fredrik-ygge
Forumsvar skapade
-
37.8 på en HS105! Den ser dock misstänkt ut med ”bara” 31.5 på display. Undrar om den skulle passera svensk RTK …
-
Alltid brädan först!
Med den simmar man normalt till riggen innan den sjunker. Sedan bara att binda ihop och försöka nå land. Är det för tungt, offra riggen.
Problemet är om brädan åker iväg på en våg. Då kan det vara helt kört att få tag i den. (Så förmodligen här.)
-
fredrik-ygge
Medlem18 september, 2006 vid 10:07 som svar på: Värt att veta om man seglar i klashamnEn tanke:
Kan inte ni GPSare ta fram exakt position för alla ni sett så är det ju en smal sak att märka ut dem sedan? Uppskattningarna om läget verkar ju variera avsevärt.
(Kom ni inte ihåg att bookmarka dem kan ni få ut dem från filen via GPSar och påminna er om när ni passerade dem.)
-
Ian wrote:men man får ju ordentlig kraft i selen ändå och ofta är det ju inte draget i linorna i kastfalle som är så mycket större än vanligt förutom just när man slår i och stannarupp, så skulle kunna tänka mig att manskulle kunna ha nån sorts utlösningsmekanism för attt spara rygg/nacke/bom kanske men knappasst för nosen.
Kanske du har rätt.
Man skulle nog behöva testa. De få gånger jag fått nosskada har jag dock suttit fast hårt och bankat i. Löjligt svårt att säga om det hade hjälpt om linorna släppt, men jag är benägen att tro det.
Rygg/nacke/bom är ju inte så lite i sig f.ö.
-
Håller med alexasu. Kraften kommer av att man sitter fast. De skulle ju inte heller lösa ut förrän det är stor kraft (inte när man står kvar på brädan).
Finns ju busenkel och funktionellt spänne för t.ex. barnhjälmar som är gjort så att remmen öppnas vid stor kraft (barnet fastat i något och hänger i hjälmen). Borde funka utmärkt. Hade jag en liten plastfabrik skulle jag nog tillverka ett gäng …
-
Jag har en sådan här och älskar den:
http://www.gunsails.de/en/car.php?p=1536Man ställer sig på den tar av allt och stänger den. Nästa gång man öppnar den är i duschen hemma.
Torka seglet med en handduk när det är riggat hjälper också mycket. Sedan klarar man sig rätt bra.
-
När kommer hängselelinorna med utlösningsmekanism? Kastfall är ju nästan det enda obehagliga med vindsurfing och är väl det överlägset mest materialförstörande.
-
Jag har tre Booster 2005. Förra hösten kostade ett sådant segel ca 2 500 kr inklusive frakt. Deras master kostade mellan 2 200 kr och 3 500 kr beroende på längd och kolhalt (75 % – 100%). Jag tycker de är mycket prisvärda. Nu har jag inte extremt mycket att jämföra med, men alla tester jag läst har varit mycket positiva. Inkluderar tyska Surfs jämförelse med V8 som av många anses top of the line för free race.
I år har de dock blivit väldigt mycket dyrare och nu är prisskillnaden mellan ett Booster och ett V8 (t.ex. hos Keppler) inte längre så stor. Nu är det svårare att avgöra.
Att byta från Tempo tror jag dock alltid är ett bra byte. Du får ett stabilare segel och race:igare som fortfarande är lättriggat och lätthanterat.
-
fredrik-ygge
Medlem13 september, 2006 vid 11:53 som svar på: Mastfotsposition, hur krångligt kan/skall det vara?Tänkte fel! :blush:
-
Innan den blev borttagen låg han 26:a på världsranken på distansminut med 30.08. Nu när den är tillbakalagd dyker denna session inte upp alls när man kollar. Ser bara gammal session från Torkelstorp på 77:e plats. Något som blev galet när den lades tillbaka?
-
fredrik-ygge
Medlem13 september, 2006 vid 11:00 som svar på: Mastfotsposition, hur krångligt kan/skall det vara?The_Novice wrote:Ett 11.5 skall väl funka i vindar från 4 till 8 m/s (minst?) och det är ju en faktor två i vindstyrka. I slalom prylar skulle det ju motsvara att man kör med samma grejor i 10-20 m/s och det är det nog ingen som skulle komma på tanken att göra…Vindregistren i Formula verkar helt extrema, men denna jämförelse är nog inte korrekt.
Visst är det väl så att kraften på en given yta ökar kvadratiskt med vindhastigheten? I så fall skulle en skillnad mellan 4 – 8 m/s motsvara något i stil med en skillnad mellan 10 – 14 m/s. Fortfarande stort register, men känns inte längre som en fantasi för moderna slalomprylar.
-
Knatte wrote:Bara slänga på grillen, solstolen och en back öl på brädan och luffa runt lite..
Ah, det är därför du kallar den Excocet Paccer ovan? Packer stavas det. 😉
-
getwet wrote:Var det inte 38.2 i display for erik?
Jo.
getwet wrote:Display och software ar inte samma sak.Ingen har påstått det. (Jag missar nog vad du är ute efter med den meningen.)
-
fredrik-ygge
Medlem12 september, 2006 vid 06:14 som svar på: Frågor om freeridedjungeln? Fanatic,Mistral,Exocet,mfl?FlippoCalippo wrote:Har även kollat en del på beggatmarknaden men det kryllar inte direkt av freeridebrädor i rätt storlek o årsmodell.Finns en kommentar till denna som gör att man får intrycket att den är såld:
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=10195
Du kan ju alltid dubbelkolla att det blev affär.FlippoCalippo wrote:Har ngn erfarenhet av att köpa brädor utomlands som tex från Boardwise i England???Inte från England (det brukar väl sällan löna sig), men många köper från Tyskland. Jag har inte köpta just bräda, men många segel och liknande. Lite trixigare än att handla hemma, men brukar gå utmärkt. Sök på forumet efter inlägg om t.ex. Keppler & Roth.
-
Var där en gång i början av december 1999 för att dyka. Fick dock två surfdagar av mina fyra obokade dagar. En dag bra tryck i 6.0 och andra segplaning med 7.0. Hygglig utdelning. Men jag tror inte det är något riktigt surfmecca jämfört med mycket annat. Makalös dykning dock, så har du inte cert så ta det genast!!!
