Forumsvar skapade

Sida 259 av 427
  • dr-masse

Medlem
    3 januari, 2007 vid 09:58 som svar på: Gun sails Mega XR alt Booster ??

Mitt intryck är att Simmer TP-formula (2006) som jag har inneburit ett ganska rejält (och månne välbehövligt) lyft jämfört med tidigare årgångar. Folk som kört fler modeller än mig säger det i alla fall, och jag litar på deras omdöme.

Det är ju inte NP RS/North Warp och andra värstingvörstingar klass, men pris/prestanda verkar stå sig bra.

Skall bli intressant att se om andra följer NPs ”releasetänk” framöver, skulle inte förvåna mig. Kan iofs ställa till det för standardklasser och så, men det där med årsmodeller är ju redan rätt knöligt.

Simmer TP formula kom ju som sagt sent 2006, lade ut bilder på mitt 2006-07-25 här på konfen och då hade i alla fall jag inte sett en enda vettig bild på nätet förutom en prototyp/förserietrasa med någon Moussilmani brorsa vid spakarna. Tror mitt segel var bland de första som släpptes, faktiskt.

Har inte sett vad som händer till 07, men det finns alltid utrymme till förbättringar. Cambern längs ned känns snudd på överflödig som det riggas idag, och jag har ännu inte sett seglet falla ut jämnt hela vägen upp i toppen även när jag kört i rätt mycket vind. Snäppet mer harmoni, lite bättre passform skulle nog finnas på min önskelista till farbror Persson. Då skulle det gå från klart bra till hög klass i min lilla värld. Och en angiven bomlängd som stämmer bättre, nu diffar det bra nära 10 cm. Vilket samtidigt nästan känns betryggande när det gäller Simmer på något underligt vis, ähum.

Fast något som jag verkligen gillar med seglet, för en ej tävlingsnisse som mig, är att jag upplever det som välsytt med bra material och förstärkningar för att vara en räjsrigg. Mitt håller väldigt bra och ser närmast nytt ut. Här gör ju den breda maststrumpan underverk, så slät och fin monofilm efter lite användning har jag aldrig haft på ett cambersegel nånsin.

• dr-masse

Medlem
    3 januari, 2007 vid 08:16 som svar på: Gott nytt år från Maui

Brandon Bay leverar som bäst på hösten, enligt gubbsen där. Dock är det ju ett spot som kräver lågtryck för å funka, även om sydväst (bästa vindriktningen, dessutom) förstärks ordentligt i Brandon.

Har man bil och kör mil så lär nog Irland kunna leverera bra i april-maj. Men sep-okt-nov är nog bästa tiden, under hösten lär de ha seglat som galningar där.

En liten resberättelse från förra årets resa finns här på konfen:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=40476

• dr-masse

Medlem
    2 januari, 2007 vid 14:29 som svar på: Gott nytt år från Maui

Irland tidigt i april, Guincho i juni. Ett fint upplägg 2006 som jag fegt, men praktiskt, upprepar 2007.

• dr-masse

Medlem
    2 januari, 2007 vid 14:14 som svar på: Gun sails Mega XR alt Booster ??

Jag kör inte mycke räjsriggar, men har ett TP formula. Det kör jag med SC10 (som för övrigt är samma mast som Powerex Z-speed som nämns i denna tråd, kanske marknadens mest prisvärda 100-pjocentare?), men vid provriggning i butik, med en som verkligen kan rigg bör nämnas, så stod seglet anmärkningsvärt bra med en SC6… Men bättre med SC10, helt klart.

Om du redan har en SC8 så tycker jag helt klart att du kan testa. OM du däremot skall köpa ny så är det nog bättre med en GUN mast från start. Jag skulle undvika att chansa.

Det handlar inte bara om böjkurva, utan även hur masten beter sig när den flexar. Och en lättare mast kommer att ge snabbare respons. Och det är trevligt.

Visst, man kan ju hålla på å schimsa å slipa å peta med lattspänningar och ha lite udda ned å uthal å få grejorna att lira… men det är ju så fint när det funkar bra från start och man kan ägna sin dyrbara surftid åt finlir snarare än omarbetningar.

Annars är väl Powerex (och därmed Simmers master) kända för att ha böjkurvor som ligger rätt nära eller på ”standard” i såväl SDM som RDM.

• dr-masse

Medlem
    2 januari, 2007 vid 11:59 som svar på: Gott nytt år från Maui

Ja, va fan. Skall ju inte klaga. Resorna till Irland och Guincho är bokade å klara… så jag klarar mig nog!

Men att ännu inte varit på Maui smärtar, medger jag.

• dr-masse

Medlem
    2 januari, 2007 vid 11:58 som svar på: Byggkvalite på JP resp Starboard

Ja, det har ju gjorts förr, mest Airinside, men även AHD, div II och även Starboard har väl testat?

Men det finns ju klara nackdelar, bland annat kondens. Verkar som om konstruktionen blir knepigare och svårare att laga oxå?

Själv är jag inne på att man kanske skulle kunna innesluta skumkärnan i någon seg ”påse” som det inte går hål på särskilt lätt alls?

• dr-masse

Medlem
    2 januari, 2007 vid 10:40 som svar på: 7.0 freestyle är det kul?

Även jag som är fullständigt värdelös på freestyle har insett detta. Skulle inte ha större än 6.2/6.4 å då mest för lättvindslek och enklare grejor på sköna sommardagar. Allt annat blir 5.7, som är mitt största segel för freestyle (eller, som i mitt fall, segelsnurr och brädbad).

Kliver upp från 5.7 till fullcammad 7.6 och slalomgrejor, säger väl månne en del…

Funderar rätt mycke på en XD 6.0 eller 6.4 till våren, mmmm…

• dr-masse

Medlem
    2 januari, 2007 vid 10:33 som svar på: Gott nytt år från Maui

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om den här typen av inlägg rutinmässigt borde raderas helt eller få ligga kvar…

Och sedan det där med ”nedräkningen har börjat…”. Näe, fy.

Plötslig återkomst från månne lätt grinigt kontorslanskapssinne:

Hoppas ni får det grymt där, vore kul att höra från Jeppe hur det senaste swellet slår till!

Maui På!

• dr-masse

Medlem
    2 januari, 2007 vid 09:59 som svar på: Byggkvalite på JP resp Starboard

Tobhed, tror jag, är inne på rätt spår. För olika modeller används olika konstruktion, vilket gör att det är mycket svårt (omöjligt?) att generellt säga att ”märke X brädor håller bäst”.

Att dessutom både JP och Starboard tillverkas i samma fabrik (liksom säkerligen 90% av alla standarbrädor på marknaden), Cobra i Thailand, gör ju att uttalanden om det ena märkets överlägsna hållbarhet framför det andra blir rätt vansklig. Visst, det beställs olika lay-up, konstruktion och material men samtidigt lär nog Cobras kunnande och erfarenhet påverka samtliga kunder en hel del.

Det är synd att Cobra dominerar så hårt, tycker jag, men samtidigt verkar det vara rätt svårt att sätta upp tillverkning av vindsurfbrädor med bra kvalitet. Försök har gjorts i olika länder (Tunisien, Kina, Slovakien) och framgången har väl varit ”sådär”. Fast Drops och AB+ är väl två märken som inte tillverkar på Cobra och som verkar hålla minst jämförbar kvalitet, lite mer ordning på andra anläggingar och ökad konkurrens i brädtillverkarsvängen vore fint.

En sak kan man däremot använda sig av. Antalet reklamationer och, framförallt, hur dessa hanteras. Jag vet att det här förekommer skillnader, och det är faktiskt ett tungt vägande skäl för mig när jag väljer vilka brädor jag kör på.

Något som jag tror vi kommer att få se mer av i framtiden är mer ”fabriksmässiga” customshoppar liknande Proof, CarbonArt och andra. På något sätt kommer Cobras dominans att minska, och jag tror inte att det sker genom liknande anläggningar utan snarare genom flera mindre som utnyttjar möjligheten att sälja globalt på andra sätt än de gamla vanliga.

Till ursprungsfrågan – jag tror nog att såväl JP som Starboard håller bra kvalitet jämfört med andra. Dock, som påpekats här, handlar Starboards Wood laminat mer om konstruktionsmetod än att det skulle vara extra hållbart (om jag inte är helt fel ute är D-ram valet om man vill att det skall hålla). Träfaneret är mycket tunt och bidrar inte till ökad slagtålighet i någon större utsträckning, utan handlar om strukturell styrka, laminat och låg vikt. Starboard har väl haft wood som lite av en särskiljare genom att göra det synligt, och själv tycker jag det är väldigt snyggt.

Utöver JP så har många märken (bl a Mistral, F2, Exocet och Fanatic) trä i mer eller mindre hög utsträckningi sina brädor på utsatta ställen:

Från Fanatics hemsida:
    cks_eng.jpg

F2:
    guerilla.jpg

Jag uppfattar både JP och Starboard som två märken som prioriterar lite extra hållbarhet framför låg vikt. För att få en lätt JP (= Pro Model) så blir det dyrt, och jag tycker att både JP och Starboard är ett snäpp för tunga jämfört med vissa konkurrenter (Fanatic, RRD, Tabou, t ex).

JP och Starboard har, enligt min högst personliga erfarenhet, länge haft en annan sak gemensamt (som kan vara åtgärdad) och det är att färgen ”chippar” lätt, dvs att det blir lite färgskrap här och där. En rent estetiskt grej som inte påverkar prestanda ett smack, men månne lite irriterande om man slantat upp över 10 tusingar för sin nya ögonsten.

Att man byter ut kolfibern mot andra material har främst att göra med att kolfiber blivit väldigt mycket dyrare under 2006. Därför kikar man på andra material som kan ge liknande prestanda, men ofta snäppet högre vikt. Till 2007 års modeller har vi ju för första gången på väldigt länge fått se både lite högre priser och högre vikt på många (samtliga?) modeller. Samtidigt verkar man mena att inblandning av material som Tecnora, som är en lite segare fiber, borde verka positivt på hållbarheten. Och då är i alla fall jag glad, även om det blir en viktökning på 100-200 gram för en normal vågis.

Fast jag väntar fortfarande på en konstruktionsmetod som innebär att man änvänder kärnor som tål vatten. Det är fanimej obegåvat år 2007 att en helt ny vindsurfingbräda kan bli totalförstörd om det går hål i laminatet och den tar in vatten.

Så – ditt val mellan JP och Staboard. Välj den bräda som verkar ha bra hantering av reklamationer. Fråga gärna handlare lite om erfarenheter av den modell du kikar på (du lär kunna avgöra rätt snabbt om svaret är seriöst eller säljsnack) och sist, men inte minst, välj den du känner mest för. Det brukar bli rätt då.

• dr-masse

Medlem
    2 januari, 2007 vid 09:17 som svar på: Ny Filmtrailer

Gurra, det är så skönt att se er igång! December-januari i Svea är din tid på året, helt klart!

Inväntar ivrigt helheten.

• dr-masse

Medlem
    21 december, 2006 vid 08:58 som svar på: kan det vara ett NP RS7?

Ah, jag tycker det är asdyrt! Dessutom försökte jag mig på en liten lustighet, som så många gånger förr gick spårlöst förbi… är man inte inne i vår sport kan man ju tolka det som att masten kostar 4 608 000:-. Rätt dyrt, oah!

• dr-masse

Medlem
    20 december, 2006 vid 12:14 som svar på: brädbyte!

Segelstorlekar och vikt är ju lugnt, ser klart bra ut tycker jag (lite beroende på segelmodeller, men jag misstänker att 7.0 inte är någon fullcambrad räjsrigg…).

Om du har hygglig nivå (vattenstart, gippa, slå, lite koll) så kommer det att funka fin-fint. Lite mer utmanande, men mer belönande de bra dagarna. Största risken? Färre dagar med planing, men lite lättvindsträning är alltid rätt!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    20 december, 2006 vid 10:27 som svar på: kan det vara ett NP RS7?

Jag tycker 460 8000:- är ganska dyrt för en mast, men ingen blir väl förvånad när det gäller Pryde… 😉

10 550 för en bom är ju även det ganska hårigt.

• dr-masse

Medlem
    20 december, 2006 vid 10:25 som svar på: New Point7 AC1 RaceSlalom

Ja, det är ju lite kul. En gång är ingen gång, som grannen längst ner i trappuppgången sa när han knackade på mitt i natten under ett litet ”högtalartest” efter krogrundan… 🙂

Pillerätarens kommentar inväntas med spänning.

• dr-masse

Medlem
    20 december, 2006 vid 09:50 som svar på: New Point7 AC1 RaceSlalom

Vad tycker ni? Skall det få ligga kvar? Jag tycker det är en annons, men samtidigt lite kul info på prylfronten?

Speeeeda På!

Sida 259 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA