fredrik-ygge
Forumsvar skapade
-
tobhed wrote:Samma sak gäller för Klagshamn, där är ett antal surfare ute i Google earth 🙂
Coolt!
Har aldrig tänkt på den tunna piren ut i havet. (Det var längesedan jag bodde i Lund och var där.) Ser ut som jordens speed strip från flygfotot. NO-kuling kan det inte vara att leka med eller? (Inte att leka med i ordets alla bemärkelser när kraften är slut och man går till sjöss… )
-
Jester wrote:Tror helt enkelt att det är näst intill omöjligt att köpa ett race-segel över disk idag.
Är det inte så att detta alltid länge varit fallet, men att värstingutrustningen plötsligt gått från något som endast ett fåtal heltidsseglare har till en masskonsumentvara. Jag menar, innan GPS körde ju alla 35 knop med sina freeride grejer och vad mer kunde man begära. När man sedan köpte en GPS och den visade 29 blev det plötsligt extremt behov av uppdatering. Vill minnas att Hans Wallén sa att de tidigare sålt kanske 3-4 segel typ warp per år, men att det nu är uppe i 20-tal. Tillverkling och tillgänglighet måste rimligen möta efterfrågan inom kort, speciellt som det är tydligt att väldigt många verkar beredda att betala vad som helst.
-
Stang wrote:Jag har 110 liters hybriden, har tycär inte haft vädergudarna med mig när jag varit ute och brännt med den så det har blivit mycket plaskande med fötterna i vattnet 🙁
Men det finns helt klart potential i den!
Har den fått komma till sin rätt ännu?
-
Kul att du skall börja surfa!
Finns massor skrivet här på formumet, börja t.ex. på
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=41110Sök runt och läs och komplettera sedan med frågor. Alltid gott om folk som hjälper till och svarar.
Lycka till!
-
Jester wrote:Tyckte mig se en dragkedja på DaKine-stropparna jag såg på Haga.
@Jester]Har nu beställt 4 st Da Kine Core Contour. Skall bli skönt att kunna få in fötterna i stropparna ordentligt… )[/QUOTE wrote:
Var det dragkedja på dem? Alla jag haft med dragkedja har ärgat igen och pajat. Om det är dragkedja så kolla att den är i material som pallar över tiden, annars tror jag det blir problem efter några år. (Som om du skulle behålla någon utrustning så länge iofs 😉 )
-
pjoter wrote:inte ofta man med båt behöver dom väjningsreglerna. lite sunt förnuft fixar biffen både med motor och segelbåt.pjoter wrote:de e skrämmande med folk som använder sunt förnuft istället för regler
Nu är det svårt att hänga med …
-
Kul läsning och bilder, imponerande resultat!
getwet wrote:… sa vi flera stycken, inklusive vinnaren, att nu börjar det bli riktigt farligt……En undran bara: Vart tog hjälmarna vägen? Kändes som att många fler hade hjälm för 10 år sedan. Såg ingen hjälm på bilderna på speedarna trots att alla verkade eniga om att förhållandena var farliga och den absolut största risken för allvarliga skador måste vara slag mot huvudet. Var bilderna missvisande / var jag bara dålig på att titta, eller har ”ballfaktorn” (som refereras till i annan tråd om vissa kite:ares brist på sjövett) börjat ta en strypsnara även på vindsurfarna?
-
Börje wrote:Å andra sidan finns det väl knappt en bräda idag som är så lång att vaddering runt bombeslaget gör nytta?
Så kan det säkert vara. Har inte själv drabbats av det lyxproblemet ännu (d.v.s. har äldre utrustning).
Deviator är under alla omständigheter fel lösning.
-
Klint wrote:Då Jez’s Knob deformeras under kraft innebär detta betydligt mindre belastning för brädan.
Japp, den är nog bättre, men har läst att man då inte undviker noskrock i alla fall. Kolla t.ex. http://www.boards.co.uk/articles/index.asp?ID_A=177&article_type=50.
Tror ändå mest på de gamla hederliga vadderingarna. Det skall till ruskiga krafter för att påverkan längst ned ned på masten skall dämpa något betydligt högre upp. Så det är nog fysiskt oundvikligt att de antingen inte fungerar bra eller skadar mast och / eller mastbox.
… och som sagt, sprickor i nos är normalt relativt enkla att laga. Mycket värre med mastboxar.
-
Deviator verkar vara värsta skräpet. När jag på Udéns sport i Gbg frågade efter bombeslagsvaddering (eller vad det kan heta) rekommenderade de istället en deviator. När jag kom ner med denna till Fiskebäck fick jag omedelbart rekommendationen att ta bort den. Personen jag talade med (kanske någon som läser detta och kan fylla i) hade råkat ut som exakt samma skada som du – hela mastboxen uppsplittrad. Udéns hade vägrat ta detta som reklammation (trots att allt var köpt hos dem). Tror det ordnade sig via generalagenten som bytte mot demobräda el. dyl.
En spricka i nosen är mycket mer lättlagad än det du råkat ut för, så det enda denna ”produkt” gör är att öka sannolikhet för värre skador.
Tycker du skall kräva ersättning från den som lurat på dig denna. (Vem var det?) Tala om för forumet hur det går!
-
Seglade ni över farleden utan följebåt?
(Får man minsta problem där och det kommer en Stenabåt eller ett containerfartyg är det ju slut. Antar att Kustbevakningen inte är blid i sin syn på det heller.)
-
Knatte wrote:Jag tror Arendal är svaret på västlig vind
Det tror i.o.f.s. jag också.
Känns som ett extremare projekt dock. Man borde nog ha följebåt där. Får man minsta problem och det kommer en stor båt (vilket det verkligen kan göra alltsom oftast) så är man i livsfara. Men jag håller med, den är en riktig speed-spot. Ser den spoten från mitt sovrumsfönster och tänker på den dagligen …
Kanske kunde man tala med typ Volvo-penta som ofta har saftiga demobåtar där om något jippo på hösten. Men det skulle vara mycket jobb och kräver någon som orkar dra det.
-
Jester wrote:Vi får leta upp bra vatten för västlig vind, för TT funkar inte så bra då…
I sommar är det innanför Balgö som är Sveriges speed-strip no 1 vid västlig. Har sommarstuga där och tillbringar semestern där 😉
Ärligt talat så tror jag ändå hårt på denna. Balgö är en låg ö och jag tror den tar minimalt med vind. Det är väldigt långgrunt och platt. Har kört där mycket, men har inte haft GPS förrän i år.
Finns kanonställen för riggning och iläggning. Ger gärna en spot-guide vid intresse. Vore kul med lite speed-gubbar i viken i sommar.
Vill minnas att jag sett en registrering av Hellboy från Tångaberg. Det borde vara här. Han kanske kan berätta mer …
-
Jester wrote:Var det inte den GPSen som var inställd på miles/hour? Blir ju iofs klart respektabla 31.8 knop!
Jo, hehe, just den. Såg den också live utan att se något konstigt. Kändes bra fräckt ett tag.
-
Knatte wrote:Det låter väl helt ok, med de prylarna. Framförallt vågsegel är ju inte kända för sin speed:crazy:
Glasfibermast och orginal vågfena kanske nog så viktiga bromsar. Får längta och spara till hårdvindsprylar för GPS:ande.
Väldigt lärorikt med GPS. Utan den hade jag sagt att jag körde vansinnigt mycket fortare idag än i första deltävlingen. Då gled jag över 30 knop med 7.0:an utan någon ansträngning eller adrenalin överhuvudtaget. Idag kändes det helt galet att flyga omkring i kulingen. Ändå var det snigel. Det äter mig lite att jag fegade ur med utrustningen. Skulle tagit 5.8:an och min rätt stora slalom ändå. Hade ju räckt att orka en slör. Well, well, det blir fler dagar.
