Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SC6 eller SC8 mast till Simmer X-Type II

  • SC6 eller SC8 mast till Simmer X-Type II

    Publicerad av goose på 16 april, 2007 vid 06:55

    Har precis köpt ett Simmer X-type II 6.4 som mitt största segel. 6-lattat segel, motsvarar lite NP Saber, fast inte så extremt race inriktat. Har tänkt köra detta till min största bräda som idag är JP FSW98. Har tidigare kört NP JET 6.4 som största segel och det har funkat utmärkt.

    Frågan är dock vilken mast som jag ska ha till seglet: Mastfickan är 469. Kan man köra SC6 430 mast med förlängare? Någon som vet hur seglet kan påverkas? Om man kör 460 mast, SC6 (55% kol) eller SC8 (75% kol)? Någon som tror att det blir en större skillnad? Simmer rekommenderar SC8 460 som första alternativ, SC6 460 som andra.

    Hur påverkar kolhalten mellan 55 och 75%? Med detta segel kommer jag främst köra på chop/hav förhållanden.

    Tacksam för lite synpunkter!

    surfmeister svarade 17 år sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • oscar

    Medlem
    16 april, 2007 vid 07:31

    Står det 460 så ska du köra 460. Är du extremt lätt (60 kg) kan 430 funka men du bör testa innan du köper en 430.

    Sc-6 är en bra mast som är snärtig och lätt. Vill du ha max prestanda och skiter i vad det kostar så ta en SC-8 så slipper du sova dåligt, du kommer troligvis inte känna någon större skillnad vid ett blindtest men prylbögsabstinens är svårbotat.

  • dr-masse

    Medlem
    16 april, 2007 vid 08:03

    OM du har råd/kan motivera, köp SC10. Den masten är grym för denna typ av segel och segling! Håller för det oxå, många kör freestyle med den…

    Jag kör själv SC10 i XD 6.4. Har kört den i Crossover 6.7 oxå, very nice!

    Annars känns uppgraderingen från SC6 till SC8 rätt självklar för den typ av segling du tänker köra med seglet och masten.

    SC-6 460 25 2,0 55% 2499:-
    SC-8 460 25 1,7 75% 3199:-
    SC-10 460 25 1,5 100% 3599:-

    1.5 kg, du vet att du vill…

    I mina ögon är SC10 grymt svårslagen när det gäller pris/prestanda för 100%-iga master på marknaden.

    Hoppas vi kan ses på vattnet i sommar!

    Jo, en sak till. 460 är det som gäller, det kommer att bli segt med 430 i X-type.

  • goose

    Medlem
    16 april, 2007 vid 12:40

    Tack för svaren.

    Hoppades att ngn skulle tro att det skulle funka med 430…..fasen varför ska man ha förlängare på 400 mm om det inte ska gå??

    Fyller 35 år om en månad, en perfekt present från min sambo kanske…då blir det nog en SC8. En SC10 känns overkill, blir flis av den om man kör i brytande vågor och blir spolad.

    Mats, vi ses på vattnet då det blåser, förhoppningsvis hinner vi prata mer än 5 minuter denna gång!

  • dr-masse

    Medlem
    16 april, 2007 vid 13:04

    Nu pratade vi ju chop/hav här och då är det lugnt med SC10.

    Skall du ut med grejorna i brytande vågor så kan du köra i en hållbar 430.

    Sedär, en ännu finare 35-års present! Du får tacka mig sedan!

  • goose

    Medlem
    16 april, 2007 vid 18:08

    @dr Masse 376680 wrote:

    Nu pratade vi ju chop/hav här och då är det lugnt med SC10.

    Skall du ut med grejorna i brytande vågor så kan du köra i en hållbar 430.

    Sedär, en ännu finare 35-års present! Du får tacka mig sedan!

    främst chop och hav…..Ngn gång kanske man kör Törö alt Västkusten med stora prylar, får då köra med 430 SC6. Jag har redan börjat bearbetat min sambo….kanske SC10 när jag ändå håller på….

  • dr-masse

    Medlem
    16 april, 2007 vid 18:10

    Ja, det är ju precis det jag menar. Främst. Då kan du peta i 430 SC6 när det är vågor.

    Det är nämligen exakt den strategi jag har med mitt XD 6.4.

    Åh, det är så fint när vi pratar samma språk. Igen.

    Allt du behöver nu för att göra ditt liv komplett är en FW98…

  • goose

    Medlem
    16 april, 2007 vid 18:26

    FW98….brosan kan inte prata annat…han glömmer t.o.m bort sin EVO.

    Ska ersätta min FSW98 i höst alternativt i vår, det blir nog Freewave95 ´07 eller FWxx ´08. Får se vad Fanatic hittar på, vill ha en bräda som kompleterar min RWW76 på ett bra sätt, orkar inte konka runt med 3 brädor. För övrigt kan jag säga att RWW76 ´05 är en otroligt optimal bräda för Svenska förhållanden, perfekt på Västkusten och väldigt bra även på östkusten, kommer nog inte bli av med den på ett bra tag!

  • surfmeister

    Medlem
    19 april, 2007 vid 16:02

    @dr Masse 376817 wrote:

    Allt du behöver nu för att göra ditt liv komplett är en FW98…

    Amen………… FW98 + Simmer CO 5.7 = Succé!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SC6 eller SC8 mast till Simmer X-Type II

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.