Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur stor ska brädan vara?

  • Hur stor ska brädan vara?

    Publicerad av rasmus_w på 8 september, 2006 vid 03:35

    Tjosan.

    Jagar jobb och så fort jag har är tanken att brädförrådet ska fyllas på. Prio ett är att byta ut min gamla CLS från -88 mot nåt nyare.

    CLS:en är ca 51-52 bred och jag seglat den med 5.7 och neråt men jag skulle inte vilja säga att den funkar med den storleken, runt 4.5 är mer lagom till den brädan, 5.7 är väldigt mycket ubåtssegling.

    Min plan är att byta den mot två brädor, en freestylewave (eller nåt sånt) för 5.7-5.0 och kanske lite hårdare vind, och en vågis för dagar när det brallar i mer. Helst en med två bakstroppar eftersom jag oftast seglar på plattvatten och gillar att pressa med bakfoten för kung och fosterland. I princip skulle väl en SuperX funka rätt bra med, men det är kul att kunna ta ut brädan på Torö nån gång ibland med så därför lutar det åt en FSW.

    När jag läste om nya Fanatic Freewave 86 kändes det rätt. Runt 58,5 cm bred, och dubbelstropp bak. Gamla Electricen var ju 58 bred och den körde jag allt från 6.5 till 3.5 med, så vad kan gå fel? Eftersom jag vet att jag är “småprylskåt” och ofta ger mig ut på för små prylar bara för att jag så hemskt gärna vill köra med små prylar så känns 85 liter bra, lätt att dra rigg och guppa in på. Fanatic har lite rakare bottenkurva än de flesta andra freewaves om jag fattat saken rätt och det känns också bra.

    Vågis (trad) på ungefär samma bredd som tidigare eller nån cm extra, men det köper jag begagnat. Jag är av den sorten som i mångt och mycket använder vågisar som generiska hårdvindsbrädor och då känns en trad på nåt sätt lämpligare. Dessutom har 52 cm breda stubbies så extremt lite volym.

    Lite prat med folket på Skidsport, som menar att om jag inte ska köra större segel än 5.7 på den så vore det bättre för mig att gå ner en storlek på bägge brädorna och ta en Freewave 77 och en vågis på runt 65 liter eftersom 86:an riskerar att kännas stor redan med 5.0 för mina 70 kilo.

    Är det en bättre idé? Jag tappar möjligheten till dubbel bakstropp på 77:an och förmodar att den är lite knivigare när jag inte planar, men får kanske bättre kontroll, varken 4.5 eller 5.0 borde vara nåt större problem. Och hur mycket gör de där tio extra litrarna för flytförmågan och vad gör två extra centimeters bredd för planingen? Jag seglade en 85 liters stubbie (Lorch Oxygen) förra sommaren och den kändes enormt stor och stabil jämfört med CLS:en. Med 5.7:an behövde CLS:en en vindby för att inte sjunka medan stubbyn kändes överriggad och lite läskig i samma vindbyar och redan “vindhålen” kändes maxade med stubbyn.

    Boards recension av FW77:an fick det att vattnas i munnen på mig och de ansåg att den är en bra 5.0-5.7-bräda i mellanvind för folk på 65-70 kilo och en bra hårdvindsfreeride för 70-80-kilosfolk.

    Nån som seglat bägge, kanske? 🙂

    dr-masse svarade 17 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    8 september, 2006 vid 08:42

    Jag kör på FW98 och 78, och måste säga att med din vikt och de segelstorlekar du tänker köra så är FW78 eller 77 helt perfekt. Den funkar kalas med 5.7, är perfekt med 5.0 och funkar även med mindre (även om det kan bli lite hektiskt då). Kombinerar du med en mindre klassisk vågis för dagarna med tryck i 5.0 och neråt som kommer du ha en riktigt grym brädkombo!

    Det där med att “pressa med bakfoten för kung och fosterland” tycker jag månne att du skall försöka minska lite på… Ingen Freestylewave kommer att gilla det beteendet, näppeligen ens en mindre superX-bräda…

    Jag har aldrig saknat dubbelstropp bak på min FW78. På FW98 kan jag se en poäng med det, men skulle aldrig köra med det. Finns ingen anledning på denna typ av bräda, tycker jag.

  • ola_p

    Medlem
    8 september, 2006 vid 09:17

    Jag har kört en liknande kombo, 66 liters vågis på 51.5cm bred, och en goya freewave85. Jag kör freewaven med 5.7, tror inte jag skulle velat ha en 77a som största bräda, men det beror ju på om man seglar när det är lite dåligt med vind eller inte… En 77a är nog grymmeskön, men för lättvind så skulle jag tagit snäppet större. Jag kör bägge med 5.0 och 4.4. freewave+4.4 är bara på plattvatten, är det vågor så blir det 66an.

    Är det lite onshoresunk och inga riktiga vågor, och/eller byigt så åker 85an fram, vissa dagar iaf. Är det lite vinkel och bättre vågor så är 66an helgjuten, även med 5.0, man får passa sig lite för att tappa farten när man rider frontside. Men det lär man sig efter ett tag (och är det så sunkigt så blir det ändå inte så roligt att rida frontside).

    Blåser det riktigt dåligt och man ändå vill guppa ut med 5.0 å plocka vågor så funkar faktiskt 85an, kanske inte optimalt, men med en liten fena så går det rätt bra att vrida runt den. Har seglat den i tvåmeters gislövsvågor faktiskt. Det funkade över förväntan helt klart.

    /67kg Ola

  • ola-h

    Medlem
    8 september, 2006 vid 11:11

    Kul att vara i köpartagen, eller hur. Att sitta och planera sin “quiver” som du gör nu är väl närmast själva kärnan i svensk vindsurfing (eller vad säger du Masse?).

    För det första. När man väger som du och har råd att skaffa två vågbrädor är det svårt att göra fel. Det finns hur mycket osm helst som funkar i nästan hela registret du pratar om så med två brädor kan du verkligen optimera som du vill. Det svåra är snarast att veta vad man vill. Jag väger själv som du och har dessutom möjlighet att ha jättemånga brädor från Starboard och har därför erfarenhet från attt segla i princip alla storlekar av Stubbie (EVO), Freewave(Kombat) och Trad (Pure Acid) i alla möjliga förhållanden från insjö till Maui. Jag kan skriva sida efter sida om skillnader mellan olika brädor mm, men den mast gerneralla slutsatsen jag kommit fram till är alltså att i princip alla (bra) brädor funkar till allt om de väljs i lämplig storlek.

    Om vi nu skall gå i på detaljer i alla fall (vilket jag gärna gör istället för att skriva på den rapport om matematiklärarutbildning jag borde ägna mig åt) så har jag ett par grundläggande kommentarer.

    1. Skit i bredden. Jag gissar att du läst bland annat Boards som framhäver bredden som det allena saliggörande talet som beskriver en brädas användningsområde. Det finns en del poänger i breddresonemanget, men så fort man inte jämför i princip exakt likadana brädor så faller mycket av det. 1-2cm skillnad i bredd kan lätt uppvägas av detaljer i shapen som är så små att man inte ens ser dem med blotta ögat på någon meters håll.

    2. Dubbelstropp och bakfotspress. Hmm….jag håller med dr Masse om att man klarar sig utan och att den typen av brädor går väldigt bra även med enkelstropp. MEN, det blir ändå en helt annan sak med dubbelstropp, flera klasser mer freerideorienterat, speciellt om man byter fena också. Med min Kombat 87 (rätt like Freewave, skulle jag säga) med stroppar utåt och freeridefena kan jag segla på ett sätt som helt enkelt är omöjligt med sammabräda i med stroppar inåt och vågfena). Jag håller med om att detta seglingssätt givetvis bedriv ännu bättre med en slalombräda eller snabb utpräglad freeride, men crossoverbrädorna (freewave) gör ändå detta förvånansvärt bra.

    Frågan är dock huruvida men verkligen kommer vilja segla freeride (man tappar en del manöveregenskaper och “vågkänsla”, även på plattvatten). Dessutom kommer man behöva skuva om stropparna mellan våg och plattvatten och med kännedom om männaiskans innebående lathet finns uppenbar risk att man til slut “fastnar” i ena läget. Tänk igenom detta innan du låter förekomnsten av dubbelstropp utgöra grund för ditt brädval. Jag tror inte du komemr sakna den om du inte har den (efterosm brädan som sagt går bra ändå i fullfräs – bara på ett annat sätt).

    3. Stubbie eller trad. jag har tidigare varit av åsikten att dettta i princip enbart handlar om vilke seglingstil man har och vad man vill ha för känala i brädan (snbarare än vilka förhållanden man kör). Detta gäller fortfarande, men jag har den senaste tiden studerat en del “halvduktiga” seglare i vågor och upptäckt att just det som en EVO (och många andra stubbies, troligen även t ex Allwave) gör som bäst är det som de flesta seglare har problem med i vågridningen (att få med sig fart och komma mer vertikalt upp till toppsvängen). Sedan ger mycket riktigt en trad oftast en skönare och mer direkt känsla, så frågan blir alltså om man är villig att byta lite av denna känsla mot att (troligen) bli en bättre vågridare.

    4. Trad och Freewave. När det gäller “mitt märke” Starboard och Kombat (freewave/crossover) extremt lika Pure Acid (trad) i rockerkurva, bottenform och äver rails. De är egentligen (minst) lika bra vågbrädor med den skillnaden att de har bredare tail relativt bredden och möjligen är lite bredare relativt volymen. Att dömma av recensioner och beskrivningar av Fanatic skulle jag gissa att detta i princip gäller även dem. Även de “rena” trad-vågbrädorna har alltså mycket rak och snabb rocker. Det gör att en trad i kombination med en freewave ger dig rätt lika känsla vilket kan vara en fördel. Det betyder dock också att du om du väljer en freewave bör gå ned lite i storlek om du fortfarande vill ha brädan allround. Den bredare tailen möter snabbare sin begränsning i snabb vågridning (fast på plattvatten stör den inte nämnvärt även om det tokblåser).

    OK, det gav kanske lite bakgrund. Nu till några alternativ.

    A. Stubbie-Stubbie: At välja både den lilla och stora som stubbie (typ en 62-70 liter och en 80-90 liter) är vad jag skulel göra om jag bara skulle ha två brädor. Det enda jag egentligen vill göra är dock att träffa läppen i vågridningen. Jag kan tänka mig att kompromissa med allt annat. Detta alternativet rekomenderas i princip bara för likasinnade.

    B. Stubbie-Trad: En stor stubbie kombinerat med en lite trad kan optimera lättvindsvågridngien även för en fan av den direkta trad-känslan. Liksom öven får man dock vara rätt hängiven vågridare för att detta alternativ skall vara rimligt. Man kompromissar rätt hårt med plattvattenegenskaperna, t ex och får även kämpa lite mer med planing och höjdtagning i onshoreförhållanden.

    C. Freewave-stubbie. En stor freewave och en liten stubbie kan utgöra ett intressant alternativ för de som inte har bra vågor och sidvind om det inte blåser hyfsat (5.0/5.3). Man får en snabb lättseglat stor bräda för plattvatten och onshore ned till 4.5 (freewave 77-80 liter, även en på dryga 85 hanterar 4.5 OK). Den klarar bra vågor och sidvind bra med, bättre ju bättre vågorna blir egentligen. Dessutom har men en “liten” vågis att utveckla slashigare och vertikalare vågridning på om man nu gillar den stilen. En stubbie på 70 liter (typ EVO 70) klarar även 3.5-segling mycket bra (trots 55cm bredd).

    D. Freewave-trad. En stor freewave har samma fördelar som i C. Kombinerat med en lite trad behåller man liksom känslan när man byter bräda. Därför kan blir man också lite mer fri att välja storlekar eftersom det blir mindre kritiskt vilken bräda man kör i mellanregistret (man behöver inte så mycket överlapp om man inte vil ha det). Alla alternativ 88fw+68w, 88fw+74w, 78fw+68w och 78fw+74w (ej exakta storlekar, bara exempel) kan ha vissa poänger. Det första ger max prestanda i riktigt lätt och riktigt hårt vind utan att man är helt naken på mitten. Det här är liknar Ola P-valet. Det sista är lite sämre i ändarna men ger i 90& av vågförhållandena bra möjligheter att finjustera känslan och det blir lättare att välja en bräda att packa om man skall flyga någonstans (Tror t ex Koa har dessa två Fanatic och älskar båda). Jag gillar själv ideen att ha två (eller fler!) rätt lika brädor – så kallad redundans. Förutom fördelen ovan så blir det inte lika kritiskt om en bräda pajar. Man tappar inte helelr SÅ mycket prestanda i “ändarna” (i alla fall inte med hyfsad teknik). Snarare skulle jag säga att det är lite _komfort_ man får offra (jobbigare att guppa med 78 lite än 88 respektive lite mer studsigt med 74 än 68 i 3.5-drag).

    E. Trad-Trad. Relativt C. egentligen bara ett alternativ om du regelbundet kör stora vågor i sidvind och superlättvind.

    Det är väl ungefär så mycket jag kan säga och fortfarande vara hyfsat generell. Om man går in på beskrivningar av just de brädor jag kör kan jag nog producera ett par sidor till…

  • rasmus_w

    Medlem
    9 september, 2006 vid 22:25

    Tack för alla synpunkterna! Ska ta och fylla i lite mer.

    För det första så tenderar jag att segla alla brädor som om de vore slalombrädor, sitta lågt i (sitt-)selen så mycket vikt hamnar i bommen och benen ganska vågräta med lite böjda knän och mycket tryck på bakfoten. Största nackdelen med det upplever jag är att om stropparna sitter långt in på brädan och däcket är relativt platt så seglar jag med konstant översträckta vrister och det är lite obekvämt i längden. Att det är en vågis brukar jag märka (ofta med råge och ju mindre brädan är desto mer märks det) när det är dags att gippa och det är en stor del av anledningen till att jag gillar vågisar trots att jag så sällan ger mig ut i vågor.

    Trots allt så har jag ingen egen bil och det betyder att jag bara haft Görväln, eller när jag är på Öland, Lökenäs, att välja på vid många tillfällen när t.ex. Torö eller Grönhögen haft kanonförhållanden. Alltså tillbringar jag gissningsvis 80% eller mer av min hårdvindssegling med att blasta.

    Och att pressa fenan hårt funkar visst Masse, det handlar bara om att få upp farten först, även om det framförallt är slalombrädor från 90-talet som verkligen svarar på det beteendet, på min RRD 286-proto från -95 funkar tailen verkligen som en gaspedal, ju hårdare jag orkar pressa, desto fortare går det…

    Jag är rätt säker på att det är kombinationen freewave-trad jag är ute efter även om det är möjligt att t.ex. en Evo 62 skulle passa mig. Av det jag läst så känns det som att det skulle funka bäst även om det inte vore dumt med en av varje. Men jag har trots allt inget brädförråd utan lutar brädorna mot väggen i lägenheten.

    En sak jag har saknat i många år är möjligheten att ladda grymma chophopp. I princip har jag inte kunnat det sen jag sålde Electricen. Skulle jag prova med min Techno2 och 9.7 så skulle nog jag eller fenan gå sönder i landningen, min RRD är ömtålig som ett ägg och skulle nog gå sönder om jag provade. CLS:en går att hoppa med om jag har en riktig ramp eller bra drag i 4.5:an, men varje gång jag försökt noslanda i full planing, som jag gjorde med electricen, har slutat i ett ikrokat kastfall eftersom den tenderar att tvärnita när man noslandar. Nej, jag har aldrig slutat tycka att noslandningar är råcoolt. 🙂

    Prio ett är freewaven, det känns som en bräda jag skulle kunna segla en hel del. Jag har en tendens att tänka i “femårsplaner”, köper jag en bräda till under hösten blir det en vågis, blir det först i vår blir det en formula innan vågisen. Kryssa är också coolt. 🙂 Min plan är att gradvis förskjuta tyngdpunkten från fart till våg allteftersom jag går ner i brädstorlekar, mycket för att jag inte tror på svängförmåga i svaga vindar och att det mesta tenderar att gå fort om det blåser pung och man vågar stå på.

    Förresten, hur mycket volym behöver jag för att vara säker på att kunna guppa hem, förresten? Min CLS sjunker även när jag står på den utan att ha nån rigg på och att stå och guppa med vatten ovanför knäna brukar jag inte orka speciellt länge, det funkar om jag verkligen hänger i bommen men det blir fort mjölksyra i underarmarna. Visst, shapen ger “dynamisk” flytförmåga men blir vinden tillräckligt svag så brukar man få veta hur stor volym brädan har, och för den delen, var volymen finns. Det har faktiskt hänt mig att vinden sjunkit från 15 m/s till 2-3 på några minuter (eller meter om det handlar om lä vid stranden) och när det gäller freewaven vill jag nog kunna segla hem i det läget medan jag är beredd att offra den tryggheten när det gäller vågisen.

  • ola-h

    Medlem
    10 september, 2006 vid 07:42
    Rasmus_W wrote:
    För det första så tenderar jag att segla alla brädor som om de vore slalombrädor, sitta lågt i (sitt-)selen så mycket vikt hamnar i bommen och benen ganska vågräta med lite böjda knän och mycket tryck på bakfoten. Största nackdelen med det upplever jag är att om stropparna sitter långt in på brädan och däcket är relativt platt så seglar jag med konstant översträckta vrister och det är lite obekvämt i längden. Att det är en vågis brukar jag märka (ofta med råge och ju mindre brädan är desto mer märks det) när det är dags att gippa och det är en stor del av anledningen till att jag gillar vågisar trots att jag så sällan ger mig ut i vågor.

    Även om detta kan vara en effektiv teknik för snabbåkning så är det nog en bra ide att även träna in lite alternativa seglingssätt, om inte annat inför vågseglingen på Torö. När det gäller vrsitsträckningen är en fördel med de flesta freewavebrädor att de har ett aningen mer välvt däck vid bakfoten än motsvarande vågis.

    Rasmus_W wrote:
    Jag är rätt säker på att det är kombinationen freewave-trad jag är ute efter även om det är möjligt att t.ex. en Evo 62 skulle passa mig. Av det jag läst så känns det som att det skulle funka bäst även om det inte vore dumt med en av varje. Men jag har trots allt inget brädförråd utan lutar brädorna mot väggen i lägenheten.

    Jag tror också det är rätt val om man överväger alla dina kriterier.

    Rasmus_W wrote:

    En sak jag har saknat i många år är möjligheten att ladda grymma chophopp. I princip har jag inte kunnat det sen jag sålde Electricen. Skulle jag prova med min Techno2 och 9.7 så skulle nog jag eller fenan gå sönder i landningen, min RRD är ömtålig som ett ägg och skulle nog gå sönder om jag provade. CLS:en går att hoppa med om jag har en riktig ramp eller bra drag i 4.5:an, men varje gång jag försökt noslanda i full planing, som jag gjorde med electricen, har slutat i ett ikrokat kastfall eftersom den tenderar att tvärnita när man noslandar. Nej, jag har aldrig slutat tycka att noslandningar är råcoolt. 🙂

    De flasta hyfsat små brädor går att chophoppa med. Gissningsvis är en super-x-bräda allra bäst – snabb rocker, snabbt scoop som är gjort för att inte bromsa när det slår i en våg, hyfsat stabilt byggd etc. En freewave/crossover funkar dock också bra till detta.

    Rasmus_W wrote:
    Prio ett är freewaven, det känns som en bräda jag skulle kunna segla en hel del. Jag har en tendens att tänka i “femårsplaner”, köper jag en bräda till under hösten blir det en vågis, blir det först i vår blir det en formula innan vågisen. Kryssa är också coolt. 🙂 Min plan är att gradvis förskjuta tyngdpunkten från fart till våg allteftersom jag går ner i brädstorlekar, mycket för att jag inte tror på svängförmåga i svaga vindar och att det mesta tenderar att gå fort om det blåser pung och man vågar stå på.

    Våg-freewave-formula täcker helt säkert in alla seglingsbara vindar och även men en tämligen lite freewave har du bra med överlapp med en formula.

    Rasmus_W wrote:
    Förresten, hur mycket volym behöver jag för att vara säker på att kunna guppa hem, förresten? Min CLS sjunker även när jag står på den utan att ha nån rigg på och att stå och guppa med vatten ovanför knäna brukar jag inte orka speciellt länge, det funkar om jag verkligen hänger i bommen men det blir fort mjölksyra i underarmarna. Visst, shapen ger “dynamisk” flytförmåga men blir vinden tillräckligt svag så brukar man få veta hur stor volym brädan har, och för den delen, var volymen finns. Det har faktiskt hänt mig att vinden sjunkit från 15 m/s till 2-3 på några minuter (eller meter om det handlar om lä vid stranden) och när det gäller freewaven vill jag nog kunna segla hem i det läget medan jag är beredd att offra den tryggheten när det gäller vågisen.

    I teorin behöver du samma volym som din kroppsvikt+ utrusntingen vikt (högt räknat 20 kilo) för att stå helt torrskorr. Det skulle bli ca 90 liter i ditt fall. Med bara aningen med vind guppar jag runt hyfsat på 70 liter (jag väger som du just 69-70) men då är det som du säger rätt jobbigt. Med 80 liter är jag klart mer komfortabel och sjunker egentligen bara nämnvärt om jag står fel på brädan. Med 90 liter öker konfortnivån ett steg till och vid 110 liter är det en riktig kork där inte ens felbelastingar straffar sig längre. För varje steg blir det desutom allt enklare att ta höjd när man inte planar.

    Jag skulle säga att både knappa 80 och knappa 90 liter är bra storlekar på en freeewave för dig. Det skiljer troligen inte nämnvärt i planing och effektivitet (med segel på säg 5.7), men med den större brädan köper du dig komfort i lättvind på bekostnad av hanterlighet när det blir bra vågor eller i vågor med mycket vind. På plattvatten är det inga direkta problem att hållla en 90-liters crossover/freewave även i fullpung 4.5.

  • rasmus_w

    Medlem
    11 september, 2006 vid 14:54
    Ola H. wrote:
    Även om detta kan vara en effektiv teknik för snabbåkning så är det nog en bra ide att även träna in lite alternativa seglingssätt, om inte annat inför vågseglingen på Torö. När det gäller vrsitsträckningen är en fördel med de flesta freewavebrädor att de har ett aningen mer välvt däck vid bakfoten än motsvarande vågis.

    Jo, när man vågseglar är det ju ofta bra att stå lite mer upprätt, och jag har märkt att mina nya vågsegel (simmer crossover) tenderar att automatiskt få mig att stå lite mer på bekostnad av det där sista i kontroll i de övre vindregistren.

    Ola H. wrote:
    De flasta hyfsat små brädor går att chophoppa med. Gissningsvis är en super-x-bräda allra bäst – snabb rocker, snabbt scoop som är gjort för att inte bromsa när det slår i en våg, hyfsat stabilt byggd etc. En freewave/crossover funkar dock också bra till detta.

    Jo, i princip har jag stått och vägt mellan superx-trad och freewave-trad av just det skälet men lutar åt freewave på grund av den något högre vågpotentialen. Två rena vågisar har inte känts som ett alternativ.

    Ola H. wrote:
    Våg-freewave-formula täcker helt säkert in alla seglingsbara vindar och även men en tämligen lite freewave har du bra med överlapp med en formula.

    Jo det kan jag tänka mig. Jag körde 9.7 på min Techno2 i lördags eftersom vågisen saknar fena och är klart impad över hur mycket vind den kombon tål om man bara har rätt trim, och formulakillarna tyckte inte det var några större problem att hålla 11.5. Sen hade det ju varit roligare att segla en mindre bräda i det vädret men det är en annan sak, överlapp har sina fördelar. Jag hade antagligen kunnat segla sjukt fort med min RRD och 7.8 också i lördags.

    Ola H. wrote:
    I teorin behöver du samma volym som din kroppsvikt+ utrusntingen vikt (högt räknat 20 kilo) för att stå helt torrskorr. Det skulle bli ca 90 liter i ditt fall. Med bara aningen med vind guppar jag runt hyfsat på 70 liter (jag väger som du just 69-70) men då är det som du säger rätt jobbigt. Med 80 liter är jag klart mer komfortabel och sjunker egentligen bara nämnvärt om jag står fel på brädan. Med 90 liter öker konfortnivån ett steg till och vid 110 liter är det en riktig kork där inte ens felbelastingar straffar sig längre. För varje steg blir det desutom allt enklare att ta höjd när man inte planar.

    Jag skulle säga att både knappa 80 och knappa 90 liter är bra storlekar på en freeewave för dig. Det skiljer troligen inte nämnvärt i planing och effektivitet (med segel på säg 5.7), men med den större brädan köper du dig komfort i lättvind på bekostnad av hanterlighet när det blir bra vågor eller i vågor med mycket vind. På plattvatten är det inga direkta problem att hållla en 90-liters crossover/freewave även i fullpung 4.5.
    Dåså. Om bara FW86:an klarar att hantera 5.0 bra så kan det vara gott nog. Trots allt borde 5.0 räcka för alla utom de allra minsta vågisarna, även om vågisen kanske går igång senare än freewaven i 5.0-vindar.

  • ola_p

    Medlem
    11 september, 2006 vid 16:24

    Jag kan inte uttalla mig om fanatics FW86, men man kan anta att den är rätt lik goya fw85an…

    Den känns helt gjuten med 5.0 (sen kan ju vattnet bli lite stökigt men…), 4.4 funkar men då seglar man hellre nått mindre. 5.0 känns mer lagom än 5.7 (som också känns rätt ok), tippar på att sweetspot ligger mellan 5.0 och 5.5 typ. Jag kan gå ner på wave66an när 5.0 känns lite stort på 85an, då är oftast vågisen perfa (och tvärtom, när det sunkar ur kan man plocka fram freewaven och ha kul en stund extra).

  • ola-h

    Medlem
    11 september, 2006 vid 16:33

    Hmm, intressant Ola. Min Kombat 87 som också är en freewave/crossover är fortfarande helt naturlig med 6.3 (med en lite större fena). Du tror möjligen inte att en större fena skulle lyfta Goya85:an med 5.7? Man kan aldrig ha för många fenor, vet du…

  • ola_p

    Medlem
    11 september, 2006 vid 16:43

    Haha, 25an som skickas med är det rätt bra med lyft i, även om det är roligare när man får slänga i 22an… Större än 25 blir nog väl mycket lyft i, fast kanske med en 6.2… Men det är ju inte kul att segla för stort. Jag hade inte valt snäppet mindre om jag skulle haft 5.7 som största (även om 5.7 skulle funka rätt bra på brädan)

    Är inte Kombat rätt breda?

    Ska väl förtydliga, den funkar alldelles utmärkt med 5.7, men det är roligare att segla 5.0! 😀 5.0 är en roligare storlek och brädan funkar nog ett litet snäpp bättre med 5.0.

    Nu blir det dock en fetingfreestyle och en 68 liters vågis när 07orna dyker upp, ska bli intressant att se om man kan leva utan 85an… 5.7 lär ju inte bli för stort på freestylen iaf. 4.1 4.7 5.7, kanske hade varit bättre med en 5.0 baserad linje egentligen, fast kidsen seglar ju ännu fetare freestyles och småsegel rätt ofta, så det funkar säkert, bara man köper på sig ett par extra småfenor till den.

  • ola-h

    Medlem
    11 september, 2006 vid 16:59

    Aaaah Ola, den kända tvåbrädeslinjeproblematiken. Egentligen är det dock inte så ofta man MÅSTE ha en lättvindsvågalternativ. Troligen är det smartare att prioritera en freestylebräda om man nu gillar trick. Din segellinje känns ju rejält sparsmakad. Prioriterad för resor, kanske? Jag märkte själv när jag packade för Portugal att det var rätt svårt att få till det trots massor med segel i linjen. Funderade inför senaste trippen ett tag tom på 4.0-5.0-6.3.

    Kombat 87 är 59cm, 79:an 57cm.

  • dr-masse

    Medlem
    11 september, 2006 vid 17:03

    Med tanke på hurpass bra min FW78 funkar med 5.7 skulle det förvåna mig mycket om inte FW88 går kalas med 5.7.

    I bakgrunden lurar ett betydligt värre problem. Jag kan f-n inte bestämma mig för vilken typ av 75-80 liters bräda jag vill ha och behöver. Kris är det, ah!

  • ola-h

    Medlem
    11 september, 2006 vid 17:17
    dr Masse wrote:
    I bakgrunden lurar ett betydligt värre problem. Jag kan f-n inte bestämma mig för vilken typ av 75-80 liters bräda jag vill ha och behöver. Kris är det, ah!

    Aaaah, här öppnar sig möjligheter för ändlös argumentation i det högdimensionella universum som vågbrädesdesigndiskussioner utgör. Ett problem i sammanhanget är möjligen att “vill ha” och “behöver” relaterar till två disjunkta mängder – men just detta kanske är det aldrig sinande bränsle som den här debatten skulle drivas av?

  • dr-masse

    Medlem
    11 september, 2006 vid 17:59

    Faktiskt så har jag kört fast helt i min überteoretiska vindsurfsprylvärld, vilket nog aldrig har hänt förr.

    Here it goes.

    Jag behöver en riktig allround-vågis. Eftersom det emellanåt, av olika skäl, blir den enda vågbräda som åker med på både korta och långa resor behöver den funka med 5.7, 5.0 och 4.2. Denna bräda seglas på Torö, Salnö, lite andra ställen och får åka med på ett par resor om året där det, med lite tur, kan bjudas upp till riktigt fina förhållanden (typ Danmark, Irland och Portugal).

    Brädan ovanför är en FW98, och jag kommer att fortsätta ha en 90-95 liters freestylewave framöver. Dessutom är jag löjligt förtjust i FW98 och tänker behålla den över nästa säsong.

    Min lilla “allroundvågis” är idag en Fanatic FreeWave 78 som jag nog borde ge lite mer tid. Men hittills är intrycket att det är en enastående rolig och allround bräda, som faktiskt tar segelstorlekarna väl ovan. Den funkar dessutom rejält bra i vågor. Men den har en nackdel. Jösses, den går fort. Med riktigt tryck i 5.0 och 4.2 blir det utmanande för surfande tvåbarnsfarsor på min halvdana nivå. Dessutom gör farten att jag emellanåt känner att jag inte hänger med i vågorna. En kombination av risig reaktionsförmåga och det faktum att jag fortfarande väldigt mycket håller på att lära mig vågsegling är nog det främsta skälet. Samtidigt är den enastående rolig att hoppa med, vilket är en stor fördel.

    Det känns lite som om FW78:an är väldigt, väldigt nära det jag länge sökt på vågfronten men inte riktigt hittat. Lite mer kontroll och lugn och den skulle vara en fullträff för mig.

    Jag är dock fortfarande helt insöad på Fanatic, gillar brädorna skarpt och har enbart fina erfarenheter av de, men kan inte bestämma om det är NewWave 74 eller 80 eller Allwave 75 eller kanske behålla freewaven och lära mig segla den ordentligt…

    Senast i Guincho fick jag möjligheten att åka en modern klassiker, en RRD HCW XS på 69 liter. En av de minsta brädor jag kört, men herrejösses vad kul det var med 4.7. Asgrym kontroll, svängde som jag vet inte vad och gav nog årets klart roligaste dag på vattnet, trots medioker våghöjd. Långa, skärande svängar var ren njutning med den brädan. Mycket rolig att hoppa med var den oxå. Det var helt enkelt otroligt skoj att smaka klassisk vågbräda igen…

    Samtidigt har jag gett mig på ett par klassiker runt 75 liter, men tycker att det blivit lite “stryk” på grund av att det är mindre marginal. Missar bestraffas helt enkelt lite hårdare… samtidigt som träffar belönas desto mer.

    Faktum är att min Mistral Beast 84 fortfarande är den bästa bräda jag haft för Torö, och det är något att fundera över. Lugnet som behövdes på utsidan, marginalen för att lätt ta sig ut på insidan. Men “för stor” som enda vågis för mig med 75 kg enligt alla förstå-sig-påare (inklusive undertecknad, ähum)…

    Snart ringer jag Sebastian Wenzel och beställer en custom (hallå Seb! Could you perhapzz zhape me a slow freewäve zeventyeight, yes?). Snacka om overkill för desperat halvdan ståkkhålmssurfare. Och jag har inte råd med det.

    Krisa På!

  • koa

    Medlem
    11 september, 2006 vid 18:12
    dr Masse wrote:
    Faktiskt så har jag kört fast helt i min überteoretiska vindsurfsprylvärld, vilket nog aldrig har hänt förr.

    Here it goes.

    Jag behöver en riktig allround-vågis. Eftersom det emellanåt, av olika skäl, blir den enda vågbräda som åker med på både korta och långa resor behöver den funka med 5.7, 5.0 och 4.2. Denna bräda seglas på Torö, Salnö, lite andra ställen och får åka med på ett par resor om året där det, med lite tur, kan bjudas upp till riktigt fina förhållanden (typ Danmark, Irland och Portugal).

    Brädan ovanför är en FW98, och jag kommer att fortsätta ha en 90-95 liters freestylewave framöver. Dessutom är jag löjligt förtjust i FW98 och tänker behålla den över nästa säsong.

    Min lilla “allroundvågis” är idag en Fanatic FreeWave 78 som jag nog borde ge lite mer tid. Men hittills är intrycket att det är en enastående rolig och allround bräda, som faktiskt tar segelstorlekarna väl ovan. Den funkar dessutom rejält bra i vågor. Men den har en nackdel. Jösses, den går fort. Med riktigt tryck i 5.0 och 4.2 blir det utmanande för surfande tvåbarnsfarsor på min halvdana nivå. Dessutom gör farten att jag emellanåt känner att jag inte hänger med i vågorna. En kombination av risig reaktionsförmåga och det faktum att jag fortfarande väldigt mycket håller på att lära mig vågsegling är nog det främsta skälet. Samtidigt är den enastående rolig att hoppa med, vilket är en stor fördel.

    Det känns lite som om FW78:an är väldigt, väldigt nära det jag länge sökt på vågfronten men inte riktigt hittat. Lite mer kontroll och lugn och den skulle vara en fullträff för mig.

    Jag är dock fortfarande helt insöad på Fanatic, gillar brädorna skarpt och har enbart fina erfarenheter av de, men kan inte bestämma om det är NewWave 74 eller 80 eller Allwave 75 eller kanske behålla freewaven och lära mig segla den ordentligt…

    Senast i Guincho fick jag möjligheten att åka en modern klassiker, en RRD HCW XS på 69 liter. En av de minsta brädor jag kört, men herrejösses vad kul det var med 4.7. Asgrym kontroll, svängde som jag vet inte vad och gav nog årets klart roligaste dag på vattnet, trots medioker våghöjd. Långa, skärande svängar var ren njutning med den brädan. Mycket rolig att hoppa med var den oxå. Det var helt enkelt otroligt skoj att smaka klassisk vågbräda igen…

    Samtidigt har jag gett mig på ett par klassiker runt 75 liter, men tycker att det blivit lite “stryk” på grund av att det är mindre marginal. Missar bestraffas helt enkelt lite hårdare… samtidigt som träffar belönas desto mer.

    Faktum är att min Mistral Beast 84 fortfarande är den bästa bräda jag haft för Torö, och det är något att fundera över. Lugnet som behövdes på utsidan, marginalen för att lätt ta sig ut på insidan. Men “för stor” som enda vågis för mig med 75 kg enligt alla förstå-sig-påare (inklusive undertecknad, ähum)…

    Snart ringer jag Sebastian Wenzel och beställer en custom (hallå Seb! Could you perhapzz zhape me a slow freewäve zeventyeight, yes?). Snacka om overkill för desperat halvdan ståkkhålmssurfare. Och jag har inte råd med det.

    Krisa På!

    Masse,

    som tidigare; med tanken på vart du siktar på att segla mestadels; Stockholm;
    bräckt vatten; du flyter sämre; satsa på lite extra volym.
    Men även vill ha en kompanjon att trivas med utomlands.
    En bräda som ska klara 4,2-5,7…

    Som vi snackat om tidigare så skulle jag i ditt ställe kompletera din FW98
    med en NW80; du ville ha en klassisk shape; och med NW80:an kan du tidigare
    gå på “lillbrädan” än om du skulle satsa på en 70-75litersbräda.

    Jag har seglat NW80:an på Hookipa och kan försäkra att den har kontroll,
    NW74 och 68 är än skönare när det tar i såklart…men tillbaka till verkligheten;
    att framförallt kunna placera sig var man vill på “line up” utan att tappa för mycket höjd
    osv…( därav gillade du din större Mistral ) lite större bräda skadar inte.

    NW80 är i år lite mer “wave” innebär att man bla gjort OFO i häcken lite mindre-
    monoconcave som tidigare; vilket ger en grymt skär i botten svängen. Men det är en
    “modern”klassisk ” shape. Som du gillade i Guincho 😉

    Lycka till

    Calle N

  • ola-h

    Medlem
    11 september, 2006 vid 18:26

    Min formulering av problemställningen: Du vill ha det snabba och snärtiga du har (FW78), fast samtidigt det lugna och mysiga du hade (Beast84) och dessutom spetsa anrättningen med den snäppet svängigare brädan du lånade (HCW69).

    Correct?

    Min vågbrädografiska psykoanalys: Snabbheten och lättsvängdheten är egenskaper som är väldigt lätt att bli förtrollad av eftersom sådana brädor helt enkelt känns sååååå sköna. Lugnet – som du märkt – är en egenskap man snarare på något slags subtilt, undermedvetet sätt längtar tillbaka till.

    Min generella åsikt: Det är lättare att bygga en lugn bräda med ett stort användningsområde. Man betalar för detta i känsla.

    Mitt råd: Kolla på en NW 80 liter. Alternativet är en Allwave 75 om du vågar gå på den (tror jag) lite lugnare linjen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur stor ska brädan vara?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.