Forumsvar skapade

Sida 199 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    1 oktober, 2008 vid 19:58 som svar på: Freestyle bräda?

Fråga på, finns många här som kan svara och kan mer än mig om olika plankor å hur man hittar rätt!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    1 oktober, 2008 vid 18:18 som svar på: RRD twin (99) vs min Gamla RRD FW (109)

En twin 99 kommer att kännas rejält mycket mindre än en FW 109. Min twin 90 tycker jag känns som en typ 58 bred 80-85 liters fsw.

Vill du ha mina intryck av twin vs. fsw, läs tråden två fenor, tre dagar där jag tror att det kan gå att ”skala upp” det hela för en twin 99.

Jag tycker att Twin 90 är helt otroligt kul för just vågridning, har aldrig kört något liknande i denna storleksklass.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    1 oktober, 2008 vid 18:12 som svar på: Freestyle bräda?

RRD och JP säljs av Surfers Paradise i Varberg, http://www.surfers.se. (och även av Skidsport Bromma i Stockholm)

För de allra flesta så är ”pro” lyx, den ”normala” räcker väldigt, väldigt långt och tål i storts sett alltid småsmällar lite bättre.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    1 oktober, 2008 vid 10:51 som svar på: Freestyle bräda?

I princip kan du köpa vilken modern 95-100 liters freestylewave som helst och bli väldigt nöjd. Jag tycker att du skall utgå från var du vill köpa den, var du kan få bäst hjälp vid köpet och även hur bra det kan bli om det mot förmodan skulle bli lite strul med plankan. Lägg till begreppen ”pengar” och ”vilken jag tycker är snyggast och gillar bäst” (skall ej underskattas, man vill fasiken vara nöjd med känslan av en ny bräda) så brukar det ordna sig fint det där.

Det är så att det är först när man kört ett antal plankor av en viss typ som man får en känsla för vad man gillar för egenskaper och får erfarenhet hur bra tillbehör å sånt funkar och hur väl de håller. Dessutom utvecklas man (ja, andra än jag då, ah!) över åren vilket påverkar vilka egenskaper man söker rätt mycket. För tre år sedan hade jag nog inte alls sökt och köpt de tre brädor jag har idag, exempelvis.

Några brädor som jag själv seglat och verkligen gillat i denna klass är RRD FSW, som precis som Oscar skriver är väldigt lättseglade, Fanatic FreeWave som är skönt krispiga (Fanatic FW98 är fortfarande en av mina absoluta favoriter genom åren) och väldigt allround samt JP FSW som är väldigt väletablerade i denna brädklass. Men detta är en brädtyp som de flesta märken har bra koll på att ta fram och kränga. Testerna pekar nästan alltid på att de har styrkor inom olika områden och lite olika egenskaper snarare än på att någon enskild bräda är bra eller dålig. Och så tror jag faktiskt att det är.

För övrigt, med tanke på din vikt å kunskapsnivå, så tror jag att tipset om en lite större fsw är fint för dig.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    1 oktober, 2008 vid 09:20 som svar på: Bästa svenska vindsurfingbilden – kvalificering!

@Don_Cavalli 504139 wrote:

Bilden på Falle med 2.2 i Apelviken känns ganska svårslagen!

Rakt in på topp-tio i mina ögon! Det finns ju fler från den dagen på Falle (och även Gurra?!?), var är de?

Vi får se hur det blir det här, Ola P:s förslag om ett ”galleri” är inte dum alls. Både och rentav? Rösta är ju roligt!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    1 oktober, 2008 vid 06:45 som svar på: Bästa svenska vindsurfingbilden – kvalificering!

@surfslusken 504022 wrote:

Jasså, är de okej me haveribilder me så är ju inte den här kattskit.

Riktigt skön, måste jag säga! Vad kan det vara för en übermodig brädspeditör som ställer till det sådär för sig? 😀

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    30 september, 2008 vid 19:40 som svar på: Två fenor, tre dagar

Jag tyckte nog att min twin 90 planade iväg fint, men vill gärna ha en liten ”knuff” (falla av lite) för att komma iväg. Snäppet mer jobb än med en fsw i alla fall, men absolut inte dåligt. Överraskande bra, snarare, med tanke på hur smal å tunn den är i häcken.

Men det är lurigt att bara känna, även jag kunde i lite tunnare vind jämföra med andra och planade ju fint trots att jag körde på minst bräda och näst minsta seglet.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    30 september, 2008 vid 13:58 som svar på: Var surfar Sthlm Onsdag ? bra prognos på smhi !!!

Tror inte heller på det där. Oerhört snabbt vrid, känns som om det kan bli en rätt knasig/intressant dag vindmässigt, lågtryckets centrum mitt över Stockholm. Lägg till ganska mycket regn från typ 10-tiden…

Bör bli lite svall på Torö, dock, men kanske mest för vågsurfing utan segel?

Ovanlig bana på det däringa lågtrycket.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    24 september, 2008 vid 18:26 som svar på: Bästa svenska vindsurfingbilden – kvalificering!

Finns ju några fina på Olandersson åsså… från Sverige, dessutom…

181-1134311.jpg

En jäkligt fin freestyle bild, dessutom.

180-1452280.jpg

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    24 september, 2008 vid 18:20 som svar på: Vind…på G…

Ja, den där snurran uppe i vänstra hörnet på DMI går ju inte av för hackor…

vind_nordeuro-49.gif

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    24 september, 2008 vid 13:02 som svar på: Bästa svenska vindsurfingbilden – kvalificering!

Oj, vad najs denna tråd börjar bli!

Själv gillar jag verkligen denna på Living i Lejjet i höstas, vilken höjd! Synd att den inte är riktigt skarp…

[IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=39517&d=1220556771[/IMG]

Å denna från kulingvarning är ju läcker:

img_6048.jpg

Och en av mina absoluta favoriter (från pressfotograf.se), Gnisvärd i år:

S9.jpg

å en till:

S17.jpg

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    23 september, 2008 vid 07:16 som svar på: tull,tull?

Be norrbaggen skicka ett kvitto på första masten (där han anger årsmodell å pris, såklart), som han skriver under. Skicka in till Tullen, ange att den nya masten är en reklamation som behövde lösas i Norge eftersom masten ursprungligen köptes där, och 550 spänn borde nog kunna gå att få tillbaka.

Faktum är att, mig veterligen, även signerade kvitton mellan privatpersoner är helt giltiga. När jag säljer beggade surfgrejor så ser jag alltid till att köparen får ett kvitto för ev. försäkringsvärdering eller liknande.

Sen att det är ett j-a krångel och om det är värt den där femhundringen är ju en annan sak..

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    23 september, 2008 vid 06:48 som svar på: Bästa svenska vindsurfingbilden – kvalificering!

@BroderIsak 501811 wrote:

Hur röstar vi DÅ?

Langa upp bilder i den här tråden, bara! Kommentera de som ni tycker är bäst.

Sedan startar jag en ny tråd med ”omröstningsfunktion”. Då röstar vi på de tio bästa och varmast kommenterade ur den här tråden. Tycker ni att de tio jag väljer ut är skräp så lägger vi till någon som saknas eller tar bort någon som inte vekar vara värd att vara med.

Sedan, är vi är nöjda med våra tio kandidater så korar vi ”Sveriges Bästa Vindsurfingbild”!

Och hela omröstningen är ju mest en illa dold förevändning för få se alla bra bilder som finns därute. Kom ihåg det, ah! 😀

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    22 september, 2008 vid 09:49 som svar på: Segellinje

Det är inte värt att ha mindre än sexnoll på din nuvarande bräda (den blir för stor ändå).

Faktum är att du klarar dig nog vääääligt långt på två moderna segel, kanske med ett par -tre cambers. Typ NP V6 eller Simmer Xcam eller nåt (segelmodell endast som exempel).

Jag skulle rekommendera typ sexhalv och åttanoll-åttahalv för de vindar du anger.

Men det är nog bäst att de som ägnar sig mer åt din typ av segling skriver ett par rader oxå.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    21 september, 2008 vid 16:06 som svar på: Dags för årets första 08 Surftour Gotland !!!

Du vet vem jag skickar fakturan till när det uteblir, eller hur?

Sida 199 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA