dude
Forumsvar skapade
-
Min fundering är annars om det funkar med flygen att ta med sig en dubbel boardbag och en gearbag, om det aldrig blir några problem med mängden alltså.
niklas
-
En grej ni får akta er för grabbar med dubbelboardbagen är att den blir tung och då behövs det inte att någon tappar den från hög höjd för att den lilla brädan i botten ska pajja.
Jag skulle rekommendera att ha brädan för sig i en boardbag som J.S. sa med lite extra padding om det får plats och sen ha resten i en gearbag. Att dela upp grejerna i två tycker jag är bra med tanke på flyg – man säger att det ena är brädan och det andra är seglet.
En enorm gearbag kan man kanske till och med få problem att check in på ’excess baggage checkinen’. Det kan ju tyckas omständigt att bära två bagar men det gör bara gott att bära lite halvtunga grejer – särskilt på vardera axel i stället för på bara ena.
mvh
-
Det är klart att du ska tjacka ett mindre segel så du kommer ut men det kommer ju inte att funka optimal som sagt så det är ingen ide att lägga ut några pengar på det så köp ett riktigt billigt segel från några år tillbaka. mvh
-
Jag fick för mig det. Det sades att världscupseglarna körde excellerator 80 i stället för viper race för att ”flexkurvan passar bättre” eller närmare för att om masten går av så vinner du inga race.
Nu tror jag dock att dom har kommit över problemet med viperna konstruktion. Och dessutom har de ju nu viper wave, inte sant, som ska klara påfrestningarna i vågor. Men jag är fortfarade lite skeptisk att de håller lika bra. Min uppfattning är att 100% inte håller lika bra och att det bara är ett pris man får betala för att köra på en otroligt mycket lättare mast som har bättre flexegenskaper och känns väldigt bra att segla med.
Jag undrar bara vad som sägs allmänt om viper nu för tiden. Hur mycket används viper i race- o wavevärldscupen egentligen?
mvh
-
Apropå små segel på större bräda 🙂
Här är ett trevligt resultat från föregående diskussioner.
->Gammalt litet segel passar bra på stor bräda<- Äldre segel har tryckpunkten längre bak. Ett gammalt litet segel har alltså tryckpunkten på samma ställe som ett större modernt segel. Själv har jag haft kul när jag kört 5.9 Hot Sails Gridlock ’95 på en AHD 300 ’98 à 135 liter. Detta har kompisar som vill lära sig plana fått köra. Med en större bräda är det lättare att komma upp i planing. Det är också lättare att komma upp i planing med ett bukigare segel som har bottendrag. Vad sägs, är det inte ett bra koncept för att lära sig plana på? mvh
-
Tack för svaren.
UP’s kolmaster är det allmänt känt att de gick av som tändstickor.
Robert, kommer du ihåg vad det var för märke o år masten var från?
Jag själv köpte en North Viper (100%) 430 som gick av mitt emellan bommen och mastfoten i somras. Det är väl allmänt känt att Vipermaster går av som tändstickor vad jag kommer ihåg också.
Än så länge verkar det som om begagnade master i allmänhet klarar sig bra. Bara man håller sig borta från vissa 100%ar och ruttna egg från det förflutna.
mvh
-
Låter härligt! Vad gick du på för prognos John? Var det inte SV 5-8 m/s? mvh Niklas
-
spontant om konstruktionen. när masten böjs i en vindby så borde seglet bli plattare och gå snabbare – där tror jag naturen gett fåglar och fladdermöss något… jag är nog helt ointresserad av att segla runt med onödigt segeltyg när det blåser bra 🙂
-
om du funderar på FLOW 276 så är det den bästa brädan jag seglat. mvh
-
dude
Medlem5 april, 2001 vid 15:40 som svar på: Nån som testat dessa eller vet var man kan få tag på?Om det är nån som får tag på dom så är jag intresserad och även en polare. mvh niklas
-
jag har alltid fått kastfall men det intressanta är att nu är jag i sämre form och bara det senaste året har jag pajjat nosen på min egen brorsans och senast uthyrningsbrädan på cabarete med kastfall. jag kan väl säga att jag höll upp i lite över ett år och förkovrade mig lite då också. som en annan talare sa så lönar det sig att hålla sig i form. före dessa bräder jag nämnt jag haft sönder har jag aldrig förut haft sönder nån bräda med kastfall. ja förut var jag bombsäker på att när jag fick kast så var det lätt att undvika nosen. nu gäller det bara att komma tillbaka dit ! mvh
-
Håller helt med rian ! mvh
-
Jag skulle ta 6.9. Du planar tidigare o får mer tid på vattnet. Och så kommer du aldrig klandra dig för att ha valt det mindre seglet för att du inte har nog med tryck i seglet…
