

forfun
Forumsvar skapade
-
Tuff bild !!
Men tänk att nästan varje bild på sjön har lutande horizont, haha. Mina bilder oxå 😀
Bappel
-
Tackar för det :rolleyes:
-
Grymma bilder ! Grym skärpa !
Gillar den grymma användningen av ljuset i bild nr.1 Hade varit närmast perfekt om inte horisonten lutat för mycket… något som man ojat sig för många gånger !!
Kanonbilder.
Bappel
-
Kör hårt !
Bappel
-
Tjena Joakim
Hur ska man nu förklara detta…
Det handlar om att hålla jämnvikt på utrustningens tryckpunkter… krafterna är många, men för att förenkla utav bara den så kan man säga att det finns två stycken tryckpunkter i din utrustning som måste balanseras ut mot varandra för att brädan ska gå rakt.
Den första (Riggen);
När det blåser i seglet så är den största kraften som bildas den som drar seglet i sidled. Då hänger du emot den kraften (annars faller du framstupa i seglet). Den tryckpunkten som du balanserar upp med din kropp ligger lite framför mitten i seglet (där du placerar dina hängtampar).
Om du inte hänger direkt mot den tryckpunkten kommer seglet att vilja vrida sig… som om du till exempel skulle hålla i bommen för långt fram, så vill seglet vrida sig upp mot vinden. Seglets tryckpunkt hamnar bakom din egen tyngdpunkt.Den andra (Brädan);
När det inte blåser så mycket så ligger hela brädan i vattnet och hela brädans kant håller emot den sidokraft som seglet skapar. (det bildas även en liten frammåtdrivande kraft vilket gör att brädan rör sig frammåt). Brädans tryckpunkt ligger då ungefär på mitten.Om du nu står mitt på din bräda och håller i din bom på rätt ställe så går brädan rakt fram. Seglets tryckpunkt ligger precis ovanför brädans tryckpunkt. Ingen obalans. OK.
Om du nu lutar din rigg bakåt så kommer ju seglets tryckpunkt att hamna bakom brädans tryckpunkt och brädan (precis som seglet ovan) kommer att vilja vrida sig och svänger därmed upp mot vinden.DET är vad som händer !!! När du kliver bakåt på brädan så tar du riggen med dig bakåt och brädan lovar upp mot vinden…
Om du däremot planar så ligger ju bara en liten bit av bakre delen på brädan i vattnet. Då har även brädans tryckpunkt flyttats bakåt mot fenan som tar upp den största kraften.
Det är därför man flyttar sig bakåt på brädan när man börjar plana. Man följer brädans tryckpunkt bakåt… Seglets och brädans tryckpunkter ska ligga placerade ovanför varandra för att brädan ska gå rakt fram.Med planing och den mycket högre fart som man håller så följer finesser som ex. fotstyrning, skenbar vind m.m. Men en sak i taget.
Summan av kardemumman blir att du måste plana innan du kan kliva bakåt till stropparna. Om man ändå vill prova så går det på en del nybörjarbrädor att montera fotstropparna mycket längre fram…
Att sträva efter;
Fall av så pass mycket att du får planing. Sätt fötterna i fotstropparna, först främre och sedan bakre. Sväng sedan upp mot vinden lagom för att fortsätta din färd.Rörigt ?
Det brukar ordna sig – Lycka till
Bappel
-
Har kört med V8’or ett bra tag. Bra segel !!!
Med tanke på masten så gäller det ”vanliga” med kolfibermaster; aktas för stötar och slag (stenar och andra vassa föremål) samt lägg prylarna i skuggan om du inte kommer att använda dem på ett tag… sol försvagar masterna.
Med tanke på att du aldrig ägt ett cambersegel så kan jag väl tipsa om hur jag riggar mitt (alla har väl sina trix) vilket du sedan kan jämföra med de rigginstruktioner som följer med seglet;
– Stoppa in masten och se till att den hamnar ovanför camber-enheterna. Öppna eventuellt dragkedjorna vid varje camber. När det börjar att ta emot (i toppen på masttoppen), sluta dra. Det nöter och en del har råkat ut för att masten har spräckt sömmen på mastfickan… Dra i stället ”ihop” hålet för bommen men se till att inte få skarpa veck i monofilmen. Det gör seglet planare. Håll sedan i masten vid bomhålet och dra i mastfickan stegvis så seglets topp glider ner över masttoppen. Ett litet ryck brukar behövas på slutet.
Kontrollera att plastproppen i toppen på seglet har träffat hålet i masttoppen.– Montera mastförlängaren och trä tampen på rätt sätt (låt någon visa dig eller läs manualen) men spänn inte ner för mycket.
VIKTIGT; Kontrollera åter igen proppen i toppen. Nu kontrollerar du även om mastens skarv är ordentligt ihopmonterad genom att dra med fingret över skarven (kan vara klurigt att hitta skarven i början). En dåligt ihopsatt mast kan gå sönder och även skada seglet.– Montera bommen och spänn ut seglet. Dra ner nedhalet för hand utan något större tryck.
– För att få camber-enheterna på plats trycker du på lattan en bit in på seglet samtidigt som cambern trycks mot sin korrekta position. Stäng dragkedjorna för varje camber.
– Nedhal. Mycket nedhal. Låt någon som kan hjälpa dig. Han kommer att ge ditt segel mer nedhal än vad du trodde var möjligt… Själv använder jag en sån där fjollig vev, som dock är skitbra !!!
– Ut och gasa !!!
När du riggar ner görs det i omvänd ordning. Jag brukar släppa på nedhalet en bit och ”manuellt” snäppa loss mina cambers. Om man inte gör det så poppar de loss själva, men de slår ganska hårt mot mastfickan och är ganska vassa… var rädd om ditt segel.
Bappel
-
Jag kör 90 liters och väger 105 pannor. Det är dock en slalom, men så fort det är så pass mycket vind att det rör på sig så håller den sig i övervattensläge…
(205 lång kan jag väl tillägga !)
Bappel
-
Intressant tråd !
Den verkar vara utrustad med ett SiRF II chip i stället för det nyare SiRF III chippet, med det kanske inte påverkar ?!?
Bappel
Hittade en del info på http://wiki.openstreetmap.org/index.php/GPS_Reviews
NaviGPS / (B)GT-11
Price: without Bluetooth: £64.99 GBP ( ~ 94 €+Shipping)
Price: with Bluetooth: £76.38 GBP ( ~112 €+Shipping)
Both the standard and Bluetooth versions of the NaviGPS are available in the UK from Storage Depot. Storage Depot will donate 10% of the purchase price to OSM if you buy a NaviGPS from them – see Shop for details. Storage Depot are now (as at September 2006) supplying the Locosys GPS Tracker GT-11/BGT-11 version – this is identical to the Scytex NaviGPS other than the text on the device says GT-11/BGT-11 instead of NAViGPS. Notice: If you order at Storage Depot the device is delivered without a cycle mount, without an arm strap and with a UK (non Europe) 240V adapter. Storage Depot offer the cycle mount as an option for £6 GBP.
The Bluetooth version is available in Canada from GPS Central.ca and Mobile GPS Online.
in the Netherlands, the product is known under the name Amaryllo Trip Tracker. check http://www.amaryllo.com
Check the Scytex website for other worldwide distributors.
12 channels.
Sirf II
8,192 trackpoints (6,000,000 trackpoints using optional 2GB SD memory card).
stores up to 1 month – ½ year of tracks on 2GB SD card.
made for: biking, jogging.The NaviGPSA compact GPS with basic navigation capabilities and data logging. No facility to display a map.
The GPS performance seems to be acceptable. It makes a nice bleep and flashes a red light when it achieves lock-on which is nice and reassuring.
The unit is solid, well constructed and quite compact. It claims to be waterproof – it is certainly rainproof. It contains a non-replaceable rechargeable li-ion batteries with a maximum battery life of 32 hours. The standard version comes with a car charger as standard. Both models have a USB serial connection for upload and recharging. The ability to recharge via the USB cable is a very nice feature. It also comes with a standard adaptor for recharging from a car and the most compact and nifty 240 volt mains adaptor I have ever seen.
The screen is small (33mm×21mm; 128×64 pixels) but quite readable in daylight with mostly clear displays. The status symbols on the right of the screen (2D/3D, battery indicator, etc.) are quite small and hard to see (with my eyesight). The backlight is red which is a bit unusual (maybe it’s intended to preserve night-vision?). It is easy to accidentally set it permanently on, or permanently off, rather than the default auto-off mode.
It has only 2 buttons for operation: an On/Off/Escape button and a joystick-like button for menu navigation. The joystick can be operated, albeit a bit clumsily, while wearing thin gloves and riding a bicycle. Not sure if it would be possible while wearing very thick gloves (eg ski-gloves).
The manual comes as a PDF document on a CD, or can be downloaded (see below). It is well written (for a Taiwanese user manual), and runs to 66 pages. The editor’s introduction is written from the heart and is a nice touch.
It has all the standard basic GPS features: routes, waypoints and track-logs (but no map display). A trip meter is provided that is clearly designed for the cyclist. It also has configurable alerts for speed, altitude and destinations which some people might find useful.
It comes with a simple Windows application for uploading/downloading routes, waypoints and trackpoints. Installation of the USB serial driver was a bit fiddly, but otherwise it works fine. In the software ”Version 1.1 B20060228” there are two main download options (Oziexplorer/GPX/CSV and Waypoint+) in addition to the raw NMEA files. This software version also uses GPSBabel to export the data in KML format suitable for use with Google Maps and Google Earth. There is a backup/restore function which creates a 512k binary file which I suppose is a dump of its flash memory.
For Linux users, the Windows application appears to work OK using wine. The USB interface on the device is supported by the pl2303 driver and appears as a serial port (e.g. /dev/ttyUSB0) providing raw NMEA data for gpsd or gpsdrive. Some further Linux information is at NaviGPS with Linux. This page includes a link to a page describing a Perl script that can be used in place of the Windows program provided with the device.
It can record 8,192 track points in the built-in flash memory at ”compact”, 1, 5, 10, 30 and 60 second intervals.
Track logs
It has a slot for an SD memory card which records tracks in NMEA format. A new log file is started as soon as the device is turned on and records continuously. We assume a:
maximum NMEA string has ~500 Bytes/s and a minimal NMEA string has ~100 Bytes/s.
⟶ 0.5 .. 2.7 hours / 1MB.
⟶ 2000 .. 10000 Trackpoints / 1MB.
⟶ 2000K .. 10,000K Trackpoints / 1GB SD card.
⟹ 500 .. 2700 hours of pure tracks / 1GB SD card.
⟹ 2.5 .. 14 Month of complete Tracklogs (1 sec, 2GB card, 12h/day)
The SD card track log data can not be read via the USB cable. You need to remove the card and use an external card reader.Initially the device failed to write any data to my SD card but it worked fine after selecting the ”format card” option. The same card had been working fine in a digital camera so perhaps the NaviGPS is a little fussy about the formatting of the card (that’s probably because the NaviGPS expects the card to be formatted without a partition table and will not use the card if it contains one).
To convert the track logs from NMEA to a format usable by openstreetmap, see the NMEA page.
Good Things
Good for cyclists (Notice: cycle mount and arm strap not included if ordered at Storage Depot)
Price!
Waterproof
Lightweight & compact
Very robust (mine has survived several drops and considerable rough handling)
8k trackpoints internal Memory (750k trackpoints using 256MB SD card)
Rechargeable battery
Rechargeable via USB cable
User manual is humorousBad Things
Backlight – can be left on accidentally
Status icons – can be hard to read
Only available in UK, Canada, Russia, Taiwan
Bike mount not very strong (mine broke, unit fell onto concrete at 20mph)
Doesn’t do negative altitude, just reads 0ft (tested in Death Valley!)
Waypoint names can only be 6 characters long
Does not make tracklog points based on distance.Summary
Seems to be ideal for the cyclist capturing tracklogs for OSM. Excellent price.
Manual
The PDF manual for the NaviGPS is available from the Scytex website; the manual for the GT-11/BGT-11 is available from the Locosys Technology website (these manuals are essentially identical).
Owners Notes
The NaviGPS page contains notes about the operation of the unit.
Getting Routes from Google Maps
I have written a simple Perl script for grabbing routes from google maps in KML, and converting / saving them to .wtp / .rte format. The usage is:
> gmap2ozi.pl [ routename ] [ postcode 1 ] [ postcode 2 ]
This could be made more generic quite easily — it is just a first stab! I wrote it out of frustration at my inability in getting useful information onto the device.It is available at http://ave.wrigley.name/gmap2ozi.pl.
-
1 0 9 , 2 K n o p . . .
Det är inte att föregå med gott exempel direkt. ”…för att garantera en trovärdig och seriös nivå…” hmm.
Bappel
-
@MacTS 392138 wrote:
Och nu har han kört över 40 knop: http://www.mauisails.com/forum/viewtopic.php?id=1270
Kan bara hålla med… Kul läsning !!! Bra inlägg !!!
Bappel
-
forfun
Medlem23 juni, 2007 vid 21:22 som svar på: Velocitek VMG och fartmätare nu möjlig använda på speedsurfingSer ut som den är inbyggd i en ”OtterBox”. Kan det stämma ?
Jag såg att det gick att ladda hem en användarmanual till den. Det verkar ju nästan som om den är speciellt anpassad just för GPS-Speedsurfing…
Det kanske bara är att bereda plats för den i Speedmanualen… vi får väl hålla tummarna och se hur det går med godkännandet.Vilken balta-display; ett bomfäste på den där och en slavenhet för andra sidan bommen så är en dröm uppfylld. Å andra sidan säljer väl Johan gärna två stycken, haha
Bappel
-
Cooooooola ställen !!!
…säger jag som inte kommit iväg till TT en gång, haha…
Men det ser ju ruggigt platt ut.
”Har vi lite flyt sa kanske vi har hittat ett bra alternativ till Strand Horst 100 mil narmare”.
Det låter ju inte dumt det heller. Får väl hoppas att vi HAR flyt och att det är så…Bra jobbat GW, hoppas det blir lite mer lufttryck då, så du kan testa stället !
Ha det !
Bappel -
Haha
Jag tror den snubben använde sig av samma teknik som han på filmsnutten som Getwet lade upp…
http://www.kossan.se/roliga-filmer/extreme_kite_surfing.htm#6PyRweztoCX-2
..måste hängt på något med ett ruggigt drag!
Bappel
-
Tja ba !
Bara hoppas att det där va en fejk… TROTS, att de va en kitare…
Hadde snubben en GPS på sig tro ? Ha ha vilket jäkla ax… njää.
Ruggit !
Bappel