dr-masse
Forumsvar skapade
-
Rasmus, gör såhär – gå in på windguru, klicka på ”archive”.
Windguru brukar stämma bra eller till och med väldigt bra för både passadvinds- och lågtryckdrivna ställen i nordatlanten (Kanarieholmarna, Guincho, Irland…).
-
Det här är sex för mig. Men det kanske bara är jag som har lite skruvad verklighetsuppfattning på den här konfen….

-
Håller med Getwet, för enklare reparationer så funkar Björns segelvård fint. (kanske som i det här fallet – toppknopp och ny rem borde han fixa)
Men lite mer avancerade grejor så…
Jag har fått ett segel med rejält trasig mastficka lagat på SPs nya loft och måste säga att det ser klart fint ut. Där har de dessutom rätt (exakt rätt) material för Simmer och NP.
http://butik.surfersparadise.nu/index2.php?page=butik/loftet.html
Har man en mer avancerad lagning och kan få grejorna dit och hem så är det väl värt det.
-
Fantastiskt ställe.
Huset är lika smaklöst som läget är enastående.
Går väl på ett ut, på någe märkligt vis… men har inte mycket emot att bo där, ah!
-
Åh, det hade varit najs!
Jodu, kikade lite på sådana planer men siktar på lite längre fram i vår istället… Fel eller rätt? Det får vi se!
-
@Markan 464775 wrote:
10-15 surfare och minst lika många kitare var det som körde Dalarö under dagen. Mkt planande under dagen med 6.9, som bäst blåste det vid halv 1 tiden. Märkte att det blåste mer ju mer man kryssade upp från stranden, kanske är vanligt vid sjöbris? En grymmegrym dag blev det iaf!
Jag tror faktiskt att det blåste som bäst när jag kom dit vid 10.45 – 11.45, då trodde jag ärligt att det var en riktig kanondag på gång.
Men att vinden sakta vred mot V och till å med NV under dagen tror jag ”underminerade” brisens chans att bryta igenom ordentligt.
Fast jag håller med -trots väldigt mycket ”av å på segling” så var det en kanondag, vilket väder och vilken värme! 😀
-
Shit, skarpa grejor! Den första prognosen jag sett som verkligen kan vara värd att kolla på för att spana in sjöbris.
Vinden är på 1000 meter, men visar nog hur det rör sig i alla fall.
Najs! Tack!
-
Faktum är att jag tror att det kommer att lira både idag och imörrn…
Sjörapporten 05:43:
Norra Östersjön
Först växlande 1-5. Fram på dagen mellan syd och sydväst och sakta ökande till 6-10. Lokal sjöbris. God sikt. -
Satan, vilken spotguide det där var!
-
@alexasu 464158 wrote:
det verkade som en förtydling behövdes… ; )
Det gläder mig att du för oss som är lite känsliga för sådana där brutala bilder har förmildrat det hela med några fina blommor.
Vad är det för sort? Förgätmigej?
Jag fundrerar på om man kan staga upp lite plantor i trädgården med RDM-master, lattor och ett par fenor så att grejorna kommer till användning på något sätt.
Skall nog bygga en koja med boardbagsen åt dottern i helgen. Borde ju bli en liten fest med glass och ballonger.
-
dr-masse
Medlem8 maj, 2008 vid 13:32 som svar på: Har RDM-mastens styrka försämrats jämfört med standard de sista åren?Jag tycker mig oxå ha hört/sett fler RDM som körts av de senaste två säsongerna.
Nu är det ju många fler som kör på RDM, så även det spelar väl in. Men visst – jag har en väldigt lätt å fin 370 RDM som jag nog blivit lite mer oroad över om den verkligen klarar en rejäl spolning.
Faktum är att den mast som fortfarande hållt bäst för mig genom alla år är Simmer SC6 400, SDM… j-ar vad jag har åkt tvättmaskin med den pinnen!
-
@Hak 463814 wrote:
Det var väl iof bara en tidsfråga innan Sverige skulle få fler Naish-distributörer. Känns som det är på rätt väg nu när det kommer upp fler och fler alternativ till SP. Fuck the monopoly.
Alltså, jag förstår vad du menar men kan inte hålla mig ifrån en liten kommentar… :tongue:
Naish distributör är väl Falle och det lär inte bli fler… men däremot fler återförsäljare. Jag vet. Petigt. Nästan lite analt. Men ibland känns det viktigt att peka på skillnaden mellan distributör (generalagent) och återförsäljare (butik/lokala kunder) när det pratas om våra surfbutiker.
Och ”monopol” är ju för det mesta inte kul. Dels är jag själv en usel förlorare i sällskapsspelet, och de enda som gillar monopol brukar vara de som sitter på det… 😀
Men – och här kommmer min lilla harang – SP har aldrig varit ett monopol. Mig veterligen har det hela tiden varit fritt fram för vem som helst att ta kontakt med ledande varumärken i branschen och starta verksamhet här.
Problemet är att de flesta som har försökt de senaste åren många gånger inte varit tillräckligt seriösa eller helt enkelt saknat resurser. Nu ser det ut att ha ändrat sig, och att vi nu har fler lokala shoppar är ju helnajs!
Vi har nu fler surfshoppar än på mycket länge i Sverige. Det är väldigt kul, men faktum är att detta till stor del kan vara inte enbart trots utan även tack vare SP som har hållt intresset uppe för vår sport och kunnat överleva under en period (sent nittital, typ) då vindsurfingen var låååångt ifrån poppis och lukrativ.
För det kan ju vara så att SP helt enkelt varit duktiga. Nu ser de ut att få lite mer konkurrens, vilket jag tror är bra, men kom ihåg att surfbranschen som helhet slåss mot andra fritidsintressen och om folks tid. Tror nog på att våra surfhandlare alltsomoftast ser sig som kollegor och jobbar för branschen som helhet.
Nu blev det ju, ähum, lite försvarstal här, men faktum är att jag ibland blir lite trött på synen på SP som monopol…. :crazy: Visst, de är störst, men det är inte samma sak, eller hur?
Sorry om det blev mycket kring just ditt inlägg, ah!
Till sist vill jag såklart önska Peter all lycka med sin nya shop!
Surfshoppar På!
-
Härlig sida Gurra! Nästan för snygg, faktiskt… 😉
Och dina blogginlägg är inte alls för långa. De är av rätt längd, och kul att läsa. Jösses, kolla in mina inlägg här på konfen…
-
Den där sista var ju helt otrolig.
Själv har jag en särskild svaghet för Mavericks…
http://mavsurfer.smugmug.com/invite/1780349136481ee723879f91.00851893
-
@getwet 462914 wrote:
Snälla rara, lite sjöbris nu på söndag kan dom väl bjuda på…….så OTROLIGT segt det är nu! Ny 128 liters, ny 8.8, ny 48 fena och inte ens det räcker..
Kanske detta kan bjuda på bris nu på söndag, ja ja ja, vet att det är långt kvar men det är det enda hopp jag/vi har nu. S och sol med värme på Fituna, håll tummarna!
Tid Temp
°C Vindriktning Vindhastighet
Km/h Hum % Väder
02:00 10.6 °C SSV 13 Km/h
(3Bf) 74 Enstaka moln
05:00 9.8 °C S 12 Km/h
(3Bf) 75 Klart väder
08:00 14.1 °C SSV 13 Km/h
(3Bf) 66 Klart väder
11:00 18.4 °C S 15 Km/h
(3Bf) 57 Klart väder
14:00 19.9 °C S 18 Km/h
(3Bf) 52 Klart väder
17:00 19 °C S 18 Km/h
(3Bf) 54 Klart väder
20:00 14.8 °C S 14 Km/h
(3Bf) 64 Klart väder
23:00 11.5 °C SSV 13 Km/h
(3Bf) 65 Klart väderVar kommer det där ifrån? Båtvädret plus?
Men även jag har spanat lite mot helgen, ähum… :crazy: