dr-masse
Forumsvar skapade
-
dr-masse
Medlem22 november, 2007 vid 08:14 som svar på: MOS,(Master of Speed) Nu börjar det snart igen..Det verkar onekligen som att vinkeln är viktigare än vindstyrkan. Rätt vinkel och vindarna tis-onsdag och 50 knop känns mycket möjligt.
Hoppas de blir en blåsig vinter därnere! Hösten lär ha varit varm, vilket är en bra grundförutsättning (rejälare temperaturskillnader när det blir kallt i bergen).
-
@surfslusken 429669 wrote:
Ähhh… e de verkligen nåt o bråka om. Om dom så skulle stänga av Torö för gott va skulle ni egentligen gå miste om? 2-3, ett bra år kanske 4 dars hyffsad surf. Men sen får ni se de positiva i de oxå. Tänk va soppa pengar o tid ni spar på att slippa dom 10-12 bom körningar som Torö kräver för dom där 2-4 dagarna? Lägg sen till slantarna som stenarna ska ha i form av fenor o brädreparationer. För allt de ni spar in kan ni köpa många fina dar här på västkusten!:)
-Njäe… Facit i år 7-8 Torödagar, tre-fyra fina. Noll bomkörningar (fast en gång ensam på vattnet). Och då var förra året bättre!
Men visst skulle jag hellre köra västkusten! Men Torö har en kvalitet som är svårslagen – riktiga vågor med tryck i.
Var nu snäll mot oss stackare som försöker hålla vågsurfet igång här i 08-land. Du vet att vi får kämpa, ah! 😀
Fast en stor fördel finns – närheten till Gotlandsfärjan … mmmm …
-
dr-masse
Medlem20 november, 2007 vid 07:35 som svar på: MOS,(Master of Speed) Nu börjar det snart igen..Ja, hoppas det blir åka av!
-
Jag tror inte de tillverkas. Det finns kanske några kvar på Skidsport. Kändes, som sagt, grymt bastanta och gedigna. Inte ett dugg förvånad om en sådan håller bra och länge.
-
Ja, den här tråden bevisar väl om något att det nu är vinter.
Och jag säger som jag sagt så många gånger förr – det jag gillar mest med vindsurfing är att det finns så många olika roliga sätt att utöva sporten på. Cruisa i skärgården på en Kona. Bränna förbi tävlingsbåtar för miljontals kronor i sju sekundmeter på en Formula. Friåka lite på en freestyle. Allmänt härlig småbrädeåkning på moderna freerideprylar. Speeda gärnet. Njuta av vågornas kraft. Hoppa. Leka. Ha kul.
Mitt problem inom vindsurfing är att välja. Det är ett härligt problem som nog aldrig kommer att ersättas av någon ny bräda, designskola eller trend.
Och jag har sagt det förr och säger det igen. Jag begriper inte sambandet mellan att en sport blir bättre för att den blir större. Jag har sett, och varit med aktivt i flera sammanhang, där detta varit ett övergripande mål (basket, innebandy, golf, snowboard, squash, etc). Påfallande ofta är det precis tvärtom. I min värld.
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=1727
Surfa På!
-
dr-masse
Medlem19 november, 2007 vid 12:06 som svar på: MOS,(Master of Speed) Nu börjar det snart igen..ah, kanske åka av redan imorgon där? Hoppas!!
-
Jag kör på Streamlineds röda och tycker de är riktigt bra. Har inte kört sådär supermycket på de, men några rejäla spolningar har det blivit. Och de håller. Än så länge. Förr eller senare pajjar ju allt. Men då har man förhoppningsvis bytt till nytt innan.
Faktiskt så har jag själv hellre alu än kol i förlängaren. Hellre en förlängare för vågor som böjer sig och håller än en som går rakt av. Jag hade bland annat Libertys kolisar som alternativ, men de var ju inte lätta precis (men nog väldans hållbara). Har sett trasiga kolförlängare, och det är ingen vacker syn som dessutom verkar kunna köra sönder både kropp och prylar med lite otur.
Dessutom är nog Streamlined lättare än de flesta kolförlängare på marknaden. Och de är väldigt smidiga att rigga med.
-
Finnes – fina förutsättningar för framgångsrik framtid funnen i forntida fritidsintresse!
Lysande kul! Och du bor på västkusten å siktar på DK – najs!
Jag tänker helt undvika varumärken å sånt i min kommande harang av ord, men ibland kan det vara av värde att kolla lite på vad som hänt hos de olika tillverkarna och bilda sig en egen uppfattning om läget på prylfronten. Själv har jag rafsat ihop denna lilla ”guid” (som åter behöver uppdateras, ähum, ser att hela Kona-världen samt SUPar saknas, hoppla) som kanske kan ge lite.
Jag håller med de som säger att det är lika bra att handla hyggligt modern bräda + rigg när du ändå är igång. Din Lightwave är snäppet för gammal (där var jag nog lite snäll …) för att det skall funka bra med en modern rigg, framförallt på grund av att mastskenan kommer att sitta för långt fram och stropparna helt fel. Balansen med en modern rigg blir helt enkelt toksne och kräver mycket (jobbig) kompensation för att det skall funka. Hade den varit från typ mitten av nittitalet hade du kunnat köra lite bättre på brädan.
En två-tre-fyra-fem år gammal bräda i bra skick kommer att funka kalasbra. Försök att välja skick före ålder, exempelvis kan en typ fyra år gammal vågbräda i närmast nyskick med lite tur köpas till löjligt bra pris.
Några små exempel (utan att känna säljare eller särskilt rekommendera):
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15898
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14387
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14239
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15821Se dessa mer som ett bevis på att det finns brädor i ”rätt” ålder och område till vettiga pengar, snarare än som rekommendation till köp för dig (vet lite för lite om dig, din segling å sånt för att rekommendera specifika plankor).
För en återvändare till sporten skulle väl jag kanske, kanske luta åt tipset att inte börja med för litet kit från början. Det är lätt att hänfalla åt gamla minnen om de där dagarna med pangdrag i trehalvan 1986, men de var ju rätt få redan då (även om det känns som om just dessa dagar är fler än någonsin numera, med möjlighet att spana in och planera surf genom Internet!).
Så – en något större eller lättåkt vågplanka som ger mycket kul segling även med segel upp mot sex kvadrat är nog en bra startpunkt. Själv tycker jag att moderna freestylevågbrädor är fantastiska saker som verkligen ersatt den gamla goa ”waveslalom” brädan med den äran. Och är oerhört mycket bättre. På västkusten är en 85-90 liters sådan här sak ett populärt allround-val för många surfers, även riktigt vassa sådana.
Jag skulle rekommendera vågsegel rakt igenom. Spelar nog inte sådär jättestor roll vilka i början, men försök att sikta in dig på några med lite mer drag (du är trotsallt ingen lättviktare) och bra allroundegenskaper. ”Onshore-våg” är en beskrivning som kan finnas på dessa.
Satsa även på att hålla dig till samma märke på segel, det underlättar rätt mycket när det gäller val av rätt mast (samma mast funkar till flera segel i din linje), de matchar varandra bättre storleksmässigt (med olika segelmärken och linjer kan man riskera att få en 5.2a och en 5.7a som har alltför lika vindregister) samt att lära känna sina trasor när det gäller trimm och vindregister.
De senaste fyra-fem åren har det faktiskt inte hänt sådär våldsamt mycket på segelfronten, om vi pratar vågsegel. Den största skillnaden är väl RDM (hållbarare master med smalare diameter, lite annan böjkurva och andra mastförlängare) som jag själv numera kör och tycker är heltrevligt men absolut inte nödvändigt för de flesta av oss. Dock finns numera vågsegel (och även räjsriggar) som är sydda för RDM, vilket kan vara bra att veta.
Med tre moderna vågsegel kommer man väldigt långt om man med få segel vill täcka ett så stort vindregister som möjligt. Själv körde jag länge 4.2, 5.0 och 5.7 vilket funkade till nästan allt. Numera kör jag 4.1, 4.7, 5.3 och 6.0 men det är resultatet av att jag har möjlighet till det, allmänt prylsnobberi och att jag blivit lite petigare (öh, törs jag skriva bättre efter 20 år på vattnet?) med rätt segelsize i vågorna.
Välkommen tebaks och fråga här om du vill ha fler tips!
-
Åh, skall Gaastra återuppliva det fin-fina namnet ”speedfoil” igen?
Uj, uj, härlig nostalgi! ”Racefoil pro” finns ju därhemma, lite trasigt bara!
-
Jag gör mitt allra, allra yttersta för att aktivt förstärka myten om att vindsurfing är svårt. Supersvårt.
Hur skall jag annars kunna försvara min enda domän om att behärska något hyggligt väl som allmänt anses vara just svårt?
Sabba inte det här nu.
(att lära sig vindsurfa med moderna grejor och lite vettig instruktion är, om inte enkelt, så absolut inte svårt)
-
dr-masse
Medlem12 november, 2007 vid 08:00 som svar på: Torö till salu – perfekta surfklubben, bara 30 millar”Bygglov inlämnat för större brygga”.
Eh? Var skall den bryggan byggas?!?
Calle – skicka fakturan för bövelen! Hjälper gladeligen till med eventuella formuleringar!
Frågan kan ju lösas om de låter oss sätta upp en webbcam med väderstation… mmmmm … + fri parkering för dig livet ut.
-
Windguru verkar ju ha fått ett rejält frispel när det gäller prognosen framöver… troll i väderalgoritmerna, eller?
-
Jahaja, börjar pengarna ta slut för Spray-killarna?
100 surfers, 300 000 var så köper vi stället! Tomten är ju på 100 000 kvadrat, så en 1000 kvadrat var i alla fall, ah!
Eller 300 pers, 100 000 var… det skulle jag lätt kunna tänka mig för Stockholms bästa riggyta, mmmm…
Uj, vad det skulle reta lokalborna, ah!
En perfekt start för Torö surfers lilla klubbstuga.
-
Fena, seglets tryckpunkt och seglare (grovt förenklat) kan ses som en sammanhängande kraftbalans. För skön segling bör dessa överenstämma någorlunda väl.
För att seglingen skall gå bra behöver dessa krafter ”matcha” varandra.
En stor fena är kraftfullare än en mindre.
Om du då har mycket kraft i seglet och sätter i en för liten fena så kan den inte hantera vare sig seglets kraft eller den press du sätter på fenan = spinout.
Om du då sätter i en för stor, för kraftfull, fena för att åtgärda detta så blir fenan för kraftfull i förhållande till seglet. Brädan vill då resa sig ur vattnet och du får kontrollproblem. Kanske till och med fenplaning, dvs att fenan blir så kraftfull att den lyfter brädan ur vattnet.
Alltså – ju mer kraft du har i seglet, desto mindre fena kan du ha. Gränsen går när fenan blir så liten att såfort du sätter press på den så släpper det.
Ett mindre segel genererar mindre kraft, framförallt sidkraft, än ett stort (även om det blåser mycket) alltså kan man köra med en mindre fena. Kom ihåg balansen.
Detta går såklart att laborera en hel del med. Seglaren kan med god teknik köra med en väldigt liten fena i vissa sammanhang som kan vara en stor fördel (speed och freestyle), men även med en ”för” stor fena i andra sammanhang (formula, bra för höjdtagning).
Vissa seglare föredrar att ha en fena som de kan sätta mycket press på, andra väljer hellre en fena som kanske släpper lite i exempelvis vindsvackor men ger mer kontroll i mycket vind.
Vill du ta bra höjd – välj en större fena. Vill du svänga bättre och få mer kontroll – välj en mindre fena.
Varje vindsurfare borde i mina ögon ha minst två, men helst tre fenor till varje bräda – en för lite vind, en för mer vind och en för mycket vind.
Skrivet att en glad amatör på området, men som är rättså petig med mina fenor. Även i vågbrädorna.
Fena På!
-
dr-masse
Medlem5 november, 2007 vid 10:47 som svar på: Norra Portugal, Sicilien eller Sardinien i mars????Portugal är en rätt rejäl chansning när det gäller vind i mars.