många ägare.
Mina enkla ”regler” efter att ha plöjt igenom lite pryttar de senaste 23 åren… för att ge det hela en internationell touch väljer jag engelska…
– ”If it sounds to good to be true it probarbly is to good to be true” – den där förlängaren för 299 kommer med stor sannolikhet inte att hålla lika bra som den för 599:-… och ingen bräda är grym med 3.7 och kalas med 6.2…
– ”Buy the best and cry once”. I stort sett alla grejor där jag ansträngt mig för att köpa det som verkar mest välgjort och har gott rykte har också hängt med längst. Det gäller fasiken allt från tampar och fenor till master och brädor.
– För eller senare går ALLT sönder. Jag har inte sett ett enda brädmärke, segelmärke, tillbehörsfirma eller våtdräktsfirma vars grejor inte pajjar. Det kvalitet handlar om är att förhindra att det sker omedelbums och i fel läge. Men kraschar du hårt, slarvar tillräckligt eller blir tokspolad av en rejäl våg – japp, det blir trasigt.Och förresten – visst, Surfers gjorde ett test, men det är trotsallt en katalog…
-
En sak om Salnö (japp, lite dörrvaktsvarning här!)…
Tänk på hur ni parkerar och kör INTE hela vägen ner till vattnet på den breda stigen!
Jag föredrar för övrig Salnö över Mats väg alla dar i veckan. Och det måste finnas mycket kvar att utforska däruppe, har mina ögon på ett par ställer runt Grisslehamn/Singö…
-
Kanske, kanske att du bör hålla din ”lilla” bräda runt 100 liter eller rentav lite under. Det blir roligare i mer vind, samtidigt som den funkar fint med sexnoll.
Du verkar ha hög entusiasm, och en större planka att nöta grunder på, så därav mitt tips. Men det bästa är att segla med likasinnade och lära sig av de, så de e la bara att hänga i Fisken och Bearlanda å tjöta på, ah!
-
Du verkar tänka bra, tycker jag. 7.5 – 6.0 – 5.3 och 4.7 låter vettigt.
Vad väger du och var någonstans seglar du mest? Vilken typ av segling vill du helst pyssla med?
-
har du testat att klicka på ”bloggar” i det blå fältet ovanför här på surfzone?
Där finns blogg, med kalender bredvid, men kanske inte det du sökte?
-
Fasen, kanske dags för ett nytt besök? Senast var 1989… – 20 års jubileum?
Kul att se att det körs så hårt på Sveriges Gardasjö!
-
Sådana här inlägg är alltid extra kul att läsa, välkommen tillbaka! Och det går fint att kombinera surf å familj, får tänka lite annorlunda och för min del planera lite mer.
-
Det är just Simmer Icon 4.1 som jag kör med 370. Det fungerar helt klart med 400, men efter att ha kört med 370 så måste jag citera Styret:
”Överriggad 4.1a gick från att vara hardcore till en skön kontrollerad upplevelse.”
-
NIKKE;545524 wrote:En liten tilläggsfråga bara, du tror inte att det bäst optimala är att ha 370 för 4.2 och 400 för 4.7? Jämfört med om man tar 400 för både 4.2 och 4.7 när man väger 90 kilo.
Jag har väldigt risig koll på North, men jo, så borde det vara. Jag gillar verkligen 370 i mitt 4.1 och önskar emellanåt att jag upptäckte fördelen med att köra 370 mast i småsegel (under typ fyrhalv) tidigare. Utan att överdriva skulle jag säga att med 370 masten så är min 4.1 klart mer lätthanterlig, framförallt i mycket vind.
Men som sagt – kolla med folk (några har ju svarat här) som har koll på North och helst väger mer en mig.
-
Ja, jag tycker att 400 mast i 4.2 och 4.7 borde bli bra om man väger 90 kg.
Men provrigga gärna 4.2 med 400 först, så att det inte är styvt som en pinne med 400. Borde dock gå fint, framförallt eftersom North indikerar att det funkar.
-
Näe, jag menade 370. men skriver nu på begriplig svenska (”näppeligen”, var f-n fick jag det ifrån?!?).
Framförallt i 4.7 tror jag till och med att du inte ska välja 370, det kan bli för mjukt.”
400 i 4.7, således.
-
Ja, med 90 kg kan du nog ganska lugnt köra 400 i 4.2.
Jag väger 78, och tycker att 370 masten är en höjdare i 4.1, mjukare och klart bättre kontroll, men hade jag 12 kilo till under dräkten så skulle fördelarna nog inte vara lika stor. Framförallt i 4.7 tror jag till å med att du näppeligen bör välja 370, det kan bli för mjukt.