fredrik-ygge
Forumsvar skapade
-
Sillvik eller däromkring. Kommer nog inte ut förrän runt 18.30.
Någon som har någon gissning om bomstatus i Sillvik idag?
-
Du tänker säkert rätt. Tänk också på fenans förmåga att ta sidkraft som sagt är kvadratisk mot hastigheten. Fenan kan alltså ta lite mer än dubbelt så mycket kraft vid 30 knop som vid 20 knop. (30*30/20*20) Kolla Starboard-dokumentet ovan för detaljer.
-
Jag får väl kasta mig ut först denna gång så är det andras tur att ifrågasätta vad jag bygger mina slutsatser på. 😉
Jag tror att 30 fenan blir jättebra som slalom/speed fena till 5.5. Jag kör 29 cm till 5.8 och 35 till 7.0. Upplever båda som ungefär lika väl anpassade till segelstorlek. Så min gissning är att du kommer uppleva 30 & 5.5 ungefär som du upplever din 34 med 6.5 (med reservation för att jag inte känner till Freespeed som modell).
Övriga frågor om lyft har jag inte en susning om. Vet bara att jag upplevde min SR6b som jättebra på den punkten (och som jättebra fena överhuvudtaget)
-
Jesper: Orka diskutera sådant här är min natur. Förlåt.
Ola: Håller helt med om att vikten jämfört med allt annat förmodligen har marginell betydelse. Min nyfikenhet väcktes bara av rekommendationen att Filip kunde ta en mindre fena till visst segel om han var lättare (allt annat lika antog jag).
-
@Jester 386559 wrote:
Problemet är att du nu jämför ett proffs med en amatör.??
Nej, vilken amatör skulle det vara? Jag menar att jag skulle bli förvånad om en 70kg-gubbe skulle använda så liten fena till så stort segel även om han är proffs.
@Jester 386559 wrote:
Jag har mig själv som måttståck (och jag är i allra största grad en glad amatör), och jag kör inte 26 cm med min 6.8…
Jo, men du kan ju inte bara ha dig som måtstock och jämföra dig själv med dig själv. Om du jämför dig själv med andra tyngre och lättare surfare på ungefär din nivå, ser du då ett tydligt mönster att lättare surfare har mindre fena?
@Jester 386559 wrote:
Men du kanske kan haslpa fram en matematisk formel som stödjer dina teorier??
Tal om mina ”teorier” är en övertolkning av vad jag skrev. Jag skrev faktiskt mer i frågeform och var väldigt tydlig med att jag är ödmjuk i frågan och att jag mycket väl kan ha fel. Det var mer det att det du sa inte stämde med vare sig min intuition eller erfarenhet och då är det ju intressant att få mer info. Se inte inlägget som något annat.
Om jag ändå skulle försöka formulera varför min intuition leder mig till att tro att tyngre surfare skulle ha mindre fena för viss segelstorlek så skulle det kanske se ut som något i stil med nedan.
(Kanske bara skjuta in en OBS-parentes först. Jag talar inte om jämförelse av fenstorlek i viss vindstyrka för lättare resp tyngre person, utan vid användning av en viss segelstorlek – som den tyngre då använder när det blåser mer och den lättare när det blåser mindre.)
1) Sidotrycket en fena kan ta ökar drastiskt med hastigheten. Om man läser t.ex. http://www.star-board.com/images/2007/drake_chronicles/doc/BoardForces.rtf så kan man utläsa att sidokraften på fenan kan skrivas som
FL = [2b/((d/cAVE) + 1)]d2qb[cos(b/2)]
där q är proportionellt mot hastigheten i kvadrat.
2) Den tyngre surfaren använder den aktuella segelstorleken vid en hög vindhastighet och har därmed betydligt högre hastighet med detta segel än den lättare surfaren (som använder det i lättare vind).
3) Den ökade sidokraften på seglet från den tyngre surfaren är poportionell mot vikten och uppväger inte den ökade sidokraften på fenan. Alltså kan han ha mindre fena.Betonar för säkerhetsskull igen att detta bara är vad min intuition säger och att jag mycket väl kan ha fel. Se detta som en fråga och inte som en presentation av något jag säkerställt!
-
Det här badet öster om hamnen är väl också avspärrat förstås?
-
@jOHNjRAMBO 386524 wrote:
vart i arendal har du tänkt o köra??
Knatte skickade ju en del länkar där det mesta är med. Tänkte testa att gå i på sandstranden på första bilden och sedan kan man köra repor längs den gröna ungefär. Skulle vara kul att testa denna spot mitt i hamnen. Lite orolig dock att det är så mycket vindskugga i starten att det är svårt att guppa ut på de prylar man vill ha när man kommer ut. Jag kanske fegar ur och tar Sillvik eller däromkring. Får kolla lite hur vindriktningen utvecklar sig under morgondagen. Blir det för mycket nord tar jag hursomhelst inte Arendal.
Väldigt sugen på att testa det som sagt …
-
Jag är inne på att åka Sillvik imorgon kväll. Någon som har några insider-tips om bommen imorgon kväll?
Funderar också på att testa Arendal nu när det verkar bli mer Ost än Nord. Skulle vilja reka istigning etc inför en västlig, hård kuling och lite speedkörning. Vid ostligt kan man ju köra safe med piren i lä. Nog rätt bra vind från älven vid ostligt. Någon som är lockad att hänga på?
-
Du har säkert rätt, men jag har svårt att tycka ett det känns solklart, speciellt i de större storlekarna. Kolla t.ex. 120 kg Tomas Doeblin som kört 26 cm med 6.8 m (i 45 knop). Vilken 70kg-gubbe skulle köra mindre fena med den segelstorleken?
-
@Ola H. 386396 wrote:
Kanske har du rätt i att jag helt enkelt kör för sakta (typ 28 knop) för att 34:an skall gå riktigt bra.
Jag är ödmjuk i frågan – vet för lite – men gissar ändå att det finns ett samband mellan hur snabbt man kör och hur lite fena man kan ha. Hade inte du kontakt med Ian Fox? Han körde tydligen en SR6b 23cm till ett 5.6 (i 46 knop). Vore kul att höra vad han säger om fenstorlek i förhållande till segelstorlek, vikt och hastighet.
-
@Ola H. 386362 wrote:
Så, även om man vid en viss fart huvudsakligen skulle kunna matcha en viss fenstorlek till en viss segelstorlek så är alltså min hypotes att tyngre seglare behöver lite mer fena för att kunna acclerera effektivt.
Förvisso och det är säkert en viktig aspekt i t.ex. slalom. Nu tänkte jag mer på speed (och duktig surfare som klarar att komma upp i fart rätt lätt även med liten fena).
Såg t.ex. att Daniel Borgelind kört 7.8 med 34 fena. Svårt att se en betydligt lättare person köra mindre fena än så. För mig som är kortare och mycket lättare är ju 7.8 en lättvindssegel. Inte skulle jag välja en 32 fena eller mindre. -
Tack Glenn, du är verkligen Mr Secret Spot Revealed. Orkar du rita in på kartan? Är det gott om parkering? Har svårt att sno din p-plats när du delar med dig så här.
Kom faktiskt ut igår i alla fall. Såg hur det började röra sig i träden framåt kvällen och hade fullt drag i 9.5:an från 19:30 till 21:30, sedan började vinden dö (och mina klena muskler också). Gick i från privat väg hos kompis ungefär halvvägs mellan Varholmen och Sillvik. Fick bära rätt långt. Kryssade sedan upp till Sillvik. Det området är verkligen ljuvligt vid den här vindriktningen! (Säkert vid många andra också, men då har man så mycket mer att välja på.)
-
@Jester 386213 wrote:
Är du ganska lätt kan tom en 28 fungera.
Kan du utveckla det Jester?
Det är ju många faktorer som hänger ihop med val av utrustning och vikt och komplicerat att resonera om. Då jag bantat bort 10 kg till i år har jag verkligen kunna jämföra trimmet med två helt olika vikter, 80 resp 70kg. Jag upplever skillnaden i trim på 10 kg som väldigt stor. I stort kör jag med samma kombinationer segel-bräda-fena men har ställt om en del vad gäller placeraing av bom, hängseletampar etc. Är det något jag ändrat i kombineringen av utrustning är det att jag nog hellre väljer mindre bräda till visst segel. Känns som att större bräda lättare går till väders när man är lättare och man har inte samma behov av volymen. Däremot har jag behållit samma fenstorlek relativt segel. Jag är ju inte någon stjärna och kan vara på fel väg, men så känns det nu.
Jag hade faktiskt motsatt tro till vad du uttrycker när det gällde fena rel. segel: En stor person kör med stort segel i hårdare vind => högre fart än en lättare person med samma segel (då i lättare vind). Högre fart betyder att man kan ha mindre fena (och ta höjd etc. ändå).
-
Bättre med ett negativt inlägg Lars_K än att jag åkt dit och konstaterat på plats. Tack!
Verkar som om det blev dåligt med vind idag. Lägger ner. Rubriken borde varit:
Göteborg idag söndag NO WAY
