

draaaag_eller
Forumsvar skapade
-
Då finns ju verkilgen anledning att träna enhandstrick…
-
Här är kanske en mer uppdaterad länk:
”Mr McGoo Motors: If you are looking to purchase a car on your arrival, Lets-Perth can highly recommend Mandy at Mr McGoo Motors in Perth. For an excellent service and sourcing of the ideal vehicle at competitive prices Mandy will take the time to locate the desired vehicle and email you the exact details. Please mention Lets-Perth when contacting Mandy using the e-mail or telephone number below. E-mail Mandy at McGoo Motors mrmcgoo@q-net.net.au or Tel: 00-61-8-9361-5566″ Länk: http://www.lets-perth.com/Transport.html sidan är från 2002 men e-postadressen är samma som du fick tidigare.
De brukar kunna hämta dig på flyplatsen och hjälpa till med ett och annat -
Det finns en massa bra tips i denna tråden, kanske läge att lägga den som favorit så man inte glömmer bort den sen när man ska beställa en bräda såsmåningom?
-
Vilka brädor är det du väljer mellan? Den informationen ger mycket mer än bara antalet litrar… Var seglar du (är det choppigt, helt platt, hav/insjö), vilka segel tänker du använda, Hur mycket väger du? Ju mer info du ger, desto tydligare svar lär du få…
-
Det gäller helt enkelt att prioritera…
Ett halvår på havregryn och nudlar mot en kalasresa som kommer bli ett av de bästa minnena i ditt liv tycker jag låter som ganska billigt. Havregrynen kommer du ha glömt om några år, WA består!Men för bövelen, skaffa bil! Du kan få en för runt 10000 spänn och sälja den senare utan att förlora allt för mycket på det, ska dessutom din syrra flytta till Perth kan hon ju sälja den åt dig, så blir det bättre priser än när du står desperat på flygplatsen.
Om du dessutom hittar någon att resa med (inte omöjligt, en del svenskar åker ju faktiskt till WA runt jul) blir det ännu billigare, och roligare!
Och Geraldton eller Lancelin kommer bli kanon! Vinden räcker nog till…
/Jonas -
Vi använda av denna mailadress (2001) med den kanske funkar fortfarande:
Han hade ingen hemsifda då, det finns säkert folk som har mer uppdaterad information…
/Jonas
-
Kolla följande länkar:
http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=183632&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1
http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=132110&page=4&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1
http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=83450&page=8&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1
De kanske hjälper, men för att svara på dina frågor:
1) Jag körde på en 85liters bräda, men är ganska ny i vågorna. Jag var där något senare än du = mindre vind, så 70liter räcker kanske för dig. Men det är ju klart att om du kan ta med dig båda är väl det klockrent. Segel hade jag 2 st, ett 4.3 och ett 5.0. Man borde nog ha haft tre segel, 3.9, 4.7 ovc 5.4 eller nåt sånt.
2)Både vågot och plattvatten… Corronation beach ovanför Geraldton funkar bra. Mycket plattvatten innanför revet, fina vågor (min std) utanför. Annars är väl Lancelin kalas också.
Hur får du bort darrandet? Genom att surfa såklart! Efter en vecka i WA borde du fått tillbaka lite mod. Då sticker du till Margret river, för lite seriös vågsegling.3) Bor gör du i bilen på Corronation beach, gratis, färskvattentillgång och faktiskt även en toalett! I Lancelin finns bekvämare alternativ.
4+5) Att ha bil kändes som en nödvändighet, kolla med Mr Mcgoo i Perth(bilförsäljare), han har hjälpt många svenska surfare. Jag tyckte en van funkade utmärkt, sov i den i två månader. Kallt på nätterna bara… Om du bara ska vara där en månad är det nog skönt att hyra. Det fanns en hel del bra hyrdealar, men någon annan har nog bättre koll än jag på det.Lycka till
/Jonas
-
OK, 50% pålägg är inte samma som dubbelt så mycket… För enkelhetens skull ligger inköpspris på 10000kr 50%pålägg är 5000 kronor i detta fall vilket ger ett totalpris på 15000 kr (J*vligt dyr bräda…) Du menar att 20%av priset är rimligt att det skall gå till försäljaren, och vad doktorn menar är nog att 33% av priset gör det(dvs 50%påslag), så det råder en liten begreppsförvirring. Det kan också vara jag som har snurrat till det för mig… 😉 Jag har ingen aning hur många brädor som säljs i surfshopparna i landet, men jag tror inte att det är så många. Ju mindre antal prylar du säljer desto större marginal måste du ha. Det kanske dröjer en vecka innan du säljer en bräda, vad ska du leva på då. Försäljningen är också väldigt säsongsbetonad. Denna osäkerhet kostar, så är det bara…
Sedan lite mikroekonomisk teori… Det är så som du säger Mr Anonym, att så länge vi betalar så ligger priserna på en hög nivå. Men om marknaden är konkurrensutsatt, och det finns faktiskt en del konkurrens på vindsurfingmarknaden idag, så kommer priserna att anpassa sig efter tillgång och efterfrågan. Om en surfshop lägger sig 1000 spänn under övriga kommer ju fler att handla där (vi vindsurfare är ju inte dummare än så…) och då skulle butiken tjäna på det. Detta leder att övriga butiker tvingas att pressa priserna osv. Efter ett tag råder det jämvikt på marknaden, och det borde väl vara så att den svenska marknaden ligger på rätt nivå i förhållande till sina köpare.
Att butiksägarna åker utomlands tycker jag är mycket positivt. Om jag som konsument känner stor tilltro till försäljarna och deras kunskaper hjälper mig att hitta den utrustning som passar mig bäst, då tjänar ju jag mycket på det. Hällre lägga mer pengar på rätt prylar än att köpa fel saker för mindre pengar. Om försäljarna inte har kompetens förlorar jag mycket knowhow i mina köp (se bara på alla som jobbar på bensinmack. För 20 år sedan kunde de ett och annat om bilar, nu vet de ibland inte skillnaden mellan olja och bensin… En sån utveckling vore väl förödande för vår sport).
Angående mastfoten, vissa saker vill man liksom inte kompromissa med, ett trasig mastfot betalar jag lätt 700 spänn för att få slippa i vissa fall. Men visst känns det som om priset i förhållande till tillverkningskostnader osv är lite högt…
Ett litet ord till… Tyvärr blir det aldeles för sällan de där extra kronorna går till fabriksarbetaren. Har man en arbetskraft på 800 000 000 människor är det tyvärr så att lägst lön får jobbet… Det finns inte vad jag har sett ”rättvisemärkta” segel, men det kanske skull vara nåt!
Däremot är ju alla nyetableringar av godo för konkurrensen, så om det startar en ny shop (Mr Anonym Import AB) med bättre priser så är det nog ingen här på konfen som skulle klaga direkt. Så kör på!
-
Kolla tråden typ 15 trådar ner här på konfen, där har du massor av erfarenhet samlad… Ingen verkar ha haft problem med pengarna iaf.
/jonas
-
De kör ju för fullt nu…
Lördagens schema:
11h30 à 12h30 : Qualifications Slalom
12h30 à 14 h30 : Qualifications Jump
15h30 à 16h30 : Qualifications Freestyle20h : début du show
20h20 : Slalom ”Old Stars”
20h25 : Slalom
20 h 35 : 1/2 finale Slalom
20h45 : Jumps
21h40 : Entracte
21h50 : Freestyle
22h20 : Finales Freestyle
22h30 : Finales Slalom
22h40 : Finales Jumps
23h : Fin du show -
Håller helt med, en sån kategori skulle vara klart användbar!
-
Stefan Österman kan man spåra det till… Kanske sa så här i aftonbladet igår:
”Stefan Österman, 34 år, projektledare på Telia,
Uppsala:
– Vet inte. Jag känner inget motstånd för att det är en gaytidning utan det är snarare mina läsvanor. Jag läser väldigt lite tidningar överhuvudtaget.” (länk) Fast Uppsala stämmer ju inte riktigt.Eller så jobbar han på merkantildata, mystiken tänar, snart måste han komma fram…
-
Visst blir det dyrt men så här sa Wallén om man ville spendera pengar på ett racesegel:
Rekomendation: köp ett North Sails 3DL 7,5 kvm för 18 599:-
(http://www.surfblaskan.com/4segel.html)/Jonas
-
Skulle loggat in oxå… Här kommer oxå en bild på ozon-seglet.
/Jonas
-
Gurra 1978 har ju en bra sida med spots Kolla här!
Sen har väl skidsport en spotguide oxå, kolla in http://www.skidsport.nu så hittar du det nog
/Jonas