Forumsvar skapade

Sida 221 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 januari, 2008 vid 07:59 som svar på: Torös vänner – starta förening?

Ja, Svenne har nog gjort mest hittills och reggat samt lagt upp en sajt. Själv har jag haft sjuka barn och sjuk fru över ledigheten, så där rök planerna på att skriva lite stadgar och fixa postgiro eller nåt. Men det tänkte jag ta tag i.

Ni som är intresserade av att lite mer aktivt hjälpa till med att skapa föreningen – skicka gärna pm till mig!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 januari, 2008 vid 15:18 som svar på: Följ Master of speed på windsurfjounal

35 to 40 knots, 120 to 130° of angle, conditions are perfect !

Sådärja, väntar nog lite med att åka hem från jobbet nu …

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 januari, 2008 vid 15:14 som svar på: Följ Master of speed på windsurfjounal

Tebaks till ämnet. Nu hoppas jag på mer vind, vinkeln verkar vara perfekt.

Ökar det nu så ryker 50 knop.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 januari, 2008 vid 15:09 som svar på: Köptankar starboard Kombat 107liter 2007

De låter ju som en utmärkt fin idé. Din vikt och tänkta segelstorlekar? Eventuella andra brädor i garderoben? Framtida planer?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 januari, 2008 vid 15:08 som svar på: Vad tror ni om denna som nästa bräda?

@jonhand 436473 wrote:

Brädan skall i första hand användas för att jag skall utvecklas, köra snabbare, gippa kontrollerat o.s.v., någon bräda att köra med när det blåser på lite mer.
    Så någon allroundbräda, Tror att en FSW skulla passa bra
    Vad är stora skillnaden mellan en freestyle, wave och FSW?
    Jag väger 73 +-2kg

Kanske kan http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=307839 vara till hjälp?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 januari, 2008 vid 14:45 som svar på: Beslutsångest! FSW el FRR/Race

Om du tänker behålla din stora freestyle på 109 liter (ere en JP, månne?), så tycker jag att valet är av brädtyp är enkelt.

En Freestylewave, helt klart. En 80-85 liters kommer att vara ett fin-fint komplement till din nuvarande freestyle. Seglen som funkar på din freestyle, funkar även kalasbra på FSW-brädan. Brädtypen är kul och snabb på platt, men funkar oftast mycket bra även i riktiga vågor. Framförallt om man sätter i en riktig vågfena.

Om du väljer en freeride eller mer fartorienterad bräda, bör du även satsa på eller redan ha mer fartorienterade segel. Och även om det funkar, så e inte den typen av segel sådär väldans bra för den freestyle du redan har.

Tre segel runt (+/- 0.2 kvadrat, typ) 6.5, 5.5 och 4.5 räcker väldigt långt på en sådan här två-brädes kombo. De två största är fin-fina på din freestyle, de två minsta kalasbra på freestylewave-brädan. 5.5 funkar på bägge, bra storlek som ”överlapp”.

För riktig lättvindsåkning/crusing kan du langa på en lätt och fin sjunolla-sjuhalva på din stora freestyle, åsså en lite större och rakare fena.

Vilken freestylewave du sedan väljer är en lite lurigare sak. Men många bra finns det!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 januari, 2008 vid 13:58 som svar på: Bra surf & jobb, var hade ni flyttat?

@Ola H. 434962 wrote:

Tydligen är det mycket bra lättvindsegling med stora vågor hela vintern. Oftast babord, enligt vad jag har hört. Bra surf hela vintern också.

Mmmm, jag tror den vintern när jag bodde där nere var ovanligt usel när det gäller vind. De enda gångerna det blåste var i riktigt rejäla åskväder … :crazy:

Men j-ar vilka vågor, aldrig sett Guincho så stort någonsin!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 januari, 2008 vid 12:07 som svar på: Följ Master of speed på windsurfjounal

Fasen, det här var dagens tips Mac! 48 knops vindbyar, och bra vinkel… åsså ska det blåsa mer i eftermiddag! … uj, uj, smäller det idag?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 januari, 2008 vid 12:05 som svar på: Följ Master of speed på windsurfjounal

Shit, Albeu åkte just 48. Spännande!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    20 december, 2007 vid 23:16 som svar på: Bra surf & jobb, var hade ni flyttat?

Ja, det är nackdelen med Portugual (Guincho). Det kan blåsa på våren, men är osäkert. Maj-september är rimlig förväntan, med en peak i juni-juli-augusti. Framförallt juli-augusti, men då är vågorna ofta lite sämre.

Galicien i norra Spanien är ju ett jäkligt läckert område, annars. Bra kvalitet på vågorna där, minst sagt!

Vill man köra året runt i Europa och ha KVALITET på vågorna så röstar nog jag på Irland. Problemet där är att bra jobb = Dublin i rätt hög utsträckning. Frankrike är självskrivet.

En joker kan vara delar av Italien, faktiskt.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    20 december, 2007 vid 15:33 som svar på: Torös vänner – starta förening?

Jag tror nog som Svenne. Säger du ”Torö” till surfare, fågeskådare eller friluftsfolk så tänker alla på det som egentligen är Ören.

Men ”Örens vänner” riskerar väl snarare att uppfattas som bestående av ett gäng bakåtsträvare som vill bevara öret som gångbar valuta, än att hålla Stenstranden öppen för allmänheten … 😉

Och jag har inte döpt det, den som först har använt sig av begreppet ”Torös vänner” är mig veterligen Jesper B., vilket ju är helt i sin ordning.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    20 december, 2007 vid 13:50 som svar på: segling i Stockholm över jul/nyår

Ha, ha! Till och med i vintertider får du det att låta som ett straff att lämna ”öjn” för 08-land!

Jag är på om det blir 18-20 grader varmt, syd vridande mot väst och en 15 sekundmeter stabila vindar.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    20 december, 2007 vid 11:53 som svar på: Vilka är de 3 vanligaste skadorna i v-surf?

Ja, till att börja med skulle jag väl vilja säga att vindsurfing är en väldigt skadefri sport, med tanke på fart och prylar att slå sig på.

Mina gissningar på topp-tre är:

– Fotskador. Ledband, stukningar, brutna tår etc.
    – Revbensskador, folk som landar på bom eller bräda.
    – Diverse överansträngingar i rygg, axlar och armbågar

Även jag har varit väldigt skadefri genom åren. Säkerligen främst en lyckad kombination av feghet och ren jävla röta …

Allvarligaste skadan var helt klart i Australien, Sydney. Ofrivillig ikrokning när jag släppte grejorna i luften resulterade i en no-hands killerloop… kraften fallet gjorde att fästena för ryggmuskeln på vänster sida töjdes ut rejält, och jag kunde inte lyfta armen för vattenstart. Väl på land så ”kluckade” det i ryggen eftersom muskeln satt såpass löst. Kunde liksom flytta runt den inne i ryggen med handen, något skum känsla, ahem. Märkligt nog inte så smärtsamt först, men mer senare … Sov sittande i tre-fyra veckor, försiktig träning å en indisk husläkare fixade problemet. Kan känna av det ibland än idag, men inga problem.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    20 december, 2007 vid 11:39 som svar på: Torös vänner – starta förening?

Ornitologer – det är Sveriges egentliga maktbas. Har man lärt sig genom åren.

Och rörmokare.

Lysande bra!

Hmmm, hur får man in en fågel, kite, SUP, windsurfingrigg, vågsurfare, vind, vågor och stenstrand samt lite lokal flora i en och samma symbol för föreningen ”Torös vänner” … ?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    19 december, 2007 vid 15:35 som svar på: Torös vänner – starta förening?

Jahaja, nu börjar jag bli ordentligt sugen på att ta tag lite mer i det här.

Finns det någon som bor i Nynäs kommun som kan tänka sig att vara med som aktiv (hej GetWet)? Skicka i så fall ett pm till mig. Ser vissa fördelar med om föreningen har sitt säte i Nynäs, om nu den lokala kommunen är de vi främst skall ha dialog med.

Sida 221 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA