fredrik-ygge
Forumsvar skapade
-
@S-1409 413627 wrote:
Fredrik.
Nu på Lordag verkar ju din älskade ”Knarren” kunna bli bra eller?
Säkert, jag skall vara ute på segelbåt då …
Allvarligt talat så är jag mycket försiktig med att uttala mig. Det var helt kaotiskt förra lördagen då det var för mycket nord och blir det för mycket syd blir det kass också. Man får nog åka och kolla från gång till gång.
-
Tror inte heller det nödvändigtvis är någon egentlig motsättning mellan citatet från Finian och White. Mitt intryck från filmen Faster är att han trimmar för att köra på gränsen (mot t.ex. White som i slutet på filmen säger att han vill ha kontroll och inte kan tänka sig att åka på det viset). Då är hans citat naturligt. Säkert är det också så även för Finian att många av de snabbaste reporna varit mjuka och några av de mest skrämmande mindre snabba.
Vad mycket klokt du skriver Krister och vad jag känner igen mig! Det är inte så att jag gått ner i vikt för att kunna surfa bättre – det var rent estetiska skäl och hälsoskäl. Vanvettigt skönt att vara av med dessa rätt stora mängder fett i vardagen. Dock skulle jag nog gärna ha med den lasten just när jag surfar. Viktväst kanske är en bra lösning, men det känns som om det är ett rätt avancerat trick och att jag inte riktigt vill blanda in en parameter till just nu. Ny stropplacering är jag mer sugen på. Viktigt också att inte ta den låga vikten som ursäkt för varför jag är relativt långsam. När jag börjar närma mig Steve Thorp (http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=13947&uid=1767) kan jag ju testa väst för att närma mig White…
Är det förresten någon som har någon film eller någon intervju eller dylikt med Thorp? Skulle vilja se mer hur han kör. (Har läst och sett mycker film på Jaggi. Hon har ju ungefär min vikt och grymt snabb. Det hon säger borde vara extra relevant.)
@The_Novice 413470 wrote:
Ett problem med trimmet är ju att allting hänger ihop och det är lätt hänt att man trimmar in sig i ett ”hörn” bland parametrarna och sedan inte kommer vidare. Så lite random trimmande skadar nog aldrig! Alternativt så kan det vara bra att inte köra en bräda eller segel på ett tag, för att sedan lättare fatta vad det är som är fel när man inte längre kör på gammal vana.
Det tror jag på. Ungefär som grundidén i simulated annealing (http://en.wikipedia.org/wiki/Simulated_annealing), d.v.s. ungefär: testa vilt ibland och gör små förändringar ibland, över tiden gå över till att göra mer och mer småförändringar när sannolikheten att man är i någorluna rätt område är hög. Det var nördigt – förlåt, jag är skapt sådan.
@appel 413431 wrote:
Kom igen nu övriga speedos öppna era trimmböcker så vi kan närma oss 40 knutar.
Japp!
-
Finns på naish.tv med intervju med honom efteråt.
-
Tack för feedback!
@appel 413245 wrote:
När jag kör så här saknar jag nästan helt tryck på framfoten. Det i sin tur kräver hög koncentrtion, som kanske begränsar fartpotential?
Känns hårt, men det är kanske så det skall köras. Tänker på ett Finian citat: ”It may look as I am in control, but honestly I am just being taken for a ride”.
Du har aldrig testat / längtat efter framstroppar som sitter längre bak?
@Knatte 413248 wrote:
Enligt många ”experter” så skall brädan ligga plant i vattnet både i längsled/sidled för att gå snabbast möjligt. Så för mycket tryck på bakfoten är nog inte optimalt, utan skapligt jämt tryck på bak och framfot är nog grejen..
Inte nödvändigtvis en motsättning antar jag. Man har ju det tredje benet, mastfoten att trycka ner brädan med.
@40knots 413265 wrote:
speed surfing skall vara roligt och förnedrande ;). Man måste ju ge tillbaka för allt man har fått lida genom åren :).
Låter som mina kompisar som startar varje konsert med ”Vi har lidigt för vår musik, nu är det er tur!”
-
@Rasmus_W 413160 wrote:
Är du säker på att du verkligen ändrar saker på måfå? Fundera över hur du gjorde senaste sessionen, det kan mycket väl hända att du var mer systematisk än du tror.
Njae, jag skrev det nog inte just det på helt och fullt allvar. Självklart har jag som de flesta efter massor av år på bräda någon slags grundkoll på hur man trimmar utrustningen. Det jag ville poängtera var att vissa saker kändes sämre men var bättre och att jag testade klart större justeringar än de finjusteringar man normalt gör. De som är snabba måste ha utvecklat ett mycket bättre sinne för vad som känns snabbare och inte.
@Rasmus_W 413160 wrote:
Jag såg på Maui Sails forum att Martin van Meurs skrev till nån 70-kiloskille att han eftersom han var lätt antagligen kommer få problem med framfotstrycket och antagligen borde placera framstroppen så långt bak som möjligt.
Japp, det har jag också provat mig fram till. Alla mina stroppar sittter längst bak. Det verkar klart bäst. Sedan tror jag inte att det är en slump att just Novice som är i samma viktklass som jag gjort specielskenor för att få stropparna ännu längre bak (se annan tråd minns ej vilken). Tror det skulle passa mig också.
Glömde säga en sak: Jag ändrar inte längre på nedhalet. Min erfarenhet är att mina freerace / race segel måste ha extremt mycket nedhal för att fungera bra, oavsett vindstyrka. Möjligen kan man peta en cm hit och dit vid olika vindstyrkor, men det är ett finlir jag inte kommit till.
@Rasmus_W 413160 wrote:
Och eftersom nån säkert kommer med gliringar så får jag väl påpeka att jag snarare resonerar utifrån mina högskolepoäng i fysik än utifrån mitt seglingskunnande.
Alla får ha sin teori och testa den på forumet. Gliringar kommer bara från tråkmånsar. Att sedan erfarenheter från 40-knops-åkare väger tyngre är en annan sak.
-
Vilket fiasko det blev. Brutal sjögång vid så nordlig vind. Vi var fler som konstaterade att vi inte upplevt mycket svårare slalom/speedförhållanden i Fiskebäck. Väst med bara liten dragning nord skall det tydligen vara vid Knarren.
-
Ho ho ho! Någon frågar mig om trim-tips. Den här tråden skall jag skriva ut och rama in. Inte helt övertygad om att ni inte bara driver med mig dock. Har en som på 30:e plats i Sverigerankingen och som ofta kommer ut i Fiskebäck och kör 5-7 knop långsammare än t.ex. Erik Larsson och Speedjanne något att lära någon? Har dock harvat mycket med trimmet i år och kastar gärna ut mina tankar och frågor. Tror det blir fler frågor än svar dock. Vore kul om några snabbare surfare också kunde ge lite tips.
Jag har surfat länge och rätt länge kört ungefär samma trim: mast-fot långt bak och bom lite högre än medelhögt. Inför i år bantade jag ner mig 10 kg (från 80 till 70kg). Då ställdes allt på huvudet. Det var kanske inte en helt dum omskakning för jag har börjat åka snabbare i år efter att ha testat massor. (Har samtidigt tränat rätt hårt och är i mycket bättre fysisk form och har snabbare prylar så vad som är vad i denna soppa av parametrar är dock svårt att säga något klokt om.)
Problemet som först dök upp efter viktnedgången var att allt tryck på framfoten försvann. Känns som att alla 10 kg måste försvunnit från just den punkten. Det var en obehaglig känsla. Dels tenderade foten att glida ur stroppen (vilket den gjorde vid ett kritiskt ögonblick så att jag klöv min bräda i resulterande kastfall) och dels kändes det som att det blev för lite tryck på mastfoten så att brädan bara studsade omkring.
Läste annan tråd här på forumet om just problem med saknat tryck i framfoten. Minns att det var Oscar som då kom med förslaget att flytta bak hängselelinorna. Detta gjorde underverk! Brädan kom i mycket bättre balans, det gick fortfare och kändes bättre på alla sätt. I princip alla gurus säger att man skall vara balanserad i linorna, men det konstiga för mig är att om jag har ganska hårt tryck på framhanden så får jag ett mycket bättre tryck på framfoten och riggen drar mer framåt och brädan ligger bättre i vattnet känns det som.
Fick också råd av namnkunnig surfare att jag borde flytta mastfoten längre fram för att få bättre tryck i framfoten. Testade detta och det kändes mycket bra!
När jag var ute och körde den dagen det första inlägget i denna tråd handlar om körde jag först ute vid Knarrholmen (som är ett ställe ca 1.5 distansminuter utanför Fiskebäck med stundtals magiska förhållanden) och fick de bästa farterna, sedan när jag började bli trött och det började kännas obehagligt att vara ensam så lång iväg körde jag i Fiskebäcks s.k. Shitbay, en skyddad liten vik precis vid Fiskebäcks hamn. Där är sträckan kort och vinden svagare än vid t.ex. Knarrholmen så det går aldrig lika fort där. Den dagen var seglet helt klart för litet där. Jag körde några repor där och låg runt 30 knop. Då dök det upp en seglare på en Sputnik 265 och ett NP MKIV och körde ifrån mig konstant. (Det är förmodligen en känd seglare och kanske någon som hänger här – nytt ansikte för mig dock.) Han verkade mycket rutinerad och hade kört sina prylar runt 36 knop några gånger berättade han. Han tittade på mina fina prylar (Exocet Warp speed och Gun Booster) och sa att jag borde gå mycket fortare. Han konstaterade att mastfoten satt för långt fram. Jag flyttade bak den på de följande två reporna hade jag drygt 32 på båda. Plötsligt var det jag som var den snabbare av oss (utom på kryssen tillbaka genom chopen – där gick skicklighet före prylar).
Det märkliga är att rent stance-mässigt så kändes det mycket sämre. Saknade igen fullt tryck i framfoten. (Det är kanske i.o.f.s. ett mindre problem på djupslör än på kryss eller halvvind mot chop – då är det skrämmande. Tror jag längtar efter en sådan där hederlig gammal mastskena man hade på de gamla race-brädorna så att man kan köra långt bak på slören och köra långt fram på kryssen tillbaka.)
Förra helgen körde jag ett riktigt trimpass i Shitbay och testade allt. Hög / låg bom, mast långt fram / långt bak, lite uthal / extremt negativ uthal, måttliga linor / långa linoretc. Slutsatsen blev att hög bom, extremt negativt uthal, långa linor och masten långt bak var snabbast. Det jobbiga är att det inte var en bekväm stance. Det som kändes bäst var inte snabbast.
Oj, det blev långt. Du blev väl dessutom mer förvirrad än hjälpt antar jag. Nu har jag i alla fall hävt ur mig allt jag spontant kom att tänka på.
Hur gör ni som är snabba? Hur har ni kommit fram till rätt trim? Antar att ni inte som jag flyttar mer eller mindre på måfå och kollar GPS, utan har något mer strukturerat sätt att gå tillväga och känner olika indikationer på när saker och ting är rätt eller fel ur ett speed-perspektiv. (Låt oss hålla oss strikt till speed och inte tala om hur man t.ex. skall trimma för att ha god kontroll på halvind i grov sjö för det är nog en helt annan diskussion – och allmänt slalom/freeride trim känns som något jag lärt mig mycket mer om genom åren.)
-
Ser bra ut idag om det blir som prognosen (blåser mindre än prognos just nu). Vi surfar ut och kollar runt kl 14.
Häng gärna på!
-
fredrik-ygge
Medlem7 september, 2007 vid 06:50 som svar på: Försäkringsfråga -pajjad bräda på resantips önskas.Om brädan gått sönder av att någon tappat – eller medvetet slagit – något föremål på den borde det väl bli något ”mosmärke”. De gånger jag spräckt bräda med kastfall har man alltid kunnat se var mast / bom träffat (som ett intryckt område) och hur sprickan sedan fortplantat sig. Ser du något sådant?
-
fredrik-ygge
Medlem6 september, 2007 vid 08:05 som svar på: Speed brädan: bräd & kort vs smal & lång@Jester 412091 wrote:
Dom är supernoga med den där biten. Dom fotar brädorna, och jämför med register i Cobra-fabriken osv. Så dom som registrerat att dom kör med produktionsprylar gör verkligen det…
Ok, det var ungefär vad jag undrade, och ungefär tvärtom 😉
Eftersom jag tolkade tidigare inlägg i tråden som att eliten kör produktionsbrädor undrade jag om tabellen var tecken på motsatsen. Från ditt svar kan jag tänka mig att vissa inte anger Produktion för att de inte orkar med besväret, fast de kanske i praktiken kan komma att köra på Produktion.
Sedan undrar man ju också lite vad som är skillnaden mellan Custom och Proto. Det är ju ändå rätt många på t.ex. gpsss som registrerar att de kört på en proto. Proto = ”Custom med grafik från sort märke” eller finns det regler för proto också?
-
fredrik-ygge
Medlem5 september, 2007 vid 20:02 som svar på: Speed brädan: bräd & kort vs smal & långFör att återknyta till ämnet om custom eller produktion så kollade jag anmälningslistan:
http://www.speedweek.co.za/2007/Competitor.pdfCa 30-40% är registrerade med produktionsbrädor. Man undrar om det avspeglar vad som används.
-
@Surferboy 411618 wrote:
Att utala sig negativt om ett märke i så allmäna ordalag är snudd på smutskastning.
Ok, Gustav. Om jag generaliserat för mycket eller uttryckt mig på ett sätt som man inte gör på ett forum ber jag om ursäkt. Jag har mycket stor respekt för er affärsrörelse och skall väl tillägga för den här tråden att ni har gott rykte om er när det gäller att hantera reklamationer. Om kvalitetsproblem före 2006 har åtgärdats är det ju också bra. Skall också tilläggas kanske att jag också har en F2 SX L 2006 och att jag är mycket nöjd med den brädan prestandamässigt.
Längre än så har jag dock svårt att backa. Jag tycker definitivt att min SX L är känsligare än mina Manta och jag vet att jag inte är ensam i den uppfattningen (se t.ex. Hankloose’s inlägg). Detta redan innan jag sett Klangs och Carreras inlägg. Om jag förstår det rätt så talar de båda om 2006or. Om någon hört talas om en Manta som blivit mjuk (mellan stropparna eller annorstädes) av utmattning skulle det vara intressant att veta. Det kanske finns många fall jag inte känner till som ändrar min bild och som i så fall skulle göra tråden mer rättvisande. Huruvida fallen ovan räknas som garantiärenden eller ej har ju förstås också stor betydelse.
Jag har inga bindningar till något märke och har inga motiv att prisa eller smutskasta något.
-
fredrik-ygge
Medlem4 september, 2007 vid 19:31 som svar på: Speed brädan: bräd & kort vs smal & lång@The_Novice 411639 wrote:
Nej, jag kör helt symmetriskt, man vet ju aldrig vilket håll man kommer att speeda åt… 😀
För mig är det enkelt, jag kan bara segla hyggligt för styrbord 😉
@The_Novice 411639 wrote:
och på halvind tycker jag det är en fördel då man har jämnare viktfördelning på fötterna och inte behöver lyfta med framfoten (som man ju då förr eller senare drar ut ur stroppen).
Det låter spännande. Jag har just för-lite-tryck-i-framstropp-problemet. Skulle vara extremt spännande att testa denna bräda vid tillfälle. (Jag brukar ju komma krypande till Björlanda när det blivit för kallt för segling på djupt vatten.)
-
fredrik-ygge
Medlem4 september, 2007 vid 13:53 som svar på: Speed brädan: bräd & kort vs smal & långNovice: Åker du ofta som på bilden, asymetrisk med en skena i?
-
@Ola H. 411476 wrote:
”samma rör” i kortare längd får ett högre värde.
Lägre? Är det inte ett mått på hur mycket den böjer sig?
