Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Västkust vs. östkust?

  • dr-masse

    Medlem
    30 november, 2007 vid 08:09

    Jag tror det varierar väldigt mycket var på öst- respektive västkusten man bor. Bor man på exempelvis Gotland eller Öland, så lär man få segla en hel del en bra säsong. Jag räknar därför inte riktigt in Gotland och Öland i begreppet “öskust” …

    Men för många vågdagar lär Västkusten regera, helt klart. Även om nog Gotland kan bjuda upp till dans även här, med väldigt bra vågor dessutom.

    Det som gör västkusten helt överlägsen stora delar av östkusten är tillgängligheten och tillgång till öppet hav. Här är det en j-a massa öar i vägen alldeles för ofta …

    Skulle tro att västkusten haft uppemot dubbelt så många seglingsbara dagar (över 6 sekundmeter) mot östkusten i år. Men då tror jag att västkusten, med vindsurfingmått mätt, haft en väldigt bra sommar i år.

  • gonadman

    Medlem
    30 november, 2007 vid 10:42

    Rent metereologiskt är det väl så att lågtrycken rör sig i en bana från väst mot öst (generellt sett) på norra halvklotet. Detta talar helt klart för västkusten och syns tydligt i vindstatistiken.

    Synd då att Danmark ligger “ivägen” och hindrar groundswell från att pumpa in.

  • rasmus_w

    Medlem
    30 november, 2007 vid 10:51

    Å andra sidan är östersjön vid Gotland väldigt djup, vilket ger bra “swell”. Jag har ibland drömt om att östersjöns teahupoo gömmer sig nånstans längs Gotlands pallkanter, eftersom teahupoo som jag förstått det i princip är ett pallkantsbryt.

  • Oregistrerad

    Gäst
    30 november, 2007 vid 11:12

    “Bara lite nyfiken”

    Undrar jag… Först frågar du om Göteborgs-spotsen och nu om vinden. Detta är vad du behöver:

    http://www.guldhedensflytt.se/

    😉

  • donpedro

    Medlem
    30 november, 2007 vid 12:28

    Om man går in och kollar på statistik på vindkraftverken i sverige, så skiljer sig inte effekten särskilt mycket mellan västkusten och södra gotland. Men jag tror ändå att det kanske blir ett antal fler dagar på västkusten än här på gotland. Jag har seglat cirka 66 dagar hittils iår och ser ut att ha ett flertal kvar innan detta år är över. Det känns ju ändå ganska hyffsat med tanke på att många dagar har vart riktigt riktgit bra. Cirka hälften av dagarna har jag använt 4,7 eller mindre.

  • Vind Vind

    Gäst
    30 november, 2007 vid 15:37

    @donpedro 431650 wrote:

    Om man går in och kollar på statistik på vindkraftverken i sverige, så skiljer sig inte effekten särskilt mycket mellan västkusten och södra gotland. Men jag tror ändå att det kanske blir ett antal fler dagar på västkusten än här på gotland. Jag har seglat cirka 66 dagar hittils iår och ser ut att ha ett flertal kvar innan detta år är över. Det känns ju ändå ganska hyffsat med tanke på att många dagar har vart riktigt riktgit bra. Cirka hälften av dagarna har jag använt 4,7 eller mindre.

    Protest ? Vet visserligen att du har erfarenhet från bägge sidor. Men själv har jag nu två säsonger på Västsidan (Bjärehalvön) att jämföra med mina Gotlandssäsonger. Man seglar ju bara vågor för halv kompass på västsidan !

    Allt med ost i är ju värdelöst på västsidan. Om man räknar antal vågdagar med kvalitet tror jag inte på västkusten, då säger jag GOTLAND. På ön är vågseglingen garanterad oavsett vindriktningar. Vad gäller Bjäre, som exempel får man hoppas på väst – nordväst eller möjligen nord om man vill segla vågor. Vad är det – 90 grader ? Ön ger 360 !

    Uffe

  • lars_k

    Medlem
    30 november, 2007 vid 16:25

    Har du provat att köra några mil norrut? 😉
    Bjärehalvön är ju knappast representativt för västkustsurf, ligger ju i Skåne. Snarare är det ju Halland och ev Bohuslän som gäller.
    Men jag tror också på Gotland som har bra fetch från flera håll och är vindsäkert. Synd att det är jävligt långt till Klitten därifrån bara. 🙂

  • donpedro

    Medlem
    30 november, 2007 vid 16:42

    JAg förstår vad du menar uffe, men om man ska vara riktigt ärlig så är det väl igentligen bara Syd som är bra vågsegling. Sen att man få rvågor på alla andra riktningar håller jag med om men de e oftast inge vidare till vågsegling.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Västkust vs. östkust?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.