Forumsvar skapade

Sida 209 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    5 maj, 2008 vid 07:05 som svar på: Neilpryde V8 Helium

Det där är väl lanseringen av det segel som NP hade med i tyska Surfs artikel om segel som

– kunde riggas på 460
    – var typ 7.5 stora
    – gav maximal lättvindsprestanda för en 75 kgs surfare

Gaastra har ju lanserat Plasma, Sailloft har någe sådant här, Severne oxå och nu Pryde. Naish Boxer SL är väl kanske lite inne på samma spår.

Måste säga att jag gillar detta, bra crusing segel med god prestanda mellan typ 5 och 10 sekundmeter. Blåser det mer åker ”riktiga” fortåkargrejor fram, eller småbrädan.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 maj, 2008 vid 12:29 som svar på: Prissättning?

Grymt svårt att sätta ”pris” på beggat eftersom det beror på så många faktorer – när man säljer, var man säljer, vad man säljer och, kanske framförallt, hur många som är intresserade av att köpa. Och sist, men inte minst, hur bra man är på att sälja eller hur vass köparen är på att pruta, ah!

Men jag skjuter glatt från höften åsså ser vi hur det blir:

Fanatic Class X Gecho 298
    298 cm lång
    53 cm bred
    135 liter
    10 kg tung
    Från år 1999.
    Inga skador vad jag har sett, ganska bra skick.

Pris – runt eller en bit över 1500:-

Bom:
    Inte en aning
    Ganska sliten

Pris: ett par-tre hundralappar

Boardbag:
    Inte en aning och ganska sliten.

Pris: på köpet med brädan

Mast:
    Köptes ny för ca 3 år sedan för 1000:-, använd ca 5 ggr.

Pris: en femhundring, max

Segel:
    Naish, ca 5 kvm tror jag.

Pris: en femhundring här med, kanske några hundra till men under tusen

Enklast är väl att dra iväg hela paketet för 2-3000, typ.

Lycka till!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 maj, 2008 vid 08:10 som svar på: Vilka blommor i rabatten ?

Micke, från det ögonblicket du kom tillbaka med dina nya segel till Fituna har upphörde vinden och har sedan dess lyst med sin frånvaro. Slump? Knappast. Det här är ditt fel, helt enkelt.

Jag finslipar just nu på en faktura till dig för ”vindångest akutus” och ser fram emot vederbörlig ersättning.

Bigaråer, hmmm. Skall tipsa frun om det.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 april, 2008 vid 13:12 som svar på: bilde godis

nr 31 som sagt, gaaah, vad skulle jag inte ge (eller, ähum, har redan gett…) för att en gång i livet befinna mig i det läget! Fantastisk bild!

DSC_0247.jpg

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 april, 2008 vid 12:54 som svar på: Guincho, flyg och boende

Lyckliga omständigheter gör att jag bott nära Guincho.

Det är oftast bättre vågor i Guincho, åk gärna i juni om du kan. De hävdar att det redan är igång där nere pga ovanligt varm vår. Juli-augusti är oftast plattare (värre lågtryck på Atlanten), men bjuder trots det oftast på någon form av vågsegling.

Nästan alltid cross-on. Två-tre svängar per våg, ganska svårläst. När det blir större så ”städare det upp” en del, och kan även bli mer sidvind. Jag tycker det är som bäst mellan gubbe och logo. Det brukar vara bra tryck i vågorna.

Lite längre norrut, mot Ericeira och Peniche, finns vågor i absolut världsklass, men mindre vind. Där krävs egna grejor.

I den här tidningen har den svensk som nog kan mest av alla om Guincho, Jonas Hörnstein, skrivit ett gediget reportage:

http://www.surfineurope.net/view_magazine.php?id=121&cat=wind&lang=swe

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 april, 2008 vid 11:27 som svar på: Hur många vindsurfare finns det i vårt land?

slusken, känns det inte fint att tillhöra en trotsallt ganska liten skara wannabees? 😀 😀

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 april, 2008 vid 11:18 som svar på: Guincho, flyg och boende

Jag rekommenderar verkligen hyrbil. Det är najs att kunna åka runt lite i krokarna där!

Norra parkeringen kostar en peng, men det är det värt. Bevakat, skuggplats med lite tur och framförallt på rätt sida av stranden.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 april, 2008 vid 11:05 som svar på: F2-problem med ekonomin? (tysk artikel)

Ha, det enda jag är ”doktor” i är ”för mycket tid på steffo, för lite tid på vattnet”.

Men det ligger nog mycket i att ha mindre och mer engarade ägare.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 april, 2008 vid 07:53 som svar på: F2-problem med ekonomin? (tysk artikel)

Ähum, bara för att man har en rik ägare så betyder inte det per automatik att man har ett stabilt företag. Även rika ägare tröttnar på förlustverksamhet förr eller senare… (därmed inte sagt att F2 går med förlust, men den där artikeln, som publicerats i en av Österrikes största finansiella tidskrifter, pekar ju på både årliga förluster samt att en bit över 5 miljoner € skall fram, vilket även för en mycket rik man/ägare är en ansenlig summa pengar).

Det lär nog krävas en offentlig kommentar/dementi av det där från F2 för att lugna distributörer/kunder/leverantörer, tror jag. De verkar ju redan ha gått med på någon form av konkurs?

Det är väl inte någon jättehemlighet att branschen har en överetablering av varumärken, och marknaden växer inte i samma takt helt enkelt. Välkända märken, med bra produkter!, verkar onekligen få kämpa hårt på olika sätt (AHD, HiFly, Bic, Mistral etc…). Ibland med inslag av viss ”finansiell kreativitet”, ähum.

Har Proof lagt ner, förresten? Någon som vet?

Märket F2 lär säkerligen finnas kvar på något sätt, är ju väldigt etablerat!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 april, 2008 vid 07:24 som svar på: Guincho, flyg och boende

TAP är de enda som flyger direkt till Lissabon, skönt om man har egna grejor med sig. Ett alternativ kan vara att flyga typ Sterling till Algarve och köra upp, lite krångligare men fullt möjligt.

Skall man vara där i typ max två veckor så rekommenderar jag faktiskt att hyra. Jag har själv hyrt fyra-fem gånger av Brisas e Ventanias.

http://www.brisaseventanias.com/empresa/empresa.aspx?Content=contactos&Lang=uk

De har bra grejor – oftast nya RRD och Simmer segel på RDM-master. I juli kanske man bör försöka förboka en 70-75 liters planka.

Det knepigaste med Guincho är nog boende, men kolla med grabbarna på Brisas (fråga efter Richard Maximó, han pratar helt ok engelska) kan nog hjälpa dig.

Skrev några rader om Guincho för några år sedan…

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=5436

Hoppas detta kan vara till någe hjälp!

Guincho På!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 april, 2008 vid 07:14 som svar på: Fituna söndag?

Det blåste mellan typ strax före två och fyra, mer än ett par-tre timmar var det inte. Synd att det blev lite mer gråmulet, brisen hade nock kickat in fint annars.

Men en stund på vattnet blev det, alltid skönt!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    25 april, 2008 vid 14:55 som svar på: Maui-photoshoot

”is it you who do the Fanatic DVD´s….”they are veeeery famous in Japan…” kul!

Ah, lätt årets bästa citat på konfen!

Härligt Calle, och som alltid skall det bli superkul att se slutprodukten! (fast ännu hellre ses en klassisk dag på Torö, helst snart, mmmm…)

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    24 april, 2008 vid 10:31 som svar på: Fituna onsdag!!

@G_L 460565 wrote:

@dr Masse 460485 wrote:

Skrev några rader till Skidsports katalog 2005 som väl var lite på det där ämnet…

dr Masse! Surfsportkatalogen har tappat lite av sin charm när det inte finns någon ”massespalt” med! Hur blir det i år? Har inte sett någon katalog ännu.

Ha, ha, en läsare i alla fall!

Boysen på Skidsport får avgöra om det blir någe mer text i deras katalog… 🙂

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    24 april, 2008 vid 08:19 som svar på: PWA Guincho framflyttat

Det är ju j-igt kul att två svenskar är med å filmar så mycket vindsurf numera, och gör det så bra. Härligt!

Och ge oss mer teasers… 🙂

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    24 april, 2008 vid 08:12 som svar på: PWA Guincho framflyttat

Åh, det där var det bästa inlägget här på evigheter! Tack!

Hoppas det blir lite skön film för oss kontorslandskapsråttor att avnjuta senare!

Sida 209 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA