Forumsvar skapade

Sida 219 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    15 januari, 2008 vid 14:43 som svar på: Duger en 07 Naish Wave Pro 75 i Apelviken?

Där håller jag med! Att WaveSwallow fick lite ofortjänt dåligt rykte. Just 68 gillade jag mest. Kanske tyckte jag dock att 88:an var lite trög för sin storlek, men kan nog funka fint som äkta vågis för lite tyngre personer.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    15 januari, 2008 vid 14:30 som svar på: Silly season… igen…

Product Manager – Windsurfing
    Overview

….

Preferred Skills/Qualifications a)
    The person does not need to be a windsurfer, although experience of the sport would be useful.

Ah, skönt att se. Lite som att ha en product manager för fotbollar som aldrig spelat fotboll, eller en för surfbrädor som har vattenskräck eller…

Ja, vad skall man säga. Jag kan nog söka, ah!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    15 januari, 2008 vid 13:30 som svar på: Silly season… igen…

Häpp! Ett rykte som verkade stämma… och jag är faktiskt inte alls förvånad, Kauli är ju den klarast lysande stjärnan just nu.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    14 januari, 2008 vid 08:18 som svar på: Torö ger och torö tar…

Aj, aj. Och jag som brukar lägga typ hela utrustningen på allmänningen… brädor, segel, master – hela köret. Fasen.

Trist, Rasmus. Hoppas grejorna dyker upp!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    13 januari, 2008 vid 09:21 som svar på: Största brädan bland vågor

Japp, här är en till som tror på steget till FW 104 (eller liknande FSW).

Se till att skaffa en riktig vågfena att sätta i boxen om det är vågor. Typ 22-23.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    13 januari, 2008 vid 09:18 som svar på: Duger en 07 Naish Wave Pro 75 i Apelviken?

Just WaveSwallow 68 tycker jag var oväntat ”stor” när jag körde den. Skulle nästan jämföra den med en typ 75 liters mer klassisk shape.

Jag har kört några gånger med tre år av RRD HC XS (modell 2005, 2006 och 2007) och förundrats över hur bra det gått när det varit tryck i 4.7 och mindre. Med drag i 4.2 är det en dröm att köra på brädor i den här storleken. Samtliga XS jag kört på tycker jag bjöd på bättre kontroll och kändes mindre än WSW 68 (trots likheterna i volym). WSW 68 skulle jag mer jämställa med HC S (som brukar ligga runt 75 liter) eller min nuvarande RRD HC 75.

Jag väger 75, medelmåtta i vågor som uppskattar, och sannerligen behöver, kontroll.

Min slutsats således – tror att en sub 70-liters sak som är lite mer klassisk (eller smalare och tunnare bak än din WSW) kommer att vara ett grymt komplement till din nuvarande Global Wave för en man i din viktklass!

Basses erbjudande verkar ju najs… särskilt om man, som jag, gillar att ha vågisar av samma shaper (Basse, jag förväntar mig den vanliga % av köpesumman :tongue: ).

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    13 januari, 2008 vid 09:03 som svar på: Mavericks Contest Is On For 12/01

Tyckte det var oväntat bra kvalitet på livesändningen – tänk om de hade haft detta på PWA Kap Verde!

Och det är alltid lika imponerande när de droppar in på Mavericks. Otroligt respektingivande våg!

Vilken jobbig ”vinter” de verkar ha där i Cali, förresten…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    9 januari, 2008 vid 21:15 som svar på: Silly season… igen…

Ja, han berömde ju deras fina linje segel i sin blog…

Tycker ändå att det är en skräll. Jag trodde han var delägare i Maui Sails, typ.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    9 januari, 2008 vid 21:10 som svar på: Största brädan bland vågor

Jag har kört lättvindsvågor på Irland, Gotland och Torö med en Fanatic FreeWave 98 en del, och det gick över förväntan bra. Även ”riktig” side- och side-off segling (så ”riktigt” det nu blir med en vågamatör som mig bakom spakarna).

En FreeWave 104 funkar säkert fint, dock helst med en riktig vågfena i boxen.

Faktum är att jag tagit ut en 114-liters Joker i lättvindsvågor på Torö, och även det gick över förväntan, men frontside kanske inte var sådär superbra, ähum.

Efter att ha testat en del brädor för lättvindsvågor så har jag för min del kommit fram till att 60-62 ofta är en bra bredd. För mig som väger 75 så räcker 90-95 liter helt klart, mer volym än så har jag faktiskt inte upptäckt någon större nytta med även i väldigt lite vind (under 5 sekundmeter). Man tar sig ut i alla fall.

Brädor jag ägt, hyrt och testat är Fanatic FW98, FW95, RRD FSW 85 och 95, RRD WaveCult 84, 93 och 99 samt 90.

Just nu har jag en RRD WaveCult 90 (2008) som min lättvindsvågis och är mycket nöjd med val av storlek. Funkar perfekt med sexnoll och femtre, tryck i femtre så kliver jag ner på 75-liters plankan. Jag misstänker starkt att WaveCult 90 har lite mer än 90 liter i volym, dock.

Jag kör på en trebrädeslinje – liten/mellan vågis, stor vågis, freestyle. Detta för att en stor freestyle (eller liknande) krävs där jag håller till en del på somrarna.

Om jag körde på två brädor skulle jag lätt välja en mellan vågis (runt 55 bred, 75 liter+) och en freestylewave på 95-100 liter. Då har man en stor bräda som funkar grymt bra i vågor, men även på plattare vatten. Bodde jag på västkusten, vilket jag inte gör, skulle den stora brädan kanske vara runt 90 liter istället.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    9 januari, 2008 vid 20:31 som svar på: Torös vänner – stadgar

Fixade lite till, men lät §3 stå kvar, den tror jag att vi behöver träffas och diskutera. Jag försökte någorlunda medvetet skriva den så att vi inte hamnar i ”konflikt” med fastighetsägare och andra intressenter.

Faktum är att jag vill att det skall kännas som att föreningen även finns till för de som äger hus och mark på Ören, vilket jag tror är viktigt (att det sedan finns en fåtal fastighetsägare där det aldrig kommer att bli aktuellt är ju en annan sak).

Skönt att vi är på gång! Vad tror ni om att hitta någon som bor i Nynäs kommmun som kan vara föreningens hemadress? Jag ser fortfarande en fördel med att föreningen är lokal.

Jo, det är ju en wiki. Om ni vill jämföra versioner – klicka på ”historik”.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 januari, 2008 vid 17:56 som svar på: Torös vänner – stadgar

Första förslag till stadgar i pdf.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 januari, 2008 vid 17:30 som svar på: Torö artikel i Nynäshamnsposten

Mycket, mycket bra!

En eloge till initiativet!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 januari, 2008 vid 13:23 som svar på: Finians senaste repor på kanalen på gpss

Att du snart inte har några fortåkargrejor kvar!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 januari, 2008 vid 13:10 som svar på: Finians senaste repor på kanalen på gpss

Ja, det var mycket den meningen som fångade mitt öga – ”The doppler speeds seem to be very accurate.”

Jag måste nog göra som Basse. Hitta en speednisse med tillräcklig mycket ”överblivna” grejor som man kan köra på, ah!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 januari, 2008 vid 09:44 som svar på: Silly season… igen…

Jag tror faktiskt att Niklas ingår i Simmers internationella team! Vilket ju är väldigt skoj, fast det kan han väl svara bäst på själv, ah!

Sida 219 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA