Forumsvar skapade

Sida 239 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    9 juli, 2007 vid 14:17 som svar på: Pushloop into frontloop

Sent i det här klippet gör Boujmaa ett najs försök! Ser riktigt grymt ut, från senaste PWA i Guincho.

http://windsurfjournal.perfect-ride.com/Guincho2007.wmv

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    9 juli, 2007 vid 14:12 som svar på: Hur mycket måste jag banta?

Just det, svaret är väl det om hänger i luften…. lite snabb där…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    9 juli, 2007 vid 13:48 som svar på: Hur mycket måste jag banta?

100 kg med 6.4 och kanske (jag antar) inte supervass på vattenstart?

Minst 8 sekundmeter. Kanske upp mot 10.

Frågan hänger luften – vad är det för bräda?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    9 juli, 2007 vid 13:46 som svar på: Mr steffo surffilmer är riktigt grymma!

Näe, nu tycker jag mig ana sådan där elak ironi här på konfen igen.

Steffo har filmat med sin mobilkamera. Flera gånger.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    9 juli, 2007 vid 09:17 som svar på: Framåtloop tips

@styret 395492 wrote:

masse.!

när du sättter brädan på lovartkant. gjorde det mycket förra våren. dra inte foten mot skinkan utan skicka bakre knät mot främre axeln samtidigt som du flexar foten mot knät och utåt. så att du har brädan framför dej istället för under dej.
    drar du bara hälen mot butcracken så hamnar ju lovartkanten automatiskt mot vattenytan.

men som jeppo säjer. UT OCH ROTERA! testa massor massor massor så kommer ni sätta den snart!

Tror f-n du har en poäng där! Skulle vilja testa direkt, men nu har prognosen här i 08-land blivit sunkdålig för denna vecka. Snyft!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    9 juli, 2007 vid 07:35 som svar på: Hardcore 66 eller WaveCult 68 vilken är bäst? Jag vet 😉

Jag körde en heldag med 4.2 och 3.7 på 2007 RRD HCW XS i Guincho med ett par-tre meters vågor nu senast, och kan enbart bekräfta dina intryck.

En fantastiskt trygg, skön och (till min förvåning) lättåkt sak som verkligen räddade dagen när det var fullmacka i tresjuan mot kvällen. Det är inte ofta jag seglar i denna typ av förhållanden, så en modern kontrollerad klassiker under fossingarna var ju tokigt rätt.

Vägde jag mindre (75 kg är min vikt) skulle det vara ett mycket hett alternativ som äkta hårdvindsbräda även i Sverige för segling med 4.7 och neråt. Passar på att påpeka att HCW S är en verkligt najs bräda!

Roar mig med att lägga in bild på HCW XS, snygg som fanken är den tycker jag!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    6 juli, 2007 vid 12:08 som svar på: schysst kontroll!

Den startar automatiskt högst upp på sidan. Funkar för mig, kanske inte för dig?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    6 juli, 2007 vid 07:34 som svar på: Större segel

Just JP109 är ju en bräda som lämpar sig mycket väl för lite skön sommarcruising.

Jag körde ett tag med 7.2 och en 34 fena på en JP-freestyle för lite skön brisåkning, funkade kalasbra. Vill du träna freestyle kan du ju alltid slänga på fem-sjuan.

Jag skulle rekommendera något mellan 6.7 och 7.5 (faktum är att du nog kan slänga på åttanoll på en JP 109) och en lite längre, rakare bra freeride-fena.

På JPn kan man ju sätta ut stropparna en bit, gör det och du har snudd på en riktig freeride-bräda.

Jag kör med 6.4 på min Skate 112, har den som sommar- och lättvindsplanka. Fungerar fin-fint. Jag är usel på riktigt freestyle, men tycker att stora freestyle-brädor fortfarande är rejält underskattade som brisleksaker och kul träning för dagar med mer vind och vågor. Jag kör med en 28 fena, men funderar på att skaffa en 32-34 fena för lite tidigare planing och bättre höjdtagning under sommaråkningen.

Det där med 10 cm fena ställer jag mig faktiskt lite tveksam till… 😉

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    5 juli, 2007 vid 12:34 som svar på: Gott nytt… 2008? (nyheter är _min_ drog…)

Fanatic NW 2008 å lite annat…

massa godis på http://www.totalwind.net/galeria/v/material/naish-all-terrain-2008.jpg.html

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 juli, 2007 vid 18:40 som svar på: Framåtloop tips

OK, titta mot landningen tror även jag på. Och dra upp bakbenet.

Men hur tittar jag på landningen? Jag brukar inleda med att titta bakåt för att få igång rotationen för att sedan titta mer framåt igen för att försöka ”se” landningen? Går la sådär…

Tittar ni bakåt hela vägen tills det är landat och klart? Känns svårt, tycker jag.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 juli, 2007 vid 12:29 som svar på: Köpa nytt segel?

Kör ju inte alls North själv, men i storlekar från femhalv och neråt så skulle jag alltid välja vågsegel. Ice ser fina ut, och påminner nog rätt mycket om Duke.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 juli, 2007 vid 12:27 som svar på: Framåtloop tips

Först – enormt stort grattis för att ha satt den!!

Själv blir jag så galet sugen på att äntligen landa min första framåt, oah!

Har nog gjort ett par hundra försök nu (skojar dessvärre inte), men ännu inte landat och seglat ur i tillräckligt bra för att det skall vara OK.

Faktiskt så är rotationen inte något problem alls längre, men landningen… suck. Jag har en otrolig förmåga att:

a: komma ned med brädan på högkant (lovartskanten) så att den ”fastnar” när jag skall upp igen. Bada.
    b: tappa framfot vid ladning. Lite mindre bada, men ej OK
    c: överrotera (!) så att jag landar på ”nästa slör” om ni förstår vad jag menar. Bada.

Så – hur får jag bättre ordning på landingen? Tips mottages tacksamt!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 juli, 2007 vid 11:18 som svar på: Sthlm Tis

Du har pm

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 juli, 2007 vid 07:06 som svar på: Sthlm Tis

Japp, hade fint flyt med Guincho i år! Av fem möjliga dagar seglade jag fyra. Vågor samtliga dar, klart fina vågor (2-3 meter) två av de. Körde allt från pangtryck i 3.7 med 66-liters planka till lättvindsvågor med 5.6 och 95-liters. På fyra dar hann jag åka 3.7, 4.2, 4.7, 5.0, 5.3 och 5.6… Väldigt, väldigt skoj och lyckat. Längtar redan tillbaka!

Men det tog ett par dagar att komma in i det. Som vanligt. Spolad är bara förnamnet, uj vad dåligt det gick i början. Lite bättre i slutet.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 juli, 2007 vid 15:01 som svar på: Sthlm Tis

Det var väl ganska exakt vad det skulle bli… Kommer nog mer vind typ nu och mot kvällen. Var nyss på Fågelöudde, där kom det några stråk med 6-7 sekundmeter oxå.

Sida 239 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA