dr-masse
Forumsvar skapade
-
Dag 2 till 5
Andra dan så vare lite lugnare. Ner till stranden, vågorna rullade in fint. Guppade ut med FW98 och 5.0, men seglet var lite litet. Efter ett tag ökade det lite och vi, med två magar i spelbart skick, fick rätt skön lättvindsegling med 5.7 och två-tremetersvågor.
Tredje dan blev en rundtur till Inch, södra stranden på Dingle Peninsula, vidare till staden Dingle och över Connor Pass tillbaka. Väl uppe i passet blev det rätt uppenbart att det inte behövs många sekundmeter sydväst för att det skall bli seglingsbart. Skönare sträcka för vinden att få fart i har sällan skådats. Ingen segling, men skönt ändå. Besökte de heltrevliga grabbarna på Jamie Knox som intygade att vår första dag var den bästa på väldigt länge…
Sedan blev det fet prognosdepression på fjärde dagen. Det såg illa, illa ut. Även vi som verkade lyckas undvika magsjuka lyckades trimma upp vår hypokondri till fina nivåer, särskilt i samband med vindutsikterna. Illamåendet spred sig, av olika orsaker. En resa till norr började planeras, en nätt liten tripp på 10 timmar tur å retur. Härligt. Vi åkte in till Tralee och knatade in på det lokala internetcaféet. Sällan har så många vädersajter haft så högt antal träffar på kort tid. Gubben bredvid chattade med någon i sydostasien, vi chattade med vädergudarna. Vädergudarna skrattade fett åt oss. Det verkade inte ens värt att åka norröver. Bästa hoppet var några stackars sekundmeter sydväst på tisdagen, men även det såg ytterst tveksamt ut.
Fast efter lunchen hemma så åkte vi mot Brandon Bukten i alla fall. Å se på fasen, vind. Vågorna var ju där, som vanligt (nu började vi bli bortskämda på allvar med ständig sväll), så det var ju bara att plocka fram storvågisen. I slutändan en klart najs pass med 5.7 i fina vågor. En FET bonus kändes det som! Till å med magsjukemannen kände sig lite rappare på kuppen.
-
Dag 2 till 5
Andra dan så vare lite lugnare. Ner till stranden, vågorna rullade in fint. Guppade ut med FW98 och 5.0, men seglet var lite litet. Efter ett tag ökade det lite och vi, med två magar i spelbart skick, fick rätt skön lättvindsegling med 5.7 och två-tremetersvågor.
Tredje dan blev en rundtur till Inch, södra stranden på Dingle Peninsula, vidare till staden Dingle och över Connor Pass tillbaka. Väl uppe i passet blev det rätt uppenbart att det inte behövs många sekundmeter sydväst för att det skall bli seglingsbart. Skönare sträcka för vinden att få fart i har sällan skådats. Ingen segling, men skönt ändå. Besökte de heltrevliga grabbarna på Jamie Knox som intygade att vår första dag var den bästa på väldigt länge…
Sedan blev det fet prognosdepression på fjärde dagen. Det såg illa, illa ut. Även vi som verkade lyckas undvika magsjuka lyckades trimma upp vår hypokondri till fina nivåer, särskilt i samband med vindutsikterna. Illamåendet spred sig, av olika orsaker. En resa till norr började planeras, en nätt liten tripp på 10 timmar tur å retur. Härligt. Vi åkte in till Tralee och knatade in på det lokala internetcaféet. Sällan har så många vädersajter haft så högt antal träffar på kort tid. Gubben bredvid chattade med någon i sydostasien, vi chattade med vädergudarna. Vädergudarna skrattade fett åt oss. Det verkade inte ens värt att åka norröver. Bästa hoppet var några stackars sekundmeter sydväst på tisdagen, men även det såg ytterst tveksamt ut.
Fast efter lunchen hemma så åkte vi mot Brandon Bukten i alla fall. Å se på fasen, vind. Vågorna var ju där, som vanligt (nu började vi bli bortskämda på allvar med ständig sväll), så det var ju bara att plocka fram storvågisen. I slutändan en klart najs pass med 5.7 i fina vågor. En FET bonus kändes det som! Till å med magsjukemannen kände sig lite rappare på kuppen.
-
F**k. Kan inte segla, kan inte segla. F**k. Men va fan, ha det gött i helgen alla i 08-land, ser ju rätt lovande ut!
Måndag, kanske…
-
Bådadera. Men om kostnaden är så låg så är det ju bara att åka dit, som sagt. Undrade mest varför du var ute efter såpass speciella färger, skall nämligen själv laga lite i helgen… ding, ding.
-
Så länge inte väven är framme och du jobbat med epoxi för lagningen så lär det vara helt vattentätt. Kolla gärna på lite länkar kring lagning här på konfen, ingenstans har jag läst (eller sett när folk som kan har lagat) att man måste använda epoxifärg eller annan specialfärg? Men kanske, som så många gånger förr, skall jag förbereda mig på att lära mig något nytt…
-
Eh? Det går ju bra att måla med vanlig sprayfärg (billack)? Varför sådan speciell färg, är det en stor skada eller nybyggd bräda?
-
Har haft ett sådant där, 6.7. Najs föregångare till Crossover.
Instämmer med samtliga – för lite nedhal. Fladder till 3e lattan från toppen är det minsta du skall dra. Fick lite ”riggskola” på Simmer av min Guru, och det hjälpte då och hjälper fortfarande. Simmer segel, enligt min erfarenhet, behöver en dos nedhal för att funka rätt. Det behöver lite uthalsspänning oxå, typ så att seglet längst bak endast ligger mot bommen om du trycker mot duken med handen. Skall se rätt plant ut på land för att funka, fylls sedan fint på vattnet.
Den nedersta lattan roterade kanske lite hårt på de däringa seglen, men rätt riggat skall det vara OK. Det är relativt hög spänning längst ned, dock.
Lycka till!
-
GRYM guide, hade jag fått moderera på det här forumet så hade jag klistrat denna tråd direkt. Skall tipsa Ola P. om det!
-
Jahaja. Skulle aldrig ha skrivit det där om prognos. Man lär sig ALDRIG. Nu skrämde jag bort vindgudarna, rejält dessutom.
Det ser faktiskt bedrövligt ut för hela perioden när vi är där, högsta vindstyrka torsdag, fredag, lördag, söndag, måndag och tisdag är hela 6 sekundmeter. Sydväst. Klockan 22.00 på lördag. Då är det mörkt… Najs. Just nu känns det som om vi får glada om det bli någon segling överhuvudtaget.
Det j-iga med prognoser är att mycket vind blir aldrig rätt, men ingen vind brukar de faktiskt vara rättså träffsäkra på. Vi får hoppas på det omvända fenomenet denna gång (jomenvisst!).
Precis som vanligt. Bitter? Moi? Nejdå.
Skall nog packa ner fiskespöet och Trivial Pursuit. Roligt, roligt.
-
Ha, det där var ju helskön läsning! Riktigt roligt!
-
Både JP och RRD kan man köra dubbelstropp bak på deras större FSW brädor. Dessutom kan man sätta ut främre stropparna närmare kanten, för mer plattvaten och fartåkning.
Även jag tycker att FSW-brädor är riktigt skoj, gärna de med mycket våg i!
-
Det är ju ruggit vanskligt att uttala sig om beg priser… det är så mycket som spelar in – skicket på brädan, din vilja att betala, säljarens vilja att pruta, hur många liknande brädor man kan få tag i, var den säljs, hur vinden blåser…
Men – jo, det låter rimligt. Bara den är hel och fin. WaveScore-brädorna var ju rätt poppis när de kom, vilken av modellerna är det? Jag har seglat 88an lite.
-
De kanske har köl? Bulb?