Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport West Australien Dec-04/Jan-05. Tips?

  • West Australien Dec-04/Jan-05. Tips?

    Publicerad av jojosurf på 28 mars, 2004 vid 19:14

    Hej surf folket…..

    Jag har börjat planera inför nästa surf trip. Hade tänkt mig till West Australien där jag aldrig varit. och behöver därför hjälp av er som varit där tidigare eller hört.

    Hade tänkt åka 15 dec -04 och stanna 4 veckor.

    1)
    Vilken typ av utrustningar behöver jag för att kunna få surfa så mycket det går. Jag tar gärna med två brädor om så behövs. om det går förstås med flyget. Jag väger 83 kg.
    Har en Naish comp Wave 85 liter – 02
    och en NP wave 70 liter – 03 duger de?.
    Segel storlek?

    2)
    Vill gärna vara där det finns både vågor och platt vatten, men föredrar vågor före platt så klart. vågor inte större än 2,5 meter. då börjar benen darra, tyvärr. tips om hur man botar bort darrandet?. börja gå till terapi? wink.gif
    Vilken plats rekommenderas enligt min önskemål?

    3)
    Var kan man bo inom det platsen ni rekommenderade. billigt och bra.

    4)
    Kan man vara utan bil?. är platsen där man bor nära till surfet så att man inte behöver bil?.

    5)
    Måste man ha en bil, var kan man isåfall hyra en billig bil, eller rekommenderas det att köpa en bil och sen sälja när man ska hem.

    Hör gärna av er….. joel_backstrom@yahoo.com

    /Jojo…. cool.gif

    anonym-anvandare svarade 20 år sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • draaaag_eller

    Medlem
    29 mars, 2004 vid 05:35

    Kolla följande länkar:

    http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=183632&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

    http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=132110&page=4&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

    http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=83450&page=8&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

    De kanske hjälper, men för att svara på dina frågor:

    1) Jag körde på en 85liters bräda, men är ganska ny i vågorna. Jag var där något senare än du = mindre vind, så 70liter räcker kanske för dig. Men det är ju klart att om du kan ta med dig båda är väl det klockrent. Segel hade jag 2 st, ett 4.3 och ett 5.0. Man borde nog ha haft tre segel, 3.9, 4.7 ovc 5.4 eller nåt sånt.

    2)Både vågot och plattvatten… Corronation beach ovanför Geraldton funkar bra. Mycket plattvatten innanför revet, fina vågor (min std) utanför. Annars är väl Lancelin kalas också.
    Hur får du bort darrandet? Genom att surfa såklart! Efter en vecka i WA borde du fått tillbaka lite mod. Då sticker du till Margret river, för lite seriös vågsegling.

    3) Bor gör du i bilen på Corronation beach, gratis, färskvattentillgång och faktiskt även en toalett! I Lancelin finns bekvämare alternativ.
    4+5) Att ha bil kändes som en nödvändighet, kolla med Mr Mcgoo i Perth(bilförsäljare), han har hjälpt många svenska surfare. Jag tyckte en van funkade utmärkt, sov i den i två månader. Kallt på nätterna bara… Om du bara ska vara där en månad är det nog skönt att hyra. Det fanns en hel del bra hyrdealar, men någon annan har nog bättre koll än jag på det.

    Lycka till

    /Jonas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 mars, 2004 vid 07:15

    Tusen tack Jonas!… kanske blir det köp när det gäller bilen. min tjej ska plugga där jan 2005. perth. så jag “ber” henne köpa av mig. lite fjäsk så går det vägen. wink.gif

    /Jojo
    cool.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 mars, 2004 vid 07:30

    Hur kontaktar jag Mr Mcgoo bilförsäljaren i Perth?.
    Ngt hemsida?.

    /Jojo cool.gif

  • draaaag_eller

    Medlem
    29 mars, 2004 vid 07:34

    Vi använda av denna mailadress (2001) med den kanske funkar fortfarande:

    mrmcgoo@q-net.net.au

    Han hade ingen hemsifda då, det finns säkert folk som har mer uppdaterad information…

    /Jonas

  • larry

    Medlem
    29 mars, 2004 vid 09:22

    Jag skulle hellre åka en månad tidigare om jag var dig.

    1) Din utrustning blir bra.

    2) Geraldton är väl huvudstaden när det gäller vindsurfing. Där finns alla dina önskemål.

    5) Ja.

    /Larry

  • jojosurf

    Medlem
    29 mars, 2004 vid 14:39

    Hej Larry!

    Om jag vore chef på min jobb så hade jag stuckit för längesedan. smirk.gif

    nu får jag välja mellan Geraldton och Lancelin och ev. ngt ställe som ligger norr om Geraldton, Gnaraloo.. inte lätt beslut.
    har man bil så är det bara att förflytta sig. men landet är h-e inte alls liten., utan mega stor.. men inte säkert jag har råd att ha bil. får vara extrem snål framöver, leva på havregryn och vatten. urk.. crazy.gif

    Tack Larry!

    /Jojo cool.gif

  • larry

    Medlem
    30 mars, 2004 vid 07:00

    Svar till:


    Hej Larry!

    Om jag vore chef på min jobb så hade jag stuckit för längesedan. smirk.gif

    nu får jag välja mellan Geraldton och Lancelin och ev. ngt ställe som ligger norr om Geraldton, Gnaraloo.. inte lätt beslut.
    har man bil så är det bara att förflytta sig. men landet är h-e inte alls liten., utan mega stor.. men inte säkert jag har råd att ha bil. får vara extrem snål framöver, leva på havregryn och vatten. urk.. crazy.gif

    Tack Larry!

    /Jojo cool.gif

    [/ QUOTE ]

    Då blir beslutet vart du ska bo lite svårare. Vinden flyttar sig söderut under säsongen. (Oktober bäst i norr vid Gnaraloo—-Januari bäst i Söder vid Esperence.) Ska su inte ha bil så är det nog bara Lancelin som gäller för din del, hur du nu ska ta dig dit från Perth. Men det går säkert att ordna.

    Eftersom du nämner att du vill ha tillgång till plattvatten så kan du nog stryka Esperence, Margret River och Gnaraloo. Då har du nog bara Geraldton och Lancelin kvar av dom lite mer kända ställena. Geralton är en större ort, roligare och bjuder på fler surfaltermativ än Lancelin men där krävs det nästan bil.

    Hoppas du blir lite klokare.

    MVH

    /Larry

  • draaaag_eller

    Medlem
    30 mars, 2004 vid 13:41

    Det gäller helt enkelt att prioritera…
    Ett halvår på havregryn och nudlar mot en kalasresa som kommer bli ett av de bästa minnena i ditt liv tycker jag låter som ganska billigt. Havregrynen kommer du ha glömt om några år, WA består!

    Men för bövelen, skaffa bil! Du kan få en för runt 10000 spänn och sälja den senare utan att förlora allt för mycket på det, ska dessutom din syrra flytta till Perth kan hon ju sälja den åt dig, så blir det bättre priser än när du står desperat på flygplatsen.

    Om du dessutom hittar någon att resa med (inte omöjligt, en del svenskar åker ju faktiskt till WA runt jul) blir det ännu billigare, och roligare!

    Och Geraldton eller Lancelin kommer bli kanon! Vinden räcker nog till…
    /Jonas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 mars, 2004 vid 08:12

    Margaret River, detta paradis… Finns inte ord tillräckligt för att beskriva känslan när man är där, helt otroligt ställe. Missa inte att ta med en longboard och missa för allt i världen inte spotsn runt yellingup.
    Margaret River IS the place to be

    /Emil som precis kom hem från WA

  • jojosurf

    Medlem
    1 april, 2004 vid 19:11

    Okido grabbar… ska skaffa en bil där nere så jag kan förflytta mig.
    Har mailat till den där Mr Mcgoo bilförsäljaren, men det verkar vara en gammal mail adress (ej svar). kanske nån som köpt en bit där tidigare?. Var? hemsida? mail adress?

    /Jojo cool.gif

  • draaaag_eller

    Medlem
    2 april, 2004 vid 11:48

    Här är kanske en mer uppdaterad länk:
    “Mr McGoo Motors: If you are looking to purchase a car on your arrival, Lets-Perth can highly recommend Mandy at Mr McGoo Motors in Perth. For an excellent service and sourcing of the ideal vehicle at competitive prices Mandy will take the time to locate the desired vehicle and email you the exact details. Please mention Lets-Perth when contacting Mandy using the e-mail or telephone number below. E-mail Mandy at McGoo Motors mrmcgoo@q-net.net.au or Tel: 00-61-8-9361-5566″ Länk: http://www.lets-perth.com/Transport.html sidan är från 2002 men e-postadressen är samma som du fick tidigare.
    De brukar kunna hämta dig på flyplatsen och hjälpa till med ett och annat

  • nevala

    Medlem
    25 april, 2004 vid 21:00

    Håller med Emil…är dock ingen surf expert…men Margaret River var platsen mitt hjärta föll för…Håll dig borta från dom stora turistfällorna…Betydligt mer givande att hänga med dom gamla surf gubbarna där nere..än att glida runt bland surf wannabeesen.. vem vet..dom kanske rent av tar dig med till nåt secret spot…Jag lärde mig våg surfa på margaret river..Bil val!!! ett måste om du vill ta dig till dom lite mer okända..men oftast mysigare ställen..4WD.men sen kostar dom ju skjortan åxo

    Lycka Till..du kommer inte att ångra den resan.. Janne

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 april, 2004 vid 10:19

    Nu vattnas det i munnen 🙂

    Jag var i WA Feb 01. Åkte ihop med en polare som för tillfället studerade på ostkusten. Då han redan ägde en bil “hemma” blev det mycket lättare att regga och försäkra vanen vi köpte. Det kann annars vara knepigt.
    Vi hittade en kanonfin Toyota Hiace (långa versionen!) hos en tant i Perth för AU$ 17000.-. Det låg även en poster med naken Pamela Anderson under mattan cool.gif

    Vi åkte sedan Norr till Cervantes där det finns kanon fin speed segling! Sedan genom brinnande buskar vidare till Geraldton. Vi bodde strax Norr på Sunset Caravan Park. Perfekt ställe. Vid stranden precis utanför kann det ibland bli riktigt stora vågor. Då är det bara att bära grejorna nerför en jävligt brant sanddyn och kasta sej i böljorna.

    Corronation ligger ca 10 min längre Norr. Mit absoluta favorit ställe! Perfekt oss som inte är världsmästare i vågsegling än. Här kann man spolad utan att vara rädd. Det är bara att simma ikapp grejorna och försöka igen.

    Efter 3 veckor var det dax att dra hem. Vi satte upp anonser för våran van i flera Backpackers i Perth och fick napp nästa dag. Vi sålde den för AU$ 20000.- till ett gäng Schweizare grin.gif

    Länkar till spots:
    http://www.windsurfingwa.org.au/location.php
    http://www.geraldtonwindsurfclub.com/hotspots.html

    Här kan man hyra billigare bilar:
    http://www.backpackerrentals.com.au/

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport West Australien Dec-04/Jan-05. Tips?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.