dr-masse
Forumsvar skapade
-
Ah, kul å se! Gnisvärdlagunen är ju en väldigt fin freestylearena, smidigt att ställa kameran på backen och segla tills filmen är slut.
Uj, uj, vad jag är risig på freestyle. Men det är ju roligt!
-
http://www.boards.co.uk/technique/videos/91.wmv är fortfarande bland det högsta jag sett.
Å här drar Ceballos av ett till:
http://www.continentseven.com/windsurfmove167.htmlÄven Laird Hamiltons urgamla hopp i Fast Forward med speedprylar står sig bra. Tycker oxå att de däringa galna fransmännen in SA drar på rejäl höjd.
Sen är ju detta rätt fläskigt. På en flod.

http://www.sailworks.com/web/video/video.cfm
Dunken kan (kunde?) han med:

Åsså Julien Taboulet:
[IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=12626&stc=1&thumb=1&d=1135039627[/IMG]Ah, jag tycker att riktigt höga hopp är en underskattad konst i vår sköna sport!
-
Det gick av rätt ordentligt på Irland igår…
http://news.bbc.co.uk/2/shared/spl/hi/pop_ups/07/uk_tow_surfers/html/1.stm
-
Kanske för att en av de som promotar Kona hårdast av samtliga är samma person som tar in brädorna i Sverige?
Jag håller med – klart långbrädor också skall ha sin plats här på konfen. Men när inlägg som att ”det är den 100% perfekta brädan i Sverige” dyker upp, då blir jag mer än skeptisk.
Och jag förhåller mig, som alltid, tveksam till allt snack om fördelarna med att göra sporten större.
Likhetstecknen mellan stort sport = bra sport = rolig sport gäller inte för mig i alla fall. Snarare tvärtom.
När telemark fick sin revival i skidbackarna så fanns det säkerligen de som hävdade att ”nu blir det tele för hela slanten i alla backar!”. Och resultatet? En skön blandning av folk i backarna som kör bräda, feta puderlagg, telisar, stighudsprylar och annat. Telemark är säkert kul, men inget för mig.
Samma i vindsurfing. Jag har inget emot longboards, och har aldrig haft, men väljer andra delar av sporten. För det är nog det som jag gillar mest inom vindsurfing – alternativen och möjligheten att utvecklas på flera olika sätt.
Fan. Jag hade lovat mig själv att inte skriva i de här trådarna, för jag tycker att det har gått alldeles för långt och att konfen är rätt trist på grund av sådana här inlägg just nu.
Mer inspiration, stoke, bilder, filmer och tips. Mindre pryldebatt, blocket-favoriter och vinterträiga inlägg. Kan man önska sig det, månne?
-
Här (jag frågade på Boards forum):
de verkar segla mellan sandbankarna i mitten av bilden.
-
Jag tror det varierar väldigt mycket var på öst- respektive västkusten man bor. Bor man på exempelvis Gotland eller Öland, så lär man få segla en hel del en bra säsong. Jag räknar därför inte riktigt in Gotland och Öland i begreppet ”öskust” …
Men för många vågdagar lär Västkusten regera, helt klart. Även om nog Gotland kan bjuda upp till dans även här, med väldigt bra vågor dessutom.
Det som gör västkusten helt överlägsen stora delar av östkusten är tillgängligheten och tillgång till öppet hav. Här är det en j-a massa öar i vägen alldeles för ofta …
Skulle tro att västkusten haft uppemot dubbelt så många seglingsbara dagar (över 6 sekundmeter) mot östkusten i år. Men då tror jag att västkusten, med vindsurfingmått mätt, haft en väldigt bra sommar i år.
-
Lövsta är bra på just den vindriktningen.
-
dr-masse
Medlem27 november, 2007 vid 16:16 som svar på: Julklappar – vad skriver ni på er önskelista?En hjälm till Jesper_B
-
dr-masse
Medlem24 november, 2007 vid 09:54 som svar på: MOS,(Master of Speed) Nu börjar det snart igen..Det ser f-n inte snyggt ut när Finian kör, i alla fall.
Kanske borde speedgänget i Svea jobba på detta? Fulare stil?
-
Väldigt fina bilder!
Med lite beskärning ser det ju fasen ut som om de är ute å åker i snön snarare än på vatten … Jaws är mäktigt!
Hoppas det är OK att jag redigerade en av bilderna lite… 🙂
-
Det är väl denna?
http://www.stableroad.com/videos/rigmarole.htm
fast i klippet här inget segelsabbande. Men efter att ha sett det där så måste man medge att det inte har hänt sådär våldsamt mycket i sporten de senaste 15 åren. Exempelvis står sig ju den våg 360 Mark Angulo gör väldigt väl även idag. Men det är lika kul fortfarande1
http://www.stableroad.com är ju annars en grym källa för gamla klipp!
-
Det heter väl ändå ”guid”?
lattjo grej
-
Är det verkligen så – att större buk ger fördel för att pumpa igång grejorna?
Min erfarenhet på senare år (kanske tom i år) är mer att ett lite planare segel faktiskt kan vara lättare att pumpa igång, det blir liksom effektivare? På någe vis känns det som att den enda fördelen med lite mer buk är när man är lite mer passiv i sin åkning och liksom ”dras” upp i planing? Det här är en lite senare spaning jag haft, och inte helt säker på om det stämmer generellt men för mig måste jag säga att det gäller.
Annars tycker jag att det är intressant läsning med 6.1 som funkar på 400 mast (med extender). Det finns mycket att lära i vår sport!
-
Åh, det kan bli knepigt detta. Många som nog tycker annorlunda.
Men jag har svårt att se ett segel över typ 6.0 – 6.2 som funkar bra med en 400 rdm mast. Även med en extension. Vissa segel över typ 6.0 funkar inte särskilt lysande ens med 430 rdm.
I de segel jag kört (mest Simmer, medges) tycker jag att det varit svårt att få de där egenskaperna man vill ha i större segel för tidigt planing med rdm. Även 430. Till och med ett sånt segel som Naish Boxer riggas på 430 i 5.8 numera. Det finns nog skäl för det …
Jag skulle nog inte satsa på en 400 mast i ett 6.5 utan att ha testat först. Spontant tror jag att det kommer att bli väldigt segt och inget vidare stabilt. Det skulle va om du hittar en 400 rdm med ruggig snärt.
När jag valde mitt nuvarande XD 6.0 var jag klart oroad över hur det skulle funka med 430 rdm, men jag tycker faktiskt det går kalas.
Du kommer att plana tidigare med ett 5.8 – 6.0 med rätt mast än med ett 6.4-6.5 med fel (för mjuk, dvs 400) är min gissning.
-
Min återhållsamma, objektiva och närmast adjektivfria recension från http://www.surfzone.se/ppr/showproduct.php?product=130
The Windsurfing Movie är en klassiker. Den förtjänar en ordentlig recension här på konfen, följt av en riktigt fläskig rekommendation.
Känslan av att se på en film och tänka tanken ”jag håller på med världens bästa sport!”, fylld av upprymdhet och entusiasm efter mer än 20 år i sporten gör mig så glad.
Den här filmen har ju för fasen allt. Reportagen du läst om och velat se mer bilder på finns här. På film. Fet, läcker, skön film.
Naish och Polakow på Backyards.
Kaulis pushforward. Filmad från två, nej tre!, håll.
Levi, Boujmaa och Baptiste i Marocko. Och inte brunvatten bortblåsta Marocko. Utan ett magiskt Marocko. Magiskt.
Naish när han dominerar på Lanes i Kona-vindar.
Levi i storform.
Jaws.
Mike Waltze inviger Hookipa.
Robby Naish.
Mark Angulo. Josh Angulo.Robby Naish.
Och sedan. När den börjar bli lite seg. Så slutar den vara seg.
Kap Verde-tävlingen. Herreminjössesskapare säger jag bara. Det är vindsurfingens finaste ögonblick de senaste 10 åren. Kan endast få rimlig konkurrens om Finian och grabbarna knäcker 50 knop rejält. Helst snart.
Fotot i de påkostade delarna är enormt bra.
Möjlig nackdel? Domineras väldigt hårt av vågsegling. För att inte säga totalt. Men det är rätt. För det är ju det vi sysslar med. Vind – surfing.
The Windsurfing Movie gör mig stolt över att få vara ett litet, mikroskopiskt dammkorn i vindsurfingvärlden. Jag är ju en del av den. Världens bästa sport.
Även om surfbilen går på en cylinder. Även om du inte kan äta på tre dar. Även om du snart får påhälsning av kronofogden.
Köp den här filmen. Den är grym.
Visst, det finns små anmärkningar man kan komma med. Det får andra ägna sig åt. Själv tänker jag tillåta att ohämmat hänge ge mig åt entusiasm och lycka över att ha denna rulle i min lilla filmsamling. Hedersplats är bara förnamnet.
R.I.P. var starten. Detta är fortsättningen. Det kunde knappt bli bättre.
Jag ser fram emot avslutningen i denna trippel. När Calle Nyberg får den FETA budgeten och visar hur en final skall vara. The Windsurfing Final. När kommer den?
Nu skall jag nog se den igen.