fastforward
Forumsvar skapade
-
Ok så det blåser 16-18 knop och han väljer att gå ut med 5.0 och gigantisk nybörjarbräda för att snurra segel… Skönt att se att det finns folk som går emot strömmen och inte gillar planing. 😀
-
Var är det mest vindsäkert i Sverige – Götet eller Malmö?
-
Ska du ha den som renodlad husbil eller som surfbuss med proffsbyggd inredning? Ska du ha surfprylarna på taket eller i bilen med andra ord… En husbil yngre än 97 kostar en hel del pengar – då kanske det känns lite hårt att sätta sågen i inredningen den första man gör bara för att få plats med prylarna. Vilken storlek på bil är du sugen på?
Ett stalltips är att det blir billigare att köpa från Tyskland.
-
fastforward
Medlem20 december, 2007 vid 12:24 som svar på: Fordonsskatten för lätta lastbilar höjs med 45 procent.Om man har bussen reggad som husbil så klarar man sig eller?
-
fastforward
Medlem17 december, 2007 vid 09:23 som svar på: Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanareJag tror nog de flesta småbilar funkar om man har hyfsat smala brädor och lastar fotutrymmet höger fram -> bakrutan. För större lastkapacitet är det bara att kasta ur höger framstol (detta funkar dock enbart om man inte har sidoairbag i sätet) och halva baksätet.
Tim.Eriksson: funkar det inte att fälla framsätet bakåt i A4:an? Jag har testlastat en A6:a och det var ju en dröm pga bredden och att det nästan blev helt plant om man fällde framsätet bakåt.
-
fastforward
Medlem17 december, 2007 vid 08:04 som svar på: Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanareNissan Note har inte ett framsäte som går att fälla framåt. Jag hyrde Note som surfbil ett par gånger i somras då jag höll på och bytte bil.
Däremot går det utmärkt att fälla sätet bakåt (även om reglaget är av skruv-typ så att det tar ett tag) och man får ett väldigt platt golv. Dock är det inte tillräckligt platt för att kunna sova på (pga stolarna skålning) men det kanske går att lösa om man lägger i en madrass.
Jag körde hela surfutrustningen utan större problem och hade sikt bakåt och i höger sidospegel. 490-masten gick in men det var på håret (den är 260cm). Min bräda är dock 80cm bred så jag fick sitta lite lutad åt vänster i förarstolen för att få plats.
Är du orolig för klädseln så köp ett mekarskydd på biltema. Ibland ligger det ett par liter vatten och guppar i mitt framsäte när jag lastar ur men mekarskyddet är 100% vattentätt så det är ingen fara.
-
fastforward
Medlem16 december, 2007 vid 20:32 som svar på: Varför har du/ni inte flyttat till surfbart vatten?Äh, den skrev jag bara 3 gånger… 🙂
-
Marknaden för detta system krymper nog allt eftersom folk skaffar sig mobiler som kan surfa på nätet. Då kan man själv söka upp den info man vill ha – gratis dessutom.
Tror inte att jag skulle vilja betala för något annat än observationer från det spot jag planerade att åka till. Men för det krävs ju vindmätare och annan hårdvara.
-
fastforward
Medlem14 december, 2007 vid 10:46 som svar på: Varför har du/ni inte flyttat till surfbart vatten?Fyllde bara i den översta rutan… Sporadiska förhandlingar och övertalningsförsök sker ibland men det ser rätt kört ut.
Funderade lite på vänner-alternativet men så länge man inte flyttar utomlands så är det inget som hindrar att man åker över och hälsar på över en helg ibland.
-
fastforward
Medlem13 december, 2007 vid 22:28 som svar på: Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanareJazz är en mycket trevlig bil men jag betvivlar starkt att den har 280cm lastutrymme. Min 255-bräda var alldeles för lång. Irriterar mig även på den lilla hyllan i knähöjd på båda framplatserna som tar 10 cm längd och gör det svårt att få ner något i höger framsätes fotutrymme.
-
Jag passar alltid på och ber om klibbor när jag handlar på en surfbutik. Snart är hela resväskan täckt. Ett perfekt sätt att se skillnad på sin egen väska och alla andras svarta Samsonites.
-
@Bjornen 432857 wrote:
Hur är det med brottsligheten, har idag fått höra av två oberoende personer att det är mycket kriminalitet på Isla Margarita. Är det något att bry sig om eller gäller vanligt sunt förnuft och vilka områden ska man undvika i så fall ? Tänker då främst på turer utanför el yaque.
//Björn
Tror inte det är så farligt om man har lite sunt förnuft. El Yaque och de andra turistfällorna är ju lugna men jag kan tänka mig att det är värre att gå ensam omkring i Porlamar på nätterna typ. Förra året var det ett gäng svenskar som hade blivit rånade och fått några käftsmällar i Porlamar vet jag. Hur som helst är det mycket säkrare än i Caracas iaf – där är man så gott som garanterad att bli rånad, mördad och kidnappad 😀
-
fastforward
Medlem6 december, 2007 vid 09:22 som svar på: Ta med brädan på flyget till Isla margarita??!@Oregistrerad 432755 wrote:
Lite off topic – för detta ber jag om ursäkt.
Jox, hur fick du tag på den rutten? Jag var in på lufthansa.com men deras sajt ville inte kännas vid någon flygplats som heter Porlamar i Venezuela.
Det är väl dit du reser?-JG
Lufthansa åker nog till Caracas (huvudstaden i Venezuela) och så åker man lokalflyg ut till ön.
-
@andersbq 432697 wrote:
Jag jobbar (delvis) med sådana, dels så har vi Sunfleet och dels Volvo Green Car Drive (den senare riktad till studenter). Antalet bilar i poolerna styrs av efterfrågan, är det fler på samma spot som vill ha bilar, så körs det dit fler bilar. Antalet reservbilar är praktiskt taget obegränsat eftersom vi roddar båda poolerna via Hertz. Upplägget är en fast månadsavgift 175:- och en rörlig peng 25:- per timme. Om du har bilen i över 8 timmar per dygn så kostar det inget extra. Utöver detta betalar man typ 2,30 per km, då ingår allt, bensin, skatt, tvätt, försäkring osv. Man bokar via nätet och låser upp med SMS. http://www.sunfleet.com
Jag har kollat på det där och liknande företag tidigare men hur man än räknar blir det aldrig billigare än att hyra en Nissan Note på Statoil.
Säg att man behöver bilen i åtminstone 8 timmar för en surfdag. På Sunfleet behöver man en V50 för att få plats med prylarna i bilen. Det blir då ~240 för bilen plus 230 i drivmedel om man kör 10 mil. Sedan tillkommer månadsavgift som blir en extra 20-lapp om man hyr 9 ggr/månad (typ 2ggr i veckan). Totalt alltså 490:- för 24 timmars användande. En Nissan Note på Statoil kostar 300/dygn och bensin för 10 mil går på ~84. Med andra ord sparar man 100:-/surfdag på att hyra en Nissan Note istället. Då har Statoil-bilen dessutom lägre självrisk och man är inte låst att betala 175:- i månaden. Sunfleets fördelar är att en V50 är en bättre bil och att de förmodligen har bättre tillgång på bilar. Å andra sidan är chansen mycket större att man har en Statoil-mack i närheten än ett Sunfleet-ställe.
-
Jag skulle nog behöva vara mer inpulsiv i mina inköp. Så fort jag ska köpa något för över 1000-2000:- så lägger jag ner så otroligt mycket tid på planering. Man sitter och jämför priser och modeller i absurdum, letar obskyra tyska webbutiker, fulprutar på ebay… Visst, prylen blir oftast ganska mycket billigare och bättre men det går ju åt så mycket mer energi och tid mot att bara knalla in på Elgiganten och tjacka första bästa GPS t.ex.
Jag har pratat med bekanta och det verkar vara många som har samma ”problem”. Kärnan i det hela är nog tillkomsten av Internet – det finns alldeles för mycket information där ute helt enkelt. Jämför med tiden då man bara knallade ner till handlarn på byn och köpte den radio han hade på lager så finns det ju oceaner av valmöjligheter nuförtiden. Jag vet inte riktigt vad jag ville säga med det här men nu hinner jag inte skriva mer för jag måste leta rätt på en fjolårs-Kona Dr. Dew till bra pris i Bayern och maila en bekants bekant om priser på Canon HV20 i Miami. Någon kanske har lagt ett högre bud i den där ebay-auktionen jag är med i också…
