Forumsvar skapade

Sida 212 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 april, 2008 vid 06:57 som svar på: Tampar

Längre tampar är klart bättre för våg/manöversegling, måste jag säga. Exakt hur långa de sedan skall vara är ju svårare att veta, och mer individuellt, men en sak är säker – de bör vara längre än vad de flesta har idag… För min segling, som helt garanterat behöver all hjälp den kan få, har det varit enbart positivt att få upp bommen högre, köra med längre tampar och skjuta fram riggen under segling. Något jag fortfarande gnuggar på (ständigt denna talanglöshet…), men helt klart känner är rätt!

En sak till – det går tyvärr inte att säga ”jag kör på 30 tampar” eftersom hängseltampar från olika tillverkare är olika långa, trots att de skall vara samma längd… Mina Simmer 28 är lika långa som Pryde 30, Da Kine är ännu längre… och så vidare.

Har även kollats av Boards UK där två olika tillverkares 26 tampar i själva verket var 24 i det ena fallet och 30 i det andra… häpp!

Jag tycker mig även se att många fartfarbröder med framgång börjat köra lite längre linor, förresten.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    7 april, 2008 vid 13:42 som svar på: Bräda eller riggar först?

Det där med lite större segel är nog ingen dum idé. För lite mer plattvatten/b&j kommer 6.0 – 6.2 helt klart att funka bra på en 90-95 liters fsw.

En bra, modern 6.2 med rätt mast kan du nog hålla i lika mycket vind som ditt Onshore 5.7, skulle jag tro.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    7 april, 2008 vid 10:49 som svar på: Bräda eller riggar först?

RIP var ju en härlig bräda på sin tid, och kan säkerligen funka fint för lite vågåkande även idag. Men – den är ju inte alls sådär lättkörd som en modern freestylewave kan vara.

Ditt Onshore 5.7 är ju OK. Visst, ett modernare segel har bredare vindregister och är allmänt bätre på det mesta. Men det funkar ju.

Jag skulle därför börja med brädan. Sedan kan du ju byta femnoll så snart det går, om den är såpass sliten. Kan verkligen rekommendera att köra segel i samma linje, mycket smidigare att lära sig och kompletterar varandra rätt.

Du kommer att få mycket enklare och smidigare segling, mer tid på vattnet! med en ny bräda. Så – börja där!

En grej, bara. Rip:en kan vara fin att ha de dagar det blåser lite mer, så spara den!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    7 april, 2008 vid 07:25 som svar på: Alla mina grejer BORTA

Man skall undvika att mellanlanda på Heathrow i alla lägen med alla former av bagage (även före terminal 5 problemen).

Själv var jag dumsnål och bokade lite billigare biljett med lilla familjen och glömde liksom det där för några år sedan… och det fick vi ångra.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    31 mars, 2008 vid 18:39 som svar på: Första brädan man ägde…

Äntligen en tråd där man kan gå in och dominera totalt med sitt svar (även om Playboy brädan egentligen känns närmast oslagbar):

En Johnny Myrin 380.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    31 mars, 2008 vid 14:09 som svar på: 40-års krisen

Min fru är lite knepigare att få med på en Maui-tripp. Ändå är hon den läckraste quinna jag vet. Men någon form av lite längre skön familjesurfresa skall vi nog snickra ihop!

Maui, Brasilien, Mauritius – ja, det känns som om det blir bra vad den än blir!

Men nu saknar jag lite sköna ”kristips” här – (stryk ordet ”kris”, ersätt med ”liv” om det är för känsligt, hej Jesper!) vad kan/bör/måste jag förgylla min tillvaro på vattnet med de närmaste åren?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    31 mars, 2008 vid 14:03 som svar på: 40-års krisen

Ha, ha!

Jesper, jag tror vi har en klassisk ”hur man feltolkar varandras inlägg” tråd här på konfen!

Med ”omgivning” menar jag allas vår omgivning. Samhället. Du vet, det som finns därute som vare sig du, jag, våra vänner, familj och ja, de allra, allra flesta i vår värld inte är som men ändå vet att det finns därute. Fördomsfullt, inskränkt och ganska trist i all sin gråa prakt. Skrev jag fördomsfullt… 😉 Och, kanske framförallt, kul att driva lite med ibland.

Har inte krisat. Tänker inte krisa.

Men som förevändning för att ha mer kul – jajamen!

Och mest av allt startade jag den här tråden för att jag tänkte att det var ett tag sedan vi hade en kul tråd på konfen. Vare sig mer eller mindre, ah. Rejäl glimt i ögat hela tiden.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    31 mars, 2008 vid 13:40 som svar på: 40-års krisen

Jesper, det handlar ju om att bemöta omgivningen, inte utgå från sig själv. Jag kom mest på det när jag läste alla åldersgrejor här på konfen – ”nämen oj, här finns ju en möjlighet!”

Jag tänkte inte motverka 40-årskrisen (hur gör man det, förresten? sluta fylla år?), utan omfamna den, göra den till min egen och, i slutändan, ha ännu mer kul såklart.

”Hur kunde han inte tänka på karriären och dra till Bali med hela familjen bara sådär?”
    ”Ja, du vet, han lär han en rejäl 40-årskris. På gång i alla fall.”

(siffrorna ”40” kan ju såklart ersättas med valfritt årtal eller annat allmänt krisrelaterat begrepp)

Krisa På!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    31 mars, 2008 vid 13:32 som svar på: 40-års krisen

Hyra Stone and Water + mycket (mycket!) photoshop är härmed tillagt på listan.

Japp, direkt efter 40-årskrisen lär en riktigt rejäl livskris sätta in. Då måste jag nog flytta till Brandon Bay för att bli ”hel” igen, ah.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    31 mars, 2008 vid 12:29 som svar på: 40-års krisen

Ha, ha, ”ledighetspåslaget” har jag själv som plan redan!

Jaws kommer jag att klippa på 80-års dagen, däremot.

Det kommer att bli mycket ”counseling” framöver. Både på och av vattnet, hemma och här, känner jag.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    31 mars, 2008 vid 12:16 som svar på: handbollsklister

Jag har familj. Högerarmen krampande helt klart mindre än vänster.

Nu går vi över till ämnet igen, tycker jag. 😀

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    31 mars, 2008 vid 12:14 som svar på: 40-års krisen

Mmmm, skön inspiration där Charlie!

Japp, 40-års krisen är helt enkelt det där esset man alltid velat dra fram men hela tiden saknat i kortleken. Jag kommer att göra ALLT för att utnyttja det maximalt!

Blev faktiskt lite extra inspirerad av det där med en framåt landat på huvudet i ett isflak. Det är nog dags att börja ladda ordentligt. Lite rehab känns som ett helt naturligt komplement till en 40-års kris.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    31 mars, 2008 vid 12:10 som svar på: handbollsklister

Och det var ju just det som var så frustrerande senast. Noll trötthet i kroppen, kände mig pigg å fräsch på alla sätt å vis.

Men händerna… Suck. Jag må vara kass på många plan inom vindsurfingen, men uthållighet är nog fasen det enda område där jag skulle ge mig själv ett fint betyg. Ja, en liten stjärna i kanten till å med.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    31 mars, 2008 vid 12:04 som svar på: handbollsklister

Mmmm, känner igen det där. Och vet att jag höll alldeles för hårt i bommen i början med handskarna. Som vanligt. Mina säsongspremiärer går nästan alltid uselt, men alltid sååå skönt att vara igång igen!

Samtidigt så vet jag att när det t ex seglades på Torö i vintras så hade ALLA problem med kramp. Direkt.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    31 mars, 2008 vid 11:41 som svar på: handbollsklister

Men är det verkligen bara en fråga om styrka? Jag tycker att även sådana som är rejält vältränade (dvs, andra än jag själv…) har problem med detta. Några av de som jag sett lättast fått kramp med handskar i kallt vatten har kommit hem från typ en-två-tre månaders hårt seglande utomlands… då borde man väl vara i seglingsform i alla fall, eh?

Faktum är att jag helt seriöst tror att Mården är någe på spåret, bättre grepp gör att mindre energi går åt och att handsken inte veckar sig i handflatan lika lätt.

Jag hade fan krampkänning hela tiden senast, redan på första repan… suck. Med nya CWM. Som var bra handskar, helt klart, men bättre passform och grepp vore ju inte fel. (och jag har rätt storlek. Tror jag.)

Nåja. Mer tid på vattnet, snart UTAN handskar, ser jag fram emot!

Sida 212 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA