dr-masse
Forumsvar skapade
-
Se, vad man kan få här på konfen – nya trick! Kan inte någon skriva att jag sätter bakåtloopar?
Jo, det där med fart håller jag nog med om. Men det blir nog aktuellt först när grunderna sitter, tror jag. Eller?
-
Om du väger 75 och verkligen vill lära dig trick i lättvind (jag håller också på och larvar mig med patetiska vulkanförsök, lite spinloops, stroppade upp och nervinds tresextisar och annat larv) så skulle jag verkligen rekommendera en större freestyle.
Och detta, frånsett adde the guru, går ju lite emot den storlek man brukar rekommendera. Varför?
Jo, jag har haft 2 st 100 liters freestajlplankor, två 115 liters och lånar nu syrrans Joker 114 så fort hon inte vet om det.
På Jokern så blir jag rejält inspirerad att verkligen testa lite allt möjligt. Marginalen och möjligheten att missa lite men ändå lyckas är så inspirerande. Jag sätter mer än dubbelt så många försök till trick på Jokern mot vad jag gjorde på mina 100-liters brädor. Det är faktiskt kul att lyckas med det man tränar på!
Så – att en som basse väljer 99 som största bräda är helt självklart. Har man bättre koll på tricken (han sätter ju grubbys, flakas och annat skoj) så är en lite mindre bräda lättare att kontrollera och få igenom med mer fart. Men håller man på och lär sig mer grundläggande freestyle (den nivån jag är och verkar förbli på i tid och evighet, amen) så kan en lite större bräda verkligen vara väldigt, väldigt kul.
Jag röstar för 116, således. Om vi talar enbart plattvattensanvändning.
-
Så du menar att du kan spara ned filen men ändå inte öppna den i VLC? Skumt.
Har du testat att högerklicka filen, när den ligger lokalt på din dator, och välja ”öppna med” och därefter välja VLC?
Annars kan du ju starta VLC, välja arkiv och ”öppna fil” och söka upp den nersparade filmen. Om inte det funkar, då vete fan vad som är fel. Filmen funkar i både WMP och VLC för mig…
-
Kan du inte högerklicka på länken och välja ”spara mål som”?
-
Jag har testat X9, och den är asgrym. Dock har greppet inte hållt så bra för alla, tror jag. Men frågan här gällde 1. Alu och 2. sannolikt priser som ligger närmare Hobbex än La Liga.
Vad gäller shim så har jag kört med bl a Amex på RDM utan shim, och det funkade alldeles, alldeles utmärkt. De har två lägen i sitt frontbeslag, yttre för SDM och ett inre för RDM. Enkelt och bra. Det är ingen stor grej att köra med shim, men skönt å slippa ytterligare en grej att hålla reda på, om möjligt, tycker jag.
-
Enklast är väl att spara ner filen och öppna den i VLC?
Annars kan du öppna VLC och peka på länken, funkar det med.
-
Det nya TL frontbeslaget är klart bättre än det gamla. En nackdel, dock, är att det inte passar till RDM utan shim. Tycker faktiskt att det är lite underligt att de inte tänkte på det när de ändå gjorde ett nytt frontbeslag.
Det finns många bra alu-bommar runt 150-200…
-
Jaaaaaaa! Segern är min!!!! När kommer whiskyn?
Jag går på Basses mätning, helt och hållet. Addes gissning ligger och skräpar bland oräknade Florida röster… 🙂
Det här var roligt, mer sånt.
-
Ja, 130-132 är exakt där min mastfot brukar hamna!
Men jag tror faktiskt att på min Skate 100 (2005) så var mastskenans bakkant runt 125, därför skrev jag ”ordinärt”…
117 är dock helgalet.
-
Ja, 124 känns ganska ordinärt, och jag sneglade på mindre. Men 117 är lite vågat, känner du dig kanske lite extra vild och vacker idag?
Fler gissningar? Det här är ju mer spännande än Idol!
-
Tycker du inte att specifikationerna stämmer på NP segel generellt, eller det Expression du har?
Min erfarenhet är att just NP brukar vara väldigt träffsäkra med specifikationer och mått så länge man kör deras matrix pryttlar, som de ju rekar. Eller?
-
Det är mer buk i Solo, och de flesta freestylesegel är ganska platta på land. Och, som ni upptäckt, blir det annorlunda med vind väl ute på vattnet…
-
Läge för tävling, vem kommer närmast?
Jag gick extremt vetenskapligt till väga och lade in en bild på playmaten i det grymt matematiska programmet powerpoint. Kasettens bakkant verkar sitta vid 53.4% av brädans längd….
Min gissning – 124 cm.
Skall bli spännande att se vad Basse mäter upp det till. Förresten så ser den klart najs ut, även om jag tycker att det är lite synd att Naish gett upp sina roligare designgrejor.
-
Jag har haft ett Expression 6.2. Du kan nog segla det med 460 så länge, men det kommer att bli lite stumt. Misstänker även att det är därför det är lite ”plattare”. Men just runt sexnoll – sexhalv brukar det funka OK att köra 460 istället för 430. Seglet blir lite följsammare med 430 masten, som är mjukare, men borde funka OK med 460.
Eftersom du ändå skall skaffa en 430 senare, är det väl bara att köra på med 460 så länge. En tänkbar fördel är att du kommer att gå igång lite tidigare med 460 masten.
-
Tack Ola, nu har ni ju båda pekat ut färdriktningen!
Konfen är så fin vid sådana här tillfällen. Jag är ur krisen. Det tog mindre än en halvtimme!