Forumsvar skapade

Sida 283 av 427
  • dr-masse

Medlem
    29 mars, 2006 vid 15:40 som svar på: Stora brädor och segel för stora män

Jo, man kan ju hitta grymt prisvärda formula-prylar, speciellt om man väger lite mer kan det vara värt det….

Det som gjorde att jag inte skrev någe om formula var formuleringen ”inte kämpa ihjäl mig om det blåser mindre än 6-7 sekundmeter…” vilket jag tolkade som att lite mer lättåkta och manövervänliga prylar var på kartan.

Men formula är grymt i lätta vindar, måste testa igen.Det var nog fyra år sedan nu, faktiskt…

• dr-masse

Medlem
    29 mars, 2006 vid 15:03 som svar på: Stora brädor och segel för stora män

Jag tror du är inne och kikar på rätt grejor. Minst 9 kvadrat, tror jag på. Både V8 och Matchrace har bra drag och fart, något som du kommer att uppskatta. En sak som kan vara värd att kolla med din längd är att du kan ha bommen tillräckligt högt i seglet (att uttaget för bommen går tillräckligt högt). Borde inte vara något problem då både NP och North har rättså biffiga teamseglare, men värt att kontrollera. Jag har med mina betydligt klenare 190 centimetrar faktiskt haft problem med detta.

Du kommer nog rätt lugnt att kunna hålla ett cambrat 9.0 tills det är dags för mindre prylar.

Lycka till å Surfa På!

(även jag är ständigt surfsugen tvåbarnsfarsa… 🙂

• dr-masse

Medlem
    29 mars, 2006 vid 07:47 som svar på: Triple X vs JP Super-X?

I den storleksklassen du kikar på så hade jag själv lätt valt en JP freestylewave. Varför? Jo, det går ändå rätt fort i de där vindarna, och det är kul att ha en bräda i den storleken som oxå funkar i vågor.

Skälet till att välja en superX är ju om man verkligen vill ligga å bränna järnet. Då är nog de bättre, om inte annat för att man kommer ut lite längre på kanten pga fotstroppsplaceringen.

Jag tror att båda modellerna gippar fint, men att FSW bör vara lite mer förlåtande och klara tighta gippar lite bättre.

Gipp-mästare blir man aldrig. Det är något som man kan gnugga på precis hur länge som helst, ah!

Tycker du tänker rätt som kikar på en ES, lite slagtålighet kan vara bra när man tränar gippar och skall lära sig lite mer. Utan att trilla, lär man sig inget.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    28 mars, 2006 vid 18:22 som svar på: Brädval åter Igen…

Eftersom gippen inte riktigt sitter och du väger 80 kg borde något runt 110 liter sitta rätt fint. Antingen en freestyle, som kommer att vara grymt bra för att lära sig gippa men inte lika skön att bara ligga och bränna med eller någon freeride.

Twistern tycker jag kanske är storleksmässig i underkant för dig, dels pga din vikt men mest för att jag tror att du kommer att uppskatta snäppet mer marginal när du håller på och nöter gipparna.

En vettig framtida segellinje skulle kunna tänkas vara typ 7.5 – 6.2 – 5.4 eller nåt, då täcker du allt utom när det blåser rejält mycket. Kommer att funka kalas på en 62 – 66 bred, bra allround bräda runt 110 liter (måtten är riktlinjer, inget annat).

Om du hittar någon specifik bräda du är intresserad av, langa in en fråga om den här så lär du få flera svar.

Lycka till!

• dr-masse

Medlem
    28 mars, 2006 vid 18:15 som svar på: Triple X vs JP Super-X?

Om du inte kan gippa så ändras det hela lite grand. Men tycker ändå att en 90-100 liters sak är rätt. Det blir, som du själv varit inne på, väl nära i storlek till den brädan du redan har, annars. Är det fart och hopp som gäller, kolla på brädor liknande SuperX, de är nog rätt vassa på det!

Men först tycker jag att du skall nöta gippar på brädan du har, ah!

• dr-masse

Medlem
    28 mars, 2006 vid 15:22 som svar på: Val av bräda

Hmm, du är ju rätt lätt. En 100-liters freestyle kommer att funka bra på den där sjön, tror jag. Redan i 5-6 sekundmeter kan du plana, kommer att funka kalas i lättvind med 6.4 för dig. Faktiskt kan du krypa ner under 100 liter utan att tappa alltför mycket prestanda i lättvind, med din vikt. Fast då är utbudet klart mindre…

Den kommer däremot att bli stor för dig i vågor. Men så länge det inte blåser asmycket med 5.4 så är det ganska lugnt ändå.

Jag skulle nog gå vidare på rekommendationerna du fått – en hyggligt ny freestyle runt 100 liter. Du kan även kika på freestylewave-brädor, men då är de lite sämre på freestyle men bättre i vågor. Fast på sjön så kommer freestyle att vara bäst.

Faktiskt fanns det bland lite äldre (två-tre år gamla) freestyle-brädor några som var klart bra i vågor, bland annat Mistral Twister 8den lilla) och Joker 101. Även Fanatic Skate 100 funkade fint i vågor, liksom RRD TT 105 (de som var röd/vita).

För 4000:- borde du kunna hitta en rätt fin planka, tycker jag.

Lycka till!

• dr-masse

Medlem
    28 mars, 2006 vid 13:49 som svar på: Val av bräda

Vad väger du och vilka segelstorlekar har du tänkt att köra? Var har du tänkta att segla med brädan någonstans mest?

Vad är viktigast – freestyle eller våg?

• dr-masse

Medlem
    28 mars, 2006 vid 13:47 som svar på: Triple X vs JP Super-X?

Även jag tycker att du defintivt skall ner i storlek. 80 liter blir kanske lite litet, men runt 90 borde vara lungt.

Du kommer att få ut ett klart bredare register ur dina brädor och på Åland brukar det väl kunna friska i rätt bra?

Du kommer att köra 6.7 och 5.7 på din nuvarande bräda. När det blir tryck i 5.7 så är det den lilla som gäller, och den kommer att vara perfekt med 4.7.

Faktiskt så tycker jag att JP Freestylewave, Fanatic FreeWave eller liknande (som Endy tipsar om) borde vara helbra. De finns alla runt 90 liter.

• dr-masse

Medlem
    28 mars, 2006 vid 13:43 som svar på: Ska man satsa på Båtvädret Plus i år?

Njäe, min erfarenhet är att Foreca ofta tar till väl mycket i sina prognoser. Dock brukar de pricka vindriktning och var det kommer att blåsa mest ganska väl. Men på exempelvis Torö har de ofta legat väl högt i sina prognoser.

Som sagt, en kombination av lite olika brukar ge bäst effekt. SMHI är genomgående kassa på allt över typ 24 timmar, men desto bättre ju närmare det är. Något som får även mig att fundera på båtvädret plus, faktiskt…

Det är ju för bedrövligt att vi inte kan njuta av DMI, som ju är grymt bra.

• dr-masse

Medlem
    28 mars, 2006 vid 13:33 som svar på: fen problem

För 4.2 till 6.2 skulle jag helt klart rekommendera 2 fenor. En lite större, och kanske även rakare, runt 23-24-25 centimeter. Jag tror att en lite rakare och kraftfullare vågfena skulle passa fint. Ett intressant alternativ kan vara att spana in en freewave-fena runt 24-25 om du kör mest plattvatten. De funkar även bra i vågor, om det krävs.

Och en mindre, runt 21-22 som du kan köra på i mycket vind. Själv kör jag 20.5 när det är 4.2 och tryck i 5.0. För den mindre fenan kan du med rätt stor säkerhet välja en ganska utpräglad vågfena. En bra, mindre fena kan verkligen göra underverk för kontroll och känsla i mer vind.

Det finns många bra fenor. Select, Curtis, Maui Fin Company, North Shore Maui, etc, etc…. De som jag känner till bäst råkar vara Maui Fin Company som gör bra fenor. Det enda jag saknar i deras sortiment är G-10 fenor, mest för att klara stenar lite bättre…

Utgår jag glatt från Maui Fin Company, MFC, (som exempel, det finns som sagt många duktiga fensmidare där ute), så skulle jag kika på något som:

Stor fena
    MFC Goya Onshore, 9” eller 9.5” (23-24 cm)
    MFC Freewave FPT 25

Liten fena
    MFC Goya FPT 21.5 (minsta fenan i serien för Powerbox). En klart bra allround-fena för vågåkning och även platt, tycker jag.

En fena som jag tycker är väldigt skoj att testa för att få rejäl sväng i brädan är Maui Fin Co RON, men vet inte om den passar JP FSW så himla bra, faktiskt. Men sväng, det blir det.

Ola H. kan en himla massa mer om fenor, invänta hans svar för mer info!

• dr-masse

Medlem
    28 mars, 2006 vid 07:42 som svar på: Flygfoto hos Eniro!!!

Njäe, vet inte det jag…. i vissa delar av Sverige (de flesta, vad jag har kunnat se) så har nog Eniro vassare upplösning än Google Earth?

Att sedan Google Earth är bra mycket smidigare och skojigare är ju en annan sak, speciellt efter att man lägger in alla windguru spots. Då blir det rejält bra!

Överst Torö från Eniro, därefter Torö från Google Earth.

Det går att zooma in ytterligare ett par steg än på bifogad bild på Eniro, dessutom.

• dr-masse

Medlem
    28 mars, 2006 vid 07:27 som svar på: Brädval åter Igen…

De vanliga frågorna kommer såklart…. din vikt?, tänkta segelstorlekar?

Twistern är inte dum, men ganska utpräglad mot manövrar. En av de första riktigt bra freestylebrädorna, som även skall vara kul i vågor.

• dr-masse

Medlem
    27 mars, 2006 vid 05:57 som svar på: Rätt fena till Fanatic Skate

Tycker det låter som en rätt bra idé. Häng inte upp dig helt på fenans längd, dock. Men en freemove-fena runt 30 funkar säkerligen bra med 6.9. Jag körde själv med Maui Fin Company Goya Freemove 30 som ”lättvindsfena” på freestyle-plankan, och tyckte det funkade fin-fint. Bra fena det där, tyckte jag.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    23 mars, 2006 vid 12:53 som svar på: Hurricane fenor?

Ha, ha helt fantastiskt!

Fast Jimmy, eru inte lite hård mot fransmännen nu? Det metriska systemet är ju deras förstjänst, även om det kan verka osannolikt.

Kanske skall man vara glad att Deb inte är brittiskt, då hade vi fått tum, fot, stones, miles, shillings, pence och fahrenheit på vänster sida av vägen istället… 🙂

• dr-masse

Medlem
    23 mars, 2006 vid 08:49 som svar på: http://www.pappasrock.com

Skön sida, skall bli kul att se mer!

Men vore det inte ett krav för teamet att…

a: vara farsa (där kvalificerar jag x2!)? 😉

Ah, inspirerande är det.

Daddy På!

Sida 283 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA