dr-masse
Forumsvar skapade
-
Överkurs för min del, jag är nästan aldrig kvar tills brisen slutar helt.
-
5-6-7 grader, månne? Ser dock ut att värmas upp rätt snabbt.
http://www.itameriportaali.fi/sv/itamerinyt/sv_SE/pintalampoennuste/
Dock blir det kallt som f-n så fort det är nordliga vindar i norr och det norra vattnet kommer in från nordiska norrland. Nordiskt kallt, som sagt.
-
På tal om det… ere någon som kört TT114 2007?
-
Som med all sjöbris varierar det mycket.
Bäst bris brukar det, tycker jag, bli när det är en sydlig grundvind på 5-6 sekundmeter. Gärna lite kallt över hav, varmt över land. Lite moln på det. Inte för starkt högtryck.
När man kommer ner till Fituna ska luften helst inte ”stå still”, utan det skall helst vara lite friskt å skönt.
Med sådan förutsättningar på plats har i alla fall jag upplevt bris på uppemot 10-12 m/s några gånger, det är najs! Fituna har även en bra förstärkning på syd, även på höstarna tycker jag ofta det blir påfallande jämn och fin vind. Ligger dessutom nästan alltid i den högre delen av spannet på utlovad vindstyrka (om de har sagt syd 6-10 så har Fituna ofta 8-10 enligt min erfarenhet).
Nu är inte jag någon av de som varit där mest, som getwet och grabbarna som bor i krokarna, men haft bra flyt med att åka dit. Två bomkörningar på 4-5 år har jag till Fituna, typ.
-
Xflex såg väldigt bra ut, såg jag ett riktigt fönster oxå? Vore kanon, jag gillar inte x-ply mitt i blicken i vågor.
Vad säger du arnie, kan man köra X-flex 5.3 på en 400 rdm? Väger 75. Detta för att klara mig med max två master på resor…
-
Ja, det är ju precis det jag menar. Främst. Då kan du peta i 430 SC6 när det är vågor.
Det är nämligen exakt den strategi jag har med mitt XD 6.4.
Åh, det är så fint när vi pratar samma språk. Igen.
Allt du behöver nu för att göra ditt liv komplett är en FW98…
-
Ha, vilka sköna bilder!
Ser inte Pascal Maka ut som Gandalf Grå, ah?
Bilden på getwet, faster och robby är ju så fin att jag blev lite tårögd här i kontorslandskapet. Känslosamt.
-
Nu pratade vi ju chop/hav här och då är det lugnt med SC10.
Skall du ut med grejorna i brytande vågor så kan du köra i en hållbar 430.
Sedär, en ännu finare 35-års present! Du får tacka mig sedan!
-
Koa
Noa
Goa?
T..Hur skall det sluta? Spänningen är olidlig.
Kul att du har det bra på Maui Calle! Igen! Härligt med surf å familj i fin symbios, ah!
Ses på Torö, hoppas jag!
-
OM du har råd/kan motivera, köp SC10. Den masten är grym för denna typ av segel och segling! Håller för det oxå, många kör freestyle med den…
Jag kör själv SC10 i XD 6.4. Har kört den i Crossover 6.7 oxå, very nice!
Annars känns uppgraderingen från SC6 till SC8 rätt självklar för den typ av segling du tänker köra med seglet och masten.
SC-6 460 25 2,0 55% 2499:-
SC-8 460 25 1,7 75% 3199:-
SC-10 460 25 1,5 100% 3599:-1.5 kg, du vet att du vill…
I mina ögon är SC10 grymt svårslagen när det gäller pris/prestanda för 100%-iga master på marknaden.
Hoppas vi kan ses på vattnet i sommar!
Jo, en sak till. 460 är det som gäller, det kommer att bli segt med 430 i X-type.
-
Jag kör 5.7, 5.0 och 4.2 på en Fanatic NW80.
Har aldrig varit så nöjd med val av storlek och typ av bräda för segling i framförallt vågor, men även på platt.
Och då har jag haft förmånen att kunna både testa och handla runt en del. En modern klassiker upplever jag som mycket mer allround än vad reklamen ibland vill göra gällande… (dvs, de är inte så himla ”sideshore” och ”down-the-line” specifika som kan lätt kan tro)
Jag upplever även att en modern klassiker faktiskt inte är så dum att guppa med, de är mer stabila i längsled vilket faktiskt är najs. Inte alls någon faktor vid köpet för min del, men helt klart en trevlig bonus och något som jag hade glömt bort.
-
dr-masse
Medlem13 april, 2007 vid 14:41 som svar på: Teknik -Bästa sätt att konka runt surfprylarna på flygplatsen?Ja, det där är ett minne för livet. När Chribba drar en hel j-a bagagevagn rätt genom tull och allt med det där lasset…. Roligt!
-
Väldigt fin runa, tycker jag. Tänkvärt, välskrivet.
Tankarna går till familj och vänner.
Kände inte Per alls, men det har varit ett kul namn att följa genom åren och extra roligt med en svensk som aktivt arbetade med nya brädtankar och idéer inom vår sport.
-
fy f-n vilken jäkla otur. den här våren verkar vädermässigt väldigt konstig, med osannolikt feta högtryck över stora delar av Europa. Är ju annars bisarrt vindsäkert där i april.
-
Redigt värdig vågchef pratade vi väl? Då ser i alla fall jag gärna minst 3 tävlingar på bra vågställen kryddat med lite onshore/hårdvindshoppande för att kröna den bäste!
Skulle Guincho funka och Tiree leverera bra, kryddat med Pozo och Sylt, så kan det med Monster Kap Verde och Aloha Classic som potentiellt avslut bli den bästa vågsäsongen någonsin…
När hade PWA någe liknande på kalendern senast? Känns som om man måste tillbaka över 10 år för att hitta någe liknande…
06 Guincho, Pozo och Aloha. 05 Guincho (Sylt inget resultat)
05 Jeep Hawaii, Guincho och Pozo (Sylt ej helt genomfört)
04 Pozo och halv Sylt
03 Pozo och Sylt, med Angulo som champ efter 2 events utan riktiga ”vågförhållanden”