Forumsvar skapade

Sida 295 av 427
  • dr-masse

Medlem
    12 december, 2005 vid 07:09 som svar på: Jag älskar windsurfing!!!

Jag brukar dra på mig ett par surfshorts utanpå kostymen på jobbet och låtsas att det är varmt å jag är på väg till surfet.

Kanske inte. Men borde?

Shortsa På!

• dr-masse

Medlem
    11 december, 2005 vid 10:44 som svar på: RS:X

Med den där breda lampan du har på bröstet borde väl inte ens det värsta mörker vara någe problem på kryssen? 😉

Kul rapport, även jag undrar om du tänker satsa på den däringa saken?

• dr-masse

Medlem
    7 december, 2005 vid 15:24 som svar på: Har Arrows lagt ner?

Jo, det har ju varit uppe. Men nu verkar det finnas lite mer bakom ryktet än sist? (lägg noga märke till hur jag en trist arbetsdag desperat försöker hålla tråden igång… 🙂

• dr-masse

Medlem
    7 december, 2005 vid 15:20 som svar på: galna jävla jänkare

Ja, det där gör en ju extra förhoppningsfull om att världens genom tiderna mäktigaste stat kommer att göra jorden till ett trevligare och vänligare ställe att leva på. Not.

Under hela videon kan mina tankar bäst beskrivas med ett enda ord – förstummad. Och då var det inte med beundran i åtanke… ”galna jävla jänkare” är ju bara förnamnet.

Smäller, det gör det.

• dr-masse

Medlem
    7 december, 2005 vid 13:07 som svar på: Maui report

Hmmm, man kanske bör lägga in hur lång den raka delen av bottenkurvan är och hur kanterna ser ut i den ekvationen… rätt fena kan även det göra underverk för hur lugn en bräda upplevs, tycker jag.

Men jag har samma erfarenhet – bara för att en bräda är smalare betyder inte det att den är lugnare. Skulle exempelvis säga att min nuvarande 56 cm breda sak är betydligt lugnare än den 54 breda bräda jag körde på för typ tre år sedan…

Fast i normalfallet är en smalare bräda lugnare, men det är mer som spelar in. Som alltid.

• dr-masse

Medlem
    6 december, 2005 vid 08:45 som svar på: Maui report

Grymt bra rapport, kul att läsa om seglingen där!

Återkom med mer, om du kan.

Maui På!

• dr-masse

Medlem
    6 december, 2005 vid 07:59 som svar på: Jose Edvan Souza De Pedro

Enormt duktig grabb. Tycker att han stil påminner rätt mycket om Campello, och det är ju inte fel…

Jericoacoara ligger HÖGT upp på önskelistan!!

• dr-masse

Medlem
    30 november, 2005 vid 10:00 som svar på: Begagnad bräda vatten skador??

Hmm. Två grundtips – väg den och kläm på den så att den inte är mjuk någonstans. Kolla även eventuella lagningar så att de är hårda och fina (och ser skapligt välgjorda ut).

• dr-masse

Medlem
    29 november, 2005 vid 10:49 som svar på: 24h kan bli jobbigt!!

jo, femhalv var det. Det är nog att det är i klassen under 10 kvadrat som lurat skribenten lite… 🙂

Finian må vara stark, men även där finns det gränser.

• dr-masse

Medlem
    29 november, 2005 vid 10:48 som svar på: Fanatic FreeWave 98 -06 testad

Jo, jag tror att FW98 är helt OK för den typ av ”vågor” vi har här.

Jag menar, för att det skall börja bygga krävs det att du har tryck i 5.7. Och har det bra tryck i 5.7 kan du med stor säkerhet köra Guerillan!

Riktiga vågdagar med 5.0 och mindre så är du ju ”safe” ändå.

Så – jag tror att lättvind, FW98 och Guerilla är ett grymt bra kit för dig, faktiskt!

• dr-masse

Medlem
    29 november, 2005 vid 09:38 som svar på: Fanatic FreeWave 98 -06 testad

Hmmm. Inte helt lätt, som sagt.

Men jo, jag tror att det blir skillnad mellan Guerillan och en FW88. Just för den typ av segling du beskriver med 5.7 tror jag att en freestylewave är riktigt bra för en seglare i din viktklass. Den kommer inte att plana sådär supermycket tidigare, men kommer med stor sannolikhet att vara lättare att hålla fart med.

Samtidigt håller jag med dig – du kanske skall lära känna din bräda lite bättre. Det allra bästa vore såklart om du kunde testa en freestylewavebräda i 85-liters klassen och se om du tycker att det är skillnad. Jag tror i och för sig det, men det är alltid upp till varje seglare att förstå och känna vad man är ute efter.

Jag tror att en FW88 funkar smärtfritt ner mot 4.2-4.0 för en seglare i din viktklass.

Fast när du nämner att du har ett lättvindskit så måste jag säga att FW98 blir aktuell. Igen.

Spontant känns kombinationen

Lättvind, ??, 7.5 – 8.5
    Medelvind, FW98, 6.7 – 5.7
    Hårdvind, Guerilla 5.7 – 4.0

som värsta drömkombinationen! Du kan dessutom nöja dig med två brädor de allra flesta dagar du far iväg. Ser det ut som en mellanvindsdag = lätt och medelvindskitet. Ser det ut att blåsa mer = medelvind och hårdvind.

FW98 funkar bra med 5.0, så du kommer att ha ett lagom ”överlapp” mellan brädorna.

Oj, rolig diskussion detta!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    29 november, 2005 vid 08:29 som svar på: Fanatic FreeWave 98 -06 testad

Din situation påminner väldigt mycket om min, och jag har valt bort en freestyle i 100-110 liters klassen till förmån för min FW98. Ångrar inte det alls (nu är väl bäst att lägga till… :-).

Du kommer att tappa några seglingsdagar om du väljer 98an som största bräda istället för Skate 112. Men om du ändå inte kör större än 6.7 kan det vara värt en funderare. Dock väger du 10-12 kilo mer än mig, vilket gör att jag kanske tycker att 98an är lite liten som största bräda. Men som sagt, vill du ha en bräda som funkar helbra på plattvatten med 6.7 och som är riktigt bra med 5.7 är ju FW98 riktigt bra. Min bedöming är att Skate 112 går igång snäppet tidigare, men att FW98 inte ligger långt efter.

Det som kanske bekymrar mig lite är att du kommer att få mindre felmarginal i lättvind med FW98, något som talar för en lite bredare bräda med mer volym.

Men jag är samtidigt lite förvånad över att Guerillan är ”för liten” med 5.7? Det kanske beror på att du har lite svårt att komma igång och behålla fart, månne?

Jag lutar nog åt att behålla Skaten och komplettera med FW88, för din del. Just för folk som väger lite mer och samtidigt vill ha fart och kontroll i vågor tror jag att FW88 kan vara en riktig hit. Känner folk i din viktklass som har brädan, och de är mycket nöjda med den för just den typ av segling som du verkar vara ute efter. Som komplement till en Skate 112 tycker i alla fall jag att en FW88 borde funka helbra.

Lycka till!

• dr-masse

Medlem
    28 november, 2005 vid 07:25 som svar på: Fanatic FreeWave 98 -06 testad

Jo, skillnaden är nog rättså stor.

Avgörande för valet är vilket användningsområde man tänkt sig. Lite mer allroundåkning, bättre i lättvind och fortfarande bra i vågor – 98an.

Nästan enbart vågor, aldrig större än 6.2 – 88an.

Jag har själv valt 98an för att kunna köra med 6.7 på plattvatten vilket funkar helbra. Kör inte större än 5.7 när det är vågor (för närvarande, bäst att lägga till…).

• dr-masse

Medlem
    26 november, 2005 vid 10:40 som svar på: Fanatic FreeWave 98 -06 testad

Trots att jag inte är Koa gör jag ett försök till svar…

Optimal med 6.2 är ju defintivt 98:an. Själv tycker jag den är riktigt bra med 5.7. Även med rejält tryck i 5.7 är det inga problem alls, så 5.4 borde funka.

Dock väger du lite mindre, så 88an kan vara helrätt för dig. Två saker som talar för 88an är om du vill köra den mer i vågor och om du inte kommer att köra större än 6.2 på den.

Båda brädorna ser jag som ett utmärkt komplement till din EVO. 98 kommer att ge mer segling eftersom den helt enkelt planar tidigare, men 88an kan mycket väl vara det perfekta komplementet om vågåkning är det som gäller.

Liten röst för 88an från min sida, förutsatt att det a: är vågsegling som gäller i första hand och b: du inte har några planer på att köra större än 6.2 och c: du tycker det är OK att missa den lättvindssegling som 98an kan bjuda på.

Lycka till! En fin-fin kombo kommer det att bli.

• dr-masse

Medlem
    25 november, 2005 vid 12:37 som svar på: Årets bilder

undrar om det inte är getwet på bilden med ett RX av någe slag?

Sida 295 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA